RU-US-krize-Vlada-Proračun-Političke stranke-Goriva RU-NG 19.1.JELJCIN I PRIMAKOV RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA19. I. 1999.Rusiji ostao samo Jevgenij Primakov"Nova Jeljcinova bolest postala je golem politički problem za Jevgenija
Primakova. Predsjednikov čir koji je iznenada pukao, doveo je premijera pred načelni izbor. Ili će Jevgenij Primakov odustati od saveza s komunistima, uzeti državnu vlast u svoje ruke i odlučno nastaviti provoditi reforme u Rusiji. Ili će očuvati sadašnje stanje stvarnog bezvlašća i nedjelovanja vlade i tako dovesti Rusiju u gospodarsku i političku izolaciju od čitavog uljuđenog svijeta.U prvom slučaju, premijer već vrlo brzo mora javno očitovati svoju nakanu da se kandidira za dužnost predsjednika. U drugom, mora ostati pri prijašnjoj odluci da ne želi sudjelovati u predsjedničkim izborima. U prvoj inačici Rusija mora biti spremna na provedbu prijevremenih predsjedničkih izbora. U drugoj, nadati se da će doživjeti 2000. godinu.Taj je izbor za Primakova iznimno težak. Odluči li se boriti za mjesto predsjednika, dolazi, htio to ili ne, u sukob sa sadašnjim Predsjednikom i njegovim okruženjem. Ako pak nastavi prijašnju
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
19. I. 1999.
Rusiji ostao samo Jevgenij Primakov
"Nova Jeljcinova bolest postala je golem politički problem za
Jevgenija Primakova. Predsjednikov čir koji je iznenada pukao,
doveo je premijera pred načelni izbor. Ili će Jevgenij Primakov
odustati od saveza s komunistima, uzeti državnu vlast u svoje ruke i
odlučno nastaviti provoditi reforme u Rusiji. Ili će očuvati
sadašnje stanje stvarnog bezvlašća i nedjelovanja vlade i tako
dovesti Rusiju u gospodarsku i političku izolaciju od čitavog
uljuđenog svijeta.
U prvom slučaju, premijer već vrlo brzo mora javno očitovati svoju
nakanu da se kandidira za dužnost predsjednika. U drugom, mora
ostati pri prijašnjoj odluci da ne želi sudjelovati u
predsjedničkim izborima. U prvoj inačici Rusija mora biti spremna
na provedbu prijevremenih predsjedničkih izbora. U drugoj, nadati
se da će doživjeti 2000. godinu.
Taj je izbor za Primakova iznimno težak. Odluči li se boriti za
mjesto predsjednika, dolazi, htio to ili ne, u sukob sa sadašnjim
Predsjednikom i njegovim okruženjem. Ako pak nastavi prijašnju
politiku, ruska će vlada biti prisilno smijenjena uz pritisak
izvana. Za Primakova osobno, ova dvojba izgleda ovako: ili će svoju
sudbinu uzeti u vlastite ruke, ili će pitanje vlasti u Rusiji
rješavati Zapad (kako to ponižavajuće zvuči) koristeći se svim
raspoloživim mogućnostima.
Posljednji događaji iz međunarodnoga života pokazuju da Primakov
ne odgovara Zapadu, a najmanje SAD-u. Kao samostalan politički lik,
Jevgenij Primakov je postigao unutarnju političku nagodbu (što je
svakako važan uspjeh), samo uz cijenu jakog zaoštravanja sukoba
Rusije sa Zapadom. Zapad sve jasnije daje na znanje da je za nj
neprihvatljiva bit unutarnje ruske nagodbe koja se temelji na
savezu između Primakova i komunista, protivnika liberalnih ideja.
U neslužbenom razgovoru neki visoki zapadni dužnosnici stavljaju
znak jednakosti između ruskog premijera i KPRF-a (komunističke
stranke).
Upravo je zbog toga Zapad uz posredovanje SAD-a počeo činiti velik
međunarodni pritisak na Rusiju, prisiljavajući je na promjene, ne
samo gospodarske, već i političke. Nazovemo li stvari pravim
imenom, možemo reći da SAD traže da Rusija smijeni vladu.
Kako drukčije protumačiti sljedeće činjenice: koncem prošloga
tjedna Međunarodni je monetarni fond zapravo postavio Rusiji
političke zahtjeve, i ona ne može računati na dobivanje zajma ako ih
ne ispuni. Prvi zamjenik direktora MMF-a Stanley Fischer rekao je
da 'Rusija neće dobiti financijsku potporu sve dok ne donese realan
proračun' i žurno ne restrukturira gospodarstvo. Po Fischerovim
riječima, Rusija mora jako smanjiti troškove za obranu i potporu
propalim poduzećima koji su predviđeni u proračunu. To jest, MMF
traži da se odustane od proračuna koji je rezultat nagodbe između
Primakovljeve vlade i komunista.
Prošloga je tjedna SAD poduzeo niz koraka kojima se Rusija želi
gospodarski izolirati i kojima joj se žele oduzeti glavni izvori
prihoda. Sankcije protiv triju moskovskih instituta koji su,
navodno, surađivali s Iranom, samo su početak. Zatim su uslijedili:
prijetnja obustavom zajedničkih svemirskih programa, što znači
rušenje temelja ruskog VPK-a (vojno-industrijskog kompleksa).
Tomu treba dodati ometanje izvoza ruskog čelika u SAD koje je u nas
prošlo nezapaženo, kao i nakane Zapada da poveća uvoz nafte iz
Iraka. Ovo potonje će zacijelo pogoditi rusku naftnu industriju.
Ne bude li proračun za 1999. doživio promjene, Rusija neće dobiti
nove zajmove od MMF-a. (...)
U takvim će okolnostima ruskoj vladi preostati samo jedna mogućnost
za spašavanje ruskog gospodarstva - prijelaz na mobilizacijski
oblik gospodarstva. Drugim riječima, to znači, u ovom ili onom
obliku, obnoviti gospodarstvo sovjetskog tipa.
Takav razvoj događaja dovest će do pogoršanja unutarnjopolitičkih
prilika, pa i do mogućeg nastanka žarišta građanskoga rata.
Mobilizacijsko gospodarstvo nije moguće bez renacionalizacije,
nadzora nad osobnom ušteđevinom i drugim aktivama, tj. bez sveopće
preraspodjele vlasništva u uvjetima jake ideološke kontrole.
Buduća politička kriza, uz stanovite uvjete, može čak prouzročiti
raspad zemlje kad se razmjerno uspješna područja ne budu htjela
vraćati u prošlost, nego se odluče za tržišnu neovisnost o
središtu.
Takva će Rusija jamačno biti golem izvor opasnosti, ponajprije za
Europu. Možda će ta činjenica odvratiti posvemašnji međunarodni
pritisak na Rusiju koji se tako jasno očituje posljednjih tjedana.
(...)", pišu Tatjana Koškareva i Rustam Narzikulov.