RU-FR-US-I-ministri-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi-Oružani sukobi +RU-IZVESTIJA 12.1.VEDRIN:FR-RU ODNOSI ++RUSIJA+IZVESTIJA+12. I. 1999.+Francuska je na strani Rusije+Julija Berezovska razgovarala je s francuskim ministrom
vanjskih +poslova Hubertom Vedrineom koji je došao u radni posjet Moskvi:+" - Kako je ruska gospodarska kriza utjecala na odnose između Rusije +i Francuske?+= Financijska oluja koje je bjesnila u kolovozu 1998. odrazila se, +dakako, na naše trgovinske odnose. No treba nam nekoliko mjeseci da +bismo dobili potpuniju predodžbu o njezinim posljedicama.+Rusija i dalje uvozi robu. Većina francuskih poduzeća u Rusiji +odlučila je ostati tu. To je dobar znak. Francuske su vlasti sa +svoje strane zadnjih mjeseci također očitovale povjerenje i +solidarnost prema Rusiji.+Francuska je na strani Rusije. Ne želimo vam nametati put kojim ćete +ići - taj je izbor na ruskom narodu. Mi smo zainteresirani za +gospodarsku suradnju koja će odgovarati interesima obiju strana. +Usput ću primijetiti da neki koraci koje je najavila vaša vlada -+veća uloge države u gospodarstvu, pokretanje industrijske i +socijalne politike - odgovaraju socijaldemokratskom pristupu
RUSIJA
IZVESTIJA
12. I. 1999.
Francuska je na strani Rusije
Julija Berezovska razgovarala je s francuskim ministrom vanjskih
poslova Hubertom Vedrineom koji je došao u radni posjet Moskvi:
" - Kako je ruska gospodarska kriza utjecala na odnose između Rusije
i Francuske?
= Financijska oluja koje je bjesnila u kolovozu 1998. odrazila se,
dakako, na naše trgovinske odnose. No treba nam nekoliko mjeseci da
bismo dobili potpuniju predodžbu o njezinim posljedicama.
Rusija i dalje uvozi robu. Većina francuskih poduzeća u Rusiji
odlučila je ostati tu. To je dobar znak. Francuske su vlasti sa
svoje strane zadnjih mjeseci također očitovale povjerenje i
solidarnost prema Rusiji.
Francuska je na strani Rusije. Ne želimo vam nametati put kojim ćete
ići - taj je izbor na ruskom narodu. Mi smo zainteresirani za
gospodarsku suradnju koja će odgovarati interesima obiju strana.
Usput ću primijetiti da neki koraci koje je najavila vaša vlada -
veća uloge države u gospodarstvu, pokretanje industrijske i
socijalne politike - odgovaraju socijaldemokratskom pristupu
problemima koji danas prevladava u Europskoj uniji.
Međunarodne financijske ustanove moraju odigrati ključnu ulogu u
rješavanju najvećih i najžurnijih problema u Rusiji.
- Koliko će francuska diplomacija uzeti u obzir nacionalističko i
protuzapadno raspoloženje koje se u zadnje vrijeme pojavljuje u
Rusiji?
= Tim raspoloženjima ne treba pridavati preveliku važnost. Nimalo
nas ne treba čuditi ni zabrinjavati to što si pod konac tragičnog
stoljeća ruski narod postavlja pitanje kada će napori koje ulažu
zadnjih sedam godina već uroditi plodom? To što patnju i strah ljudi
neki žele iskoristiti u političke svrhe, nije nimalo čudno, ali je
potreban svakodnevni oprez i razumne protumjere. U svezi s time
pozdravljam činjenicu da je ruski vrh potvrdio svoju odanost
reformama i nastavlja dijalog sa zapadnim partnerima.
- Kakvu ulogu u razvitku francusko-ruskih odnosa imaju osobni
odnosi između naših predsjednika?
= Ti odnosi još imaju vrlo važnu ulogu. Jedna od zadaća moga posjeta
je priprema za posjet ruskog Predsjednika Parizu do kojega bi
trebalo doći koncem ovog mjeseca. Odnosi između dvojice premijera
također su izvrsni. Radio sam s Jevgenijem Primakovom dok je bio
ministar vanjskih poslova. U njega imam veliko povjerenje. U istom
duhu sada radim i s Igorom Ivanovom, vašim sadašnjim ministrom
vanjskih poslova. Francusko-ruski odnosi moraju biti snažan i
stalan čimbenik međunarodnih, i napose europskih odnosa.
- Koliko Vam se čini mogućim vojno upletanje Zapada na Kosovu?
= Danas se pitanje ne može tako postaviti. Prva je zadaća članova
kontaktne skupine da odmah počnu pregovore o stvarnoj samoupravi
Kosova u sklopu međunarodno priznatih granica. Sada radimo na
osnivanju proširene pregovaračke skupine. U njoj moraju biti
zastupljene sve političke struje, a ona će morati donijeti
političku odluku na temelju međunarodnih propisa.
Prijetnja primjenom sile bila je odlučujuća za sklapanje sporazuma
između SRJ, OESS-a i NATO-a sredinom listopada. Tada je cilj bio
spriječiti humanitarnu katastrofu i zaustaviti nasilje na Kosovu.
Danas je naš cilj naći političko rješenje.
- Slažete li se da je tijekom rješavanja kosovske krize postala
očita promjena prioriteta francuske diplomacije na Balkanu koja je
tradicionalno bila okrenuta Srbima? Kada je došlo do te promjene i
je li ona u vezi s dolaskom predsjednika Chiraca na vlast?
= Francuska diplomacija nije nikada bila tako ni pro-, ni
antisrpska. Kao što nikada nije bila ni pro-, ni antialbanska.
Treba li francusku diplomaciju ipak odrediti, možemo reći da je ona
projugoslavenska i da je za miran zajednički život naroda na tome
području. Danas je naš glavni zadatak stabilizacija tradicionalno
nestabilnog područja kao što je jugoistok Europe. Ta se
stabilizacija ostvaruje demokratizacijom državnih ustroja i
političkog života u zemljama tog područja i razvitkom njihova
gospodarstva. Konačni je cilj 'europeizacija Balkana'.
Francuska je od samog početka kosovske krize imala glavnu ulogu:
svratila je pozornost međunarodne zajednice na nastale prilike
(francusko-njemački prijedlog iz studenog 1997.), sudjelovala je u
traženju političkog rješenja (ni status quo, ni neovisnost, već
vrlo visok stupanj samouprave), zahvaljujući njezinim naporima, u
New Yorku je u rujnu 1998. obnovljeno sudjelovanje kontaktne
skupine na razini ministara, ona je u Vijeću sigurnosti sudjelovala
u donošenju rezolucije kojom su utvrđene granice djelovanja NATO-a
i OESS-a. Ona je i dalje jako poduzetna u traženju rješenja.
- Kakva je uloga Francuske i europskih partnera u 'monopolarnom'
sustavu u svijetu? Mogu li postupci SAD-a u Iraku ubrzati političku
integraciju Europske unije i prijelaz na 'zajedničku vanjsku i
obrambenu politiku'?
= Francuska je saveznica i prijateljica SAD-a, no to ne znači da
uvijek pristaje uz njezino stajalište. U vezi s Irakom uvijek smo
imali vlastiti pristup. Strogo poštujemo rezolucije i tražimo
njihovu točnu provedbu. Mi imamo svoje mišljenje o izlasku iz te
krize.
Svakako, mi želimo da se Europa potvrdi kao jedan od polova
višepolarnog svijeta kojemu mi težimo. Uvođenjem eura završena je
presudna faza u izgradnji Europe. Napreduju i radovi na izradi opće
vanjske politike i politike sigurnosti, no za to treba još
vremena.
- Pokušava li francuska diplomacija preuzeti vodstvo u rješavanju
iračkog problema? Koji su francuski prijedlozi za provedbu reforma
posebnog UN-ova povjerenstva za razoružanje Iraka?
= Naš je cilj pomoći da se u regionalnu skupinu vrati miroljubivi
Irak koji će živjeti u miru sa svojim susjedima, a na širem planu
cilj je stabilan Bliski istok okrenut gospodarskom razvitku i
politički otvoren.
Sada je riječ o tome kako doći do tog cilja. Nakon sedmogodišnjih
provjera, vojni udari SAD-a i Velike Britanije stvorili su nove
prilike. Po završetku Zaljevskog rata 1991. međunarodna se
zajednica morala pobrinuti da neutralizira iračko oružje za
masovno uništenje koje je još bilo ozbiljna i neposredna prijetnja
tome području. Posebno povjerenstvo UN-a i MAGATE dobro su radili,
bez obzira što su ih Iračani stalno ometali.
Je li moguće takvim nadzorom dobiti nove rezultate? Sumnjamo. Stoga
mislimo da međunarodna zajednica mora stvoriti mehanizme koji će
spriječiti ponovno naoružavanje Iraka i riješiti pitanje tako da
uništi sastavne dijelove oružja za masovno uništenje koji su još
mogli ostati.
Uspijemo li se dogovoriti o takvom mehanizmu, više ne bi bilo
razloga za produljenje embarga na naftu. Naravno, uz uvjet da se
donesu mjere za nadzor nad korištenjem novca od izvoza nafte. Tako
se ta tri francuska prijedloga spajaju u jedan: prijelaz na stalan i
djelotvoran nadzor koji će omogućiti da se ukine embargo na naftu
koje se izvoz financijski nadzirao kako ne bi došlo do ponovnog
naoružavanja. Takvim bi preusmjeravanjem sankcije UN-a ponovno
bile primijenjene u prvotnu svrhu, tj. za neutralizaciju iračke
vojne prijetnje, a irački narod ne bi dospio u položaj talaca.
- U Rusiji su mnogi udare na Irak doživjeli kao dokaz o promjeni
cjelokupnog sustava međunarodnih odnosa i uspostavi novog
svjetskog poretka. Mislite li da je potrebno vratiti ugled UN-u?
= Mislim. Prvi korak prema tome bilo bi da Vijeće sigurnosti osnuje
novo nadzorno tijelo koje će bolje odgovarati sadašnjim
prilikama."