HNA0010 4 VP 584 Hina Opći servis
SVIJET-SPN
SERVIS POSEBNIH NASLOVA SVIJET-ZRAČNI PROMET
Nadnaslov:Sukob glede liberalizacije u međunarodnom zračnom prometu
Naslov: Amerika protiv ostatka svijeta
Podnaslov:Dok su na Generalnoj skupštini Međunarodnog udruženja zračnog
prometa Amerikanci tražili potpuno otvaranje zračnog
prometa za međunarodnu konkurenciju, Europljani su
zatražili "realističnu" i "postupnu" politiku kako ih ne bi
progutale velike američke kompanije
Piše: Isabel MALSANG, AFP
DALLAS - Ponor koji razdvaja američke zrakoplovnih kompanije od njihovih
konkurenata iz ostatka svijeta, izišao je na vidjelo i tijekom generalne
skupštine IATA-e u Dallasu, unatoč zajedničkoj analizi uzroka krize u
zračnom prometu, zbog koje su 222 kompanije članice IATA-e izgubile
više od 14 milijardi dolara u 4 godine.
Amerikanci su se zauzimali za nastavak liberalizacije i proširenje
bilateralnih sporazuma u tom području, dok su Europljani, koje podržavaju
male nacionalne kompanije, tražili "realističnu"i "postupnu" politiku
kako ih ne bi "progutale" velike kompanije.
Svi su se složili da su korjeni krize, već izloženi tijekom
posljednje generalne skupštine IATA-e: prenatrpani kapaciteti, pad
prometa i pretjerano oporezivanje (posebno zračnih luka).
Juergen Weber, predsjednik njemačke kompanije Lufthansa, živo je
reagirao na žestoki govor američkog sekretara za transporte Federica
Pene na 49. generalnoj skupštini Međunarodnog udruženja zračnog
prometa (IATA), koji je tražio ponovo potpuno otvaranje zračnog
prostora za međunarodnu konkurenciju.
"Amerika nije cijeli svijet i svijet se ne može svesti na Sjevernu
Ameriku", izjavio je Webwer, tijekom rasprave o budućim usmjerenjima
međunarodnog zrakoplovstva.
Hernam de Croo, bivši belgijski ministar za promet i predsjednik
"Comite des Sages" (Komitet mudraca) o zračnom prometu, kojeg je
postavila Europska komisija, priznao je u sklopu rasprave da će
"pretekcionizam u zračnom prometu pomoći kompanijama u
preživljavanju, ali se od toga neće moći živjeti". "Jedina
mogućnost je dobro organizirana konkurencija, ali treba vremena",
rekao je on.
Ne otkrivajući zaključke Komisije mudraca u pogledu subvencija
zračnim kompanijama, Croo je priznao postojanje podjela među
Europljanima glede metoda koje treba prihvatiti kako bi se izašlo iz
krize.
Međunaslov: Podjele u europskom taboru
Ta tema dijeli Europu na klan liberala, koje vodi privatna kompanija
British Airways - koja se opire svim vrstama pomoći država i na klan
državnih kompanija, među kojima je Air France - koji traže pravo
na "rekapitalizaciju" njihovih glavnih dioničara, država.
Izvešće "Komisije mudraca" će biti predstavljeno u siječnju, najavio
je Croo.
Šef Lufthanse je ocijenio da američko viđenje svjetskog zračnog
prometa "nije nimalo realistično". Poput Johna Robsona, člana
"komisije za jaku i konkurentnu aeronautičku industriju" koju je
postavio predsjednik Clinton, i on je ocijenio da su bilateralni
sporazumi, koji ograničavaju prava prometa ( broj stranih
kompanija ovlaštenih u jednoj zemlji) "sve su više nadiđeni, (...) ali
nisu protekcionistički".
"Neće biti napretka bez liberalizacije", ali "treba postupiti
oprezno", rekao je on.
"Pregovori na ravnopravnoj osnovi sa Sjedinjenim Državama će
potrajati" dodao je čelnik Lufthanse, podsjećajući da je Njemačka
treba razmotriti bilateralni sporazum sa Sjedinjenim Državama,
koji će omogućiti Lufthansi sklapanje ugovora o suradnji s američkom
kompanijom United.
Sa svoje strane, više predstavnika malih nacionalnih kompanija
postavljali su pitanje o tome da li je moguće osigurati njihov
opstanak u okružju međunarodne konkurencije.
Govoreći u ime Clinonove komisije, Robson je odgovorio da
liberalizacija neće dovesti do izčeznuća malih kompanija. "Treba
dokazati kreativnost, pronaći zaklone", rekao je.
S europske strane, de Croo je ocijenio da se mogu poduzeti neke
prijelazne mjere prije postizanja potpune liberalizacije zračnog
prostora. Za povećanje svoje produktivnosti, europske kompanije
moraju smanjiti svoje troškove, plaće i cijenu goriva. One također
moraju vršiti pritisak na usklađivanju zračne kontrole između raznih
zemalja Zajednice.
Prema navodima Pierrea Jeanniota, generalnog direktora IATA, povrat
ostvarenja prihoda svjetskih zračnih kompanija se ne očekuje prije
1995. godine.
(Hina) br
100045 MET nov 93
10HHMM MET nov 93
Trump kaže da je naredio zračni napad na Islamsku državu u Somaliji
ATP Montpellier: Finale Kovačević - Auger-Aliassime
Šah: Azijski studenti najbolje startali
Ski-skokovi Willingen: Nova pobjeda Tschofeniga
Umro hrvatski književnik Feđa Šehović
HNL: Varaždin nanio Rijeci prvi poraz u sezoni
ABA liga: Pobjeda Cibone, poraz Splita
U rušenju aviona u Philadelphiji najmanje sedam mrtvih
Split: Sedam privedenih zbog vrijeđanja sudionika skupa podrške studentima u Srbiji
Ligue 1: Brest - PSG 2-5, tri pogotka Dembelea