US-EURO-Organizacije/savezi +US NY TIMES 4. I. EURO ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE NEW YORK TIMES+4. I. 1999.+Veliki skok Europe+List donosi komentare nekolicine stručnjaka o monetarnoj +integraciji jedanaest europskih država. Laura D'Andrea
Tyson, +predsjednica Povjerenstva ekonomskih savjetnika za prve +Clintonove vlade, drži: "Euro je dobra vijest za američko +gospodarstvo bude li njegovao političku stabilnost i gospodarski +rast Europe. +No taj dobroćudni posljedak ni u kom slučaju nije siguran.+Dinamičnije europsko gospodarstvo ojačalo bi europsku potražnju za +američkom robom i uslugama, a američkim ulagačima donijelo bi +privlačljivije prigode. Veći napredak povećao bi europsku +spremnost na suradnju sa Sjedinjenim Državama u daljnjoj +liberalizaciji trgovine s tržištima u razvoju i u jačanju +multilateralnih ustanova za borbu protiv nemira na globalnim +financijskim tržištima. Djelotvorniji europski proizvođači +značili bi oštriju konkurenciju i stoga, za neko vrijeme, bolju +izvedbu američkih kompanija.+Ti dobici uvelike bi prevagnuli nad očekivanim malim rastom
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
4. I. 1999.
Veliki skok Europe
List donosi komentare nekolicine stručnjaka o monetarnoj
integraciji jedanaest europskih država. Laura D'Andrea Tyson,
predsjednica Povjerenstva ekonomskih savjetnika za prve
Clintonove vlade, drži: "Euro je dobra vijest za američko
gospodarstvo bude li njegovao političku stabilnost i gospodarski
rast Europe.
No taj dobroćudni posljedak ni u kom slučaju nije siguran.
Dinamičnije europsko gospodarstvo ojačalo bi europsku potražnju za
američkom robom i uslugama, a američkim ulagačima donijelo bi
privlačljivije prigode. Veći napredak povećao bi europsku
spremnost na suradnju sa Sjedinjenim Državama u daljnjoj
liberalizaciji trgovine s tržištima u razvoju i u jačanju
multilateralnih ustanova za borbu protiv nemira na globalnim
financijskim tržištima. Djelotvorniji europski proizvođači
značili bi oštriju konkurenciju i stoga, za neko vrijeme, bolju
izvedbu američkih kompanija.
Ti dobici uvelike bi prevagnuli nad očekivanim malim rastom
kamatnih stopa u Americi, dok se euro pojavljuje kao alternativna
pričuvna valuta.
No postoje ozbiljniji rizici. Prihvaćanje eura zemljama članicama
onemogućava iskorištavanje valutnih prilagodba kao načina
ublažavanja inflacije. Nova Europska središnja banka odredit će
zajedničku monetarnu politiku, no njezini će učinci biti različiti
od zemlje do zemlje.
Nadalje, s poveljom koja omogućuje izolaciju od državnih
političkih vođa te određuje inflaciju kao njezin jedini cilj, banka
nema ni mandata ni sklonosti da stimulira rast ili ublažava
cikličke padove.
Ukratko, zemlje članice unilateralno su se lišile važnih oružja za
borbu protiv nezaposlenosti i recesije. To je razlog zbog kojeg su
mnogi ekonomisti poput mene i dalje sumnjičavi prema uspjehu eura
iako se žarko nadaju da će se takva sumnjičavost pokazati
neopravdanom. (...)"
Michael Portillo, bivši britanski minstar obrane, kaže: "U
europskoj gospodarskoj i monetarnoj uniji ne radi se o ekonomiji,
već o politici: promišljenom premještaju moći s država - nacija na
vladu Europe u nastajanju.
Amerikanci bi se trebali brinuti jer bi iz toga mogla nastati Europa
koja je i manje demokratska i više antiamerička.
Još od biblijskih vremena, kad je Krist držao u zraku kovanicu sa
slikom Cezara, smatralo se da onaj tko nadzire valutu ima političku
moć.
Europa ne može imati zajedničku valutu i centraliziranu monetarnu
politiku bez spajanja svoga gospodarskog odlučivanja, uključujući
i nadzor nad vladinom potrošnjom i porezima.
Odluke koje najviše utječu na živote građana - kamatne stope, rast i
nezaposlenost - donosit će Europska središnja banka, koja je
potpuno neovisna.
Glasači će izabirati vlade koje su odustale od moći da vladaju.
Europska gospodarska politika alternativa je američkom pristupu
laissez - faire.
Europske vlade mnogo troše i oporezuju, pretjerano reguliraju
svoja tržišta rada i uzdržavaju prekomjerno skupe socijalne
programe.
Takva politika donijela je visoku nezaposlenost, no graditelji
nove Europe misle o njoj kao o humanijem 'trećem putu' između
socijalizma u starom stilu i navodnih razornih socijalnih
posljedica američkog načina.
Stvaranjem novog gospodarskog bloka s više stanovnika od
Sjedinjenih Država, europski se vizionari nadaju zaštititi
europsku nedjelotvornost i birokraciju od globalne konkurencije.
To nije sve.
Europa također planira imati vlastitu obranu i vanjsku politiku, o
kojoj će odlučivati većina, glasovanjem među zemljama članicama.
Sjedinjenim Državama nije trebala najnovija iračka kriza da bi
vidjele kako europska politika utemeljena na konsenzusu neće biti
proamerička. (...)"