ZAGREB, 21. prosinca (Hina) -
RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW
20. XII. 1993.
"Otkako se Srbija formalno odrekla komunizma i otkako se raspala stara
Jugoslavija, njezini birači morali su u roku od tri godine izići već
treći put na glasačka mjesta. To što se - po prvim procjenama Beograda
- oko šezdeset posto od sedam milijuna glasača koristilo svojim
biračkim pravom, govori o tome da pučanstvo Srbije traži izlaz iz
krize", prosuđuje u svom komentaru Heribert Korfmacher.
"Politika konfrontacije sa sada samostalnim dijelovima stare
Jugoslavije, posebno njezino stajalište u sukobu u Bosni, dovelo je
Srbiju u vanjskopolitičku izolaciju, a gospodarska blokada što su je
proglasili UN bacila je srpsko pučanstvo u duboku egzistencijalnu
krizu. Možda samo jedna brojka može to drastično ilustrirati. Stopa
inflacije iznosi trideset tisuća posto mjesečno. Prosječna mirovina
dovoljna je u najboljem slučaju za kilogram kruha mjesečno. Bez crne
burze više ništa ne ide. Kupovina je moguća samo za devize. Jedino
promjena službene srpske politike, točnije rečeno popuštanje u pitanju
zaključenja mira u Bosni i odustajanje od teritorijalnih zahtjeva
prema Hrvatskoj, mogli bi izmijeniti to stanje za dobro Srbije i
njezina pučanstva. Dodatno bi trebao biti riješen problem dva milijuna
Albanaca u južnoj srpskoj pokrajini Kosovu, i to po međunarodnim
normama za zaštitu manjina. Srbija bi trebala uvjeriti i međunarodnu
javnost da odsad neće više sama ili kao dio Jugoslavije, koju
sačinjava zajedno s Crnom Gorom, nastupati kao narušitelj mira na
Balkanu nego kao pouzdani partner. Dotuda je, međutim, još dug put.
Sada održani izbori trebali bi zacijelo pridonijeti unutarnjoj i
vanjskopolitičkoj stabilnosti. To je bila izražena namjera
srbijanskoga predsjednika Slobodana Miloševića. Manjinskoj vladi
njegove socijalističke stranke prijetilo je rušenje izglasavanjem
nepovjerenja od ultranacionalističke radikalne stranke Srbije koja ih
je dosad podupirala. Milošević je to spriječio raspuštanjem
parlamenta.
Kako su glasovali birači na izborima, to će se službeno znati tek za
nekoliko dana. Prve prognoze govore da Miloševićevi prijašnji
komunisti, a sadašnji socijalisti, ostaju najjača stranka, ali ne
dobivaju apsolutnu većinu. Pomagači nove pretežno socijalističke vlade
opet su snage iz ekstremno nacionalističkoga bloka. Iz izbornoga
saveza DEPOS okupljene demokratske stranke isključile su koaliciju i s
Miloševićevim socijalistima i s ekstremno nacionalističkim strankama.
Te stranke, međutim, ni ovaj put nisu dovoljno jake da bi same mogle
dovesti do odlučujućih promjena u srpskoj politici. Tome treba dodati
i činjenicu da vodeći čovjek toga pokreta Vuk Drašković također ne
želi odstupiti od svoga stajališta po kome bi svi Srbi iz bivše
Jugoslavije morali živjeti u jednoj ujedinjenoj domovini. Ono što su
bosanski ili hrvatski Srbi dosad osvojili od teritorija, nitko ne želi
vratiti, bilo da se radi o starom socijalističko-nacionalističkom
vladinom taboru ili o oporbi. Previše su visoko uzburkane nacionalne
emocije na svim stranama da bi ih na ovim izborima moglo pobijediti
tako nešto kao što je razum. O tome bi trebali razmišljati i oni koji
na međunarodnoj razini, bilo da se radi o Ženevi ili o dvostranim
susretima, kao sada između ruskoga i njemačkoga ministra vanjskih
poslova, traže rješenja za krizno žarište bivšu Jugoslaviju".
Pregled tiska
O posjetu njemačkoga ministra vanjskih poslova Klausa Kinkela Moskvi
"Badische Zeitung" piše: "Postupanje s Rusijom postaje sve teže i
upozorenje da smjernice moskovske politike ne određuje desničar
Žirinovski nego i dalje Predsjednik, može donijeti samo uvjetno
umirenje. Jer Boris Jeljcin i oni njegovi pomagača koji su ostali
pošteđeni od najnovijega vala čišćenja u Kremlju znaju vrlo dobro da
su novom državnom parlamentu dužni određeni danak. Time sigurno ne
postaje lakšom namjera koju je skicirao Klaus Kinkel da se europska
sigurnost izgradi s Moskvom, a ne bez nje ili protiv nje. Utjecaj
želje za veličanjem Žirinovskoga na odnos Rusije prema bližim i daljim
susjedima jedan je dio problema. Drugi je rizik pretjerane reakcije i
kod istočnih Europljana i kod planera sigurnosne politike zapadne
zajednice država".
"Frankfurter Allgemeine Zeitung" o stanju u Srbiji piše: "Uoči
parlamentarnih izbora u Srbiji stranke su se svađale oko svega
mogućega, oko demokracije i parlamentarizma, oko policijskih postrojba
Slobodana Miloševića, oko inflacije i siromaštva. Samo oko toga što bi
u Srbiji trebala biti prva briga - oko srpskoga agresorskoga rata -
gotovo nije bilo svađa. Nitko nije tražio da država prestane s
agresijom, raspusti satelitske vojske koje je uspostavila u Hrvatskoj
i Bosni, koje je naoružala i s kojima još i danas ravna. Nitko nije
tražio da se napuste okupirana područja i da se sa susjednim državama
traži mir. Ništa od toga. Kada su Srbi nakon višetjedne topničke vatre
zauzeli hrvatski grad Vukovar, u Srbiji se na ulicama odvijalo narodno
slavlje. Danas više nitko ne pleše na ulicama, ali na ulici se ne bi
mogao pojaviti političar koji bi tražio da Srbija Vukovar vrati
Hrvatskoj. Sankcije što su ih UN uveli protiv Srbije nisu unijele
promjene u srpskom narodu. One su povećale inflaciju, siromaštvo,
nedostatak hrane, ali masovna bijeda nastala je samo u glavnome gradu.
Pa ni tamo iz mnoštva onih koji pate ne čuje se zov 'prestanite s
politikom osvajanja'. Ništa osim mudrovanja nije bila tvrdnja zapadnih
političara da će gospodarske mjere Srbiju odvratiti od njezina ratnoga
puta. To bi i hermetički izvedeni embargo ostvario tek nakon dužega
vremena".
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
20. XII. 1993.
Status Sarajeva najbitnije pitanje na bosanskim razgovorima
Dopisnik iz Sarajeva David Ottaway upozorava da je "budućnost ovog
bombardiranog, opkoljenoga grada - hoće li biti formalno podijeljen
kao i Berlin poslije drugoga svjetskog rata - postala možda
najprijepornije pitanje na pregovorima o rješenju bosanskoga
građanskog rata, koji bi morali ponovno početi u utorak. U ratu između
Muslimana, Srba i Hrvata, borba za budućnost Sarajeva sada je
djelomice i borba za to hoće li sporazum o diobi Bosne biti stalan ili
promjenjiv. Nepromijenjeno Sarajevo i čuvanje zadnje bosanske utvrde
multietničkog suživota, drži se načinom omogućavanja budućeg
nacionalnog pomirenja i reintegracije. I Srbi i Bosanci drže da bi
dioba Sarajeva predloženu diobu Bosne na tri etničke državice učinila
nepromjenjivom i tako otvorila put ujedinjenju srpskih i hrvatskih
dijelova susjednoj Srbiji i Hrvatskoj, a ostala bi neodrživa republika
s muslimanskom većinom".
Napominjući da je status Sarajeva ostao neriješen na kraju zadnjih
razgovora u Ženevi, Ottaway dodaje da je Thorvald Stoltenberg upozorio
da je pitanje postalo mnogo teže nego što je on predvidio. "Sada, dok
se Stoltenberg i Owen pripremaju za ponovni početak pregovora, zadnji
srpski zahtjev još je više otežao izglede za postizanje rješenja",
piše dopisnik, napominjući da su "Srbi rekli da im se mora predati
međunarodna zračna luka kako bi ga mogli iskoristiti za izgradnju
'usporednog glavnog grada' njihove neovisne države. Taj bi plan
središnjem Sarajevu omogućio da ostane glavnim gradom muslimanske
državice. Ali ne bi imao zračnu luku i bio bi djelomice okružen novim
srpskim gradom na sjeveru i jugu. Bosanska vlada pod muslimanskim
vodstvom, iscrpljena dvadesetjednomjesečnim ratom protiv bolje
naoružanih Srba prisiljena je prihvatiti diobu zemlje - i pokušava se
oduprijeti etničkoj diobi Sarajeva". Osim toga, "Srbi traže diobu
Sarajeva i predaju dvije muslimanske enklave u istočnoj Bosni,
Srebrenice i Žepe, kao cijenu za odustajanje od teritorija sjeverno od
Sarajeva. (...) Izaslanstvo bosanske vlade na mirovnim razgovorima,
pod vodstvom predsjednika Izetbegovića i premijera Silajdžića, čini
se da je zaključilo da se većina stanovnika Sarajeva ogorčeno protivi
zamisli diobe Sarajeva. (...) Mirko Pejnović, srpski član pregovaračke
ekipe bosanske vlade, rekao je da vlada i dalje ustraje na tome da
Sarajevo ostane otvoren, nepodijeljen grad pod upravom UN barem dvije
godine. To je prijedlog posrednika koji su pokušali odgoditi to
pitanje za kasnije", izvješćuje Ottaway.
Na kraju Ottaway ističe da je "možda najočitija novost u pregovorima,
otkako su potkraj studenog obnovljeni poslije dvomjesečne praznine,
iznenađujuće srdačan odnos između srpskih i muslimanskih vođa unatoč
svakodnevnom srpskom bombardiranju Sarajeva. Srpska i muslimanska
strana sada samostalno održavaju redovite bilateralne razgovore o
praktičnim pitanjima poput vode, struje i hrane za Sarajevo, kao i o
njegovu budućem statusu.
Predstavnici dviju strana, između kojih i dalje postoje ozbiljne
nesuglasice u pogledu teritorija koje će Srbi prepustiti Muslimanima,
kažu da su takvi razgovori napredak prema rješenju rata ovdje. No,
mnogi bosanski analitičari vjeruju da je sveobuhvatno rješenje još
daleko te da je stvarnost dubokih, trajnih neslaganja tek privremeno
prikrivena retorikom", zaključuje David Ottaway.
Oporbene stranke vode u srbijanskim izborima ("The Washington Post")
Dopisnik iz Beograda John Pomfret ističe da "prvi rezultati, koje su
objavile oporbene stranke, pokazuju da Miloševićeva socijalistička
stranka dobiva oko trećine glasova te da neće doseći većinu u
parlamentu. Četiri glavne oporbene stranke zajedno dobivaju više od
pedeset posto dosad obrađenih glasova. (...) Budu li konačni rezultati
potvrdili preliminarne, ono što će se poslije dogoditi, sigurno će
biti dugotrajno cjenkanje, dok Milošević... pokušava ostati na vrhu
srbijanske politike, a njegovi protivnici pokušavaju zakopati
obeshrabrujuće osobne i političke razlike kako bi ga svrgnuli s
položaja. Neki od Miloševićevih protivnika rekli su da prihvaćaju
mogućnost da on ostane na vlasti".
Pomfret ističe da će "nedjeljno glasovanje imati bitne implikacije, ne
samo na sedam milijuna srbijanskih glasača nego i na rat u Bosni te na
napetu situaciju u Hrvatskoj, gdje su srpske paravojne snage uz
potporu Miloševićeve vlade i vojske zaposjele dijelove teritorija i
proglasile neovisne države.
U utorak će u Ženevi početi novi krug mirovnih razgovora između tri
zaraćene strane u Bosni - Muslimana, Hrvata i Srba - te dužnosnika iz
Hrvatske i Jugoslavije pod srpskim vodstvom. Dobiju li socijalisti
većinu u parlamentu, zapadni diplomati kažu da će srbijanski
Predsjednik biti u jakom položaju da podvrgne pritisku Srbe u Bosni da
daju veće ustupke bosanskim Muslimanima i tako približe dvije strane
dogovoru o diobi Bosne na tri državice. Vjeruje se da Milošević želi
zaključiti sporazum u Bosni jer su zapadne zemlje to postavile kao
uvjet za ukidanje sankcija nametnutih Srbiji i Crnoj Gori... Ako su
početni rezultati točni i srbijanska oporba osvoji znatnu pobjedu,
bosanski će Muslimani najvjerojatnije odgoditi sporazum o mirovnom
planu kako bi vidjeli hoće li u Srbiji nastati politički kaos - a to
bi bila još jedna karta u njihovim rukama", piše među ostalim John
Pomfret.
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
19/20. XII. 1993.
Neriješeno srpsko nacionalno pitanje
"Iako je proces gospodarskog sloma i siromašenja širokih slojeva
stanovništva poprimio goleme razmjere te mjesečni dohodak mnogima nije
dovoljan čak ni za kupovinu svakodnevne štruce kruha, nijedna stranka
uoči prijevremenih parlamentarnih izbora ne smije zanemariti
nacionalno pitanje. Većina promatrača smatra da Srbi, koji su svoj
identitet oblikovali upravo na temelju otpora stranim silama, ovaj put
neće propustiti priliku za konačno 'oslobođenje' i stvaranje dugo
priželjkivane nacionalne države, bez obzira na žrtve.
Rješavanje srpskog pitanja, odnosno problema ujedinjenja područja
nastanjenih većinskim srpskim stanovništvom u okviru velike Srbije ili
zajedničke države svih južnih Slavena (odnosno pojedinih
južnoslavenskih naroda) pod srpskim vodstvom bio je glavni cilj
srpskih političara od početka 19. stoljeća. Osnivanje 'Kraljevina
Srba, Hrvata i Slovenaca' g. 1918., koja je kasnije preuzela ime
'Jugoslavija', većina Srba smatrala je - bar do sredine osamdesetih
godina - ostvarenjem sna o nacionalnom jedinstvu. Nakon raspada
Jugoslavije, Srbi koji su živjeli izvan granica Srbije izgubili su
status državotvornog naroda, a Beograd je ponovno suočen s - ovaj put
još zaoštrenijim - nacionalnim pitanjem.
Srbija je danas ponovno zaokupljena raspravom koja je već prije
stotinu godina uzburkala duhove. Protivnici upotrebljavaju iste
pojmove i argumente kao i njihovi prethodnici, pokušavajući
legitimirati teritorijalne ambicije podjednako spornim povijesnim
tezama. Većina srpskih i hrvatskih političara i nacionalno
orijentiranih intelektualaca razmišlja uglavnom o teritorijima te o
stvaranju nacionalnih država koje bi trebale obuhvatiti sva područja -
po njihovu mišljenju - nastanjena srpskim, odnosno hrvatskim narodom.
Glavni je cilj, dakle, nacionalna obnova i ostvarenje sto- ili
tisućugodišnjih snova, a ne politička reforma usmjerena na
demokratizaciju zemlje. U Srbiji, takvu politiku zastupaju vladajući
socijalisti Slobodana Miloševića koji je srpski nacionalizam pretvorio
u instrument svog uspona na vlast, pobijedivši sve protivnike; no,
nacionalistički tonovi obojili su i nastupe dijela srpske oporbe, bar
tijekom predizborne kampanje. Intelektualci građansko-liberalne
orijentacije, koji demokraciju smatraju važnijom od pitanja buduće
srpske države, predstavljaju manjinu. Tko ne razmišlja u kategorijama
nacije i države, obilježen je etiketom 'lijevog kozmopolita' i
'državnog neprijatelja'.
Socijalisti i većina predstavnika demokratske oporbe slažu se da nakon
raspada Jugoslavije koji po njihovoj ocjeni nije uzrokovan
oživljavanjem srpskog nacionalizma sredinom osamdesetih godina već
odcjepljenjem Slovenije i Hrvatske, Srbi također imaju pravo na
vlastitu nacionalnu državu, veću od područja omeđenog Titovim
'nepravednim' administrativnim granicama. Nacionalno orijentirani Srbi
staru Jugoslaviju smatraju velikom zabludom, konstrukcijom koja je
trebala oslabiti Srbiju. Ako je međunarodna zajednica Hrvatima i
Slovencima priznala pravo na odcjepljenje od Jugoslavije, načelo
samoodređenja trebalo bi sankcionirati i odluku Srba izvan Srbije o
osnivanju samostalne države, odnosno o priključenju Srbiji, smatraju
oni.
Ta perspektiva sugerira zaključak da proces odcjepljenja nisu
pokrenuli bosanski i hrvatski Srbi, već jugoslavenski Hrvati i
Bosanci. Socijalisti i brojni zastupnici demokratske oporbe osnivanje
'Saveza srpskih zemalja' i - u kasnijoj fazi - njihovo ujedinjenje i
stvaranje jedinstvene država s jednom vladom i jednim parlamentom
smatraju najvažnijim nacionalnim ciljem. Po njihovu mišljenju, ta
država trebala bi obuhvatiti bar Srbiju, Crnu Goru, 'Srpsku republiku'
u Bosni i krajinu. Ekstremisti postavljaju još radikalnije zahtjeve,
proglašavajući Makedoniju i hrvatske primorske gradove Zadar i
Dubrovnik 'svetim srpskim tlom', a bosanske Hrvate 'pokatoličenim
Srbima'. Oporbene snage koje izgradnju demokratske srpske države u
postojećim granicama smatraju glavnim ciljem, ističući da Srbi izvan
Srbije ne mogu igrati vodeću ulogu u procesu definiranja srpskih
nacionalnih interesa, predstavljaju manjinu. Predstavnici lijevih i
neokomunističkih skupina smatraju da je rješenje srpskog nacionalnog
pitanja nova jugoslavenska integracija, jedina opcija koja po njihovu
mišljenju može okupiti sve Srbe, uključujući one u hrvatskim
gradovima, u zajedničkoj državi.
Pritom valja istaknuti neobičnu činjenicu da je socijalističko vodstvo
zauzelo obrambeno držanje u rješavanju nacionalnog pitanja, što je
izazvalo lavinu optužaba oporbe zbog navodnog brzog popuštanja
pritisku međunarodne zajednice. Oporba optužuje socijaliste da su
previše pasivni te da nisu izgradili jasan koncept ostvarenja
nacionalnih interesa (riječ je o političkom ujedinjenju svih Srba).
Socijalistička stranka smatra da je srpsko nacionalno pitanje tijekom
prošlih godina praktično riješeno jer je jedinstvena srpska država već
uspostavljena. Srbi koji žive izvan Srbije 'oslobođeni' su, imaju
svoju državu i sami odlučuju o svojoj sudbini. Dugotrajni proces
ujedinjenja već je započeo. Tvrdnju da je jedinstvena srpska država
već uspostavljena potvrđuje u prvom redu primjer 'Srpske republike' u
Bosni, koja će se vjerojatno prije ili kasnije i formalno priključiti
ostatku Jugoslavije odnosno Srbiji. Krajinu međunarodna zajednica -
bar verbalno - smatra sastavnim dijelom Hrvatske. No, socijalisti ne
spominju cijenu 'oslobađanja' Srba koji žive izvan Srbije.
Točno je da danas postoje tri srpske države - jedna od njih zove se
Jugoslavija - ali nijedna nije međunarodno priznata a sve su tri
gospodarski uništene. (...) Srbija je gospodarski slomljena i
međunarodno izolirana (...) Predsjednik Milošević, autor projekta jake
Srbije, političar koji je navodno poniženom srpskom dostojanstvu
odlučio vratiti dostojanstvo, razorio je bivšu multinacionalnu državu,
teško narušivši reputaciju krnje Jugoslavije, suočene s opasnošću
unutrašnjeg sloma. Srbija je osvojila područja s druge strane Drine,
ali je pritom razorila vlastite potencijale i život nekoliko
generacija, ističe jedan pripadnik srpske oporbe.
U predizbornoj kampanji, predstavnici demokratske oporbe preuzimaju
teze socijalista o kulturnoj gospodarskoj i političkoj integraciji,
jedinstvu srpskog naroda i 'savezu srpskih zemalja', ističući
istodobno da ujedinjenje mora biti demokratski proces te da zajednička
država svih Srba ne smije biti uspostavljena protiv volje cijelog
svijeta. Vuk Drašković, rječiti vođa Srpskog pokreta obnove, jedne od
najjačih oporbenih stranaka, smatra da demokratska Srbija mora biti
Piemont nove reintegracije koja će ponovno okupiti Srbiju, Crnu Goru,
Makedoniju, još nepostojeći savez srpske i muslimanske republike u
Bosni (isključujući, dakle, hrvatsku Hercegovinu), krajinu, a jednoga
dana - nakon pada predsjednika Tuđmana - možda čak i ostatak
Hrvatske."
AUSTRIJA
KURIER
20. XII. 1993.
Peterle: "Mržnju u Bosni više nije moguće zaustaviti!"
"Slovenski ministar vanjskih poslova Lojze Peterle smatra da će
budućnost Bosne biti vrlo mračna: 'Tamo bjesni prljavi rat. Mržnju,
agresiju i osvajački bijes više nije moguće zaustaviti!'
Komentirajući politiku 'mrkve i batine' koju trenutačno provode
ministri vanjskih poslova ES, demokršćanin Peterle zamišljeno ističe:
'Riječ je o organiziranoj neodgovornosti.' ES namjerava nagraditi
srpske teritorijalne ustupke u korist Muslimana ukidanjem gospodarskih
sankcija protiv Srbije. Peterle smatra da će taj potez gotovo sigurno
potaknuti širenje sukoba na Kosovo. 'Suočeni smo s opasnošću novih
etničkih sukoba na Balkanu. Nitko ne zna kada će rat završiti jer
nitko ne zna kada je započeo.'
Peterle je iskreno pogođen činjenicom da nijedna bivša bratska
republika nije slijedila slovenski model. 'Osjećam grižnju savjesti',
priznaje on i dodaje: 'Mi smo na početku zagovarali konfederaciju koju
Srbija nije željela prihvatiti.'
Peterle savjest smatra političkom kategorijom. Takav način
razmišljanja obilježava i njegovo stajalište prema susjednoj
Hrvatskoj. Slovensko-hrvatski odnosi potpuno su prekinuti. Granica u
Piranskom zaljevu postala je predmet sukoba. Zagreb polaže pravo na
pristup moru koji je oduvijek pripadao Sloveniji. 'Piranski zaljev
uvijek je bio sastavni dio piranske općine', tvrdi Peterle.
Peterle će uskoro s hrvatskim predsjednikom Tuđmanom razgovarati o
sukobu oko granica. Svakog dana, zelenu granicu prelaze stotine
Muslimana. 'Ne možemo ih više primiti', uzdiše slovenski ministar
vanjskih poslova. Slovenija je u bivšim vojarnama smjestila već oko 80
tisuća hrvatskih i bosanskih izbjeglica", prenosi Margaretha Kopeinig,
dopisnica lista iz Bruxellesa.
(Hina) včp
210642 MET dec 93
210642 MET dec 93
Trudeau Trumpu: Carine su 'vrlo glupe', Kanada će uzvratiti udarac
Plenković: Izdvajanja za obranu će doseći razine neviđene od Hladnog rata
Rusija na zahtjev RS tražila izvanrednu sjednicu Vijeća sigurnosti UN-a o BiH
Plenković: Većina je sigurna, a podrška Josipa Dabre neupitna
Kup: Istra 1961 - Lokomotiva 3-0
Talijani žele utakmice Serie A igrati u SAD
Bačić u Petrinji otvorio obnovljeni Učiteljski fakultet, u Dvoru novoizgrađenu zgradu
Izraelske snage ubile zapovjednika Hamasa na Zapadnoj obali
Radić: Policija me nije kontaktirala u vezi s Dabrom
"Sisački monstrum" Srđan Mlađan optužen za poticanje zatvorenika na otmice i ubojstva