FR-STRANKE-ZAŠTITA +FR 14. I.N.OBS.-SOC.ZAŠTITA I STRANKE ++FRANCUSKA+LE NOUVEL OBSERVATEUR+14. I. 1999.+Sigurnost kao vrijednost stranaka ljevice?+Povodom izbijanja nasilja u francuskim predgrađima, uvodničar +lista Jean Daniel piše
o mogućnostima rješavanja tog problema i +promjeni političkog diskursa nekih stranaka. U članku, među +ostalim, stoji:+"Pierre Beregovoy, koji je za sebe govorio da je vjeran svom +skromnom djetinjstvu, rado je izjavljivao da ne uspijeva svojim +prijateljima objasniti kakva je radnička stvarnost: 'Siromašni su +glavne žrtve inflacije i nesigurnosti'. Kad je riječ o inflaciji, +radovao se zbog djelovanja različitih vlada za vrijeme mandata +Francoisa Mitterranda, a i vlastite vlade (inflacija je s 14 posto +smanjena na 6, a zatim i na 3,5 posto). Ali ako je riječ o +nesigurnosti, Beregovoy kaže da ga nitko nije želio slušati.+Bio je vrlo strog u privatnom životu prema onima čija je sućut prema +delinkventima kriva za zaboravljanje da su i oni žrtve. Prema +njegovu mišljenju, mogli su biti objavljeni popisi tih žrtava, +praćeni opaskom o njihovu radu, ako su bili zaposleni, i s visinom +njihovih primanja. Kako se, pitao se on, možemo čuditi da su te
FRANCUSKA
LE NOUVEL OBSERVATEUR
14. I. 1999.
Sigurnost kao vrijednost stranaka ljevice?
Povodom izbijanja nasilja u francuskim predgrađima, uvodničar
lista Jean Daniel piše o mogućnostima rješavanja tog problema i
promjeni političkog diskursa nekih stranaka. U članku, među
ostalim, stoji:
"Pierre Beregovoy, koji je za sebe govorio da je vjeran svom
skromnom djetinjstvu, rado je izjavljivao da ne uspijeva svojim
prijateljima objasniti kakva je radnička stvarnost: 'Siromašni su
glavne žrtve inflacije i nesigurnosti'. Kad je riječ o inflaciji,
radovao se zbog djelovanja različitih vlada za vrijeme mandata
Francoisa Mitterranda, a i vlastite vlade (inflacija je s 14 posto
smanjena na 6, a zatim i na 3,5 posto). Ali ako je riječ o
nesigurnosti, Beregovoy kaže da ga nitko nije želio slušati.
Bio je vrlo strog u privatnom životu prema onima čija je sućut prema
delinkventima kriva za zaboravljanje da su i oni žrtve. Prema
njegovu mišljenju, mogli su biti objavljeni popisi tih žrtava,
praćeni opaskom o njihovu radu, ako su bili zaposleni, i s visinom
njihovih primanja. Kako se, pitao se on, možemo čuditi da su te
žrtve iz radničkih redova jako osjetljive na populističke govore
krajnje desnice kad nailaze na takvo nerazumijevanje u radničkim
strankama?
Taj socijalistički premijer, koji je na kraju počinio
samoubojstvo, nije zaboravio da se i on borio, i to jako požrtvovno,
protiv demagogije obećavanja sigurnosti, iskorištavanja straha i
represivnog političkog diskursa. Kad je Charles Pasqua izjavio da
'želi terorizirati teroriste', Pierre Beregovoy je smatrao da je to
trebalo učiniti, ali ne i reći, a osobito da se ne smiju brkati
pobunjenici i teroristi.
Ta raspra i dalje naizlazi na različite senzibilitete u javnosti, a
katkad izaziva i podjele. Raspra je to koja se, ako se bolje
promisli, temelji na revoluciji koja se od 1989. (sic!) godine
provodi između 'političkih' i 'socijalnih' prava. Ako se svi ljudi
rađaju slobodni i ravnopravni, odgovorni su za svoja djela. Zato
moraju biti i kažnjeni ako naškode tuđoj slobodi.
No, što se događa s ljudima koji imaju ista prava, ali su jako daleko
od mogućnosti da se na njih i pozovu? U čemu se nekada sastojala
sloboda žene koja nije smjela glasovati i koja je 'de facto'
robinja? U čemu se danas sastoji sloboda čovjeka koji nema što
jesti, obući, gdje stanovati i ne može osigurati školovanje svojoj
djeci? U tom slučaju, čovjek više nije slobodan, i ne može biti
pozvan na odgovornost zbog onoga što čini. Krivo je društvo, a ne
prijestupnik.
Sukobljavanja oko te zamisli odgovornosti i dalje dijele ljude na
pristaše socijalne pravde prema zaslugama i pristaše pomaganja
svima. Ali kad se radi o primjeni sile, revolucionari iz 1789. i
njihovi nasljednici opravdavali su primjenu sile samo u borbi
protiv tiranije. Čim neki narod postane suveren, pobuna postaje
napad na suverenost toga naroda i na revolucionarni
(republikanski) poredak. Ali ako, nakon što je tiranija srušena,
oni koji su lišeni socijalnih prava počnu smatrati tu demokraciju
samo 'formalnom', sve se događa kao da se može smatrati da ti
napušteni žive u prikrivenoj tiraniji protiv koje postoje
opravdani razlozi za pobunu. (...) Ljevica je baštinila tu
posljednju tradiciju koja, uostalom, mnogo toga uzima od kršćanske
filozofije. Siromah je svetac kojemu se mora sve opraštati, pa čak i
delikti. To je krivac koji je prva žrtva svojih vlastitih djela.
Među tužiteljima takvoga društva nalaze se znanstvenici (od
alkoholičarskog nasljeđa iz Zolinih romana do 'y' kromosoma o
kojemu govore genetičari), pristaše psihopatologije (delinkventi
su duševni bolesnici) i oni koji stalno optužuju društvo ('sve
ovisi o tome jeste li moćni ili bijedni'(...)(...)
Ljevičarski politički diskurs, isključivo posvećen optuživanju
društva, ljudi poput Pierrea Beregovoya, a danas je takav Jean-
Pierre Chevenement, kaže da su žrtve delinkvencije u prvom redu
siromašni, marginalizirani, oni zaposleni koji su uz pomoć kredita
uspjeli kupiti vozilo, stare i usamljene žene, učitelji koji
osiguravaju obavljanje nastave po školama u predgrađu, učenici
koji su žrtve ucjena, socijalni radnici koji su postali novi laički
propovjednici među radništvom i svi oni koji, općenito, bjesne pri
povezivanju barbarstva s predgrađem, a istodobno bi htjeli biti
mjerodavni i penjati se po društvenoj ljestvici. (...)
U tom svjetlu lakše je razumjeti činjenicu da socijaldemokrati na
vlasti u Velikoj Britaniji, Njemačkoj i Francuskoj imaju potrebu
uklapanja koncepta sigurnosti u ljevičarsku kulturu. Tony Blair je
postigao veliki uspjeh na izborima među svojim laburističkim
biračima predviđanjem zabrane kretanja noću maloljetnicima u nekim
gradovima i uskraćivanjem socijalnih povlastica neodgovornim
roditeljima.
On je prilično zbunio Zelene u Njemačkoj i ozbiljno iznenadio
francusku krajnju desnicu. A danas se vidi da se primjer Tonya
Blaira ipak nameće kao neka vrst nužnosti. Nećemo sada ovdje reći
suprotno kad već dugo branimo zamisao o tome da se ne smije
prepustiti pravo na sigurnost samo fanaticima obrane sigurnosti.
Ali jednako tako kao što se ne može opravdati zatvaranje granica
useljenicima, osim velikim naporom za integriranje onih koji se već
nalaze u Francuskoj, jednako tako ne može se opravdati ni represija
nad delinkventima (bili oni maloljetnici ili ne) bez velikih napora
da se predgrađa uklope u život nacije. Treba manjinu sklonu
pobunama odvratiti od upotrebe sile ne samo strahom od kazne, nego i
jasnim neodobravanjem većine stanovništva".