Nadnaslov:Projekt transeuropske željezničke mreže - novi korak ka ostvarenju
Naslov: Europa u "velikoj brzini"
Podnaslov:Ostvarena je još jedna karika u europskom lancu unutar velikog
projekta koji obuhvaća 35.000 km željezničke mreže. Gospodarska
kriza usporava realizaciju plana u svim većim zemljama Zajednice.
Piše: Claude JUVENAL, AFP
PARIZ - Sa svojih 329 km nove željezničke pruge, od kojih će 130 km biti
otvoreno u nedjelju između Pariza i Arrasa (sjever), brzi vlak (TGV) Nord
Europe dodatna je karika velikog projekta koji obuhvaća 35.000 km:
transeuropske željezničke mreže za vlakove velikih brzina.
Godine 1991. plan kojeg su odobrili ministri transporta zemalja
Zajednice, glavni europski nacrt željezničkih veza, određivao je veliku
brzinu na 200 km/h. Plan određuje koje stare linije treba urediti kako bi
vlakovi mogli voziti više od 200 km/h i nove linije koje treba izgraditi,
po kojima vlakovi mogu voziti barem 250 km/h.
Bilo je zamišljeno da se taj ambiciozni plan ostvari u dvadesetak godina.
Izrađen u vrijeme gospodarskog uspona većine zemalja Europske zajednice,
predviđao je konstrukciju 12.000 km novih linija i uređenje 23.000 km
starih linija do 2.010. godine. Ali ministri nisu predvidjeli obim
sadašnje gospodarske krize.
Francuska, koja je zahvaljujući svojoj tehnološkom prednjačenju bila prva
obuhvaćena ovim glavnim europskim planom, danas ima 850 km novih linija za
vlakove velikih brzina, uz prvu dionicu TGV Nord-Europe koja će biti u
otvorena u nedjelju.
Francuska će imati i slijedećih 400 km u manje od dvije godine, kada će
francuska mreža TGV Nord Europe biti završena prema La Mancheu i Belgiji
(rujan 1993. godine) i kada veza Lyon (središte-istok) - Valencija
(jugoistok) od 121 km i zaobilaznica Pariza (104 km) budu puštene u promet,
predviđene tijekom 1994. godine.
I tu se, međutim, osjeća težina gospodarske krize, jer se ne predviđa niti
jedan drugi plan u bliskoj budućnosti. Niti gradnja TGV Mediteran
(Valencija-Marseille-Montpellier), niti TGV Istok nisu još formalno
zaključene, uglavnom iz financijskih razloga, unatoč tome što su
postavljene kao "prioritetne".
Međunaslov: Gospodarska kriza usporava planove
Čini se da i Njemačka ima gotovo jednake probleme sa svojim "ICE"
vlakovima (Inter Cities Express), predviđenim da voze 250 km/h. Veze
Hanover - Wurzburg i Mannheim - Stuttgart (427 km) u prometu su već gotovo
dvije godine, dok bi uređenje nove linije Muenchen - Nuermberg - Wurzburg, koje
je u tijeku, trebalo biti završeno 1995. godine, godinu dana prije veze
Bruxelles-Koeln -Frankfurt. Niti jedan drugi plan nije programiran za
skoru budućnost, osim možda brze veza Hanover - Berlin, načelno
predviđene za 1998. godinu.
Jednak je scenario u Španjolskoj gdje je veza TGV Madrid - Sevilla (476
km) uređena uz velike troškove - i uz velike gubitke u korištenju -
prigodom svjetske izložbe u andaluškoj prijestolnici. Vlada još sniva o
liniji Barcelona - francuska granica. Ali još ništa nije odlučeno i
Španjolska, teško pogođena gospodarskom krizom, danas očito ima drugih
prioriteta.
U Italiji "Pandolino" vozi 250 km/h na novoj liniji "Direttissima" na
relaciji dugoj 260 km između Rima i Firence. Ali produženje te linije
prema sjeveru (Milano) i jugu (Napulj) neće biti ostvareno u skoroj
budućnosti.
Vlakovi koji voze brzinom većom od 200 km/h sve su brojniji u cijeloj
Europi - posebno u Velikoj Britaniji - zahvaljujući uređenjima postojećih
linija izvedenim za manje troškove.
Uzevši u obzir gospodarsku krizu i cijenu ulaganja, željeznička Europa
"velike brzine" morat će se zadovoljiti - uz neke iznimke - brzinom od 200
km/h, dok je vlak 325 TGV Atlantique 18. svibnja 1990. godine postigao
515,3 km/h.
(Hina) br
192123 MET may 93
Svečana sjednica dubrovačkog Gradskog vijeća povodom sv. Vlaha i Dana grada
Možemo!: Neutrošen EU novac preusmjeriti u priuštivo stanovanje i stanogradnju
Plenković: Hrvatski reprezentativci su izrazili želju da na dočeku nastupi i Thompson
SKV: Sport u 12.30 sati
SKV: Svijet u 12,30 sati
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
Rudiger ozlijeđen, upitan za utakmicu protiv Manchester Cityja
Zelenskij tvrdi da je ovog tjedna Rusija izvela preko 1400 zračnih napada
WTA Singapur: Slavlje Mertens
Duran Duran će nakon 40 godina opet nastupiti na Sanremu