KUALA LUMPUR, 3. veljače (Hina/AP)- Broj piratskih napada na svjetskim morima u prošloj je godini opao, ali su napadači postali sofisticiraniji i nasilniji, navodi se u izvješću za 1998. koji je u srijedu objavio Međunarodni pomorski
ured (IMB).
KUALA LUMPUR, 3. veljače (Hina/AP)- Broj piratskih napada na
svjetskim morima u prošloj je godini opao, ali su napadači postali
sofisticiraniji i nasilniji, navodi se u izvješću za 1998. koji je u
srijedu objavio Međunarodni pomorski ured (IMB).#L#
Prošle je godine zabilježeno 198 piratskih napada, ili 20 posto
manje nego u 1997. kada ih je bilo 247, navodi se u izvješću.
Taj se pad pripisuje pojačanim mjerama sigurnosti koje su vlasnici
i kapetani uveli na brodovima.
Tamnija strana izvješća govori da je u piratskim napadima ubijeno
67 pomoraca, a veliki broj ih je ozlijeđen. U 1997. ubijen je 51
pomorac. Broj pomoraca koji su uzeti za taoce također je u velikom
porastu od 1995. i iznosi nekoliko stotina.
Izvješće za 1998. objavio je regionalni centar IMB-a u Kuala
Lumpuru koji od 1991. vodi evidenciju o napadima modernih morskih
pirata, čiji se broj u tom razdoblju udvostručio.
"Pirati postaju sve nasilniji. Prije nekoliko godina ukrali bi
teret, opljačkali brodski sef i članove posade, a danas ukradu
cijeli brod i pobiju posadu", kaže autor izvješća, voditelj
malezijskog centra IMB-a Noel Choong.
Moderni morski pljačkaši više se ne zadovoljavaju radio opremom ili
mrežama s ribarskih brodova, njihovi su ciljevi postali tankeri,
brodovi za rasuti teret i drugi teretni brodovi. Teško naoružani
upadaju na brod, uzimaju posadu za taoce i traže otkup, a ponekad
ukradu i cijeli brod.
"Sve dok postoje kupci za ilegalni teret, pirati će nastaviti
otimati brodove", ocjenjuje se u izvješću Međunarodnog pomorskog
ureda, sa sjedištem u Londonu.
U 1998. je oteto ukupno 15 brodova, većinom na jugoistoku Azije,
gdje se nalaze brojni otoci i moreuzi. Brodovi su najranjiviji dok
plove uskim prolazima između otoka, koji piratima i njihovim brzim
gliserima nude idealna skloništa.
Južnokinesko more i dalje ostaje najopasnije područje, ocjenjuje
E.O. Agbakoba, voditelj Odjela za pomorsku sigurnost Međunarodne
pomorske organizacije, specijalizirane agencija UN-a čije je
sjedište također u Londonu.
Prije dva mjeseca, pirati su ubili i bacili preko ograde sva 23
člana posade broda za rasuti teret M.V. Cheung Son u Južnokineskom
moru, navodi izvještaj IMB-a. Dio njihovih tijela pronašli su
kineski ribari. Kineske su vlasti uhitile sedam osumnjičenih, ali
brod, koji je plovio pod panamskom zastavom, ni do danas nije
pronađen.
Zamjenik direktora IMB-a Jayant Abhyankar optužuje Kinu da
potpomaže pirate pretvarajući azijske pomorske putove u noćnu moru
za brodare i pomorce. Argumentirajući tvrdnju da kineske vlasti
gledaju kroz prste piratima, on je spomenuo slučaj malezijskog
tankera Petro Ranger, koji je otet u 1998. i pronađen na kineskom
otoku Hainan. Iako su pirati, brod i posada pronađeni netaknuti,
piratima nije suđeno i oni su vraćeni u svoju domovinu Indoneziju.
Pomorski putovi izvan Azije su daleko sigurniji, ali ni oni nisu
lišeni opasnosti.
U siječnju 1998. pirati naoružani poluatomatskim puškama ukrcali
su se na tanker ispred obala Brazila. U napadu su ranili nekoliko
brodskih časnika, uzeli brodski sat i opljačkali kapetanovu
kabinu, prije nego što ih je uhitila policija.
Međunarodni pomorski ured upozorava da će azijska gospodarska
kriza vjerojatno povećati broj piratskih napada u 1999. U izvješću
se posebno izdvaja opasnost koja prijeti u vodama Indonezije,
zemlje najteže pogođene krizom, između čijih 13.000 otoka vode
ključni pomorski prolazi koji povezuju Aziju i Europu.
(Hina) dh ii