ZAGREB, 3. lipnja (Hina) - Vlada Republike Hrvatske objavila je danas
priopćenje o sprovođenju tankera "Blue Cloud" iz Malte u luku Gruž
(Dubrovnik), zadržanju i konfiskaciji broda i tereta, te kažnjavanju
odgovornih osoba s broda zbog kršenja rezolucija Vijeća sigurnosti UN i
propisa Republike Hrvatske. Priopćenje objavljujemo u cijelosti:
"Motorni tanker imena 'Blue Cloud', nosivosti 21.445 mt, luke pripadnosti
La Valetta, Malta, vlasništvo tvrtke 'B and Enterprise Ltd', Gzira, Malta,
noseći teret od 17.965 mt motornoga benzina od 98 oktana plovio je iz grčke
luke Aghi Theodori za, u teretnici neodređeno mjesto. Po zamjeni
zapovjednika ispred grčke luke Katakolo, 17. svibnja 1993., brod je
nastavio put za, navodno, odredišnu luku Koper (Republika Slovenija). Zbog
skretanja s pretpostavljene rute plovidbe ucrtane u navigacijsku kartu
broda, snage NATO-a koje vrše kontrolu pomorskoga prometa Jadranskoga mora,
sprovele su 23. svibnja brod u talijansku luku Brindisi. Po obavljenoj
kontroli broda i tereta i isplovljavanju, brod je nastavio put i 26.
svibnja 1993. ponovno je zatečen izvan kursa za navodnu odredišnu luku; u
otvorenom moru, 20,5 Nm u azimutu 76 od otoka Palagruže. Pedeset minuta
nakon traženja posade helikoptera snaga NATO-a da zapovjednik preda
informacije o pravcu kretanja, brod je zaustavljen od ratnog broda NATO
snaga u teritorijalnom moru Republike Hrvatske (10,8 Nm od otočića Sv.
Andrija).
Brod je potom, uz pratnju ratnog broda NATO-a, sproveden u sidrište luke
Gruž (Dubrovnik).
Brod je vijao zastave Grčke, Malte i bivše SFRJ.
U istrazi koju je provelo Ministarstvo unutarnjih poslova Republike
Hrvatske i Carinska uprava Republike Hrvatske utvrđeno je da je teret broda
bio namijenjen SR Jugoslaviji (Srbiji i Crnoj Gori). Putem 'vruće linije',
raspitujući se o brodu, Miroslav Stanišić iz Centra bezbjednosti Herceg
Novi, 27. svibnja 1993. iskazao je da je isti u tijeku dana trebao
doploviti u Boko-kotorski zaljev.
Putem dokumentacije koju je Republici Hrvatskoj dostavio Ured Interpola
Republike Slovenije utvrđeno je da je slovenska tvrtka "F.I.T." iz Nove
Gorice svojim aktima od 1. svibnja 1993., što je potvrdila i 17., 18. i
26. svibnja 1993., raskinula ugovor o kupnji cca 20.000 tona motornog
benzina 98 oktana, sklopljen s tvrtkom 'Eurolink Ltd' iz La Valette, Malta.
Takvim radnjama zapovjednika broda prekršene su odredbe rezolucija 757
(1992.), 787 (1992.) i 820 (1993.) Vijeća sigurnosti UN.
Carinarnica Dubrovnik, naredbom broj 03 Br.P.76/2IM/MZ od 28. svibnja
1993. odredila je privremeno oduzimanje broda i tereta radi stavljanja pod
carinski nadzor te smještaj broda i tereta u odgovarajuću i sigurnu luku.
Na traženje zapovjedništava južnog bojišta, prema vojnoj i policijskoj
procjeni sigurnosne situacije - mogućeg topničkoga djelovanja neprijatelja
na zonu dubrovačkog područja i Elafitskih otoka u svezi s brodom 'Blue
Cloud' - brod i posada su 29. svibnja pod policijskom pratnjom odvedeni i
smješteni u luku Split.
Pregledom broda u luci Split, 29. svibnja 1993. na broju je otkriven
skriveni ('slijepi') putnik Dragan Petrović, državljanin SR Jugoslavije
(Srbije i Crne Gore), rođen 1954. godine, s prebivalištem u Budvi,
Njegoševa 1. Imenovani se pokušao predstaviti kao Grk, član dijela grčke
posade, da bi potom priznao podrijetlo i pokazao putovnicu SR Jugoslavije
(Srbije i Crne Gore).
Rješenjem Komisije za carinske prekršaje Carinarnice Dubrovnik od 31.
svibnja 1993. godine proglašeni su krivim:
1) Sellapperumage Cyril Rufus Fernando, pomorski kapetan, zapovjednik
broda, državljanin Republike Sri Lanke,
2) Georgios Liaros, pomorski kapetan, pratitelj tereta i predstavnik
brodara, državljanin Republike Grčke na temelju članka 2. stavka 2, članka
3, članka 16. stavka 1. točke 2, članka 17, članka 18. stavka 2. Uredbe
o provođenju rezolucija Vijeća sigurnosti UN u svezi sankcija protiv tzv.
SRJ (Srbije i Crne Gore, Narodne novine, broj 41/93), te su kažnjeni
novčanim kaznama (svaki od njih) u iznosu od 16.314.309.866 HRD, a motorni
tanker 'Blue Cloud' i pripadajući teret od 17.965 mt benzina od 98 oktana
oduzeti su.
Rješenje još nije pravomoćno.
Policijska uprava Dubrovnik, 1. lipnja 1993. podnijela je sucu za
prekršaje u Dubrovniku zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka protiv
zapovjednika broda Fernando Cyril S.R., zbog prekršaja odredbi Zakona o
nadzoru državne granice - propuštanja predaje vjerodostojnog spiska članova
posade i putnika broda.
Postupak je u tijeku.
Odredbom toč. 25. Rezolucije 820 (1993.) VSUN određeno je:
"da će sve države, poradi istrage, zadržati sve brodove, teretna vozila,
vagone, zrakoplove i terete zatečene na njihovim teritorijama, a za koje se
sumnja da su kršili ili krše rezolucije 713 (1991.), 757 (1992.), 787 (1992.)
i ovu Rezoluciju i da će nakon utvrđivanja da je do kršenja stvarno došlo,
takvi brodovi, teretna vozila, vagoni i zrakoplovi biti zaplijenjeni, a gdje
to bude ocijenjeno odgovarajućim, i oni i njihov teret mogu biti
konfiscirani".
Odredbom točke 18. revidiranih Smjernica Odbora ustrojenoga sukladno
Rezoluciji 724 (1991.) VSUN (Odbor za sankcije), utvrđena je obveza svih
država da izvijeste odbor o prijevoznim sredstvima SRJ (Srbije ili Crne
Gore) registriranih kod tih država ili na kojima je većinski ili kontrolni
interes te upravljanje u rukama osoba (entiteta) iz SRJ, te o zadržavanju,
zapljeni ili konfiskaciji prijevoznih sredstava.
Odredbom članka 8. stavka 1. al. 4. Uredbe o provođenju Rezolucije
VSUN u svezi sankcija protiv tzv. SRJ (Srbije i Crne Gore), zabranjeno je
uplovljavanje u teritorijalno more i unutarnje morske vode Republike
Hrvatske svih drugih brodova, bez obzira na zastavu, koji prevoze robu ili
obavljaju usluge za tzv. SRJ (Srbiju i Crnu Goru).
Odredbom točke 13. stavak 2. istoga propisa određeno je da:
"Brodovi, teretna vozila, željeznički vagoni, zrakoplovi i tereti na
njima, zatečeni na teritoriju Republike Hrvatske, za koje se osnovano
sumnja da su prekršili ili krše rezolucije 713 (1991.), 757 (1992.), 787
(1992.) i 820 (1993.) bit će zaplijenjeni dok se ne provede istraga, a ako se
utvrdi da su kršili navedene rezolucije, bit će konfiscirani.
Vlada Republike Hrvatske, aktom od 28. svibnja 1993. izvijestila je
Odbor za sankcije, o brodovima registriranim u Republici Hrvatskoj, a u
većinskom ili potpunom vlasništvu osoba ili entiteta iz SRJ (Srbije i Crne
Gore) te o zadržavanju broda Blue Cloud, iz Malte.
Danas, 3. lipnja 1993. Vlada Republike Hrvatske, putem Stalne misije
Republike Hrvatske pri Ujedinjenim narodima, izvijestila je Odbor za
sankcije Vijeća sigurnosti o svim detaljima istrage, utvrđenom kršenju
zabrana rezolucija Vijeća sigurnosti od strane broda i njegova
zapovjedništva te o odlukama koje su donijeli nadležni organi Republike
Hrvatske.
U interesu istrage ovi podaci predaju se hrvatskoj javnosti tek danas,
zajedno s predajom podataka, sukladno aktima tijela UN, Odboru za sankcije
Vijeća sigurnosti."
(Hina) mn
031750 MET jun 93
Duran Duran će nakon 40 godina opet nastupiti na Sanremu
DOPUNA VIJESTI: Lokalni izbori: U bitku za Zagreb i ovaj put dvoznamenkasti broj...
U zasjedi Udineseovih navijača ozlijeđeno najmanje šest osoba
Grčka upozorila na pojačanu seizmičku aktivnost na Santoriniju
Sljedeći tjedan u Europskoj uniji
Britanski kralj Karlo producirat će dokumentarac o 'filozofiji harmonije'
Čelnici EU-a na neformalnom skupu o jačanju obrambenih sposobnosti
Kanada, Meksiko i Kina uzvraćaju protumjerama na američke carine
NBA: Pobjeda Denvera, Washington prekinuo niz od 16 poraza
SKV: Svijet u 9,30 sati