FR-VOJSKA-ORUŽJE RFI-MIROVNE SNAGE ZA KOSOVO-4-2 FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI4. II. 1999.Dossier dana: Pripreme za slanje mirovnih snaga na KosovoPrilog Vojislava Stojanovića"Ovih se dana od ključnih ministara zapadnih zemalja i
čelnika Atlantskog saveza može čuti da je politički sporazum o Kosovu, koji treba s valjanošću od tri godine postići u Rambouilletu, uvjet za slanje jakih mirovnih snaga u ovu pokrajinu. Kaže se, kao u slučaju Daytonskog sporazuma za Bosnu, političko rješenje za Kosovo treba odrediti okvir i ciljeve vojnog angažiranja a ne obrnuto - da se prvo pošalju vojnici, a zatim raspravlja o političkoj budućnosti ove pokrajine Srbije. Ono što se, međutim, ne kaže nego podrazumijeva jest ono što se praktično događa u Bosni, a to je da samo prisutnost zapadnih snaga presudno utječe na političku evoluciju, i to neovisno o volji lokalnih moćnika. Odnosno, da se upravo pomoću tih snaga upravlja protektoratom u, za zapadne prijestolnice, poželjnom smjeru. Na taj se način iza scene razmišlja i o Kosovu. Najvažnije je, kako se smatra, na temelju bilo kakvog sporazuma i iznuđenog pristanka Beograda, ubaciti više desetina tisuća vojnika, a poslije će se već vidjeti kako se situacija razvija i može li se za tri, pet ili deset godina
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
4. II. 1999.
Dossier dana: Pripreme za slanje mirovnih snaga na Kosovo
Prilog Vojislava Stojanovića
"Ovih se dana od ključnih ministara zapadnih zemalja i čelnika
Atlantskog saveza može čuti da je politički sporazum o Kosovu, koji
treba s valjanošću od tri godine postići u Rambouilletu, uvjet za
slanje jakih mirovnih snaga u ovu pokrajinu. Kaže se, kao u slučaju
Daytonskog sporazuma za Bosnu, političko rješenje za Kosovo treba
odrediti okvir i ciljeve vojnog angažiranja a ne obrnuto - da se
prvo pošalju vojnici, a zatim raspravlja o političkoj budućnosti
ove pokrajine Srbije. Ono što se, međutim, ne kaže nego
podrazumijeva jest ono što se praktično događa u Bosni, a to je da
samo prisutnost zapadnih snaga presudno utječe na političku
evoluciju, i to neovisno o volji lokalnih moćnika. Odnosno, da se
upravo pomoću tih snaga upravlja protektoratom u, za zapadne
prijestolnice, poželjnom smjeru. Na taj se način iza scene
razmišlja i o Kosovu. Najvažnije je, kako se smatra, na temelju bilo
kakvog sporazuma i iznuđenog pristanka Beograda, ubaciti više
desetina tisuća vojnika, a poslije će se već vidjeti kako se
situacija razvija i može li se za tri, pet ili deset godina
osigurati političko rješenje koje neće voditi novom krvoproliću.
Kao u primjeru Bosne, za koju se još ne zna hoće li opstati kao
federalna država ili će se jednoga dana nepovratno podijeliti,
konačno rješenje za Kosovo može biti odgođeno uz prisutnost vojnika
koji se neće moći protjerati za dugo, danas nepredvidljivo,
razdoblje.
Iz rečenoga je jasno zašto je važno tko će činiti mirovne snage i pod
čijim će se zapovjedništvom naći. Zemlja koja bude poslala najveći
kontingent i, posebno, ako joj pripadne zapovjedništvo nad tim
snagama može se nadati nešto većem utjecaju na buduće političko
pilotiranje Kosova, kao i na konačno rješenje za tu pokrajinu - na
isti način na koji danas Amerikanci utječu u Bosni preko civilnog
predstavnika, odnosno glavnog protektora Carlosa Westendorpa. U
sadašnjoj raspodjeli karata oko Kosova, Amerikanci su dobili
rukovođenje misijom civilnih verifikatora, a Francuzi
zapovjedništvo nad snagama za zaštitu misije, stacioniranih u
Makedoniji, pri čemu će se glavne karte svakako podijeliti oko
mirovnih snaga s brojnim i pravim vojnicima na terenu. U prvim
računicama, prošle godine, Atlantski savez je predviđao da bi za
ove snage trebalo 36.000 ljudi ako bi samo jamčile primjenu
mirovnog sporazuma; 60.000 ako bi se bez sporazuma efektivno
osiguravao prekid vatre; i čak 200.000 vojnika ako bi se,
eufemistički govoreći, nametao mir odnosno vodio pravi rat s JA.
U ovom trenutku, pak, NATO je došao do računice od najviše 30.000
vojnika koji bi štitili hipotetički mir iz Rambouilleta, dvostruko
manje nego što je nakon Daytona poslano u BiH, ali bi ovdje bili na
pet puta manjem teritoriju, što se smatra sasvim dobrim
pokrivanjem. Na Kosovu bi mirovne snage imale nešto drukčiju ulogu
nego u Bosni, gdje im je najvažniji posao razdvajanje protivničkih
vojska. Dok bi u ovom slučaju najprije štitile granice Kosova i
pojedine manjine unutar albanskog etničkog prostora. Prema svim
najavama zapadnih dužnosnika, dva su uvjeta da NATO uopće pošalje
svoje snage. Jedan je da uopće dođe do pravog i dovoljno jasnog
mirovnog sporazuma, makar za određeno razdoblje, i drugi - da
Beograd eksplicitno pristane na dolazak stranih vojnika pri čemu je
poželjno da to učini dobrovoljno, a ako ne onda pod prijetnjom
zračnih udara NATO-saveza. Američki kongresmeni su, neslužbeno,
postavili još jedan uvjet za angažiranje vojnika svoje zemlje, a
taj je da jugoslavenske oružane snage napuste Kosovo, osim možda
granice prema Albaniji. U Washingtonu se, naime, izuzetno strahuje
od onoga što je izbjegnuto u Bosni, od fizičkog dodira zaraćenih
strana koji bi mogao dovesti do nepredvidljivih i teških
incidenata.
Tko će činiti glavninu ovih snaga i pod čijim će se zapovjedništvom
naći, više nije nepoznato ni široj javnosti. Francuski ministar
obrane Alain Richard je prije dva dana diplomatskim jezikom
priopćio da će Europa osigurati većinu vojnika, a da će u europskom
kontingentu Francuska moći pružiti najveći doprinos. Ovo znači, ne
matematički već praktično, da će Francuska imati najbrojniji
sastav ljudi, iz čega opet slijedi, prema običajima Atlantskog
saveza, da će imati i zapovjedništvo nad cijelim mirovnim snagama.
Isti je slučaj s Francuzima u Makedoniji, s Amerikancima u Bosni,
pri čemu je riječ o tzv. taktičkom zapovjedništvu, za razliku od
strateškog koje uvijek ostaje u rukama vrhovnog zapovjednika
savezničkih snaga u Europi - američkog generala Wesleya Clarka. Da
su Francuzi posebno zainteresirani za Kosovo govori i činjenica da
su NATO-u stavili na raspolaganje za eventualne zračne napade na
jugoslavenske vojne ciljeve 20-ak borbenih zrakoplova - ne mnogo,
ali, što je simbolički važno, najviše poslije Amerikanaca koji su
pripremili čak 260 zrakoplova.
France Presse ocjenjuje da će u povodu Kosova biti vrlo izoštren
parados da velikim europskim postrojbama zapovijeda u krajnjem
slučaju američki časnik, što neće mnogo ojačati ideju samostalne
europske obrane. Točno je da američka administracija razmišlja, uz
veliki oprez Kongresa, da pošalje dvije do četiri tisuće vojnika i
na samo tlo Kosova kako bi se ohrabrili stalno nepovjerljivi i
neodlučni Europljani, ali čak i da njih ne bude, vrhovno
zapovjedništvo bi ostalo u rukama Amerikanaca. U lipnju '96.
saveznici su se dogovorili oko osnovnih načela europske
samostalnosti u okviru zajedničke obrane, ali su ta načela tijekom
dvije godine ostala mrtvo slovo na papiru. Tada je, recimo,
dogovoreno da se u okviru Atlantskog saveza uspostavi, osim
američkog, i samostalni europski lanac zapovijedanja, sve do
Clarkova pomoćnika, britanskog generala Ruperta Smitha. Kao i
mogućnost da se ova europska vojna hijerarhija privremeno potpuno
odvoji u operacijama u kojima ne sudjeluju Amerikanci. Ništa od
toga neće se dogoditi na Kosovu, tako da će se na prve korake stvarno
osamostaljene europske obrane morati pričekati bolja prilika.
Naravno, Kosovo je prigoda za Francuze i Britance da pokažu u kojoj
su mjeri sposobni da solidno obavljaju poslove koji su im
povjereni, uz očekivanje da to čine još bolje nego u Bosni i možda za
još duže vrijeme. Samostalna europska obrana tako bi se gradila na
konkretnim uspjesima, a ne na traženju slobode od Amerikanaca da bi
im se, ako se stvari pogoršaju, ponovno obraćalo za pomoć".
(RFI)