US-EURO-Centralna (Narodna) banka +US IHT 9. I. LEVINE O EURU ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE+9. I. 1999.+Europska unija treba primjerak američkog časopisa 'Federalist'+"Možda je netaktično da to istakne
Amerikanac, no sad kad je početak +gospodarske i monetarne unije ubrzao ritam kretanja EU prema punoj +gospodarskoj integraciji, američko bi im iskustvo moglo pružiti +neke korisne poučke. Ne da mi sve činimo dobro ili da smo jasan +uzorak djelovanja donekle sličnoga gospodarstva, no neki +gospodarski međusobni utjecaji u Americi zaista nalikuju na one +koji se razvijaju na Starom Kontinentu", piše Robert A. Levine.+"Što se tiče sljedeća tri područja gospodarstva - monetarnoj +politici, porezima i fiskalnoj politici - to smo prošli. Zajedno, +ta tri područja također mogu dati neke navještaje o političkoj +konfederaciji.+U području monetarne politike Europska središnja banka može, ako +želi, učiti od saveznih pričuva. Sposobnost pričuva da održi svoj +integritet uz primjereno pokoravanje demokratski izabranim +vlastima s kojima surađuje, daje uzorak koji je za miješano +gospodarstvo prikladniji od nabusite neovisnosti Bundesbanke. +Jednom cilju usmjerena ideologija Bundesbanke - cjenovna
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
9. I. 1999.
Europska unija treba primjerak američkog časopisa 'Federalist'
"Možda je netaktično da to istakne Amerikanac, no sad kad je početak
gospodarske i monetarne unije ubrzao ritam kretanja EU prema punoj
gospodarskoj integraciji, američko bi im iskustvo moglo pružiti
neke korisne poučke. Ne da mi sve činimo dobro ili da smo jasan
uzorak djelovanja donekle sličnoga gospodarstva, no neki
gospodarski međusobni utjecaji u Americi zaista nalikuju na one
koji se razvijaju na Starom Kontinentu", piše Robert A. Levine.
"Što se tiče sljedeća tri područja gospodarstva - monetarnoj
politici, porezima i fiskalnoj politici - to smo prošli. Zajedno,
ta tri područja također mogu dati neke navještaje o političkoj
konfederaciji.
U području monetarne politike Europska središnja banka može, ako
želi, učiti od saveznih pričuva. Sposobnost pričuva da održi svoj
integritet uz primjereno pokoravanje demokratski izabranim
vlastima s kojima surađuje, daje uzorak koji je za miješano
gospodarstvo prikladniji od nabusite neovisnosti Bundesbanke.
Jednom cilju usmjerena ideologija Bundesbanke - cjenovna
stabilnost uber alles - ne može biti uspješna u Europi gdje recesija
prijeti povećati već visoku nezaposlenost; pragmatična spremnost
pričuva da dovede rast i zaposlenost u ravnotežu to može.
Poučci za poreznu politiku manje su izravni. Ono što se smatra
poreznom politikom u Sjedinjenim Državama ne može postojati u
Europskoj uniji, jer EU ne ubire nikakve vlastite poreze. Ona se
financira doprinosima svojih zemalja članica, koje svoje porezne
pristojbe rabe za održavanje proračuna EU kao i za svoje mnogo veće
nacionalne potrebe. Iako su političke unutrašnje borbe o
doprinosima neizbježne, članice EU također se rječkaju oko
'usklađivanja' nacionalnih poreza - postavljanja pravila za stope
i regulacije.
Američko iskustvo govori da je to prilično nepotrebno. Američki
Ustav ne ograničava mnogo načine na koji države mogu povisiti
prihode: one od fizičkih i pravnih osoba mogu zakonito ubirati
poreze na prihod, korporacijske poreze, poreze na promet i imovinu
pri svakoj stopi koju žele, a to i čine. Državni porezi različiti
su, no razlike ostaju unutar granica jer se žitelji i kompanije u
državama jedni s drugima natječu.
Međudržavne razlike nose određene učinke. Poslovi se teže seliti
prema državama s niskim korporacijskim porezima; bogati pojedinci
izbjegavaju države s visokim porezima na prihod; žitelji
Massachusettsa kupuju alkohol u New Hampshireu. I upravo ti učinci
ograničavaju razlike: kad bi Kalifornija nametnula korporacijski
porez pri stopi od 50%, ostala bi bez međudržavnih poslova; kad bi
New York nametnuo 20% poreza na promet, ostao bi bez prometa.
Ograničenja nameće ekonomija, a ne zakon: ona djeluju i ne uzrokuju
mnogo nesuglasica. Slična prirodna ograničenja zapravo postaju
uočljiva u Europi; razmirice su nepotrebne.
S monetarnom politikom u rukama Europske središnje banke, fiskalna
politika - proračunski manjkovi i viškovi a la Keynes - ostaje oruđe
pomoću kojega države članice europske gospodarske i monetarne
unije mogu utjecati na vlastiti rast i zaposlenost. Takva je
nacionalna autonomija međutim prividna; pravila monetarne unije
ograničavaju manjkove, a gospodarska stvarnost pojačava pravila.
Prije Unije, država je mogla financirati manjak posuđujući iz
vlastite središnje banke. Više ne.
Tu je opet poučan američki uzorak. Američke države ne mogu imati
uporne manjkove, jer ne mogu uzajmljivati da bi te manjkove
financirale, osim pri veoma visokim kamatnim stopama. Savezna
vlada, međutim, može uzajmljivati od saveznih pričuva da bi
financirala goleme manjkove; to je i činila, i zasigurno će opet
činiti kad gospodarski pad pozove fiskalni poticaj. Osim jedne
presudne razlike, vlada monetarne unije mogla bi slično uzajmiti od
središnje banke, kad to potrebe budu zahtijevale. Razlika je,
naravno, u tome da vlada Europske monetarne unije ne postoji.
To vodi do mogućeg poučka za političku konfederaciju. Kad će
recesija govoriti o širokoj potrebi za poticajem, na zemlje članice
vršit će se pritisak da stvore neku vrst zajedničkog mehanizma za
fiskalno odlučivanje. Takav mehanizam neće se nazivati
konfederacijom, ali bit će to velik korak u tom smjeru. To će
donijeti pitanja bi li se mehanizam trebao koristiti za donošenje
drugih zajedničkih odluka. To bi potom trebalo ponovno nametnuti
pitanje 'demokratskog manjka', a posebice, bi li jedno tijelo koje
izabiru europski pojedinci, Parlament, trebalo dobiti više moći u
tim odlukama. (...) Tad će Amerikanac možda čak imati drskosti da
Europljanima predloži čitanje novina 'Federalist'."