ROSZKE, 18. srpnja (AFP/Hina) - Žene koje ispod širokih suknji prenose
boce s alkoholom, teglenice koje Dunavom prevoze živežne namirnice i
rezervne dijelove pa čak i tajni cjevovod kojim se s jedne strane šalje
benzin a na drugu alkohol: sve su to dobri načini za kršenje embarga koje
su Ujedinjeni narodi odredili Srbiji i Crnoj Gori.
Mađarska je jedna od zemalja koja je izložena švercu najrazličitijim
robama. Iako se Budimpešta angažirala i čini sve što može da bi ograničila
taj posao, njeni graničari se teško suprotstavljaju domišljatosti švercera.
Zadnji takav dogagađaj koji je zabilježen zbio se kada je jedan
kamion-cisterna jednostavno brzinom od 70 km na sat projurio kroz graničnu
rampu na prijelazu Roszke (Roske) 11. srpnja, zatim se nakratko zaustavio
na drugoj strani granice, bez da je izvršen carinski pregled.
Da bi spriječili ponavljanje takvog načina prolaska granice mađarski
graničari su postavili novi tip prepreka koji buši gume na vozilima.
Prva nagrada domišljatosti ipak pripada "naftovodu prijateljstva" koji
prolazi granicom dvije zemlje u dolini Morahalom.
Riječ je o tankoj gumenoj cijevi, promjera 3 centimetra kojim se u Srbiju
dopremao benzin. Za uzvrat Mađari su dobivali konjak, čiji je miris u
najmanju ruku neizvjestan.
Šverc je tim cjevovodom trajao dva do tri mjeseca prije nego su ga
početkom srpnja slučajno otkrili mađarski radnici koji su u blizini
izvodili radove.
Za stanovnike zemlje pod embargom koji žele nabaviti gorivo alkohol je
jedno od najprihvatljivijih sredstava plaćanja jer su Mađari najveći
europski potrošači alkohola.
Žene prenose u Mađarsku boce alkohola pričvršćene za butine ispod širokih
suknji. Najčešće koriste prašnjave ceste uz rijeku Tisu, u blizini Szegeda
(Seged) u području koje kontroliraju samo pogranične patrole. Kada se
vraćaju iz Mađarske boce su napunjene benzinom.
Mađarske vlasti sumnjaju da se tim putevima kreću i kamioni s gorivom za
Banju Luku, i to zahvaljujući pomoći mađarskih vodiča koji su vjerojatno
dobro upoznati s vremenskim razmacima u kojima prolaze granične patrole.
Riječni put je međutim postao vrlo rizičan za švercere od kada je
Zapadnoeuropska unija (WEU) uputila na Dunav patrolne brodove.
Posade tih patrolnih brodova mogu kontrolirati carinske dokumente a imaju
i opremu koja im omogućava da "vide" sadržaj tereta bez da ga otvaraju.
"U ovom je trenutku najčašći prekršaj krivotvorenje tranzitnih dozvola
koja izdaje Komisija za sankcije Vijeća sigurnosti UN" izjavio je
glasnogovornik mađarske carine.
U razdoblju od lipnja 1992. do kraja travnja ove godine samo je pet
brodova vraćeno natrag u tzv. Jugoslaviju. Od tada, kada su stupile na
snagu pooštrene sankcije, zaplijenjena je razna roba, posebno benzin,
pšenica i kukuruz, kao i desetak brodova i kamiona.
"Glavni je problem što se kršenje embarga ne smatra kaznenim djelom nego
prekršajem" kaže mađarski carinik.
Prema mađarskim izvorima od početka embarga u lipnju 1992. godine do
kraja prošlog mjeseca 2.162 vozila su vraćena sa granice prema Srbiji, a
2.872 vozila nisu dobila dozvolu da uđu u Mađarsku.
(Hina) mm
180822 MET jul 93
Nastavlja se blokada Mosta slobode u Novom Sadu
ESPN: Dončić u Lakerse, Davis u Maverickse
SKV: Svijet uz kavu
Mladi i nemirni: Gdje mladi žele živjeti i raditi u Europskoj uniji?
Unatoč trendu nestanka, Hrvatska još uvijek ima očuvana močvarna područja
Smještaj u jednokrevetnoj sobi novog dubrovačkog doma za starije 1200 eura
Lokalni izbori: U bitku za Zagreb i ovaj put dvoznamenkasti broj kandidata
Kina osudila Trumpove carine: 'Fentanil je američki problem'
ZSE: Crobex indeksi u siječnju skočili više od 9 posto
Ukrajina i Rusija međusobno se optužuju za smrtonosni napad na internat u Sudži