FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA NATO-WEU

Nadnaslov:U posjetu floti NATO/WEU koja nadzire trgovinski embargo protiv SRJ Naslov: "Čelični pojas" u Jadranskom moru Podnaslov:Od početka operacije "Oštri nadzor" u lipnju pregledano je 789 teretnih trgovačkih brodova, a 178 je vraćeno u talijanske luke na detaljan pregled. Časnici ocjenjuju da se embargo u potpunosti provodi, a jedina su iznimka krijumčari cigaretama. Piše: Jacques HASDAY, AFP NA PALUBI FREGATE "GRECALE" - Devetnaest ratnih brodova NATO-a i Zapadnoeuropske unije (WEU) postepeno su formirali, primjenjujući od prošlog lipnja rezolucije UN, "čelični pojas" u Jadranskom moru oko SR Jugoslavije (Srbija i Crna Gora) i tako potpuno onemogućili civilnu pomorsku trgovinu. Stigavši s nizozemske fregate "Philip van Almonde", jedan helikopter spušta se vrlo nisko iznad talijanske fregate "Grecale": "Nizozemci vole izvoditi show, lete samo nekoliko metara iznad vode", objašnjava jedan časnik. Šest maskiranih nizozemskih marinaca, naoružanih automatskim puškama i sa zaštitnim rukavicama, silaze iz helikoptera i spuštaju se užetom na "Grecale". Zadatak im se sastoji u simuliranju slanja jednog specijalnog voda na teretni trgovački brod kojeg treba pregledati. Od početka operacije NATO/WEU Sharp Guard (Oštri nadzor) prošlog lipnja, pregledano je 789 trgovačkih teretnih brodova, a 178 je vraćeno u talijanske luke na kompletan pregled. Broj mornara uključenih u tu operaciju na brodovima koji plove pod nacionalnim zastavama iznosi 12.000 ljudi, objašnjava kapetan fregate Vianney Sevaistre, prvi francuski časnik koji je sudjeluje u misiji na moru pod izravnom komandom NATO-a nakon 1967. godine. (Francuska je napustila vojnu strukturu NATO-a 1967. nakon odluke koju je Charles de Gaulle donio 1966. godine). Francuski časnik služi na brodu "Grecale", postrojenju WEU-a (Dvanaestorica osim Irske i Danske). Nakon pokretanja odvojenih operacija u srpnju 1992. godine, WEU i NATO su ujedinili svoje operacije 15. lipnja ove godine. "Možete vidjeti da smo opkolili teritorijalne vode SR Jugoslavije čeličnim pojasom. Naša parola je: ništa ne smije ući, ništa izaći i ništa se ne smije pomaknuti a da mi to ne znamo", objašnjava francuski časnik. Međunaslov: Samo šverceri uspijevaju probiti blokadu Talijanska fregata plovi na oko 20 milja (37 km) od crnogorske luke Bar. Unutrašnjost "Centra za operacije", osvjetljena slabom crvenom svjetlošću kako ne bi smetala radistima, očiju prikovanih za radarske ekrane, jedan talijanski časnik objašnjava da u isto vrijeme dva ratna broda SRJ vježbaju ispred luke Kotor (Crna Gora). Brodovi SRJ su uglavnom vrlo neupadljivi, tihi. Ali jednom su se njihovi radari zaustavili na brodu NATO-a ili WEU. Suočeni s tim agresivnim ponašanjem koje je moglo biti uvod za ispaljivanje raketa, mornarima je naređeno da izbjegavaju svako ponašanje koje bi SRJ mogla krivo objasniti. Brodovi SRJ su uglavnom u svojim teritorijalnim vodama (12 milja) radi vježbi. Nikada nemaju radio kontakata s WEU ili NATO-om, objašnjava talijanski kapetan Elio Bolongaro, koji zapovijeda pomorskom silom WEU/NATO u crnogorskim vodama. Njihova djelatnost je trenutno ograničena radi meteoroloških uvjeta. Kapetan Bolongara smatra da se u Jadranskom moru embargo poštuje u potpunosti. Odnosi se na sve oružje i vojnu opremu namijenjenu svim zemljama bivše Jugoslavije, i na svu trgovinu iz ili prema SRJ. Od rujna, jedan jedini teretni trgovački brod Dimitrakis (Grčka), koji je prevozio pogonsko gorivo, pokušao je prekršiti embargo. Odvučen je 85 milja do luke Brindisi (Italija) gdje se i sada nalazi. Jedan drugi teretni trgovački brod koji je prenosio ekspozive upućen je u Trst (Italija) gdje je njegov teret zaplijenjen. Svi teretni trgovački brodovi moraju obavijestiti flotu o svom odredištu i teretu. Na brodovima flote, jednostavnim pritiskom na tipku računala moguće je dobiti sve informacije o teretnom brodu. Načelno, ništa bitno ne izmiče ovim brodovima, smještenim na ulazu u Otrantska vrata (ulazak u Jadransko more) i na crnogorskoj pučini. No, krijumčari, opremljeni iznimno brzim gliserima, nastavljaju uspješno trgovanje cigaretama između bivše Jugoslavije i Italije u posljednjih godinu dana, priznaju časnici. (Hina) br 240758 MET nov 93 24HHMM MET nov 93

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙