YU-KOSOVO-MILOŠEVIĆ-OESS-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija ŠV 16. I. NZZ: ZAPAD NE ZNA MILOŠEVIĆA ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG16. I. 1999.Moć mitova na Kosovu"OESS-ovi promatrači na Kosovu okusili su što ih možda čeka. Prije
nego se očekivalo pokazalo se koliko je krhko primirje te su promatrači već bili prisiljeni smirivati situaciju i posredovati. Spirala nasilja počela se okretati. Čini se da je na Kosovu rat u jesen bio tek 'zamrznut'. Srbi nadziru gradove, najvažnije cestovne komunikacije i granicu prema Albaniji i Makedoniji; Oslobodilačka vojska Kosova (OVK) ponovno se ugnijezdila u selima. Opominjući glasovi zahtijevaju brzo rješenje, utemeljeno na pregovorima kako bi preduhitrili izbijanje novih sukoba ovog proljeća.Perspektive su tako mračne zato što se na političkoj razini ništa ne miče s mrtve točke. Mirovni planovi inozemnih posrednika nailaze na odbijanje - i to uglavnom vrijedi za obje strane. Pronalaženje zajedničkog nazivnika za nespojive pozicije čini se bezizglednim. Beograd drži da Kosovo mora ostati dijelom Srbije, a Albanci zahtijevaju pravo na nacionalno samoodređenje a time i na neovisnost. No, ne postoji jedinstvena strategija, a političke su
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
16. I. 1999.
Moć mitova na Kosovu
"OESS-ovi promatrači na Kosovu okusili su što ih možda čeka. Prije
nego se očekivalo pokazalo se koliko je krhko primirje te su
promatrači već bili prisiljeni smirivati situaciju i posredovati.
Spirala nasilja počela se okretati. Čini se da je na Kosovu rat u
jesen bio tek 'zamrznut'. Srbi nadziru gradove, najvažnije
cestovne komunikacije i granicu prema Albaniji i Makedoniji;
Oslobodilačka vojska Kosova (OVK) ponovno se ugnijezdila u selima.
Opominjući glasovi zahtijevaju brzo rješenje, utemeljeno na
pregovorima kako bi preduhitrili izbijanje novih sukoba ovog
proljeća.
Perspektive su tako mračne zato što se na političkoj razini ništa ne
miče s mrtve točke. Mirovni planovi inozemnih posrednika nailaze na
odbijanje - i to uglavnom vrijedi za obje strane. Pronalaženje
zajedničkog nazivnika za nespojive pozicije čini se bezizglednim.
Beograd drži da Kosovo mora ostati dijelom Srbije, a Albanci
zahtijevaju pravo na nacionalno samoodređenje a time i na
neovisnost. No, ne postoji jedinstvena strategija, a političke su
predodžbe često nejasne. OVK želi se boriti za nezavisnost, a
umjerene albanske snage teže ostvarivanju tog cilja za
pregovaračkim stolom. Prijelazno rješenje poput uspostave treće
jugoslavenske republike Albanci će prihvatiti samo ako ono
obuhvati i pravo na referendum o konačnom političkom statusu
Kosova. Značajniju ulogu Kosova u okviru Jugoslavije odbijaju pak
Srbija i Crna Gora.
Nagovještaja pragmatične politike nema jer ona pretpostavlja
spremnost na zajednički život i na podjelu vlasti. Prošle je jeseni
ionako uzak manevarski prostor dodatno sužen ratom. Kao nikad
dosad, Albanci i Srbi žive u odijeljenim svjetovima. Diskursom
dominira razmišljanje u etničkim kategorijama, koje onemogućuje
svaki pokušaj razumnog rješavanja sukoba i nijedna strana ne želi
se odreći svog prava na isti komad zemlje: 'Ili mi ili oni', glasi
deviza; vrlo mali broj političara shvaća da postoji, odnosno da
mora postojati mogućnost zajedničkog života - usprkos jezičnim
vjerskim i kulturnim razlikama. Srbi smatraju da Kosovo mora
zauvijek ostati srpsko već zato što je u srednjem vijeku bilo
središte srpske države. Obje strane izvode pravo na vlast iz
pitanja 'tko je tu bio prvi', na koje nije moguće odgovoriti te koje
nije ni relevantno za rješavanje današnjih problema. Čini se da na
Balkanu povijesni mitovi nikada ne blijede.
Radikalni kosovski Albanci vide svoju jedinstvenu povijesnu
priliku za svrgavanje srpske vlasti i za rješavanje nacionalnog
pitanja stvaranjem vlastite države. Žele iskoristiti povoljan
trenutak, čak i ako u ime stvaranja vlastite nacionalne države budu
morali platiti cijenu u obliku brojnih žrtava i velikih pustošenja.
Eskalacija oružane sile i intervencija NATO-a u njihovu su
interesu. S druge strane, Jugoslavija - poput svake druge države -
polaže pravo na borbu protiv terorizma na vlastitom teritoriju.
Oslobađanje od mlinskih kamenova koje sadrži mitski preuveličana i
politički instrumentalizirana povijest pretpostavlja u Srbiji
proces nacionalnog samourazumljivanja. Za tako nešto nužno je i
suočavanje s novijom poviješću. No, Beograd službeno inzistira da
Srbija nije sudjelovala ni u ratu u Hrvatskoj ni u onom u Bosni,
odbacujući svaku kritiku politike prema Kosovu u razdoblju od
ukidanja autonomije 1989./1990. Albanci uživaju sva prava,
sukladno najvišim europskim standardima, glasi službeno
stajalište. Srbija je uzor demokracije, a odgovornost za
eskalaciju oružanih sukoba snose Albanci koji nisu htjeli
ostvariti svoja prava.
Tako je pitanje Kosova svedeno na problem terorizma i separatizma.
Praksa u protekle dvije godine pokazala je da Beograd ključni pojam
ravnopravnosti svih naroda koji žive na Kosovu tumači kao
cementiranje srpske vladavine. Autonomija u tumačenju Zapada
izjednačena je sa separatizmom; no, ne bude li stvarnih ustupaka,
Kosovo će vjerojatno uistinu biti izgubljeno za Beograd. Naime, sve
više Srba odlazi s Kosova zbog sve većeg neprijateljstva. I oni su
žrtve politike sile. Ponovno svi kao začarani gledaju u
jugoslavenskog predsjednika Miloševića. No, problem Kosova
vjerojatno nije moguće riješiti s njim i njegovim komunističkim i
paternalističkim predodžbama o vlasti. Gledano iz njegove
perspektive, država odlučuje što je točno a što netočno. U nedavno
objavljenom interviewu Milošević je izjavio sljedeće: 'Ljudi
moraju biti zaštićeni od laži. Pravo na istinu jedna je od temeljnih
ljudskih sloboda. Štiteći građane od laži i sile, branimo njihove
najvažnije interese. Naša je zemlja slobodna'.
Milošević će ustrajati na svojoj dosadašnjoj politici prema
Kosovu, kažu jedni. Naprotiv, spreman je ponovno popustiti, kažu
drugi. Važnije mu je tješnje za sebe vezati većinom slavensku Crnu
Goru, čije se vodstvo ogradilo od Beograda te se danas samo pokušava
izvući iz političke izolacije, tvrde treći. No, Kosovo sigurno
Srbima znači daleko više nego hrvatska krajina koje se Beograd
1995. odrekao bez borbe. Stajalište da Milošević nema nikakav
politički koncept te da je njegova jedina strategija očuvanje
vlastite moći tek je izraz zbunjenosti. Najnovije američke
procjene da je sam Milošević problem nakon što je prethodno
godinama smatran partnerom u procesu izgradnje poslijeratnog
poretka na Balkanu također više izviru iz frustracije zbog
izostanka pozitivnih političkih pomaka.
S kim će Washington razgovarati ako ne s Miloševićem? Čini se da
socijalisti unatoč određenim simptomima krize čvrsto drže uzde
vlasti u svojim rukama. U samoj stranci nema reformatora koji bi se
odvažili izazvati Predsjednika. Udar nije na pomolu. Takozvana
demokratska oporba sama se diskreditirala nakon velikih nemira u
zimu 1997/1998. Izgledi za smjenu vlasti vrlo su mali budući da je
slaba oporba podijeljena. Osim toga, mnogi protivnici režima
nastupaju u pitanju Kosova još oštrije od vladajućih. Tko bi,
dakle, trebao pokrenuti opsežan proces demokratizacije, bez kojeg
autonomija Kosova nema nosive temelje?
NATO-ova intervencija kopnenim snagama trenutačno nije politički
izvediva. Osim toga, takva bi operacija bila identična neizravnoj
potpori OVK i morala bi biti popraćena prihvaćanjem nezavisnog
Kosova. Pritom valja napomenuti da nitko na Zapadu zasad ne želi
promjenu postojećih granica. Odcjepljenje Kosova od Jugoslavije
moglo bi također označiti i kraj jedinstvene bosanske države, čije
održavanje na životu zahtijeva angažman velikih sredstava. S kojim
bi argumentom u tom slučaju bilo uskraćeno ujedinjenje republike
srpske sa Srbijom? Kakvim međunarodnopravnim razlozima
poduprijeti razbijanje jedne suverene države? Posljedica etničke
podjele bili bi vjerojatno novi ratovi - na Kosovu i u Bosni.
Trenutačno ne postoji razumna i u prvom redu realna alternativa
opsežnoj autonomiji Kosova u okviru Jugoslavije - a time i
neutralom posredovanju izvana, iako je rizik neuspjeha jako velik.
U slučaju postizanja političkog dogovora, Zapad se svakako mora
pripremiti za dugogodišnji civilni, a u određenim okolnostima i
vojno poduprti angažman za njegovu provedbu. Makar samo površna
normalizacija svakodnevnog života na temelju mjera uspostave
povjerenja trajat će na Kosovu još dulje nego u Bosni, a i tamo je
ostvarivanje zacrtanog cilja 'samonoseće stabilnosti' daleka
budućnost čak i nakon trogodišnjeg angažmana", smatra novinar.