FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

TKO ZADRŽAVA BRODOVE S TERETIMA ZA INU U TALIJANSKIM LUKAMA?

ZAGREB, 29. rujna (Hina) - "Pomorske snage NATO-a, zadužene za kontrolu trgovinskih sankcija prema tzv. SRJ u Jadranu, prošlog su tjedna počele u međunarodnim vodama zaustavljati brodove koji prevoze terete za potrebe INE i skretati ih u talijansku luku Brindisi, gdje je do danas iz neobjašnjivih razloga na prisilnom vezu zadržano šest takvih brodova. Svi ti brodovi imaju urednu dokumentaciju, a INA i hrvatska država zbog njihova zaustavljanja trpi velike štete", rekao je, među ostalim, glavni direktor INE dr. Franjo Gregurić na današnjoj tiskovnoj konferenciji u tom poduzeću. "Mišljenja sam da se radi o klasičnom embargu, kojega nitko nije proglasio niti nam je dostupan bilo kakav pisani dokument na temelju kojeg NATO ili talijanske vlasti ne dopuštaju isplovljavanje tih brodova. INA je o tomu obavijestila sve nadležne hrvatske državne institucije i samog predsjednika Republike, a pripravni smo i sudskim putem zatražiti naknadu šteta koje su nam pričinjene uslijed zaustavljanja tih brodova", istaknuo je dr. Gregurić. Glavni direktor INE i njegovi suradnici, iznoseći kratku kronologiju tih događaja, ističu da je prvi brod zaustavljen 22. rujna. Riječ je o brodu za prijevoz plinovitih tereta "Diamond Star" talijanskog brodara "Stargas", koji prevozi etilen iz luke Priolo na Siciliji za potrebe "DINA - Petrokemije" u Omišlju. Dan poslije zaustavljen je brod "Red Star" istoga brodara, koji je bio na putu prema Omišlju gdje je trebao ukrcati 2.500 litara vinilkloridmonomera (VCM-a) namijenjenog kupcu u Turskoj. Tim su se brodovima na prisilnom vezu pred lukom Brindisi pridružila i dva broda zadarske "Tankerske plovidbe" - "Olib", koji iz Bugarske prevozi etildiklorid za potrebe DINE i "Sali" koji je u Omišlju trebao ukrcati VCM i prevesti ga u Split. Uz njih, zaustavljeni su i brod "Joule" francuskog brodara, koji je u Omišlju trebao ukrcati VCM za kupca u Grčkoj i ruski tanker "Kuzbass" koji prevozi oko 145.000 tona kineske sirove nafte za potrebe riječke rafinerije. Čelnici INE ističu da su svi ti brodovi više puta prevozili terete za potrebe DINE i riječke rafinerije i da do sada, uz uobičajnu kontrolu tereta i brodskih dokumenata, nije bilo nikakvih problema s pomorskim snagama NATO-a. Dr. Gregurić je rekao da je na zadržanim je brodovima i ovoga puta provedena kontrola, ali im je nastavak putovanja zabranjen uz usmeno obrazloženje "da se INA nalazi na popisu poduzeća koja krše embargo prema tzv. SR Jugoslaviji"!? Zaustavljeni brodovi, po riječima predstavnika "Jadroagenta" Henrika Znidarčića, imaju urednu dokumentaciju, a svi su pokušaji da se od NATO-a ili talijanskih vlasti dobije bilo kakvo obrazloženje za takav postupak do sada ostali bez odgovora. U INI drže da je zadržavanje brodova bez ikakvih pismenih obrazloženja nedopustivo i ističu da se INI i hrvatskoj državi time nanose velike štete. DINA, koja gotovo 85 posto svog uvoza i izvoza prevozi brodovima, dosad je zbog zaustavljanja tih brodova, po riječima njezina direktora Marijana Pejčića, pretrpjela direktnu štetu od oko šest milijuna američkih dolara, a ako ti brodovi budu i dalje zadržavani prijeti i prekid proizvodnje VCM-a i štete koje bi se iskazivale desecima milijuna dolara. Posredne je štete, što se može očekivati kao posljedica gubitka povjerenja kupaca u oštroj konkurenciji na svjetskom tržištu petrokemijskih proizvoda, trenutačno teško procijeniti, dodao je Pejčić. Čelnici INE ističu da bi posljedice mogle biti puno teže budući da je oko 70 posto vanjskotrgovinske razmjene cijelog poslovnog sustava upućeno na pomorski prijevoz. Dodaju da bi se domaće rafinerije nafte, ako se nastavi blokada brodovlja s teretima za INU u talijanskim lukama, morale prilagoditi novim uvjetima, a to bi dovelo u pitanje i prijeko potrebne zalihe goriva, opskrbu domaćeg tržišta i isporuke stranim partnerima. Predstavnici INE jučer su održali i sastanak s predstavnicima Sanctions Assistance Missiona na kojem je pregledana kompletna dokumentacija u svezi sa zaustavljenim brodovima i zaključeno je da ne postoje nikakvi razlozi za zadržavanje tih brodova. Takav je zaključak, prema obavijesti SAM-a, upućen i na odgovarajuće adrese u Rimu i sjedištu NATO-a u Bruxellesu, jer je za sada neizvjesno tko je donio odluku o zadržavanju brodova - talijanske vlasti, NATO ili UN. U INI drže da je taj nepotrebni i krajnje tendenciozni incident nanio veliku štetu ugledu INE i Republike Hrvatske, ali i političku štetu UN-u, NATO-u i talijanskim vlastima. INA će, kako ističu čelnici tog poduzeća, sudskim putem zatražiti naknadu šteta koje trpi zbog zadržavanja brodova s njezinim teretima. Rješenja za prevladavanje problema s brodovljem koje prevozi terete namijenjene INI u tom poduzeću traže u suradnji s Ministarstvom inozemnih poslova i Ministarstvom pomorstva, prometa i veza Republike Hrvatske, a to će, kako se očekuje, biti i tema na jednoj od idućih sjednica hrvatske Vlade. (Hina) ds 291617 MET sep 93

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙