DE-NATO-OBRANA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Ratovi 8.II.RDW: VEĆA ODGOVORNOST EU RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW8. II. 1999.Rješavanje i sprječavanje kriza"Nakon završetka hladnoga rata Europljani i Amerikanci pokušavaju
postaviti nove smjernice u sigurnosnoj politici. Strategija uravnoteženja snaga posredstvom naoružanja uzmaknula je pred teoretskim konceptom sprječavanja kriza. No, uočavanje, sprječavanje ili čak praktično rješavanje sukoba prije njihova izbijanja pokazalo se izvanredno teškom zadaćom - dovoljan je dokaz osvrt na Balkan.Kosovo i Bosna našli su se kao aktualni primjeri u središtu 35. muenchenske konferencije za sigurnosnu politiku, održane usporedno s mirovnim razgovorima u Parizu. Glede pregovora o Kosovu, dvjestotinjak stručnjaka iz čitavog svijeta očitovalo je na muenchenskom okupljalištu novih ideja potporu strategiji sprječavanja sukoba. No, sprječavanje kriza ne vrijedi samo u transatlantskoj već i u globalnoj mirovnoj politici. Doduše, nova je spoznaja da koncept sprječavanja kriza mora biti proširen mehanizmom za rješavanje kriza, primjerenom konkretnom slučaju.Stoga na spomenutom sigurnosno-političkom forumu kosovski sukob nije poslužio samo kao materijal za žučne rasprave u kuloarima već
RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW
8. II. 1999.
Rješavanje i sprječavanje kriza
"Nakon završetka hladnoga rata Europljani i Amerikanci pokušavaju
postaviti nove smjernice u sigurnosnoj politici. Strategija
uravnoteženja snaga posredstvom naoružanja uzmaknula je pred
teoretskim konceptom sprječavanja kriza. No, uočavanje,
sprječavanje ili čak praktično rješavanje sukoba prije njihova
izbijanja pokazalo se izvanredno teškom zadaćom - dovoljan je dokaz
osvrt na Balkan.
Kosovo i Bosna našli su se kao aktualni primjeri u središtu 35.
muenchenske konferencije za sigurnosnu politiku, održane
usporedno s mirovnim razgovorima u Parizu. Glede pregovora o
Kosovu, dvjestotinjak stručnjaka iz čitavog svijeta očitovalo je
na muenchenskom okupljalištu novih ideja potporu strategiji
sprječavanja sukoba. No, sprječavanje kriza ne vrijedi samo u
transatlantskoj već i u globalnoj mirovnoj politici. Doduše, nova
je spoznaja da koncept sprječavanja kriza mora biti proširen
mehanizmom za rješavanje kriza, primjerenom konkretnom slučaju.
Stoga na spomenutom sigurnosno-političkom forumu kosovski sukob
nije poslužio samo kao materijal za žučne rasprave u kuloarima već
ponajprije kao aktualni primjer konačno potaknutog pokušaja
deeskalacije. Da podsjetimo: već od 1990. diplomatskim
predstavništvma Europe i Amerike kružila je sljedeća rečenica: 'Na
Kosovu će stvari ponovno loše završiti'. Iako je kriza odavno bila
poznata, nitko nije ništa poduzimao. Razumnog mehanizma za
rješavanje krize nije bilo.
Ministar obrane Rudolf Scharping opravdano je skrenuo pozornost na
tu bolnu točku. Naime, proteklih se godina neprekidno pokazivalo da
humanitarne katastrofe mogu biti spriječene samo jedinstvenim i
odlučnim djelovanjem međunarodne zajednice. Tako su sukobljene
strane u slučaju Kosova ciljanim akcijama - prijetnjom zračnim
napadima, stacioniranjem kopnenih postrojba - prisiljene na
primirje i na izgradnju demokratskih struktura tijekom trogodišnje
'faze hlađenja'.
Sjevernoatlantski savez - kojem je muenchenska konferencija prije
samo nekoliko godina pokušavala pronaći nove zadaće - pokazuje se
sada važnim instrumentom sprječavanja kriza. Na muenchenskoj
konferenciji posredovan je jasan osjećaj promjene odnosa
odgovornosti unutar samog saveza. Američki ministar obrane William
Cohen i njegov francuski kolega Alain Richard upozorili su da
problematika više nije svedena samo na ravnopravno transatlantsko
partnerstvo u novoj strukturi saveza koja se prvi put očituje u
angažmanu međunarodne mirovne postrojbe na Kosovu. Naime,
naznačenom NATO-ovom postrojbom za Kosovo, koja će brojiti više od
30 tisuća vojnika, zapovijedat će Europljani. SAD svjesno podupiru
europski obrambeni identitet time što prvi put ne nastupaju u ulozi
'pravog vođe' NATO-a.
Na Balkanu se pokazuje da buduće strukture europske sigurnosti nisu
rezultat apstraktnih spekulacija već konkretan odgovor na
temeljito promijenjene političke i strateške uvjete sigurnosti.
No, značenje IFOR-ovih i SFOR-ovih operacija u Bosni i Hercegovini,
a uskoro i na Kosovu još je opsežnije i obuhvaća i NATO-ovu
političku i vojnu suradnju s Rusijom, Ukrajinom i ostalim
srednjoeuropskim i istočnoeuropskim partnerima.
Tako se muenchenska konferencija za sigurnosnu politiku, koja se
ranije kao 'stručni simpozij za obranu' bavila uglavnom teškim
pitanjima zaštite i utjecaja Sjevernoatlantskog saveza, sve više
razvijala u forum za brušenje instrumenata europske sigurnosne i
obrambene politike. Konferencija je bila poznata po međusobnoj
otvorenosti europskih i američkih obrambenih stručnjaka. Zbog
postupka za smjenu američkoga Predsjednika, ove su godine izostali
američki senatori a time i njihova često plodonosna kritika
europskih vizija.
Ove je godine vizije - koje inače čine glavnu draž visoke stručne
konferencije - razvijao samo 'zeleni' njemački ministar vanjskih
poslova Joschka Fischer. On sanja o 'denacionaliziranoj' europskoj
obrambenoj politici, inicira opetovano preispitivanje strateškog
koncepta NATO-a, dosega i mandatiranja međunarodnih mirovnih
postrojba i buduće funkcije nuklearnog oružja. Fischer smatra da je
čak i pojam 'obrane' za zajedničku sigurnost i vrijedosti u NATO-u
previše neodređen. Njemački kancelar Gerhard Schroeder nije pak
uočio priliku za postavljanje vlastitih sigurosnopolitičkih
težišta, ograničivši se na formulu 'Želimo novu Europu za novi NATO
i novi NATO za novu Europu'", prenosi na kraju komentara Petra
Kohnen.