ZAGREB, 29. rujna (Hina) - "Pomorske snage NATO-a, zadužene za kontrolu
trgovinskih sankcija prema tzv. SRJ u Jadranu, prošlog su tjedna počele u
međunarodnim vodama zaustavljati brodove koji prevoze terete za potrebe INE
i skretati ih u talijansku luku Brindisi, gdje je do danas iz neobjašnjivih
razloga na prisilnom vezu zadržano šest takvih brodova. Svi ti brodovi
imaju urednu dokumentaciju, a INA i hrvatska država zbog njihova
zaustavljanja trpi velike štete", rekao je, među ostalim, glavni direktor
INE dr. Franjo Gregurić na današnjoj tiskovnoj konferenciji u tom
poduzeću.
"Mišljenja sam da se radi o klasičnom embargu, kojega nitko nije
proglasio niti nam je dostupan bilo kakav pisani dokument na temelju kojeg
NATO ili talijanske vlasti ne dopuštaju isplovljavanje tih brodova. INA je
o tomu obavijestila sve nadležne hrvatske državne institucije i samog
predsjednika Republike, a pripravni smo i sudskim putem zatražiti naknadu
šteta koje su nam pričinjene uslijed zaustavljanja tih brodova", istaknuo
je dr. Gregurić.
Glavni direktor INE i njegovi suradnici, iznoseći kratku kronologiju tih
događaja, ističu da je prvi brod zaustavljen 22. rujna. Riječ je o brodu
za prijevoz plinovitih tereta "Diamond Star" talijanskog brodara "Stargas",
koji prevozi etilen iz luke Priolo na Siciliji za potrebe "DINA -
Petrokemije" u Omišlju. Dan poslije zaustavljen je brod "Red Star" istoga
brodara, koji je bio na putu prema Omišlju gdje je trebao ukrcati 2.500
litara vinilkloridmonomera (VCM-a) namijenjenog kupcu u Turskoj. Tim su se
brodovima na prisilnom vezu pred lukom Brindisi pridružila i dva broda
zadarske "Tankerske plovidbe" - "Olib", koji iz Bugarske prevozi
etildiklorid za potrebe DINE i "Sali" koji je u Omišlju trebao ukrcati VCM
i prevesti ga u Split. Uz njih, zaustavljeni su i brod "Joule" francuskog
brodara, koji je u Omišlju trebao ukrcati VCM za kupca u Grčkoj i ruski
tanker "Kuzbass" koji prevozi oko 145.000 tona kineske sirove nafte za
potrebe riječke rafinerije.
Čelnici INE ističu da su svi ti brodovi više puta prevozili terete za
potrebe DINE i riječke rafinerije i da do sada, uz uobičajnu kontrolu
tereta i brodskih dokumenata, nije bilo nikakvih problema s pomorskim
snagama NATO-a. Dr. Gregurić je rekao da je na zadržanim je brodovima i
ovoga puta provedena kontrola, ali im je nastavak putovanja zabranjen uz
usmeno obrazloženje "da se INA nalazi na popisu poduzeća koja krše embargo
prema tzv. SR Jugoslaviji"!? Zaustavljeni brodovi, po riječima
predstavnika "Jadroagenta" Henrika Znidarčića, imaju urednu dokumentaciju,
a svi su pokušaji da se od NATO-a ili talijanskih vlasti dobije bilo kakvo
obrazloženje za takav postupak do sada ostali bez odgovora.
U INI drže da je zadržavanje brodova bez ikakvih pismenih obrazloženja
nedopustivo i ističu da se INI i hrvatskoj državi time nanose velike štete.
DINA, koja gotovo 85 posto svog uvoza i izvoza prevozi brodovima, dosad je
zbog zaustavljanja tih brodova, po riječima njezina direktora Marijana
Pejčića, pretrpjela direktnu štetu od oko šest milijuna američkih
dolara, a ako ti brodovi budu i dalje zadržavani prijeti i prekid
proizvodnje VCM-a i štete koje bi se iskazivale desecima milijuna dolara.
Posredne je štete, što se može očekivati kao posljedica gubitka povjerenja
kupaca u oštroj konkurenciji na svjetskom tržištu petrokemijskih proizvoda,
trenutačno teško procijeniti, dodao je Pejčić.
Čelnici INE ističu da bi posljedice mogle biti puno teže budući da je oko
70 posto vanjskotrgovinske razmjene cijelog poslovnog sustava upućeno na
pomorski prijevoz. Dodaju da bi se domaće rafinerije nafte, ako se nastavi
blokada brodovlja s teretima za INU u talijanskim lukama, morale
prilagoditi novim uvjetima, a to bi dovelo u pitanje i prijeko potrebne
zalihe goriva, opskrbu domaćeg tržišta i isporuke stranim partnerima.
Predstavnici INE jučer su održali i sastanak s predstavnicima Sanctions
Assistance Missiona na kojem je pregledana kompletna dokumentacija u svezi
sa zaustavljenim brodovima i zaključeno je da ne postoje nikakvi razlozi za
zadržavanje tih brodova. Takav je zaključak, prema obavijesti SAM-a,
upućen i na odgovarajuće adrese u Rimu i sjedištu NATO-a u Bruxellesu, jer
je za sada neizvjesno tko je donio odluku o zadržavanju brodova -
talijanske vlasti, NATO ili UN. U INI drže da je taj nepotrebni i krajnje
tendenciozni incident nanio veliku štetu ugledu INE i Republike Hrvatske,
ali i političku štetu UN-u, NATO-u i talijanskim vlastima.
INA će, kako ističu čelnici tog poduzeća, sudskim putem zatražiti naknadu
šteta koje trpi zbog zadržavanja brodova s njezinim teretima. Rješenja za
prevladavanje problema s brodovljem koje prevozi terete namijenjene INI u
tom poduzeću traže u suradnji s Ministarstvom inozemnih poslova i
Ministarstvom pomorstva, prometa i veza Republike Hrvatske, a to će, kako
se očekuje, biti i tema na jednoj od idućih sjednica hrvatske Vlade.
(Hina) ds
291617 MET sep 93
Uredi New York Timesa, NPR-a, NBC Newsa i Politica bit će uklonjeni iz Pentagona
U ruskim zračnim napadima širom Ukrajine poginulo desetak ljudi
Najava događaja - fotografije - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - kultura - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - sport - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - Hrvatska - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - svijet - za nedjelju, 2. veljače
Hokejaši Siska osigurali sedmo mjesto pobjedom protiv Rittena
Ligue 1: Lille se popeo na četvrto mjesto ljestvice
La Liga: Pad Reala u Barceloni, Espanyol slavio 1-0