Nadnaslov:Vlasnici luksuznih jahti napuštaju čuvenu francusku rivijeru
Naslov: Platiti ili dići sidro
Podnaslov:Zbog uredbe o plaćanju poreza na dodatnu vrijednost od strane EZ,
koja stupa na snagu 1. srpnja, bogati vlasnici jahti, prinčevi,
novčani magnati...bojkotiraju pristaništa u vodama zemalja Zajednice
Piše: Penelope Hocking-Vigie, REUTER
ANTIBES (Francuska) - Tisuće luksuznih jahti u vlasništvu raznih prinčeva,
filmskih zvijezda i novčanih magnata ovog će ljeta bojkotirati pristaništa
zemalja EZ kako bi izbjegle plaćanje poreza na dodatnu vrijednost (VAT).
Prvog srpnja vlasnici jahti će morati isplatiti porez ili dići sidro.
Jedno od područja koje je time najteže pogođeno svakako je francuska
rivijera, Meka za bogataše poznata po svojim pristaništima zbog kojih
privlači mnoge od najsjajnijih jahti na svijetu.
Nalog koji je stupio na snagu 1. siječnja ove godine obvezuje vlasnike
jahti registriranih poslije 1985. godine iz bilo koje od 12 zemalja EZ na
plaćanje VAT-a, takse koja se temelji na trenutnoj vrijednosti jahte,
prilikom pristajanja u luke EZ. U Francuskoj ova porezna rata iznosi 18,6
posto.
Čak i carinski oficiri tvrde da mnoge stvari ovdje još nisu jasne.
Isplaćivanje poreza još nije započelo. Jahte registrirane u EZ koje se u
teritorijalnim vodama Francuske nalaze od 31. prosinca prošle godine, još
uvijek se koriste sustavom koji je tada bio na snazi i koji dozvoljava
boravak bez naplate poreza tijekom šest mjeseci.
No vlasnici jahti iz Amerike, Srednjeg Istoka i drugih zemalja koje nisu u
članstvu EZ, od kojih je većina svoje jahte registrirala u Velikoj
Britaniji te time podliježe zakonu o novom porezu, ne žele riskirati.
Svaka od tih palača na vodi vrijedi i do 20,5 milijuna dolara. Svakoga
ljeta Antibes, najveća luka na rivijeri, postaje njihova glavna baza.
Jahta "Abdul Aziz", u vlasništvu kralja Fahda od Saudijske Arabije, dužine
147 metara, usidrena je bok uz bok s jahtom "My Lin III" Stevena
Spielberga, ili "Trump Princess" koja je nekoć pripadala američkom
multimilijarderu Donaldu Trumpu, i koju je njezin novi arapski vlasnik
prekrstio u "Kingdom". Stotinjak sidrišta rezervirano je za takvu
prominentnu super-klasu.
Međunaslov: Ugrožena industrija i trgovina
"Momentalno nemam ni jednu rezervaciju te kategorije", kaže upravitelj
luke Pascal Paoli u izjavi za Reuter.
"Ostali odlaze, ne navodeći razloge. U ovo vrijeme sva bi velika sidrišta
obično bila rezervirana. Većina vlasnika čeka da se najprije sredi pitanje
VAT-a", smatra Paoli.
Ove sezone vjerojatno neće biti instalirani veliki plovni dokovi uz koje
bi obično pristajalo mnoštvo prekoatlantskih jahti nakon zime provedene na
Karibima.
Obližnji Monaco ne nudi zaštitu jahtama od ovog poreza, pošto tu kneževinu
s Francuskom povezuju savezni carinski zakoni.
Međutim, nova porezna odredba predstavlja pravi dar s neba za Maltu,
Tursku i Maroko. Tamo se grade i obnavljaju pristaništa, za koja reklamni
agenti već vrbuju klijente duž rivijere.
Novi propisi pogađaju i jahte registrirane u zemljama izvan EZ, koje su
izuzete od plaćanja VAT-a: one se više ne mogu opskrbljivati hranom i
opremom u teritorijalnim vodama zemalja EZ bez plaćanja carine.
"Te su super-jahte tradicionalno svugdje oslobođene poreza jer u biti
neprestano plove naokolo", kaže jedriličarski mešetar Claude Schmitt, sekretar
Europskog odbora za profesionalno jedrenje.
"Njihovi vlasnici mogu biti neizmjerno bogati, no čim čuju riječ 'porez',
oni odlaze. To ih iritira", tvrdi on.
"Oni sada otkrivaju nova mjesta u Turskoj, za koja se broj rezervacija
utrostručio. Mi sebi ne možemo priuštiti da ih pustimo da odu", smatra Schmitt.
Trgovinska komora francuske rivijere uznemirena je gubitkom turista, koji
će, čini se, pogoditi taj kraj. Velike jahte održavaju čitavu industriju
iznajmljivanja, brodogradnje i popravaka, te osiguravaju promet lokalnim
dućanima.
"Svake godine oni na ovom području stvaraju biznis od preko 370 milijuna
dolara", kaže predsjednik Trgovinske komore Gilbert Stellardo.
"Ako porez stupi na snagu, bit će ugroženo nekoliko tisuća radnih mjesta.
Time bi se ubrzo mogla uništiti industrija za čiju je izgradnju trebalo 20
godina, a neki priobalni gradovi koji nemaju ekonomsku alternativu bili bi
pretvoreni u područja katastrofe", tvrdi Stellardo.
"Zapanjen sam zbog izostanka razmišljanja i konzultacije od strane
Bruxellesa."
(Hina) br
271222 MET apr 93
Bačić: Većina je stabilna; Penava: Ne moramo biti dio većine ako…
Kvalifikacije za EP: Okupile se hrvatske košarkašice
SKV: Hrvatska u 15,30 sati
Šah - Nemec ili Oliinyk
SKV: Svijet u 15,30 sati
Otvorena kaznena istraga protiv supruge Benjamina Netanyahua
Osasuna odbila interes iz Turske za Budimira
Najava događaja - sport - za ponedjeljak, 3. veljače
HNL: Lokomotiva - Hajduk 3-2
Beyonce uoči Grammyja najavila ovogodišnju turneju Cowboy Carter