HR-DNEVNI PREGLED +DNEVNI PREGLED BR. 4 - 8. SIJEČNJA 1999. ++FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI+7. I. 1998.+Suđenje hrvatskom partizanu u Rimu+"Inoslav Bešker komentira suđenje hrvatskom partizanu Oskaru +Piškoriću:+'Proceduralna
pitanja, ali s jasnom političkom podlogom, +dominirala su današnjim procesom hrvatskom partizanu Oskaru +Piškoriću. Njemu se u Rimu ponovno sudi jer su ga optužili za +ubojstvo potomci nekih Talijana koje su, pak, jugoslavenske +partizanske vlasti osudile i strijeljale 1945. Nova rasprava je +sazvana 17. veljače. Osim Piškurića, optuženi su bili tadašnji +sudac Ivan Motika te Piškorićeva supruga Avijanka Margetić, ali oni +su oboje u međuvremenu umrli. Njih troje su već bili oslobođeni na +davnom procesu u Trstu, ali im se sudilo ponovno u Rimu po optužbi +koju je u ime potomaka podnio odvjetnik Augosto Sinagra i koju +zastupa pomoćnik javnog tužitelja Giusseppe Pritto. Ta procedura +traje već godinama.+U međuvremenu je istražni sudac u Rimu Antonio Maccia odbacio +predmet smatrajući da Italija nije bila teritorijalno mjerodavna +za ono što se događalo na ozemlju pod savezničkom vojnom upravom, u +tom slučaju jugoslavenskom. Vrhovni kasacijski sud u Rimu je taj
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
7. I. 1998.
Suđenje hrvatskom partizanu u Rimu
"Inoslav Bešker komentira suđenje hrvatskom partizanu Oskaru
Piškoriću:
'Proceduralna pitanja, ali s jasnom političkom podlogom,
dominirala su današnjim procesom hrvatskom partizanu Oskaru
Piškoriću. Njemu se u Rimu ponovno sudi jer su ga optužili za
ubojstvo potomci nekih Talijana koje su, pak, jugoslavenske
partizanske vlasti osudile i strijeljale 1945. Nova rasprava je
sazvana 17. veljače. Osim Piškurića, optuženi su bili tadašnji
sudac Ivan Motika te Piškorićeva supruga Avijanka Margetić, ali oni
su oboje u međuvremenu umrli. Njih troje su već bili oslobođeni na
davnom procesu u Trstu, ali im se sudilo ponovno u Rimu po optužbi
koju je u ime potomaka podnio odvjetnik Augosto Sinagra i koju
zastupa pomoćnik javnog tužitelja Giusseppe Pritto. Ta procedura
traje već godinama.
U međuvremenu je istražni sudac u Rimu Antonio Maccia odbacio
predmet smatrajući da Italija nije bila teritorijalno mjerodavna
za ono što se događalo na ozemlju pod savezničkom vojnom upravom, u
tom slučaju jugoslavenskom. Vrhovni kasacijski sud u Rimu je taj
pravorijek preinačio pa je danas u sudnici u sklopu rimskog
megazatvora Ribibije rasprava otpočela pred predsjednikom
Francescom Amattom, budući da se već određeni sudac Giannvitore
Fabri izuzeo iz postupka. Glavnina rasprave vrtjela se oko pitanja
je li Piškurić uredno pozvan. Njegov branitelj po službenoj
dužnosti Mauro Borseti osporio je način pozivanja jer je Piškuriću
poziv u Rijeku poslan poštom, a ne preko ministarstva vanjskih
poslova dviju zemalja, kao što zahtijeva konvencija o pravosudnim
odnosima između Italije i Jugoslavije od davne 1922. godine.
Tužilac Pritto i odvjetnik Sinagra osporili su da je Hrvatska uopće
sljednica Jugoslavije, pa se ne može primijeniti ta konvencija. Ako
sud to prihvati, stvorio bi se presedan koji bi bacio u vodu
praktički svih 70-ak konvencija i ugovora, naslijeđenih od
Jugoslavije, na kojima se temelje talijansko-hrvatski odnosi.
Stoga je Amatto prihvatio prijedlog državnog odvjetnika da se
prethodno zatraži mišljenje ministarstva pravosuđa o tome jesu li
te konvencije uopće na snazi. Istjerivanje lisice istjeralo je,
tako, vuka. Činjenicu da je Hrvatska, kao i Slovenija uostalom,
Italiji samo obznanila da se smatra sljednicom Jugoslavije, u
skladu i sa zaključcima Badinterova povjerenstva, te da je Italija
samo zaprimila tu notu. Dakako da i to pitanje ima političku težinu,
još aktualniju od toga koja je država bila mjerodavna za suđenja u
Istri '45.
A politička atmosfera je danas bila osigurana glasnim uzvicima
negodovanja ili odobravanja kojima je umješno dirigirao odvjetnik
Sinagra, iskoristivši priliku i za politički miting protiv
Osimskih sporazuma, protiv postojećih državnih granica itd. te
obznanivši jasno da po njegovu mišljenju nije to proces nekom
zlodjelu nego povijesti, kako je izrijekom izjavio novinama".
(RFI)
NJEMAČKI RADIO - RDW
7. I. 1999.
"Napadi njemačkih stranaka unije CDU/CSU na nacrt crveno-zelene
vladajuće koalicije o uvođenju dvostrukoga državljanstva i dalje
pune stupce komentara njemačkog tiska. Tako nadregionalni dnevnik
'Sueddeutsche Zeitung' misli da će integracija biti glavna
odrednica njemačkog društva u budućnosti. Doseljavanje stranaca
promijenilo je zemlju, a stranke CDU/CSU dovoljno su se dugo
pravile kao da to ne primjećuju. Sada crveno-zelena reforma želi
konačno učiniti korak na koji se već dugo čekalo. Međutim reakcije
stranaka unije je nategnuta piše list i nastavlja: 'Ovakva reakcija
stranaka CDU/CSU - budući da se radi o kršćanskim strankama - je
nedostojna. Ona je i antieuropska. CDU/CSU pokušavaju se
profilirati na račun stranaca koji žive u Njemačkoj. Naravno da
takvim potezima te dvije stranke dobivaju profil - i to (samo)
kakav! Time se CDU/CSU ne bi smjele ponositi. Ako njemačke
desnoorijentirane stranke uniji predbacuju krađu izbornih
programa - tada je to samo po sebi dovoljan komentar. Unija truje
sama sebe. Postoji sumnja da je unija samo zato tako oštro
reagirala, jer strahuje da od novih njemačkih državljana neće
dobiti glasove na izborima. Što - promatrajući politiku stranaka
CDU/CSU - i ne iznenađuje'.
Dnevnik 'Mannheimer Morgen' o istoj temi zapaža: 'Ovoliko pljusaka
u raspravama oko dvostrukoga državljanstva stranke unije već dugo
nisu dobile. Onaj tko se u načelu protivi plebiscitarnim elementima
i odjednom traži referendum, tko u dvostrukom državljanstvu nalazi
veću ugroženost sigurnosti nego što je to bio slučaj s teroristima
RAF-a, taj se ne smije čuditi ako na to dobije odgovarajuće
reakcije. Pri tomu se zabrinutost i pitanja, koja donosi stav
stranaka CDU/CSU, treba uzeti vrlo ozbiljno. Tema je vrlo
osjetljiva i povezana s dalekosežnim posljedicama. Prihvatljivo
rješenje traži prije svega konsenzus ne samo između stranaka, već
prije svega u narodu. Prikupljanje potpisa ili brzinski postupak
donošenja zakona, kao što to sada nova njemačka vlada želi učiniti,
nisu prava rješenja'.
Berlinski list 'Die Welt' zastupa mišljenje da masovno uvođenje
dvostrukoga državljanstva dijeli narod na samo Nijemce i dvostruke
Nijemce te nastavlja: 'Time se ne podupire integracija već dovodi
do segregacije. Već se sada širi nelagoda, jer bi novi zakon stvarao
sustavne nepravde. Multikulturalna romantika koja svakom daje
dodatnu putovnicu, izazvat će novo neprijateljstvo prema
strancima, umjesto da ga smanji. Mi smo otvoreni za strance, što
pripada poukama naše povijesne katastrofe. Njemačka se ubraja u
najtolerantnija društva otvorena prema svijetu. I ubuduće naša
zemlja mora ostati magnet za ljude iz cijeloga svijeta. Da poneki
stranac nakon nekoliko godina uzme i njemačko državljanstvo je
dobro i pravedno. Ali zato mu ne treba dvostruko državljanstvo'.
Komentator lijevoorijentiranoga lista 'Tageszeitung' iz Berlina
zastupa drugačiji stav: 'Već 40 godina Savezna Republika Njemačka
vodi politiku koja vodi računa o tomu da migranti ostanu 'stranci'.
Posljednih 14 godina Kohlova vlada je pitanje migranata uglavnom
odugovlačila, blokirala i zaoštravala situaciju. Ne samo trenutna
odvratna kampanja stranaka unije, već i cijela rasprava, pokazuje
zastrašujući nedostatak predodžaba o demokraciji i državljanstvu.
Umjesto da iskoristi trenutak za donekle razumnu raspravu o
državljanstvu, govori se još uvijek o administrativnom problemu
'stranaca', kojeg se prema potrebi tjera iz nemila u nedrago.
Zahtjevi za postizanje potpune asimilacije, izgon jednog u
Njemačkoj rođenog mladića i kampanja stranaka CDU/CSU. Tko se ne bi
veselio 'daru' njemačkog državljanstva".
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
7. I. 1998.
Pregled tiska
"Za 'The Guardian' vijest dana je priča da se maršal Montgomery
zalagao za rasistički imperijalni plan kontrole nad Afrikom. Ovaj
heroj Drugoga svjetskog rata je 1948. kao načelnik stožera ozbiljno
predlagao da se taj kontinent pretvori u rasistički bijelački bedem
protiv, kako je on to vidio, rastuće komunističke prijetnje.
Montyjeva se zamisao temeljila na njegovu dvomjesečnom putovanju
Afrikom tijekom kojega je zaključio kako su 'Afrikanci čisti
divljaci i posve nesposobni sami sobom vladati', navodi list. Plan
je toliko uznemirio laburističku vladu premijera Clementa Attleeja
da je sazvan poseban sastanak na kojem se raspravljalo kako
postupiti u toj, kako je ocijenjeno, izuzetno neugodnoj situaciji.
Zaključeno je kako će se pratiti Montgomeryjeva predavanja kako ne
bi u javnosti iznosio svoje misli, a njegovo je putovanje ostalo
tajnom u koju je bio upućen samo mali broj vladinih ministara, piše
'The Guardian'.
Od svjetskih vijesti, britanski se listovi usredotočuju na navode
da su inspektori za oružje UN-a u Iraku pružali obavještajne
podatke SAD-u. 'The Guardian' veli kako u slučaju da je misija UN-a
u Iraku doista bila paravan za američke obavještajne operacije,
onda to treba oštro osuditi s obzirom da takvo nešto uvelike
kompromitira same Ujedinjene narode.
'The Independent' upozorava zapadne sile da ne budu odveć ratoborne
prema Iraku. Provocirajući američke i britanske zrakoplove u zoni
isključenja leta, list smatra kako Sadam Husein pokušava natjerati
Zapad da se zaleti te da zadobije simpatije širom arapskog
svijeta.
Britanski listovi s velikom pozornošću također prate i današnji
početak postupka opoziva protiv predsjednika Clintona pred
američkim Senatom. Stranačka aritmetika koja je donedavno pratila
mjesece odlučivanja u Predstavničkom domu sada se preselila u drugi
dom američkog Kongresa. 'The Times' donosi kratki profil
predsjedavajućeg Vrhovnog suda SAD-a Williama Rehnquista koji će u
Senatu voditi postupak. List ističe kako nema dvojbe da je za tog 74
godine starog suca ovo uloga života. Povučen i strog, često je
opisivan kao profesionalac, William Rehnquist je više nego spreman
preuzeti svoju dužnost, s obzirom da je 1992. godine objavio 278
stranica dugu analizu procesa opoziva protiv predsjednika Andrewa
Johnsona, jedinog američkog predsjednika koji je tako nešto
doživio. 'List ističe kako je riječ o sucu koji ne voli stranačke
napade na Ured Predsjednika, ali isto tako, što je upozorenje
Clintonovim odvjetnicima, ne voli ni cjepidlačenje ni složene igre
riječima. List zaključuje kako je upravo Rehnquist zadao početni
udarac Billu Clintonu koji je doveo na koncu do afere Lewinsky,
dopustivši Pauli Jones da tuži Predsjednika za zlostavljanje...".
(BBC)
INOZEMNI TISAK
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
7. I. 1999.
Je li UNSCOM špijunirao u korist Sjedinjenih Država?
"'Washington Post' izvijestio je da glavni tajnik Ujedinjenih
naroda Kofi Annan raspolaže uvjerljivim dokazima da su članovi
posebnog povjerenstva UN za razoružanje Iraka tijekom potrage za
oružjem za masovno uništenje špijunirali za Sjedinjene Države. Po
izvješću 'Washington Posta' od ove srijede, koje se poziva na
neimenovane Annanove suradnike, inspektori UNSCOM-a prikupljali
su prisluškivanjem tajne komunikacije unutar iračke vlade
informacije, koje su Sjedinjene Države potom upotrebljavale za
destabilizaciju iračkog režima. Annan, koji se navodno oslanja na
tajno mu dostavljena pouzdana američka izvješća, jako je zabrinut
zbog tih optužaba, izvijestio je američki list. Annanov savjetnik,
koji je želio ostati anoniman, izjavio je da je glavni tajnik UN
svjestan 'činjenice' da je UNSCOM kršenjem svog mandata 'izravno
olakšao' stvaranje sustava za prikupljanje informacija u korist
SAD. Bijela kuća u Washingtonu, CIA i američko ministarstvo
vanjskih poslova dosad nisu službeno komentirali spomenuto
izvješće 'Washington Posta'.
Izvršni šef UNSCOM-a Australac Richard Butler u srijedu je žestoko
i vidno ljutito odbacio optužbu za špijunažu, izjavivši da je već
nekoliko puta jasno kazao da takvi prigovori nisu istiniti. Po
'Washington Postu', bliski Annanovi suradnici ispitali su visoke
dužnosnike UNSCOM-a i suradnike Clintonova kabineta - poput
pomoćnog tajnika u američkom ministarstvu vanjskih poslova Martina
Indyka - o toj temi ali bez uspjeha. U razgovoru za 'Washington
Post' zamjenik glavnog tajnika UN John Ruggie pokušao je ukloniti
svog šefa s vatrene crte, izjavivši da glavni tajnik nema izravan
nadzor nad UNSCOM-om te da stoga nije mogao ništa znati o spornim
aktivnostima. Doduše, ako su sumnjičenja utemeljena, bit će to
ozbiljan izazov za Ujedinjene narode glede njihova rada u Iraku i
međunarodnih nastojanja, usmjerenih na nadzor oružja, kazao je
Ruggie. Annan se očito ne želi izravno sukobiti sa Sjedinjenim
Državama - navodno zato što nije 'sklon samouništenju'. Umjesto da
riskira spor s najmoćnijom članicom UN, Annan će po 'Washington
Postu' radije prepustiti tu temu medijima i pričekati rezultat.
Upravo stoga trebalo bi izvješće 'Washington Posta' promotriti u
kontekstu intenzivnog sukoba koji se u Vijeću sigurnosti
rasplamsao u vezi s odnosom prema Iraku. Brojne zemlje, predvođene
Rusijom i Francuskom, već su ranije često kritizirale oštru
politiku SAD, izražavajući žaljenje zbog vojnih udara i
zastupajući stajalište da bi druge, tankoćutnije metode postigle
bolje rezultate prema Bagdadu. Washington odbacuje takve ideje -
nerijetko potaknute tržišnim motivima - proglašavajući ih
kontraproduktivnima i naivnima. Annan je izrazio žaljenje zbog
nedavnih bombardiranja Iraka; on je uvjeren da treba naći druga
rješenja te da Bagdad ima pravo da konačno ugleda 'svjetlo na kraju
tunela'. Francuska i Rusija priželjkuju smjenu Butlera i
redefiniciju ovlasti UNSCOM-a, a Annan navodno revno podupire te
težnje. Bude li UNSCOM osumnjičen za kršenje mandata - koji,
naravno, ne obuhvaća špijunažu - i za služenje SAD na nedopustiv
način, pritisak na Butlera stahovito će ojačati. 'Washington Post'
navodno je utvrdio da je Clintonov ured u međuvremenu donekle
revidirao svoje tvrdo stajalište te da odnedavno u najmanju ruku
razmatra mogućnost Butlerove smjene.
Unatoč tomu, bit će teško, ako ne i nemoguće konkretizirati dokaze
kojima navodno raspolaže Kofi Annan. Uzaludno je čekati priznanje
SAD da su upregnule UNSCOM u kola svojih interesa. I unutar UN-ove
specijalne organizacije treba u najboljem slučaju očekivati izjavu
koja će biti suprotstavljena drugoj izjavi. Aktualni je slučaj
dodatno usložila okolnost da UNSCOM u osnovi špijunira, odnosno da
mora špijunirati želi li pronaći oružje za masovno uništenje, koje
Sadam Husein dokazano proizvodi. Zato inspektori UNSCOM-a pri svom
radu primjenjuju visoko razvijenu tehničku opremu, uglavnom
porijeklom iz Sjedinjenih Država. Tome valja dodati da su ciljni
objekti UNSCOM-a i američkih obavještajnih služba identični: riječ
je o Sadamovu osobnom sigurnosnom aparatu čija je zadaća - po
provjerenim spoznajama - između ostalog i skrivanje oružja za
masovno uništenje i spremanje na sigurno, izvan dohvata
međunarodne zajednice.
Dakle, što se tiče prikupljanja informacija u Iraku, postoje
povelika poklapanja i ta će okolnost najvjerojatnije pridonijeti
prigušivanju ili čak i pobijanju optužbe o špijunaži. Pritom ne
treba zaboraviti da UNSCOM, naravno, mora dijeliti svoje spoznaje -
smisao njegova rada upravo je izvješćivanje Vijeća sigurnosti a
time i svjetske javnosti o Sadamovim programima i namjerama.
Komunikacija s predstavnicima pritom je sasvim prirodna, a ono što
američka vlada zna uglavnom ne ostaje dugo nepoznato ni
obavještajnim službama. Uostalom, želju za poboljšanom
komunikacijom izražava i druga strana - u razgovoru s tadašnjim
šefom CIA-e Johnom Deutchem 1996. prvi šef UNSCOM-a Rolf Ekeus
požalio se da američke obavještajne službe odbijaju u cijelosti
dijeliti svoje informacije s UNSCOM-om", izvješćuje novinar.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
7. I. 1999.
Izdaja u UN-u
"Kad je Scot Ritter dao ostavku na mjesto inspektora za oružje
prošlog kolovoza, dužnosnici Clintonove vlade pokušavali su
odvratiti pažnju od njegova napada na njihovu zbrkanu iračku
politiku, sugerirajući (naravno, anonimno) da je on špijunirao za
Izrael. Sad su se UN-ov glavni tajnik Kofi Annan i njegova momčad
okomili na veleposlanika Richarda Butlera, čelnika UN-ovih
inspekcija, i čitave njegove ekipe s jednako pogubnom taktikom. Od
njihova kukavičkoga manevra najviše će koristi imati Sadam Husein.
(...)
Što se tu događa? Već se dugo zna da su UN-ovi inspektori za oružje
surađivali sa Sjedinjenim Državama i ovisili o njezinim
informacijama i informacijama drugih zemalja članica. S obzirom na
odlučnost Sadama Huseina da sakrije svoja zabranjena nuklearna,
biološka i kemijska oružja, UNSCOM nije imao izbora. No i
veleposlanik Butler, Australac, i njegov prethodnik, švedski
diplomat Rolf Ekeus, glatko su porekli skupljanje podataka s ciljem
potkopavanja ili preciznog napada na lokaciju samog Sadama
Huseina. Ako g. Annan ili njegov krug svejedno imaju razloga
sumnjati da je suradnja prešla neku granicu doličnosti, oni su
mogli svoje brige izložiti privatno. Umjesto toga oni su izabrali
dati javnu potporu Sadamovim dugotrajnim deklamacijama protiv UN-
ovih inspektora kao 'cionista' ili američkih agenata.
Nemojmo zaboraviti: UN je zatražio, u svojim svečanim
rezolucijama, da Sadam Husein odustane od svojih ubojitih oružja.
On je dobar dio ovog desetljeća potrošio pokazujući svoj prijezir
prema tom zahtjevu. Mislili biste da će g. Annan i Vijeće sigurnosti
smatrati takav prkos opasnim i neprihvatljivim. No njegova momčad,
i zemlje poput Francuske i Rusije, radije traže izlike da bi
popustile. Ocrnjivanje UNSCOM-a daje jednu takvu izliku.
Budući da Clintonova vlada ne nudi vlastiti koherentan plan, možda
neće biti iznenađujuće ako se UN okrene prema politici popuštanja.
No to je opasna igra. G. Ritter je izjavio, a predsjednik Clinton se
složio, da bi Sadam Husein mogao ponovno skupiti ubojita oružja za
šest mjeseci; od prestanka inspekcija prošlo je oko pet mjeseci.
Američka bombaška kampanja možda je oštetila Sadamove rakete, no
vjerojatno nije oštetila njegovu sposobnost stvaranja otrovnih
plinova ili bakterija. On je takva oružja primjenjivao i prije,
protiv svoga naroda i drugih. Je li g. Annan spreman živjeti s tom
opasnošću? Jesmo li mi?", završava uvodničar lista.
Rani aspiranti
"Iako je Clinton nanio sramotu predsjedničkom položaju, mnoge
osobe nastoje ugrabiti priliku da ga zauzmu. Kampanja za 2000.
počinje s Alom Goreom koji će vjerojatno biti izbor demokrata za...
što? 'Nastavak Clintonove tradicije'?
Taj slogan treba malo prekrojiti. Unatoč svemu, od 1945. svaki
službujući potpredsjednik koji je to želio, dobio je nominaciju
svoje stranke (Nixon, Humphrey, Bush)(...) Okupljanje demokrata
oko Clintona pomaže Goreu. No, postoje i zlokobne ankete, kao ona
provedena u Michiganu koja pokazuje to da rezultati idu u korist
teksaškom guverneru Georgeu W. Bushu, a na štetu Gorea, 52 - 34.
Izbori u studenome doveli su šefa kluba zastupnika oporbene stranke
u Kongresu, Dicka Gepharta, bliže ulozi glasnogovornika, što bi ga
moglo spriječiti u kandidaturi za 2000. Glasači koji se pitaju
'koji kandidat najmanje sliči Clintonu?' deprimirani su zbog toga
što je senator Bob Kerrey, demokrat iz Nebraske, odlučio da se ne
kandidira. Na taj je način pokazao osobine - zadovoljstvo;
neopsesivnu ambiciju - koje ga, zajedno s riskantnim idejama o
obrazovanju(...) čine privlačnim. Stoga nam preostaju senator
Minnesote, Paul Wellstone, senator Massachusettsa, John Kerry i
bivši senator New Jerseya Bill Bradley.
Wellstone vjeruje da je pravo vrijeme za starinski liberalizam.
Imat će problema s iskušavanjem te teorije zbog toga što su
'poboljšivači' poput njega 'reformirali' novčane zakone za
kampanju, čineći nemogućim ponavljanje pobune Eugenea Mc Carthya
iz 1968., koju je otpočeo maleni broj velikih doprinosa.
Bradley je, košarkaškim rječnikom rečeno, briljirao, znajući kako
se kretati bez lopte. Loptu će trebati - jasan razlog za kandidaturu
na izborima - zbog toga što njegovo zakonodavstvo mase ne potiče na
izvikivanje 'Naprijed!' (...) Bradley bi tim zakonima mogao biti
izbačen iz procesa.
Kerry je brakom došao do više nego dovoljno novca, pa može
pričekati. Kako bilo, svakoga dana Gore dobiva, i to je
pretpostavlja se neizbježno. Isto je i s guvernerom Bushom. Ima
veće šanse za republikansku nominaciju nego što ih je imao Reagan
1979., ili Bushov otac, 1987.
Bush se ne mora bojati financijske ili ideološke snage senatora
Boba Smitha iz New Hampshirea (...). Smith je započeo svoju utrku
ovoga tjedna, nakon što je senator Missouria, John Ashcroft,
završio svoju. Steve Forbes ima nevjerojatne financijske i
ideološke izvore. Kad se 1996. natjecao protiv Dolea, pokazao je
bezobzirnost, a u posljednje dvije godine pokazao je izdržljivost i
pronicljivost. No, birači rijetko na mjesto predsjednika gledaju
kao na politički posao s popisom natjecatelja.
Senator Arizone John McCain imao je izuzetno uspješnu 1998.(...).
Zadovoljio je Washington i New York Times. Njegov je zadatak u 1999.
da se od toga oporavi.
(...)Ipak, narav McCainovih pogrešaka, kao i njegov životopis
(mornarički avijatičar, ratni zarobljenik - heroj) obilježavaju ga
kao autentičnu osobu među mnoštvom sintetičnih. Samo Elisabeth
Dole ima njegovu potencijalnu privlačnost za republikance koji
žude za nekonvencionalnim.
Njezina ideologija, što je rad u nastajanju, bila bi konvencionalni
konzervativizam, a njezina kampanja bila bi blagoslovljeno
konvencionalna, bivajući sve ono što nije bila kampanja njezina
supruga (usredotočena, disciplinirana). Kako bilo, njezina
ženstvenost čini ju egzotičnom za nervozne republikance koji su
danas svi sljedbenici Freuda i koji se opsesivno pitaju - 'Što žena
želi?'
Odgovor je političke vrhuške (...)da su žene toliko emotivne i
usmjerene same na sebe da ne samo što su 'osobno politički', nego su
'samo osobno politički'. Nakon onoga što Danielle Crittenden
naziva 'velikom provalom' kampanje iz 1996., čini se da obje
stranke o ženama misle jednako kako su to činili protivnici ženskog
prava glasa (...). Odavde zabrinutost Washingtona za žene, koja se
odražava kao ponižavajući pogled na žene kao na umorna i
jednostavna bića (...).
Možda jedino ženski kandidat može usporiti feminizaciju politike,
čije je osnovno načelo: najbolja je ona vlada koja najviše
suosjeća. Bi li uloga gospođe Dole bila ta da suosjeća sa, ili da se
odupre, ovim receptom za još ambiciozniju i intimniju vladu?
Za 15 mjeseci znat ćemo na to odgovor, kao i imena kandidata", piše
George F. Will.
THE NEW YORK TIMES
7. I. 1999.
Špijunska zagonetka u Iraku
"Neslaganja u UN-u o pitanju Iraka stvorile su otrovno ozračje u
kojemu bi moglo biti teško razlučiti činjenice od izmišljotina. To
nalaže oprez pri procjenjivanju optužaba za loše upravljanje,
uključujući ovotjedna izvješća o mogućem nepriličnom ponašanju
Clintonove vlade, odnosno zloporabi UN-ovih inspekcija oružja u
Iraku za poboljšanje američkog obavještajnog djelovanja protiv
Sadama Huseina. Još nije sigurno je li takvog kršenja UN-ove
neovisnosti bilo.
Iskorištavanje UN-ovih aktivnosti u Iraku kao zaklona za američke
špijunske operacije bilo bi siguran način da se potkopa međunarodna
organizacija, osramote Sjedinjene Države i ojača Sadam Husein.
Prve novinske priče govore da je Washington možda iskoristio
prednost tehničkog podupiranja inspekcija kako bi provodio
elektronske operacije prisluškivanja, s ciljem rušenja g. Huseina
s vlasti. To se navodno radilo uz odobrenje viših inspektora no bez
znanja Vijeća sigurnosti ili glavnoga tajnika Kofija Annana. Iako
Washington ima mnogo razloga za suprotstavljanje g. Huseinu,
upotreba UN-a da bi se zbacilo Sadama pomoću tajnih sredstava grubo
bi potkopala autonomiju organizacije.
No bit će potrebno više informacija kako bi se zaključilo je li se
Washington ponio tako neodgovorno. Kao prvo, veoma je teško
razlikovati različite pokušaje skupljanja informacija u Iraku. S
blagoslovom Vijeća sigurnosti, Washington UN-ove inspektore već
dugo opskrbljuje važnim podacima o iračkim kemijskim i biološkim
programima oružja. Mnogi se od tih podataka skupljaju putem
satelita i drugih sofisticiranih prislušnih uređaja. Budući da
irački sigurnosni servisi štite i g. Huseina i bagdadsko
nekonvencionalno oružje, vjerojatno su američke špijunske
agencije, pomažući UN-u u potrazi za oružjem, rutinski došle do
nekih informacija o g. Huseinu i njegovu unutarnjem krugu.
Drugo je pitanje iskrivljuju li iračke saveznice špijunski rad kako
bi ponizile Washington i uništile vjerodostojnost UN-ovih
inspekcija i njihova vođe, Richarda Butlera. Bagdad bi bio
oduševljen kad bi g. Butler bio otpušten, a njegovi kolege
zamijenjeni popustljivijom skupinom. To bi zapravo dokončalo svaku
nadu u ponovno stvaranje održivog sustava inspekcija.
Washington je prešao granicu koju nije smio, ako je postavio
američke agente u UN-ovu momčad s namjerom skupljanja informacija
koje mogu biti iskorištene za vojne napade protiv ciljeva u
Bagdadu. Senatsko obavještajno povjerenstvo ili njihove kolege u
donjem domu Kongresa trebale bi preispitati američku obavještajnu
ulogu u Iraku i odlučiti je li Washington zloporabio svoj odnos s
UN-om", zaključuje uvodničar lista.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
7. I. 1999.
Praveći se hrabre, SAD pozdravljaju euro
"Uspješan početak jedinstvene europske valute, eura, donio je
dvije vrste američkih komentara, od kojih ni jedna ne uspijeva
shvatiti bitnu poentu, a ta je da euro postoji ne da bi
amerikanizirao europsko gospodarstvo, nego da bi spriječio njegovo
amerikaniziranje.
Američki komentari uglavnom su zaključivali suprotno.
Konzervativci čestitaju Europljanima na sustizanju SAD-a.
Liberali upozoravaju Europljane na opasnosti američkoga modela.
Obje vrste komentara pogrešno gledaju na bit eura.
Službeno stajalište SAD-a izrazio je Robert Rubin, tajnik
ministarstva financija, govoreći kako 'je ono što je dobro za
Europu dobro i za nas, a da je jaka Europa korisna' Americi.
Američke tvrtke će profitirati. Transatlantska trgovina će
ojačati. Taj je argument politički potreban - Washington se teško
može suprotstaviti euru - i želi povratiti samopouzdanje američkih
poslovnih ljudi i političara.
Ipak, nije sve onako kako se na prvi pogled čini.
Većina američkih dužnosnika i komentatora obznanila bi da je,
kratkoročno, euro za SAD rizik. Nova valuta ne samo što ugrožava
međunarodnu dominaciju dolara, mogla bi proizvesti i inflacijski
pritisak u SAD-u slabeći vrijednost dolara i povećavajući cijenu
uvezene robe.
(...)Drugi komentar koji nude Amerikanci dolazi od liberala koji
Europljane upozoravaju da ne dopuste prekrajanje Europe po
američkom kapitalističkom modelu. Bivši tajnik iz prve Clintonove
vlade, Robert Reich, u londonskim novinama 'The Observer' prošloga
je tjedna napisao da je 'euro veliki korak prema amerikanizaciji
europskog gospodarstva'(...) te da bi to moglo značiti veliki korak
unatrag (...).
Ono što neki europski bankari i političari govore o euru tumači se
kao dokaz da europski reformatori valute pokušavaju stvoriti
europski poslovni sustav... sličan... američkom modelu.
Istina je da neki europski izvršni direktori i bankari govore kao da
žele amerikanizaciju europskog gospodarstva. No, većina njih
priznat će da neće uspjeti.
Razumiju nešto što Amerikanci ne uspijevaju razumjeti. Nova
europska valuta stvorena je kako bi se europski društveni model
zaštitio, kao i europska industrijska i tehnološka suverenost,
protiv američkih konkurentskih pritisaka, a štite se i određene
osobine i vrijednosti koje europsko društvo razlikuju od
američkog.
Iako se o zamisli jedinstvene europske valute dugo raspravljalo,
današnja jedinstvena valuta najviše duguje Helmutu Kohlu, Valeryu
Giscard d' Estangu, bivšem francuskom predsjedniku, i Helmutu
Schmidtu, koji je bio njemački kancelar tijekom razdoblja '70-ih
kada je u uredu bio i Giscard d' Estang.
Posljednja dvojica gurala su Europsku zajednicu u smjeru osnivanja
monetarnog sustava koji bi povezivao nacionalne valute u takozvanu
'zmiju' i stvaranja zajedničke jedinice valute, 'eki', koja je bila
prethodnica eura. Kohl je, tijekom protekloga desetljeća, kad je
bio najistaknutija europska politička figura, poveo pretvorbu
ekija u pravu valutu, koja bi zamijenila nacionalne valute 11
zasebnih zemalja.
Imaju različitu intelektualnu, moglo bi se reći čak i moralnu
tradiciju, po tome što brane europski društveni model
'solidarnosti', zajedno sa sustavom zdravstva i mirovinskim
sustavom, predstavljanjem radnika te aktivističkom vladom.
To je tradicija iz koje dolazi euro. Jedanaest europskih zemalja
očito žele da njihova nova valuta promovira industrijsku
djelotvornost i reformu društvenih politika koje ne funkcioniraju
ili koje su nebitne. No, ne traže amerikanizaciju europskog
gospodarstva.
Žele jedinstvenu valutu, industrijsku integraciju, otvorene
granice i jedinstveno europsko tržište koje bi im pribavilo
industrijsku i gospodarsku težinu i utjecaj za bolje konkuriranje
SAD-u. Svrha ovoga jest obraniti svoj model društva, ne odreći ga
se", piše William Pfaff.
THE WASHINTON TIMES
6. I. 1999.
Rat, mir i euro
"Slušajući retoriku koja okružuje pokretanje nove zajedničke
europske valute - eura - čovjeku se može oprostiti što misli da je
treći svjetski rat možda iza ugla. Zanimljivo, te čudno prenapuhane
vizije dolaze jednako od zagovornika eura kao i od njihovih
kritičara", piše Helle Bering.
"Samo slušajte sir Leona Brittana, povjerenika Europske unije za
trgovinu: 'Svrha Unije jest povezati narode Europe na način koji bi
rat učinio nezamislivim i nemogućim. To je u prvom redu politička
uloga, čak i kad su oruđa kojima se Unija služi posve ekonomska.'
Njegova izjava odjek je stajališta bivšega njemačkog kancelara
Helmuta Kohla izraženog u govoru na Sveučilištu Louvain u veljači
1992., nešto prije potpisivanja Maastrichta, dokumenta koji je
postavio temelje europske integracije. 'Politika europske
integracije zapravo je pitanje rata ili mira u 21. stoljeću',
ustvrdio je g. Kohl. Riječi g. Kohla, kao čelnika svježe ujedinjene
Njemačke, imale su utjecaj.
Na suprotnoj strani doziva se i sablast rata u Europi. Britanski
konzervativci i američki ekonomisti, poput Martina Feldsteina,
predviđaju da će stvaranje eura i Europske središnje banke voditi
visokoj inflaciji, rastu nezaposlenosti te, napokon, čak izbijanju
oružane borbe, jer odustajanje od nacionalnog suvereniteta
pojedinačnim vladama onemogućuje rješavanje njihovih problema.
Kao što je bivši britanski ministar obrane Michael Portillo mračno
upozorio u New York Timesu: 'Amerikanci bi se trebali brinuti, jer
bi mogla nastati Europa koja je i manje demokratska i više
antiamerička'. Neki čak predviđaju strašan spektaktl uspona novog
europskog Fuehrera iz jedne od suludih stranaka ekstremne
desnice.
Sa svim dužnim poštovanjem za govornike, promatranje polja
prosperitetnih, dobro uhranjenih, starih zapadnoeuropskih
socijalnih država čini zamisao o Europljanima koji marširaju u
bitku prilično zabavnom, no ne i previše stvarnom. Kao što su
Talijani voljeli reći, obrazlažući činjenicu da nikad nisu imali
komunističku revoluciju, jednostavno nema dovoljno vremena između
obroka. Zasigurno, europska povijest u dvadesetom stoljeću krvava
je izvan granica razuma, no Europa 1999. jednostavno nije Europa
1914. ili Europa 1939. Opravdavanju uvođenja zajedničke valute,
koja će biti sredstvo plaćanja u 11 zemalja, kao jedinog načina
sprječavanja da se Europljani ne rastrgaju na komadiće, nedostaje
vjerodostojnosti.
Time ne želim reći da dolazak eura nije velika stvar, već samo da bi
svima koristilo stišavanje retorike i okretanje stvarnosti.
Posebno pažljivi moraju biti Amerikanci, koji su skloni ili
odbaciti euro kao projekt gradnje kula u zraku ili ga gorljivo
osuđivati. Euro je gospodarska stvarnost s dalekosežnim političkim
posljedicama. I vjerojatno će imati velike implikacije na
američko-europske odnose, sviđalo vam se to ili ne.
Iako je prvih nekoliko dana trgovanja eurom ostavilo europske burze
u dobrom raspoloženju, mnoga su pitanja ostala bez odgovora. Prvo
je potaknuto činjenicom da je Europska unija, koja je izgrađena pod
nizom konzervativnih europskih vlada, sad ispunjena socijalistima
i socijalnim demokratima. Je li dogovor iz Maastrichta svezao ruke
političara do točke gdje političke orijentacije postaju manje
važne? Prvi potezi nove njemačke vlade pod kancelarom Gerhardom
Schroederom nisu slutili na dobro. Schroederov ministar financija
Oscar Lafontaine predložio je vezivanje američkog dolara u zoni
deviznog tečaja s eurom, navodno da se izbjegne 'nepoštena'
konkurencija; zatim je sugerirao da je ograničenje proračunskih
manjkova (koji ne smiju prijeći 3% bruto nacionalnog proizvoda)
možda prestrogo; zatražio je usklađivanje porezne politike duž
Unije. Posljednje je izazvalo posebno zaprepaštenje u Britaniji,
čije Thatchericom nadahnuto, niskoporezno gospodarstvo visokog
rasta više sliči američkom nego onom kontinentalne Europe. To je
razljutilo Britance, koji se naježe na pokušaj Europske unije da se
miješa u nacionalno bogatstvo.
Euro će također vjerojatno promijeniti jednadžbu za zemlje srednje
i istočne Europe. Prošlog je proljeća potvrđen ulazak njih šest, da
bi nadnevak ulaska bio pomaknut na godinu 2005., ugrabljen poput
okrutne šale. S obzirom na uvijanja koja su zapadni Europljani
izvodili da ispune kriterije Maastrichta, te se zemlje (Poljska,
Mađarska, Slovenija, Republika Češka, Estonija i Cipar) zasigurno
suočavaju s veoma dugom i tegobnom bitkom. Viši član mađarske vlade
nedavno mi je rekao da su Mađari sve više razočarani te da zamisli
poput trgovinske zone sa Sjedinjenim Državama umjesto s Europskom
unijom počinju ključati pod površinom.
Europsko-američki odnosi također će biti pogođeni. Sve veća
gospodarska samouvjerenost Europe već je godinama čimbenik, dok
izbijaju bitke oko američke politike prema Kubi, dvostrukog
obuzdavanja Irana i Iraka i još koječega. Sada se čini da idemo
prema trgovinskom ratu zbog, između svih stvari, banana. S
potrošačkim tržištem jednakim američkom u gospodarskom ukupnom
proizvodu i s većim brojem stanovnika (370 milijuna Europljana
naspram 250 milijuna Amerikanaca) te snažnom zajedničkom valutom,
može se računati da će Europa pokazivati svoj gospodarski utjecaj.
Na vojnoj bojišnici, sve je manje vjerojatno da će Europljani
željeti slijediti Amerikance - sasvim sigurno je tako što se tiče
Iraka. A Amerikanci sa svoje strane pitaju je li u našem interesu da
europske vojne ustanove poput Zapadne europske unije preuzimlju
veće dužnosti.
Zasad, euro je opet stavio Europu na prve stranice američkih
novina. U najmanju ruku, bilo bi korisno kad bi to potaklo trijezno
i veoma potrebno razmišljanje o budućnosti atlantskog
partnerstva."
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
7. I. 1999.
Tamo gdje policajci moraju štrebati
"(...) Prošle su već tri i pol godine otkad je američko ministarstvo
vanjskih poslova osnovalo Međunarodnu policijsku akademiju ILEA
(International Law Enforcement Academy - Međunarodna policijska
akademija - op. prev.) na području policijske škole u
budimpeštanskoj četvrti zvanoj Buda. Dosad je za upoznavanje
istočnoeuropskih policajaca sa znanjima američkih agenata
izdvojeno više od osam milijuna dolara. Po uzoru na akademiju FBI-a
u Quanticu, smještenu u saveznoj američkoj zemlji Virginiji, na
ILEA-i se školuje po 15 čuvara zakona iz tri zemlje u razdoblju od
osam tjedana. Borba protiv terorista, kriminala povezanog s
drogama, međunarodnih gospodarskih zločina neke su od tema.
Nastava se odvija na engleskom jeziku sa simultanim prevođenjem.
Nastava je jako naporna - traje od 7.30 do 17 sati, katkad i
vikendom.
Mađarskoj je policiji dodatna nastava i te kako potrebna. Njezin je
ugled na veoma niskoj razini, što potiče korupciju. Uvjeti rada su
loši, a vozila i oprema zastarjeli. Nakon političkog preokreta
1989. broj kaznenih djela naglo je porastao. G. 1997. zabilježeno
je više od pola milijuna kaznenih djela - što čak i nije puno u
europskim mjerilima. No, snažan porast kaznenih djela šokira
pučanstvo. Javni red ne postoji u prvom redu u Budimpešti: krađa
automobila, trgovina drogom i ljudima, pljačkaški prepadi;
mafijaški klanovi iz Rusije, Ukrajine i Rumunjske vodili su
proteklih godina ogorčeni rat u obliku šukaranja i više od stotinu
slučajeva podmetanja bombi.
Medijski poduzetnik Janos Fenyo smaknut je u svom mercedesu s 20
metaka - navodno zato što nije htio platiti ukrajinskoj mafiji 15
milijuna forinti (114 tisuća maraka) za povrat svog omiljenog
ukradenog automobila. Ljudi poput poslovnog čovjeka Semjona
Mogiljeviča, kojega nazivaju budimpeštanskim kumom, drsko nude
vladi svoju pomoć. Potpredsjednik jedne od njegovih tvrtki čak je
zastupnik u mađarskoj skupštini.
Novi mađarski moćnik, premijer Orban, želi isušiti tu močvaru. U
listopadu prošle godine obećao je da će za godinu dana očistiti
zemlju od bandi. Zakoni o zabrani posjedovanja droge i trgovine
drogom zaoštreni su, a policajcima je obećano povećanje plaće za 18
posto. Najavljeno je otvaranje tisuću novih mjesta u policiji i
osnivanje turističke policije kao i pojačanje nazočnosti
policajaca na cestama i na granicama. Orban namjerava preuzeti
antimafijaške zakone od Italije i Njemačke.
U razdoblju od ljeta prošle godine nova mađarska vlada već je
uložila velika sredstva u oronulu policiju. Novi glavni stožer
policije u Pešti jasno pokazuje kriminalcima da se policijske snage
dobro opremaju. Monumentalni, ostakljeni neboder strši iz
monotonog sivila predgrađa, nalik predmetu koji je iza sebe ostavio
svemirski brod. Tu je još i akademija FBI-a. Njezino osnivanje
valja zahvaliti u prvom redu Sandoru Pinteru, spornoj figuri.
Naime, novi je ministar unutarnjih poslova tek nedavno morao
odgovarati pred mađarskim nacionalnim vijećem sigurnosti zbog
optužaba o njegovim vezama s organiziranim kriminalom. Gangster,
koji je potom poginuo u bombaškom napadu, izjavio je da je Pinter
1996. prilikom jednog mafijaškog ubojstva sklonio oružje s mjesta
zločina i olakšao ubojicama bijeg. Pinter, kojega su socijalisti
prije dvije godine otjerali s dužnosti šefa policije, davao je
proturječne izjave, nije se više mogao sjetiti čak ni je li bio na
mjestu zločina. Usprkos tome, istraga protiv njega obustavljena
je.
Osumnjičeni se pak bacio na dokončanje rata bandi. Zacijelo ne
uživa povjerenje svih Mađara, iako val oštrine pokazuje svoj
učinak: na gotovo svakom uglu ulice nalaze se patrolna kola; u
pješačkoj zoni patroliraju uniformirani policajci; otkrivena su
skladišta oružja i uhićeni potencijalni mafijaši, a u kolovozu
prošle godine utihnuo je i bombaški teror (...)", piše Thomas
Becker.
Anđeli čuvari bore se za svoj image
"Nenaoružana promatračka postrojba na Balkanu želi osvježiti svoj
image u javnosti. U skupini predstavnika međunarodne zajednice oni
najdulje borave u toj nemirnoj regiji, ali je njihova nazočnost
zbog povećanog broja organizacija manje uočljiva. Naime, u Bosni
nisu među onima koje je Daytonski sporazum izričito ovlastio za
provedbu mira. Na Kosovu čak nastupaju bez bijelih odijela i pod
drugim imenom. Unatoč tome Promatračka misija Europske zajednice
(ECMM) održava osjećaj vlastite važnosti - i to ne samo u osvrtu na
svoj angažman u jugoslavenskom ratu. Naime, tom osjećaju pridonosi
i jedinstveno razgranata mreža promatrača. Osim toga, ECMM je
povremeno i uspješno posredovala u sukobima.
Prijelazom dužnosti predsjedatelja u EU u prvom polugodištu 1999.
na Njemačku, ravnateljem stožera ECMM u Sarajevu postao je njemački
diplomat Horst Holthoff. U nastupnom govoru bivši zamjenik glavnog
tajnika Zapadoeuropske unije preporučio je promatrače EU kao
instrument, koji stoji na usluzi Europskoj uniji i njezinoj
planiranoj zajedničkoj vanjskoj i sigurnosnoj politici.
Trenutačno je u Bosni, Hrvatskoj, Jugoslaviji, Makedoniji i
Albaniji djelatno 330 promatrača EU. Opremljeni računalima i
satelitskim telefonima, opskrbljuju Bruxelles i članice EU
izvješćima o aktualnoj situaciji.
U nekadašnjim ratnim danima nenaoružani nepristrani ljudi u
bijelom bili su cijeneni kao 'anđeli čuvari' ili podvrgavani poruzi
kao 'sladoledari'. Danas, u gužvi međusobno ljubomornih
organizacija kvazi-protektorata u poslijeratnoj Bosni, nije čudno
što neki izvješća ECMM-a baš i ne smatraju nužnima. No, njihova
komunikacijska mreža gotovo i nema konkurencije. Na Kosovu je ECMM
smjesta stavila svoje osoblje na raspolaganje za kontingent
Diplomatske promatračke misije (KDOM), kojoj je jugoslavenski
predsjednik Slobodan Milošević u srpnju prošle godine dopustio
pristup na krizno područje. Nakon sporazuma, postignutih s
Miloševićem u listopadu prošle godine u znaku NATO-ovih prijetnji
bombardiranjem, u tijeku je formiranje veće nadzorne misije OESS-
a, koja bi trebala obuhvatiti kontingente KDOM-a. Čini se da su za
taj projekt posebno slabo zainteresirani Amerikanci. I pojedini
promatrači EU u EU-KDOM-u strahuju da bi njihova izvješća mogla
izgubiti na izravnosti - primjerice, ako OESS - široki savez država
na potezu od 'Vancouvera do Vladivostoka', usmjeren na postizanje
konsenzusa - bude umanjivao njihovu oštrinu", prenosi Bernhard
Kueppers.
Bosansko pravosuđe smije pokrenuti sudski postupak protiv Fikreta
Abdića
"Haaški sud za ratne zločince prepustio je bosanskom pravosuđu
kaznenopravno gonjenje Fikreta Abdića, otpadničkog muslimanskog
vođe iz vremena ratnih sukoba. U telefonskom razgovoru za bosansku
televiziju, Abdić, koji živi u azilu u Hrvatskoj, odbacio je
optužbe za ratne zločine, proglasivši ih politički motiviranima.
Sarajevo će uskoro poslati Zagrebu zahtjev za njegovo izručenje.
Po Daytonskom sporazumu, koji je 1995. dokončao rat u Bosni,
bosanski sudovi smiju pokrenuti suđenje za ratne zločine samo uz
dozvolu suda UN. To vrijedi i za Hrvatsku i za Jugoslaviju.
Abdić je optužen da snosi odgovornost za zlostavljanje zatočenih
civila i ratnih zarobljenika. Za vrijeme rata suprotstavio se
predsjedniku bosanskog predsjedništva Aliji Izetbegoviću i u
dogovoru s Beogradom i Zagrebom osnovao 'Autonomnu pokrajinu
zapadnu Bosnu'. Nakon što je tim potezom podijelio muslimansku
enklavu oko Bihaća, borio se - pa i zajedno sa Srbima - protiv
postrojba bosanske vlade.
Glasnogovornik haaškog suda Jim Landale izjavio je da nakon
provjere odgovarajućih materijala postoji dovoljno dokaza koji
opravdavaju Abdićevo uhićenje i pokretanje kaznenog postupka
protiv njega. No, to ne znači da će sam haaški sud UN podići
optužnicu protiv Fikreta Abdića, dodao je Landale.
Na poslijeratnim izborima, održanim 1996. i 1998., Abdić se
kandidirao protiv Izetbegovića za položaj muslimanskog
predstavnika u bosanskom državnom predsjedništvu.
Krajem rata 1995. Abdić je s 27 tisuća svojih pristaša pobjegao u
Hrvatsku. Danas živi u hrvatskoj luci Rijeci gdje upravlja
građevinskom tvrtkom. Osim bosanskoga Abdić ima i hrvatsko
državljanstvo. Hrvatski Ustav zabranjuje pak izručenje vlastitih
državljana drugim zemljama.
U komunističkoj Jugoslaviji Abdić je dvije godine proveo u
istražnom zatvoru. Optužen je da je kao šef velikokladuškog
koncerna za proizvodnju prehrambenih proizvoda 'Agrokomerc'
počinio gospodarske prekršaje. Na prvim jugoslavenskim
višestranačkim izborima 1990. popularni je 'Babo' kao
predsjednički kandidat Izetbegovićeve muslimanske stranke SDA
dobio više glasova od samog Izetbegovića", podsjeća na kraju
izvješća Bernhard Kueppers.
DIE WELT
7. I. 1999.
Duboka kriza republikanaca
"Američkom je senatu teško s njegovim povijesnim teretom procesa
impeachmenta protiv predsjednika Billa Clintona. Tako će se poneki
od stotinu senatora osjećati poput Odiseja imeđu Scile i Haribde.
Kako bez štete manevrirati između tih hridina neugodnog,
nepopularnog, neprimjerenog postupka?
Nesigurnost senatora glede smisla i potrebe da se spolni život
predsjednika rasprostre po podu Visokog doma, prije današnjeg se
početka procesa može gotovo opipati rukama. Ton u senatu decentniji
je nego u zastupničkom domu, gdje je oštra pristranost povukla
debelu crtu razdvajanja između republikanaca i demokrata.
Otmjeniji su senatori uvijek zaglađivali oštre ideologijske rubove
u koje je udarao zastupnički dom. Spremnost na to se i sada osjeća,
izgledi za nadstranački konsenzus očito su veći. No oni zahtijevaju
tankoćutno održavanje ravnoteže. Recept za to još nije pronađen.
Na prvi pogled radi se o predsjedniku. Radi se na posljetku o
divovskom pothvatu: prvi put poslije 130 godina i tek drugi put u
američkoj povijesti uopće, senat sudi predsjedniku, prijeti mu
razrješenjem s dužnosti. No presuda je u američkom narodu, što se
odražava već mjesecima u stalnim demoskopskim nalazima, da je
silovitost tog postupka posve neprimjerena povodu. Tako osjećaju i
gotovo svi demokratski zastupnici na Capitol Hillu, pa i neki
republikanci.
U tom 'procesu stoljeća' ne radi se o predsjedniku. U biti tog
postupka radi se i o dubokoj krizi identiteta republikanske
stranke. Stalan prijepor između njezinih nejednakih sastavnih
dijelova - konzervativnih moralista, s jedne strane, i pragmatskih
gospodarstvenika rasta, s duge strane - eskaliralao je u aferi oko
Clintona u kulturnu bitku koja dovodi u pitanje opstanak stranke u
njezinu sadašnjem obliku. Afera Clinton postala je za republikance
raskrižjem, jer je otkrila da ta stranka u društvu gubi većinsko tlo
pod nogama.
Čvrstorukaši Doma žele protiv predsjednika Clintona ići na sve ili
ništa, čak i uz opasnost da neprihvatljivo ponašanje ostane
nekažnjeno, jer očito nedostaje dvotrećinska većina za
razrješavanje s dužnosti.
Vještina republikanskog vodstva senata mora se sastojati u tomu da
fanatične stranačke kolege sasma kratkim procesom ne dezavuira i da
istodobno opet pronađe put u politiku mjere od oka. Samo ona
omogućuje nadstranačkost bez koje je nemoguća presuda koju će
poštovati obje strane i bez koje će proces biti farsa" - zaključuje
Manfred Rowold.
Mučnine a la Samaranch
"Opravdanje je, s dopuštenjem, ispalo izrazito tanko. Da nikoga
nije htio 'vrijeđati', rekao je Juan Antonio Samaranch,
predsjednik Međunarodnog olimpijskog odbora (MOO) švicarskom
listu '24 heures' poslije najnovijeg skandala. Da ne bi uvrijedio
predstavnike Salt Lake Citya, grada kandidata za zimske igre 2002.,
primio je dvije puške. Ukupna vrijednost: tisuća dolara.
Kako tankoćutno od Samarancha. Kako nepovoljno, dakako, što se baš
kao predsjednik nije pridržavao pravila MOO-a koje kaže: ni jedan
član ne smije od odbora kandidata primiti dar u vrijednosti većoj od
150 dolara. To što je Salt Lake City dobio ustupak na dražbi samo
mjesec dana poslije senzacionalnog dara, samo se vremenski
podudara jer predsjednik MOO-a dragovoljno odustaje od svojeg
prava izbora. No to nimalo ne mijenja obvezu predsjednika da bude
uzor. Poslije optužbe zbog mita članovima MOO-a kod dodjele zimskih
igara za 2002., koja će po Samaranchovom demonstrativno
ozlojeđenom naputku biti ispitana, kritičarima MOO-a dvije puške
daju izvrsno streljivo.
A one čovjeka koji od 1980. predsjeda svjetskom športu, opet
stavljaju pod mutno svjetlo. Bivši ministar španjolskog diktatora
Franca već se češće isticao osobitostima koje nisu bile u skladu s
njegovom funkcijom. 78-godišnji Katalonac snizio je 1985. dobnu
granicu za članove MOO-a najprije na 75 godina, da bi je deset
godina kasnije - želio je dulje vladati - opet povisio na 80 godina.
Postupak je ušao u povijest MOO-a kao 'lex Samaranch'.
Promjena mišljenja u usporedbi sa sadašnjom mučninom djeluje poput
sitne taštine. Teža je bila već njegova zamisao iz prošle godine da
smanji popis dopinga - što je širom svijeta izazvalo ogorčenje i
ocijenjeno je kao proglašenje bankrota olimpijske zamisli o
jednakim izgledima. Samaranch, kojega njegovi životopisci opisuju
kao 'spretnog oportunista', smjesta je relativizirao svoju izjavu.
Čovjek koji je komercijalizirao olimpijske igre, na posljetku je
uvijek dokazivao svoj poslovni duh. Najnoviji događaj ipak, nema
dvojbe, teško zasjenjuje Samaranchovo predsjedavanje koje istječe
2001.: sudi mu se i sam krši pravila. Pitanje ostavke se - još -
nitko ne usuđuje postaviti" - piše Sabine Kehm.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
7. I. 1999.
Špijuni UN-a
"Richard Butler, australski veleposlanik koji godinama vodi UN-ove
inspekcije u Iraku, niječe da je Sjedinjenim Državama pomogao
špijunirati Sadama Huseina. Glavni tajnik Ujedinjenih naroda kaže,
diplomatski, da nema dokaza koji bi dokazivali suprotno. No otkrića
o rodoskrvnom odnosu između američkih 007 i međunarodnih
inspektora, koja su jučer iznijeli ugledni američki dnevnici
'Washington Post' i 'Boston Globe', potvrđena iz raznih izvora,
nameću novo razmišljanje, bilo glede budućnosti UNSCOM-a, UN-ova
povjerenstva za iračko razoružavanje, bilo glede Butlerove
uloge.(...)
Butler uživa potporu Sjedinjenih Država. Može biti i da nije u
potpunosti uvidio nezakonitu pomoć koju je davao CIA-i. No bez
obzira na ta prijateljstva i te odgovornosti, došao je trenutak za
promjenu u vrhu UNSCOM-a. Inspekcije se moraju nastaviti. One su
zapravo bile izrazito važne za razoružanje, kao što je predsjednik
Bill Clinton više puta podsjetio. Normalizacija, uz toliko dvojba
glede australskog veleposlanika, nije moguća. Kofi Annan ne može
tražiti Butlerovu glavu. Najbolje rješenje bi bilo da on sam dade
ostavku. No ako to ne učini, nužno je da druge zemlje zainteresirane
za mirno, ne više konfliktno, rješenje iračke krize, počevši od
Italije, zatraže njegovo smjenjivanje."
AVVENIRE
7. I. 1999.
Prema Bonnu treba strategija strpljenja
"Debut eura tehnički je uspio. Pokazale su se mogućnosti koje je
europski proces dobio jedinstvenom valutom. No izočnost njemačkoga
ministra financija, Lafontainea, s bruxelleskog stola, gdje su se
utvrđivali mjenjački odnosi između jedanaest valuta koje u tome
sudjeluju, ne pokazuje se samo kao antipatičan gest neuljudnosti.
Njemačkoj pripada, u ovom šestomjesečnom razdoblju, predsjedanje
Europskom unijom (a slučajno i skupinom G7). Nova njemačka vlada,
po izjavama kancelara, potvrđuje da želi temeljito promijeniti
stil svoga sudjelovanja u zajedničkom poslu, da bi bilo jasno, onaj
stil koji se uvijek slijedio, od Adenaura nadalje, sve do Schmidta i
Kohla.
Schroeder kaže da je za njegov narod vrijeme da se otrese kompleksa
manje vrijednosti zbog sablasti nacizma, i moralnog duga prema
susjednim narodima koji je iz toga proistekao. Njemačka više i ne
zna što je 'furor teutonicus', uvjerava Schroeder, koji je rođen u
demokraciji, i smatra se običnom zemljom, za koju se stupci davanja
i primanja, u bruxelleskim računima, trebaju uravnotežiti.
Teško je prigovoriti zauzimanju takvoga stava. Ponajprije, u
odnosu spram Pariza, pedesetih se godina podrazumijevalo da je
političko carinjenje prekorajnskog susjeda nosilo prednosti
slabijem francuskom gospodarstvu. Ne može se nastaviti prizivati
takva cjenkanja. No postojao je i idealni sporazum, ovaj put
sklopljen između svih partnera Rimskih sporazuma, a poslije s novim
partnerima koji su se s vremenom pridružili. To je bilo obvezivanje
na odricanje od nacionalizama u korist zajedničke tvorevine,
slobodne, različitih kultura, koja je postepeno postajala sposobna
preuzeti vlastite odgovornosti u svijetu i obnašati ih na temelju
tog odbacivanja želje za moći i prevlašću, koja je, zajedno s
prijetnjom sovjetskih tenkova, otvorila put pomirbi među
Europljanima. Nova koalicija koja vodi Njemačku, još iz Bonna, ali
uskoro iz Berlina, ostavlja dojam, možda još na tragu dijalektike s
Kohlom tijekom borbene predizborne kampanje, da podupire jedno
ograničenije, kažimo realističnije, tumačenje toga sporazuma.
No realizam često čini korake unatrag, prema tjeskobi složenijih
rješenja, kada izostaje perspektiva daljih obzorja. Otvaranje
Europske unije prema istoku, započev s Poljskom, Češkom i
Mađarskom, zadaje ozbiljne teškoće u pogledu gospodarske
integracije, s obzirom na neprikladnost struktura tih zemalja
nakon desetljeća podložništva Moskvi i državnom gospodarstvu. To
je bilo dobro poznato, ali je Kohlov Bonn tražio zamah kako bi se to
nadvladalo, i to više od ostalih, i unatoč kolebljivosti ostalih.
Također se dobro znalo da će širenje nužno morati i podrazumijevati
osnaživanje institucionalnog sustava i osnaživanje procesa
donošenja odluka u Europskoj uniji, ako se želi da stvari nastave
funkcionirati.
Da li sve te perspektive, od velikog političkog značaja, blijede i
da li se udaljavaju zbog novih Schroederovih izjava? Prerano je
kazati, ali razjašnjavanje tih točaka se, od sada pa na dalje, treba
strpljivo i ustrajno tražiti, zajedno s njemačkim prijateljima.
Samo predsjedanje će ih više obvezati i otežat će im prešućivanje.
Sada kad se čini da igra, nestankom opreke Istok - Zapad, ne nosi
toliki pritisak, da li druge zemlje članice, počevši s Francuskom,
s obzirom na njezinu središnju ulogu u europskom procesu, još
uzimaju u obzir neku strategiju ili se povlače prema taktici?
Gledajmo, ponajprije, u vlastitu kuću.(...) Bez snažnog pozivanja
na ideale koji bi premostili strančarenja i koji bi rasvijetlili
prave interese zemlje, rizik je za Talijane da se još jednom udalje
od svoje europske obveze. Nije u igri samo predsjedanje
bruxelleskim povjerenstvom, već dalji i viši ciljevi, koji se tiču
nada mladih", piše Bruno Bottai.
BELGIJA
LE SOIR
7. I. 1999.
Sve je jako dobro, gospođo markizo (drugi put)
"Europsko povjerenstvo voli stare pjesme i ponovno nam pušta svoju
omiljenu ploču, iako je pomalo istrošena: 'Sve je jako dobro...'
U aferi o kravljem ludilu gdje je njegovo ponašanje ozbiljno
dovedeno u pitanje, to smo već čuli. Povjerenstvo je svoju
pogrješku pripisalo prethodnoj ekipi - što se moglo opravdati, ali
samo djelomično - i obećalo da će se popraviti. I to nakon iznuđenog
priznanja preko istražnog povjerenstva Parlamenta koji se jako
namučio dok je od Povjerenstva dobio korisne podatke.
Jučer je Jacques Santer podsjetio da se odmah pošto je stupio na
dužnost, u siječnju 1995., zauzimao za uvođenje prave kulture
financijskog poslovanja. Jučer je rekao da je puno toga
napravljeno, ali da puno toga još treba uraditi. Jednim dijelom
može mu se dati za pravo. Osim što jasnoća i predaja dokumenata
korisnih Parlamentu i državnoj revizijskoj službi još nije
dragovoljna. Na koncu, to je i izazvalo ljutnju Parlamenta koji
uvijek više doznaje iz tiska.
U aferama koje danas potresaju europski prostor puno je slučajeva
bilo ometano, usmjeravano, prigušivano, pače poništavano kako bi
se ograničili rizici. Dakle, istina je da još puno toga treba
napraviti. Sadašnji su zahtjevi naših demokracija takvi da si
nijedna državna vlast, politički odgovorna i čak zaštićena
diplomatskim imunitetom iz nekoga drugog doba, više ne može
dopustiti takvo ponašanje, a da se ne poništi njezina legitimnost.
Kada je riječ o interesu sudskih postupaka koji su u tijeku, a koji
očito traže da se ne otkriva identitet osoba koje su umiješane, na
njega se treba pozivati samo ako ne služi kao alibi za
dezinformiranje.
Napokon, želi li se konačno distancirati od svojih autoritativnih
sklonosti, Europsko bi povjerenstvo dobro postupilo da stalno ne
ocrnjuje tisak koji samo radi svoj posao.
U utorak pred Europskim parlamentom gospođa Cresson još nije mogla
obuzdati taj refleks. Ona je upozorila zastupnike na 'klevetničke
kampanje' i 'lažne optužbe'. Jamačno je mislila na tisak. Nema
nikakvih poteza iz njezina ureda u vezi s novinarima", komentira A.
R.
FRANCUSKA
LIBERATION
7. I. 1999.
'Kosovu je potreban politički dijalog'
Helene Despić-Popović razgovarala je jučer u Parizu s Bronislawom
Geremekom, poljskim ministrom vanjskih poslova koji će s
francuskim i njemačkim kolegom razgovarati o pristupu Poljske u
Europsku uniju: " - Predsjedali ste OESS-om (Organizacija za
europsku sigurnost i suradnju) u doba kad je ta organizacija prvi
put bila umiješana na području sukoba. Kakve ste zaključke izvukli
iz toga iskustva?
= Mislim ponajprije da je to važno iskustvo za budućnosti OESS-a.
Kad sam početkom prošle godine postao predsjedatelj OESS-a, pitao
sam se može li se ta organizacija, stvorena u doba hladnoga rata,
suočiti s novim prilikama i hoće li uvijek imati svoje mjesto u
međunarodnoj politici. Nastojeći utvrditi njezinu ulogu, htio sam
istaknuti problem ljudskih prava i rekao sam da ta organizacija
mora ne samo rješavati sukobe, već ih i sprječavati. Naveo sam
primjer Kosova. No, tome se nije obratilo dovoljno pozornosti. Ali,
mislim da možemo reći kako je na koncu godine OESS dokazao da je
koristan, jer se suočio s najvećim izazovom u svojoj povijesti kad
je dvije tisuće verifikatora poslao na područje sukoba, kad je s
NATO-om uspostavio posebne odnose i kada je na koncu postigao
konsenzus u kontaktnoj skupini, dakle s ruskom, američkom i
europskom nazočnosti.
Vjerujem da je pozitivan učinak slanja misije uočljiv na terenu jer
se izbjegla humanitarna katastrofa više desetaka tisuća izbjeglica
u brdima. I jer je sama prisutnost misije stvorila minimum
povjerenja. K tome sam uvjeren da u sadašnjim prilikama OESS-ova
misija ne smije igrati ulogu talaca Srba koji misle da više neće
biti NATO-ova upletanja, ali i Albanaca koji misle da se srpsko
nasilje više ne može ponoviti. Sada je potreban politički dijalog.
Siguran sam da će novo norveško predsjedateljstvo koje ima isto
stajalište prema tom problemu, nastaviti istu politiku.
- Ne bojite li se obnove rata u proljeće, s obzirom da smo svjedoci
novog porasta nasilja?
= Ne uspijemo li stvoriti uvjete za politički dijalog i ne uspijemo
li dobiti minimum dobre volje na srpskoj i albanskoj strani, suočit
ćemo se s ratom. To znači da su međunarodna zajednica i Europa
nesposobne da izvuku pouku iz prošlog iskustva, tj. iz Bosne.
- Slažete li se s mišljenjem francuskih vojnih krugova po kojemu je
Oslobodilačka vojska Kosova (OVK) glavni čimbenik nestabilnosti?
= OVK ne smijemo promatrati kao organizirani ustroj, to je, bolje
rečeno, pokret otpora koji nema političkih ovlasti. Dok sam radio u
OESS-u, tražio sam sugovornike među civilima. To bi trebalo
nastaviti, kako se ne bi davala važnost najradikalnijoj struji
kosovskog otpora. No, ne treba zaboraviti da postoji razlika između
nasilja koje rabi država i nasilja pokreta otpora. Velika je
odgovornost predsjednika Miloševića zbog pogoršanja prilika na
Kosovu. No, htio bih dodati jednu, pomalo osobnu stvar. Mislim da je
vrlo važno da se na srpski narod ne prebacuje odgovornost za
politiku koja se vodila u početku sukoba. Europsko javno mišljenje
sklono je tvrditi da su Srbi onaj zločesti junak. Zla je politika
koja primjenjuje nasilje, zlo je nepostojanje ustanova ili njihova
slabost. Zato sam odmah u početku poljskoga predsjedanja predložio
da se pošalje misija pod vodstvom Felipea Gonzaleza koja će
proučiti razinu demokracije i ljudskih prava u Jugoslaviji.
Dapače, ima i jedna dobra vijest o promjenama u Jugoslaviji, a to je
obnova demokratskog života u Crnoj Gori."
L'EXPRESS
7. I. 1999.
Na Kosovu, duhovna priprava pred kušnju
"Nijedan im ispaljeni metak ne smije promaknuti. 15. siječnja dvije
tisuće verifikatora OESS-a (Organizacija za europsku sigurnost i
suradnju) mora biti na licu mjesta, spremno za provedbu svoje
zadaće: nadzor kretanja vojnih postrojba, poštivanja primirja i
slobode kretanja, pomoć humanitarnim udrugama i povratku
izbjeglica. Oko sedamsto promatrača već je završilo pripreme.
'Stvari se brzo i jako mogu pogoršati', ističe jedan od njih, bivši
francuski vojnik. On dobro poznaje teren, dane provodi na snijegu,
gledajući kroz dogled i vrebajući najmanji pokret zaraćenih
strana, najmanju zapreku sporazumu koji je 13. listopada 1998.
sklopio jugoslavenski predsjednik Slobodan Milošević i
međunarodna zajednica koju je zastupao Amerikanac Richard
Holbrooke. Svaki se izgred odmah dojavljuje glavnom stožeru OESS-
a. Uz cijenu takvog jakog nadzora Milošević je koncem listopada za
dlaku izbjegao bombardiranje svoje vojne opreme od zapadnih sila.
Pokolji, pljačka, napadi na kosovska sela prijetili su tada da se
prošire i izazovu opći rat poput onoga u Bosni. Nakon toga se znatno
smanjilo nasilje jugoslavenske vojske i policije, dok su
pobunjenici iz Oslobodilačke vojske Kosova (OVK) usporili svoje
operacije. Naš verifikator OESS-a, skromni radnik u golemoj
međunarodnoj mašineriji koja je postavljena na Kosovu, neumorno
kroči cestama pokrivenim poledicom i blatnim stazama.
Nemoguća misija? Svakako izvanredno osjetljiva i pogibeljna. Jer
glavni junaci ni u čemu nisu popustili. Pače, OVK je iskoristio
primirje da ojača. 'Nije se davalo na sva zvona, ali 36 vojnika koje
su srbijanske snage ubile 14. prosinca, bili su dio velike brigade
od 120 ljudi koji su prebacivali gomilu oružja iz Albanije na
Kosovo', priznaje stručnjak koji za OESS prati trgovinu oružjem na
tom području. 'Oružje kupljeno novcem albanske dijaspore stiže i
preko makedonske granice koja se manje nadzire, iako zima
nepovoljno utječe na dopremu šarplaninskim masivom koji istočnu
Albaniju dijeli od Makedonije', dodaje.
Ni Jugoslavija ne zaostaje. Dokaz je nedavno smjenjivanje
nekolicine časnika koji su ocijenjeni kao prepopustljivi i
imenovanje 'jastreba' za načelnika glavnoga stožera, generala
Dragoljuba Ojdanića za kojega se misli da je blizak
ultranacionalistima nestrpljivim da se konačno obračunaju s
kosovskim separatistima. Količine vojne opreme koju je Beograd
upotrijebio u zadnjem okršaju - četrdesetak tenkova i oklopnih
vozila - govore o srpskoj ogorčenosti i Miloševićevoj želji da ove
zime ne dopusti pobunjenicima OVK-a da steknu prednost.
Oni koji su se u zapadnim vladama kladili u to 'zimsko primirje' da
bi našli političko rješenje koje će biti prihvatljivo za sve,
jamačno će morati napustiti svoje nade s dolaskom ljepših dana.
1800 pripadnika NATO-ovih snaga za izvlačenje koji u logoru u
Kumanovu, u Makedoniji, čekaju naredbu za prelazak granice kako bi
u slučaju potrebe došli u pomoć OESS-ovim verifikatorima, mogli bi
ubrzo prestati zagrijavati tabane tabanima u magli. Njihovi su
helikopteri i oklopna vozila spremni da pođu u potragu za
promatračima koji će se naći u neprilici. Ovi se uvijek mogu naći
između dvije vatre zaraćenih strana ili, što je još gore, biti žrtve
otmice", piše Pierre Babey.
SRBIJA
VEČERNJE NOVOSTI
7. I. 1999.
Otmica Vuka Mandušića
"Ako nebeska pošta putuje redovito, veliki vladar i vladika
crnogorski Njegoš prevrće se ovih dana u grobu na Lovćenu. A kakav
mu je aber stigao vjerojatno se krsti -'lijevom i desnom rukom'.
Njegov junak iz 'Gorskoga vijenca' 'kog Srpkinja još rodila nije' i
u čijim rukama 'svaka puška bit će ubojita', 350 godina poslije
smrti, postao je - Hrvat.(..)
Hrvatsko svojatanje Vuka Mandušića zabilježeno je i ranije, ali ne
tako pompezno. Dokazivali su to Vukovom sabljom koja se čuva u
samostanu Visovac, kulom i šest kuća Mandušića, u Rupama, kao i
Vukovom pogibijom 31. srpnja 1648. godine kod sela Đeverska, između
Knina i Šibenika.(..)
Teško je, međutim, danas u novoj Tuđmanovoj Hrvatskoj priznati da
je i Vuk Mandušić, jedan od velikog broja srpskih junaka koji su,
zajedno s hrvatskim borcima, branili od zajedničkoga neprijatelja
- Turaka, Zadar, Šibenik, Knin, Klis, Split i Sinj, jer je
'vrhovnik' svečano ovih dana obznanio da u 'lijepoj njihovoj' nikad
više neće biti '12 posto Srba i osam posto Jugoslavena' (čitaj
Srba)."
POLITIKA
7. I. 1999.
Zagreb koči sporazum sa SRJ
"(...) i dalje s hrvatske strane nema riječi o tome što je s
Međudržavnim sporazumom između Hrvatske i Jugoslavije,
postignutom proteklog ljeta, kojim je dogovoreno i međusobno
uvođenje 'zelene karte' kao jamstva za automobilsko osiguranje, a
čije konkretno provođenje onemogućuje hrvatska strana. Među
hrvatskim građanima srpske nacionalnosti zbog toga se širi
uvjerenje da je i opstrukcija uvođenja 'zelene karte' od hrvatske
strane samo još jedan način da im se oteža komunikacija s rodbinom i
prijateljima s druge strane granice, jer za svaki prijelaz
automobilom u SRJ moraju platiti obvezno osiguranje za automobil od
najmanje 90 maraka."
Čičak savjetuje generale da se predaju
"(...)Da nervoza zaista zahvaća hrvatske krugove odgovorne za
zločine nad srpskim civilima proteklih godina, potvrđuje i nedavna
izjava predsednika Tuđmana, koji je prilikom otvaranja Ratne škole
MORH-a u Zagrebu upozorio da se u Haagu 'pripremaju
optužnice(...)'
Istaknuti publicist i donedavni predsjednik Helsinškog odbora Ivan
Zvonimir Čičak ocjenjuje zabrinjavajućim ponašanje dijela vojske,
a posebno osuđuje prijetnju hrvatskoga državnoga vrha da će
prekinuti svaku suradnju s Haaškim sudom..."
SLOVENIJA
DELO
6. I. 1999.
Euro sada
Na gospodarskoj stranici, s nadnaslovom 'Pišite svom zastupniku',
Blaž Vodopivec iz tvrtke Cap-Invest predlaže uvođenje eura u
Sloveniji.
"Jedanaest država Eurodržave već su uvele euro, jer su zaključile
da od svojih valuta imaju više poteškoća nego koristi. I Njemačka sa
svojom posvud poštovanom markom. Slovenija sa svojom valutom nema
previše poteškoća, dakako stoga što nadzire i ograničava sav protok
novca preko svoje granice. Filozofija naših financijskih vlasti
kaže da je naš novčarski prostor tako malen da moramo imati rigidan
sustav ako želimo očuvati stabilnost. Na svijetu postoji sto
različitih teorija organizacije i upravljanja, ali sve se slažu da
malo može biti uspješno samo ako je fleksibilno koliko je moguće.
Zato kao posljedica rigidnosti, naš gospodarski razvitak nije tako
brz kako bi mogao biti. Kapital iz inozemstva ne može dotjecati,
domaćih je ušteda premalo. Kapital se ne raspoređuje djelotvorno,
jer je u rigidnom financijskom sustavu tržište kapitala samo
privjesak koji je nastao silom prilika zbog privatizacije. U
Sloveniji se ne mogu ostvarivati poslovne zamisli iz cijeloga
svijeta, nego samo zamisli ograničenih pričuva domaćega
poduzetničkog i poslovnog talenta. Zato se gospodarstvo,
naslijeđeno iz nekog drugog doba i sustava, poslije prvog
tranzicijskog šoka strukturno gotovo više ne prilagođava i ne može
si osigurati ulaz u grane s visokom razvojnom komponentom i dodanom
vrijednosti.
S druge strane, u zadnje dvije godine događaji su u svjetskim
financijama pokazali da su opasnosti kojih se boji naša financijska
vlast, ozbiljne. Još više u svjetlu činjenice da nas pridružbeni
sporazum s Europskom unijom obvezuje da za jedva mjesec dana
uklonimo sve zapreke kreditnim poslovima s inozemstvom. Ne smijemo
zaboraviti da su baš kreditni poslovi oni koji su 1997. izazvali
valutne krize na financijskim tržištima u razvitku. Na prvi pogled
nepovezani financijski krediti koje su u inozemstvu dobili razni
nevladini zajmoprimci, u trenutku panike pokazali su se kao silovit
suovisan rizik. Uzrok suovisnosti i agregatnog rizika je činjenica
da su krediti uzeti u inozemstvu a potrošeni u domaćoj valuti. Kad
padne povjerenje zajmodavaca, sudbine zajmoprimaca se povežu, jer
svi prodaju istu valutu da bi došli do stranog novca.
Rješenja dvojbe kako očuvati otvorenost gospodarstva i
financijskog sustava i ujedno otkloniti opasnost od valutnih
kolebanja su različita. Jedno od njih je da malo gospodarstvo
primjenjuje valutu većega gospodarstva. Prednost toga rješenja
pred manje obvezujućim povezivanjima na tuđ novac - primjerice
fiksnim tečajem ili valutnim odborom - jest da se protiv njega ne
može špekulirati. Sloveniji se kao logičan izbor nudila njemačka
marka koja zbog povijesnih i političkih razloga nije bila najbolje
rješenje. Kod eura nema takvih primisli. Slovenija s trenutačnim
uvođenjem eura za razmjerno nisku cijenu može riješiti većinu
poteškoća koje danas ima sa svojim financijskim sustavom.
Državni bi zbor morao što prije donijeti zakon koji bi uveo euro kao
jedino zakonito platežno sredstvo na području Republike Slovenije.
Datum uvođenja i konverzije mogao bi biti negdje na početku ili
sredinom iduće godine, kako bismo imali dovoljno vremena za
prilagodbu informacijskih sustava. Tada bismo bez velikih potresa
mogli fiksirati tečaj na 200 tolara za euro, što bi nam dalo barem
jednu prednost pred izvornim članicama monetarne unije koje svoje
valute preračunavaju na šest decimala. Do uvođenja eurske gotovine
2002., kao nacionalna denominacija eura u Sloveniji rabi se tolar.
Banka Slovenije više nema emisijsku funkciju, osim do neke mjere u
gotovini, s elementima valutnog odbora, ali sa zakonskim jamstvom
da će svi izdani tolari biti promijenjeni u euro. Kad budu izdane
euro novčanice i kovanice, Banka Slovenije tolarsku gotovinu
povlači iz optjecaja i zamijeni za euro.
Koliko nas stoji takvo rješenje? Odrecimo se - za razdoblje od
uvođenja papirnatog eura do trenutka kad će nas primiti u Europsku
monetarnu uniju - emisijskog prihoda središnje banke (seniorage).
S obzirom na sadašnju količinu gotovine u optjecaju i predviđene
kamate u Europi, radi se o oportunitetnom trošku reda veličine od 15
do 20 milijuna eura (od 3 do 4 milijarde tolara, odnosno 30 do 40
milijuna njemačkih maraka) godišnje. To je približno promil od
domaćeg bruto proizvoda Slovenije u tom razdoblju. Budući da je
malo vjerojatno da će Europska središnja banka u razdoblju do
uključivanja novih članica svoje viškove usmjeravati u proračune
članica, zapravo se ne odričemo ničega. Osim toga Slovenci već sada
imaju u vlasništvu barem toliko strane gotovine, i to nikoga ne
boli. Možemo očekivati da bi se s uvođenjem eura kod nas količina
deviza u čarapama i ladicama osjetno smanjila.
S druge strane, koristi višestruko nadoknađuju troškove.
Ponajprije naši zajmoprimci kao agregat izbjegavaju rizik valutne
krize, jer im jeftino financiranje omogućuje bitno veću
fleksibilnost i prodornost u financiranju rasta. Bit će nepotrebno
40 stranica obrazaca i naputaka o evidentiranju kreditnih poslova s
inozemstvom. Financijsko poslovanje s inozemstvom možemo sasma
pojednostavniti jer nema više opasnosti od aprecijacije ili
deprecijacije tolara. Banka Slovenije nema više troškova
sterilizacije deviznih viškova. Bankama i poduzećima se bitno
smanjuju troškovi platnog prometa s inozemstvom. Naša financijska
tržišta postaju manje rizična i preglednija stranim ulagačima, što
povećava njihovu djelotvornost u raspodjeli kapitala.
Kakvi su rizici? Razlika u kamatama glede europske razine nestala
bi, odnosno snizila bi se na onu razinu koja bi odražavala veću
prosječnu rizičnost slovenskih poduzeća i banaka. S obzirom na to
da ćemo do iduće godine trgovanje proizvodima i uslugama s državama
Europske unije skoro sasma pojednostavniti, i inflacija u
mjenjačkim sektorima bit će usidrena u europskoj inflaciji. U
nemjenjačkim sektorima mogla bi doduše biti i viša, ali neće
utjecati na financijske tokove s inozemstvom. Viškove slovenskog
dijela Eurodržave u financijskim transakcijama s njezinim
preostalim dijelom, više neće sterilizirati Banka Slovenije, nego
će se zatvarati na drugi način. Europljani će u Sloveniju po prirodi
stvari još dosta vrmena usmjeravati više kredita i ulaganja
kapitala nego obratno. Za taj višak će se, opet po prirodi stvari,
otvoriti tekući dio platne bilance. Stvar drugih reforma (porezne,
mirovinske...) je što će manjak nastati pri uvozu investicijske
opreme a ne kod široke potrošnje.
Hoćemo li vidjeti taj film? Zbog slovenske krutosti i oklijevanja,
to se čini prilično nevjerojatnim. Ipak je to, za razliku od neke
mirovinske ili zdravstvene reforme, stvar koja nikoga posebno ne
boli, a na dobitku su svi. To samo treba napraviti. Pišite svom
zastupniku" - piše Blaž Vodopivec.