FR-E-izvješće-Bankarstvo-Centralna (Narodna) banka-Organizacije/savezi FRANCUSKA-LIBERATION OD 1.2.99.EURO FRANCUSKALIBERATION1. II. 1999.Euro i politika"Kamo nas vodi euro? Kakve, još neodređene, oblike može poprimiti politička i
socijalna integracija Europe? 'Na prvi pogled tehnička rasprava' o upravljanju zajedničkim novcem, zapravo krije 'veliko političko pitanje odabira društvenog obrasca': budući da se ova priča tek počela pisati, i to na način koji ne treba biti 'potajan', Francuska udruga za praćenje gospodarske konjukture (OFCE) ubuduće će svake godine objavljivati izvješće o stanju Europske unije. Želja ove neovisne ustanove je 'potaknuti raspravu' i 'rasvijetliti rješenja koja su još moguća', jer 'europska građevina i politike koje naše vlade vode uime Europe nisu nikad toliko trebale kritičku provjeru', tumači Jean-Paul Fitoussi, predsjednik OFCE-a.Pod njegovim su vodstvom radili deseci francuskih gospodarstvenika (svi iz Francuske, ali koji su pozvani da se europeiziraju) koji polaze od tvrdnje da jedinstveni novac nikako ne može dovesti u pitanje državnu suverenost, već ju, naprotiv, može štititi. Odbijajući previše često stajalište 'nema drugog izbora', OFCE
FRANCUSKA
LIBERATION
1. II. 1999.
Euro i politika
"Kamo nas vodi euro? Kakve, još neodređene, oblike može poprimiti
politička i socijalna integracija Europe? 'Na prvi pogled tehnička
rasprava' o upravljanju zajedničkim novcem, zapravo krije 'veliko
političko pitanje odabira društvenog obrasca': budući da se ova
priča tek počela pisati, i to na način koji ne treba biti 'potajan',
Francuska udruga za praćenje gospodarske konjukture (OFCE) ubuduće
će svake godine objavljivati izvješće o stanju Europske unije.
Želja ove neovisne ustanove je 'potaknuti raspravu' i
'rasvijetliti rješenja koja su još moguća', jer 'europska
građevina i politike koje naše vlade vode uime Europe nisu nikad
toliko trebale kritičku provjeru', tumači Jean-Paul Fitoussi,
predsjednik OFCE-a.
Pod njegovim su vodstvom radili deseci francuskih gospodarstvenika
(svi iz Francuske, ali koji su pozvani da se europeiziraju) koji
polaze od tvrdnje da jedinstveni novac nikako ne može dovesti u
pitanje državnu suverenost, već ju, naprotiv, može štititi.
Odbijajući previše često stajalište 'nema drugog izbora', OFCE
naznačuje 'četiri moguća obrasca'. Prva dva, ne baš zabavna, ali
najvjerojatnija jer su već 'na djelu', u vlasti su liberala i
'zapravo zabranjuju uporabu mjera gospodarske politike u borbi s
nezaposlenosti.' Tu su i čelnici koji se mudro pokoravaju
proračunskim ograničenjima Ugovora o stabilnosti i koji se
prilagođavaju dvostrukom i kobnom 'razdvajanju': socijalno se
dijeli od gospodarskog, a Europa od društva. 'Regresija' koju
oslikava nedavno izmišljanje europskih susreta na vrhu o
zapošljavanju potvrđuje tu neugodnu podjelu.
Dva druga scenarija koja se proučavaju - obrazac 'povratka državne
suverenosti' i 'federalni obrazac', 'za sada su utopije', priznaje
OFCE. Oni pretpostavljaju da se euro prihvaća kao 'oruđe
oslobođenja': 'Zajednički novac zapravo u sebi sadrži promjenu
politike', utoliko što čelnike oslobađa od nadzora financijskih
tržišta i od napasti devizne stope. Uz uvjet da se Ugovor o
stabilnosti ne shvati ozbiljno i da 'europske vlade koje prepoznaju
zajedničku racionalnost, odluče da se vrate svojim dužnostima u
svezi s općim sređivanjem', euro nudi, smatraju autori, 'dodatni
manevarski prostor'. A OFCE je stao zastupati mišljenje da 'nikada
nakon Drugoga svjetskog rata uvjeti nisu bili tako idealni za
odlučne ekspanzionističke politike': velika nezaposlenost,
inflacija na ništici, rekordan vanjski višak i oslobađanje od
nadzora financijskog tržišta. Budući da se ništa nije učinilo,
'može se zaključiti da se Europa Š...Ć više ne zanima za
nezaposlenost.' To je poruka koju otvoreno šalje ovo izvješće, za
koje se možemo nadati da će svake godine moći odigrati ulogu loše
odgojenog lajavca u odnosu na vlade koje još šute i na Europsku
središnju banku koja je zamišljena kao najneovisnija na svijetu",
piše Nathalie Dubois.