Nadnaslov: Božić za više od milijardu kršćana u svijetu
Naslov: Kršćanski božični običaji
Podnaslov: Više od milijardu kršćana diljem svijeta proslavit će u
noći od petka na subotu rođenje Isusa Krista, uz
tradicionalne jaslice i božićno drvce, koji su od
15. stoljeća postali neodvojivi od liturgijskih napjeva i
okupljanja vjernika radi obilježavanja rođenja Malog Božića
Piše: Michelle MAJORELLE, AFP
PARIZ - Više od milijardu kršćana - 950 milijuna katolika, 300
milijuna protestanata, 200 milijuna pravoslavaca (s izuzetkom crkvi u
Jeruzalemu, Gruziji i Srbiji), 70 milijuna anglikanaca - proslavit će
noću od petka na subotu rođenje Isusa Krista.
Ne zna se dan ni sat rođenja onoga koji će kasnije biti nazvan Sinom
Božjim, jer se ni u jednom tekstu Novog Zavjeta o tome ne govori. Čini
se da je datum 25. prosinca službeno određen 353. kao nadomjestak
paganske proslave rođenja sunca (natalis invicti), u trenutku zimskog
solsticija, i novog godišnjeg produženja dana.
Kršćani su se prilagodili tim običajima dajući tom razdoblju smisao
proslave onoga što je za njih bio dolazak prave svjetlosti, one
Kristove. Latinski "Natalis" postaje tada talijanski "Natale",
španjolski "Navidad", portugalski "Natal" i francuski "Noel".
Kasnije neodvojivi od liturgijskih napjeva i okupljanja vjernika radi
obilježavanja rođenja Malog Božića, jaslice i božićna drvca pojavili
su se u 15. stoljeću. Jaslice su podsjećale na štalicu koja je
poslužila kao kolijevka Isusu kad se rodio. U širem smislu nazvalo se
"jaslice" svako predstavljanje štale iz Betlehema s Isusom, Marijom i
Josipom. Što se tiče predstavljanja magarca i goveda, jednostavno
preuzetih iz apokrifnog evanđelja iz 6. stoljeća, ono je vezano uz
proročanstvo Izaije: "Govedo poznaje svog gospodara a magarac jaslice
svog gospodara".
Međunaslov: Drvo iz raja - simbol božićnih svečanosti
Božićno drvce je kršćanski običaj koji povezuje dva vjerska simbola:
svjetlost i život. U srednjovjekovnim "misterijima", vjerskim
predstavama koje su oživljavale zemaljski raj, stvaranje i grijeh
Adama i Eve, raj je utjelovljavalo drvo s voćkama, smješteno u
središtu pozornice.
Nakon nestanka misterija, drvo iz raja ostalo je simbol božićnih
svečanosti. Pojavljuje se prvi put u Alzasu u 16. stoljeću,
osvjetljava se svijećama u narednom stoljeću, širi se na sjevernu
Europu u 19. stoljeću. Godine 1912. Boston na javno mjesto postavlja
osvijetljena božićna drvca. Ta inicijativa doživjet će uspjeh i
proširiti se na svaki grad, svako selo.
Oko Božića postoji izobilje vjerovanja i praznovjerja. Nipošto se ne
smije ostaviti praznu kuću te večeri, čak ni da se ode na polnoćku:
zli duhovi izabiru tu priliku da zauzmu puste kuće, usprkos
božikovini, njihovom najljućem neprijatelju.
Na badnje veče dobro je staviti u ognjište onoliko cjepanica koliko
ima muškaraca i žena koji slave Božić pod tim krovom: tako nitko neće
umrijeti naredne godine.
U ponoć, kad počinje misa koja slavi "dobru vijest", zvone u Bretanji
(na zapadu Francuske) sva gradska zvona. Na prvi otkucaj ponoći,
menhiri i dolmeni odlaze se napojiti u najbližoj rijeci, drobeći sve
koji im se nađu na putu. Za to vrijeme ostaje otkriveno blago inače
pod njima zatrpano. No treba biti brz, jer granitni blokovi vraćaju se
na svoje mjesto na dvanaesti otkucaj ponoći.
Preporučljivo je ne zadržavati se u štalama u vrijeme rođenja Isusa:
životinje tada progovaraju i teško onome tko čuje njihove tajne.
(Hina) br
231513 MET dec 93
231513 MET dec 93
Ligue 1: Lille se popeo na četvrto mjesto ljestvice
La Liga: Pad Reala u Barceloni, Espanyol slavio 1-0
Nizozemska: Perišić igrao, PSV ispustio pobjedu
U ponedjeljak počinju pregovori za novu fazu primirja u Gazi - Netanyahu
Američki demokrati izabrali novog lidera
Italija: Bologna - Como 2-0
Washington informirao Kanadu o uvođenju carina - izvor
Premijera Goldonijeve Mudre žene u riječkom HNK Ivana pl. Zajca
Igoru Karačiću svečani doček organiziraju Zrinjski i rodni Mostar
PH košarkaši: Pobjeda Dinamo-Zagreba u Rijeci