FR-YU-NEMIRI-ZNANSTVENICI-Glasila/mediji-Ratovi-Društvene znanosti RFI-CETINIĆ-MITROVIĆ-JUGONOSTALGIJA 20-1 FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI20. I. 1999.Pregled tiska"S Andrejom Mitrovićem, profesorom Filozofskoga fakulteta u Beogradu
razgovarao je Frano Cetinić.- Beogradski tjednik 'Vreme' u pretposljednjem broju objavio je poduži intervju s Vama. U tom intervjuu upozoravate da su Srbi s Jugoslavijom ušli u jednu veliku zajednicu koja je pokušala premostiti stare civilizacijske razlike. Dometnuo bih, ne samo Srbi. Ovim razgovorom dodirnuli ste, zapravo, tabu-temu. Jugoslavija je danas, ne samo u Srbiji, već i u Sloveniji, Hrvatskoj, Bosni, strašilo od koga se svi okreću, prokazujući ga, pokazujući na njega prstom. Što je, po Vama, bila jugoslavenska ideja i zašto je ona odbačena na tako zločinački i prevarantski način?= Jugoslavenska ideja pripada onim integracijskim idejama koje su se kroz 19. stoljeće i na više mjesta u Europi profilirale kao ideje koje nadilaze povijesne podjele, a u stvari one velike rovove koje je za sobom ostavio feudalizam sa svojom organizacijom društva i države i, na drugoj strani, one velike rovove koje je prethodna povijest ostavila svojom zaostalošću. To je bio jedan moderni
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
20. I. 1999.
Pregled tiska
"S Andrejom Mitrovićem, profesorom Filozofskoga fakulteta u
Beogradu razgovarao je Frano Cetinić.
- Beogradski tjednik 'Vreme' u pretposljednjem broju objavio je
poduži intervju s Vama. U tom intervjuu upozoravate da su Srbi s
Jugoslavijom ušli u jednu veliku zajednicu koja je pokušala
premostiti stare civilizacijske razlike. Dometnuo bih, ne samo
Srbi. Ovim razgovorom dodirnuli ste, zapravo, tabu-temu.
Jugoslavija je danas, ne samo u Srbiji, već i u Sloveniji,
Hrvatskoj, Bosni, strašilo od koga se svi okreću, prokazujući ga,
pokazujući na njega prstom. Što je, po Vama, bila jugoslavenska
ideja i zašto je ona odbačena na tako zločinački i prevarantski
način?
= Jugoslavenska ideja pripada onim integracijskim idejama koje su
se kroz 19. stoljeće i na više mjesta u Europi profilirale kao ideje
koje nadilaze povijesne podjele, a u stvari one velike rovove koje
je za sobom ostavio feudalizam sa svojom organizacijom društva i
države i, na drugoj strani, one velike rovove koje je prethodna
povijest ostavila svojom zaostalošću. To je bio jedan moderni
koncept okupljanja, okupljanja srodnih etničkih grupa s namjerom
da se krene k budućnosti koja je očito tražila neke nove
integracije. Ali ono što je za mene najvažnije je to da je ta
integracija igrala na slobodnog čovjeka, a ne na slobodne pojedine
zajednice, da je to bila koncepcija liberalizma u dobrom smislu
riječi i pretpostavljala je da je oslobođeni čovjek istovremeno
onaj čovjek koji će svojom aktivnošću, ja bih dodao prije svega na
privrednom području, stvarati integracijske mreže, zajednice s
kojima se ide u budućnost.
- Govorite u Vašem intervjuu i o komitetskoj inteligenciji koja
pokušava raskrinkati jugoslavensku ideju već na njezinim počecima
u 19. stoljeću. Za jedne ona je antisrpska, za druge ona je
antihrvatska, a jedan povjesničar-amater, hrvatski predsjednik
Tuđman, izjednačava je čak sa srbo-boljševizmom. Odakle taj
animozitet?
= To je, ja mislim, stvar naslijeđa, ali istovremeno i
nerazvijenosti određenih prostora. Riječ je o prostoru koji je
nadilazio civilizacijske zapreke, ali je to prostor koji je
svladavao, također, velike zaostalosti. To je prostor koji je
nadilazio političke i kulturne utjecaje, koji su se rađali u okviru
različitih civilizacija kao posebne komponente tih civilizacija.
Ta naslijeđa su počela djelovati u trenutku kad je Jugoslavija iz
više razloga ostala pred cijelim nizom problema koje nije
rješavala. Ti problemi nisu bili povijesni fatumi nego je,
jednostavno, splet okolnosti u određenim povijesnim trenucima
činio da je jugoslavenska elita bila pred izazovom da daje točne
odgovore. Međutim, ti odgovori nisu bili točni. Ti odgovori su,
dakle, bili vezani i za sposobnost i nesposobnost generacija da se
uhvati s problemima i istovremeno s okolnostima koje nisu samo bile
jugoslavenske, nego su bile europske, sredozemne i svjetske.
- Gospodine Mitroviću, u istom broju 'Vremena' gdje je objavljen
Vaš intervju čitamo kako Dobrica Ćosić sada kuka što Srbija nije
imala '89. i '90. godine političara vizionara. Isti, dakle Ćosić,
koji će upravo u to vrijeme, u tim godinama, proglasiti Miloševića
najvećim srpskim političarem 20. stoljeća. Radi li se tu o izdaji
intelektualaca i kakva je zapravo odgovornost, po Vama,
intelektualaca u jugoslavenskim ratovima?
= U ovim ratovima koje ja zovem 'tridesetogodišnji rat koji putuje
zemljom' jest odgovornost inteligencije golema. Ako sam govorio o
elitama koje nisu davale prave odgovore na izazove vremena, to
ponajprije vrijedi, uz taj treći val Titove birokracije, vrijedi za
inteligenciju. Čini mi se da je inteligencija na jugoslavenskom
prostoru bila čak i odgovornija za pogrešne odgovore koji su vodili
k velikoj katastrofi. Ovo što je sada spomenuto kao ostavština
jednog srpskog književnika, to je zapravo nekakvo rehabilitiranje
sebe koje mi neprestano ovdje doživljavamo. Onih koji su izuzetno
pogriješili - podcjenjujući ulogu te grupacije koju je sad dovela
na čelo srpske politike, ugrozila svojom politikom Jugoslaviju i
zanemarila osobu, ulogu osobe koja je odmah bila jasna kao
destruktivna osoba. Međutim, srpska inteligencija je,
zaslijepljena nacionalizmom, smatrala da je time dobila svoga
vođu. I to se događa. Sada se mogu kajati, ali je njihova
odgovornost onda i sada ostala vrlo velika.
- Gospodine Mitroviću, možemo li očekivati i na našim prostorima
ozbiljni znanstveni dijalog povjesničara - za to se zalažete u svom
intervjuu. Kao na primjer onaj što ga već desetljećima vode
francuski i njemački povjesničari. Možemo li izići iz
nacionalističke konfiskacije povijesne istine?
= Trenutačno ne, zbog toga što imamo posljedice jedne
historiografije koja se našla, također, pred izazovima vremena,
ali ne zato što je njezina metoda bila u prethodnom razdoblju loša
nego zato što je njezina samosvijest bila loša. Ovo možda izgleda
paradoksalno, ali je činjenica da je ta osnovna istraživačka metoda
davala nekakve rezultate, ali je stvar u tome da je to teorijska
osnova, problema spoznaje, teorijsko shvaćanje struke i njezine
uloge u društvu bila na najnižem stupnju. Pokušaji koji preko
Fondacije Friedrich Naumann idu, gdje se susreću povjesničari
hrvatski i srpski, dali su do sada neke rezultate da se razgovaralo
vrlo kompetentno, ali su se razlike pojavile i one su jasne. Ono što
bih istaknuo s naše strane (govorim samo geografski gdje sam, ali ne
i politički po osjećajima), na te pregovore došla je generacija
onih koji su 40-godišnjaci. Oni su tu pokazali jedan senzibilitet
koji moja generacija nema i koja je, u stvari, ona čija je
odgovornost krajem 80-ih godina bila izuzetno velika. No, nije
riječ samo o srpskoj strani, naravno ja govorim o njoj jer svatko
treba govoriti o svojoj strani. Iako je ta politika - svatko treba
pjevati svoju sramotu - kod Jugoslavena dala negativne rezultate
jer nitko nije pjevao svoju nego tuđu sramotu. Bez obzira na to,
riječ je o nečemu što se mora prevladati upravo u smislu jačanja
znanstvene svijesti historiografije. Historiografija postaje
samostalna društvena činjenica, ravnopravna politici, vjeri itd.
Ona sebe nalazi unutar znanosti, koja je također strast kao i vjera
ili nacija, i daje potrebne rezultate kao i druge strasti i pojave u
društvu i kulturi te vrste.
- Gospodin Mitroviću, svi naši nacionalizmi grade se isključivo na
negaciji onog drugog, druge vjere, druge nacije. Drugi je ona
sablast koja ih smrtno plaši. Ima li danas, i poglavito sutra,
jugoslavenska ideja ikakvu vrijednost ili funkciju u nadilaženju
tih partikularizama?
= Ja mislim da je to moralno nadmoćna ideja upravo zato što je
partikularizme shvatila kao dijelove jedne cjeline u kojima se
slobodni pojedinac s lakoćom kreće i okreće prema ostalom svijetu -
Europi ili širim regijama. Međutim, ono što se sada dogodilo jest
razbijanje prostora koji je nemoguće da takav ostane. Da li će se
integrirati u jugoslavenskom smislu, ja to u ovom trenutku nisam
rekao. Ali sam sklon tvrditi da dok god postoji ovaj epicentar tu s
političkim vodstvom u Beogradu, rješenja na prostoru koja su
trenutno postojeća čine se vječitima, međutim čim se smiri ovaj
trusni epicentar beogradske politike pod vodstvom sasvim određenog
društvenog i političkog kruga, onda će se pokazati da se takav
razbijeni prostor mora nekako drukčije organizirati. Kako, to je
veliko pitanje. Je li to ulazak u Europu, je li to još neka
integracija na tom prostoru na drugi način, onda ćemo vidjeti u
kojem smjeru će se dalje kretati. Ovako ne može ostati, ali će
ostati sve dok tridesetogodišnji rat s epicentrom u beogradskoj
politici traje".
(RFI)