FR-DE-kancelar-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi-Proračun +FR-LIBERATION 2/3.1.SCHROEDER I EU ++FRANCUSKA+LIBERATION+2./3. I. 1999.+Kako će Schroeder voditi Europu?+"Njemačka je postala predsjedateljicom Europske unije u trenutku
+kad se uvodi euro. Napokon, ništa normalnije nego da Njemačka prati +prve korake zajedničkoga novca - do lipnja 1999. - jer je upravo ona +načinila najveću žrtvu, odrekavši se marke, neprijepornog atributa +svoje gospodarske i financijske moći. No Njemačka 1999. nije +Njemačka Helmuta Kohla kojemu Unija najviše mora zahvaliti za euro +i koji je na koncu uvijek znao progurati europske interese prije +njemačkih. Gerhard Schroeder, novi socijaldemokratski kancelar +čija se zauzetost za Europu dugo činila više nego slabom, imat će +prigodu pokazati je li dostojan nasljednik Adenauera, Schmidta i +Kohla ili je tek jedan od čelnika zaokupljenih obranom državnih +interesa. Potvrdi li se ovo potonje, Unija bi se ozbiljno mogla +poljuljati, budući da je Njemačka, kao i Francuska, u središtu +europske građevine.+Polugodište koje započinje jako je bogato događajima: Agenda 2000 +(paket koji sadrži proračun Unije za razdoblje od 2000. do 2006., +reforme zajedničke agrarne politike i regionalnu pomoć),
FRANCUSKA
LIBERATION
2./3. I. 1999.
Kako će Schroeder voditi Europu?
"Njemačka je postala predsjedateljicom Europske unije u trenutku
kad se uvodi euro. Napokon, ništa normalnije nego da Njemačka prati
prve korake zajedničkoga novca - do lipnja 1999. - jer je upravo ona
načinila najveću žrtvu, odrekavši se marke, neprijepornog atributa
svoje gospodarske i financijske moći. No Njemačka 1999. nije
Njemačka Helmuta Kohla kojemu Unija najviše mora zahvaliti za euro
i koji je na koncu uvijek znao progurati europske interese prije
njemačkih. Gerhard Schroeder, novi socijaldemokratski kancelar
čija se zauzetost za Europu dugo činila više nego slabom, imat će
prigodu pokazati je li dostojan nasljednik Adenauera, Schmidta i
Kohla ili je tek jedan od čelnika zaokupljenih obranom državnih
interesa. Potvrdi li se ovo potonje, Unija bi se ozbiljno mogla
poljuljati, budući da je Njemačka, kao i Francuska, u središtu
europske građevine.
Polugodište koje započinje jako je bogato događajima: Agenda 2000
(paket koji sadrži proračun Unije za razdoblje od 2000. do 2006.,
reforme zajedničke agrarne politike i regionalnu pomoć),
imenovanje povjerenstva koje će preuzeti dužnost u siječnju 2000. i
gospodina ili gospođe vanjske politike, europski izbori u lipnju
itd. Već tri mjeseca Schroeder uz potporu svoga ministra vanjskih
poslova, zelenog eurofila Joschke Fischera, pokušava učiniti da se
zaborave njegove poruke iz predizborne utrke kada je o euru govorio
kao o 'nedonoščetu' i mogućem uzročniku nezaposlenosti. Tako je
gospodarski dnevnik 'Handelsblatt' od četvrtka pisao da je euro
'ključ za Europu XXI. stoljeća'. 'Dok se poslijeratno razdoblje
završilo padom Berlinskog zida prije devet godina, naša budućnost
počinje 1. siječnja 1999.' Otkako je pobijedio na izborima 27.
rujna, sve su češće njegove izjave iz kojih se vidi da želi Europu
koja će biti više socijalna, više okrenuta zapošljavanju, bliža
građaninu, Europu koja će biti više politička, a manje monetarna.
To su simpatični govori koje on dosad nije pretvorio u stvarnost. U
Parizu se već počinju brinuti zbog nesposobnosti Bonna da ide dalje
od riječi.
Pače, uznemiruje i jedina stvar u kojoj se Schroeder čini sigurnim u
sebe: preuzevši na svoj račun zahtjev Thea Waigela, bivšeg ministra
financija, jako popularan među biračima, on traži smanjenje
njemačkih davanja u zajednički proračun: 'Mi ne možemo i ne želimo
voditi politiku koja kupuje zadovoljstvo naših susjeda, uzviknuo
je 10. prosinca. Mi ne možemo i ne želimo rješavati europske
probleme njemačkom čekovnom knjižicom.' To je populistička izjava
koja prije sluti na zlo kada je riječ o njegovoj sposobnosti da do
izvanrednog susreta na vrhu u Bruxellesu 24. i 25. ožujka bez
protivljenja riješi glavno pitanje njegova predsjedanja, Agendu
2000. Jer da bi dobio ustupke, nije baš diplomatski postupati s
partnerima kao s gotovanima. K tomu, razlog činjenici da Bonn plaća
više nego dobiva ponajprije je u ustroju europskih troškova: budući
da je oko 70 posto proračuna namijenjeno agrikulturi i regionalnoj
pomoći, on ima manje koristi negoli poljodjelske i siromašne
zemlje. No, s obzirom na njegovu važnost u bogatstvu Unije, on plaća
približno svoj udio. Dakle, veći je problem ponovno uravnotežiti
proračun u skladu s novim troškovima, nego ga jako skresati, napose
kada jedanaest zemalja ubuduće ima isti novac. Zapravo, monetarno
područje nije nikada djelovalo bez financijskog preokreta. Ta ga je
briga za gospodarstvo čak dovela do toga da poželi što kasnije
proširenje na zemlje istočne Europe, kako bi se njegove financijske
posljedice odgodile do 2005. - 2006...
Također, kako pomiriti želju da se 'bez kompleksa' brane vlastiti
interesi i brigu Bonna da ponovno aktualizira pitanje do kojega mu
je stalo, europsku političku uniju koja je u Maastrichtu ostala u
kvaru: treba 'smanjiti debalans' s monetarnom unijom, izjavio je
nedavno kancelar za 'Handelsblatt'. Čini se, dakle, da on želi
Europu koja će biti sve više federalna, a sve manje financijski
solidarna. Ima poteškoća u daljnjem djelovanju. Partneri Bonna
mogu se, dakle, s razlogom zapitati o pravim namjerama 'nove'
Njemačke, Njemačke berlinske republike", izvješćuje iz Bruxellesa
Jean Quatremer.