SL-SPORAZUM DELO-NOVE PREDNOSTI, VIŠE NOVCA-1. II. SLOVENIJADELO1. II. 1999.Nove prednosti, više novca"Današnjim stupanjem na snagu europskog (pridružbenoga) sporazuma između Slovenije i Europske unije, u praktičnom se životu naše
države neće puno promijeniti, jer su ga već prije na najvažnijim gospodarskim područjima nadomjestile odluke takozvanog privremenog sporazuma o trgovačkoj i gospodarskoj suradnji. Gospodarska suradnja već dugo teče uzorno, Slovenija i zaslugom tog sporazuma obavlja zamalo dvije trećine vanjskotrgovinske razmjene baš s unijom.Stupanje na snagu pridružbenog sporazuma ipak daje brojne nove prednosti i drugim područjima. Spomenimo barem mogućnosti koje se ukazuju s već sada dopuštenim uključivanjem u mnoge zajedničke programe Europske unije i na znanstvenom i raznim drugim područjima kamo se Slovenija želi uvrstiti što prije, jer mogućnosti za to su velike a novac obilan.Na veliko značenje sporazuma između Slovenije i unije upozoravaju i u Bruxellesu jer znaju da je do sada stanje bilo prilično zamršeno. Od potpisa do ratifikacije sporazuma prošlo je naime oko dvije
SLOVENIJA
DELO
1. II. 1999.
Nove prednosti, više novca
"Današnjim stupanjem na snagu europskog (pridružbenoga) sporazuma
između Slovenije i Europske unije, u praktičnom se životu naše
države neće puno promijeniti, jer su ga već prije na najvažnijim
gospodarskim područjima nadomjestile odluke takozvanog
privremenog sporazuma o trgovačkoj i gospodarskoj suradnji.
Gospodarska suradnja već dugo teče uzorno, Slovenija i zaslugom tog
sporazuma obavlja zamalo dvije trećine vanjskotrgovinske razmjene
baš s unijom.
Stupanje na snagu pridružbenog sporazuma ipak daje brojne nove
prednosti i drugim područjima. Spomenimo barem mogućnosti koje se
ukazuju s već sada dopuštenim uključivanjem u mnoge zajedničke
programe Europske unije i na znanstvenom i raznim drugim područjima
kamo se Slovenija želi uvrstiti što prije, jer mogućnosti za to su
velike a novac obilan.
Na veliko značenje sporazuma između Slovenije i unije upozoravaju i
u Bruxellesu jer znaju da je do sada stanje bilo prilično zamršeno.
Od potpisa do ratifikacije sporazuma prošlo je naime oko dvije
godine, a u međuvremenu je trebalo ponajprije na slovenskoj strani
obaviti brojne zahtjevne zadaće, iako je u javnosti zacijelo
najviše odjeknulo pripremanje naše politike nekretnina glede
stranaca. Slovenski državni zbor unatoč pokušajima još nije
prihvatio poseban zakon o utvrđivanju uzajamnosti na tom području
kao temeljnog elementa pri kupovini naših nekretnina. Razloga za to
je više, iako se čini da je u središtu strah od prevelike slobode
takve prodaje. A kako drži ministar za europska pitanja Igor
Bavčar: Bruxelles to ne uznemiruje previše, no pazit će da se prema
državljanima EU-a ne odnosimo diskriminacijski. Komentara na tu
temu zacijelo neće nedostajati, jer problematika je zamršena a
ujedno i 'nacionalno osjetljiva'.
Budući da se Slovenija u međuvremenu već duboko našla u
pregovaračkom procesu za pravi ulazak u uniju, pridruženo članstvo
samo je nekakav potreban međustupanj. Do sada su pripremljena
pregovaračka ishodišta već za polovicu opsežnog pravnog poretka
unije koji obuhvaća čak 30 posebnih poglavlja. Bruxelleski
dužnosnici će baš na dan stupanja na snagu pridružbenog sporazuma
dobiti u ruke i pregovaračka ishodišta za do sada najzahtjevnija
područja, slobodni tok robe i konkurentnu politiku a u tom sklopu i
usklađivanje državne pomoći određenim djelatnostima. I zato se
može tvrditi da je dosadašnji rad u pripremi pregovaračkih
polazišta - dakako na temelju prijašnjeg usklađivanja
zakonodavstva - u mnogočemu već izišao iz okvira pridružbenog
sporazuma.
To je razumljivo jer su, primjerice, europske sporazume počeli
sklapati sa srednjoeuropskim i istočnoeuropskim državama već
početkom devedesetih godina. S Poljskom je takav sporazum, recimo,
potpisan već prosinca 1991. i to još prije onog slavnog datuma kad
je na sastanku ministara vanjskih poslova EU-a odlučeno što nove
države moraju ispunjavati da budu priznate. U nekoliko idućih
godina europski su sporazumi potpisani i puno brže ratificirani i
sa svim drugim 'tranzicijskim' državama. Slovenija je unatoč
višegodišnjem zakašnjenju zbog veće gospodarske i političke
razvijenosti odnosno zrelosti neke među njima prestigla i na
posljetku prije godinu i pol uzdigla se među šest prvih
kandidatkinja za ulazak u uniju.
Zbog pridružbenog sporazuma vjerojatno se u buduće neće dogoditi
ništa bitno, jer je jasno da bismo određeno zakonodavstvo morali
promijeniti i zbog vlastitih potreba. Drukčije uređenje bankarstva
ili osiguranja ili primjerice drukčije shvaćanje državnih pomoći
ne proizlazi iz zahtjeva spomenutog sporazuma. Isto vrijedi i za
reforme državne uprave, financijskog i poreznog sektora, čak i za
novi mirovinski sustav itd. Dobro je što znamo da je baš događanje
oko pridružbenog sporazuma u mnogo čemu pomoglo slomiti i neka
tvrda domaća proturječja, iako se govorilo samo o nekretninama" -
piše Stojan Žitko.