Nadnaslov: Portugalsko iskustvo opuštenog uživanja u opernom djelu
Naslov: Uživajte u podvodnoj operi!
Podnaslov: Publika ne samo da sluša podvodnu operu, već je doslovce
uronjena u nju, plutajući na i pod vodom, uz prožimajuće
zvukove koji dolaze s ruba i s dna bazena. "Uživajte u svijetu
znanstvene fantastike", pozivaju autori i organizatori.
Piše: Natasha BROWN, Reuter
TROIA (Portugal) - Publika nije samo slušala podvodnu operu "Crysallis"
Michela Redolfija, već je u nju bila doslovce uronjena.
U velikom bazenu pod zvjezdanim nebom valovi synthesizerske glazbe putuju
pod vodom iz uronjenih zvučnika.
Dva metra ispod površine, perkuzionist u ronilačkim odijelu svira na
brončanim udaraljkama. Pjevačica koja sjedi na rubu bazena dodaje svoj
glas, koji također prenose podvodni zvučnici.
"U ovoj podvodnoj operi čujete što se događa kroz cijelo tijelo - čitavo
vaše će tijelo slušat će muziku", poručuje francuski redatelj ove predstave
publici prije no što opera započne.
Otprilike 200 slušatelja pliva naokolo tražeći najugodniji položaj, te
ubrzo shvaćaju da moraju zaroniti pod vodu ako žele bilo što čuti, ili pak
plutaju na zračnim madracima i uspomoć podvodnih naočala gledaju
perkuzionista na dnu bazena.
Dok pluta površinom vode, tijelo upija sonične vibracije iz 12 zvučnika
raspoređenih oko bazena, kosti sprovode zvukove, te se na ovaj način
pojačava i produbljuje glazbeni doživljaj, objašnjava program opere.
"Publika je na početku pomalo zbunjena, pošto je doživljaj veoma osoban.
No na kraju im postane ugodno i svi se umire", objašnjava vokal Susan
Belling.
"Ovakav način muziciranja odvodi ljude u vlastitu, najdublju unutrašnjost.
To je meditacija - grupna meditacija", priča ova američka sopranistica po
završetku ove inscenacije u Troii, priobalnom gradu 30 km udaljenom od
Lisabona.
"Sve je tako neobično, na kraju vam se čini da plutate i da ste potpuno
povezani sa zvukom... Sonične vibracije su nešto sasvim posebno, ljekovite
su".
Međunaslov: U svijetu znanstvene fantastike
Topla voda podržava tijelo umotano u zvuk koji ga nježno masira.
"U trajanju od jednog sata publika se nalazi u svijetu znanstvene
fantastike", kaže autor opere Michel Redolfi.
"Sve je kao u snu, no ipak je stvarno, tako da se čini nekom vrstom
utopije", nastavlja Redolfi, direktor Centra za stvaranje zvuka (CIRM) u
Nici i koji organizira podvodne koncerte još od 1981. godine.
"Crysallis" je po prvi puta izvedena u studenom prošle godine u Grenobleu.
Perkuzionist Alex Grillo, koji s Redolfijem surađuje od 1989. godine, za
vrijeme čitave predstave ostaje pod vodom, lagano lupkajući po brončanim
udaraljkama čiji zvuk titra kroz vodu.
Iako je ova inscenacija opisana kao opera, ona je više nalik na simfoniju
različitih raspoloženja, pošto nema priču niti radnju karakterističnu za
operno djelo.
"Nešto između kozmičkog zvuka i pjevanja kitova", opisao je ovu operu
lisabonski dnevnik Publico.
"Vrlo opuštajuće", glasio je dojam jedne posjetiteljice.
Oni koji nisu ponijeli kupaće kostime, te su morali ostati na kopnu, jedva
da su mogli razabrati bilo kakav zvuk.
U Rodolfijeva dosadašnja ostvarenja spadaju i snimci zvukova iz raznih
krajolika diljem svijeta, npr. Amazonske prašume u Brazilu ili Doline
smrti u SAD. On je osim toga tvorac zvučnog sustava izloženog u Monegaškom
paviljonu na međunarodnoj izložbi Expo 1992, održanoj u Sevilli.
Njegov će idući projekt biti "nešto vrlo veliko, na otvorenom moru..."
(Hina) br
211932 MET aug 93
Pobjeda Union SG-a, gol i asistencija Ivanovića
Remi Athletica
Tina Radić osvojila broncu na Grand Prixu u Linzu
Poraz Splita u Subotici
SKV: Svijet u 21 sat
SKV: Sport u 21 sat
SKV: Hrvatska u 21 sat
Pobjeda Rome, Soule ušao u povijest
Šara upozorava na pokušaje uvlačenja zemlje u građanski rat
EP atletika - Novo zlato za Ingebrigtsena, Mahučik uvjerljiva