ZAGREB, 15. travnja (Hina) - U sastavu hrvatske pomorske trgovačke flote
danas je, prema podacima Hrvatskog registra brodova u Splitu, 315 brodova
većih od 300 BRT (bruto registarskih tona). Ukupna tonaža tog brodovlja,
gotovo u cijelosti okupljenog u sastavu 13 poduzeća, članova Hrvatskog
pomorskog brodarskog društva "Mare Nostrum", iznosi 2,626.000 BRT.
Prosječna se starost flote pojedinih hrvatskih brodara osjetno razlikuje -
u rasponu od desetak do više od 25 godina, ali za ilustraciju stanja može
poslužiti podatak da je čak 137 brodova, među spomenutih 315, sa ukupno
592.794 BRT starijih od 20 godina. Uz to, 125 brodova sa ukupno 1,331.807
BRT starih je između 10 i 20 godina, a samo su 53 broda sa ukupno 701.399
BRT mlađa od 10 godina.
Već i ti podaci, usprkos činjenici da se starost pojedinog broda
procjenjuje ovisno o njegovoj namjeni, ukazuju na prijeku potrebu obnove
hrvatske pomorske trgovačke flote. Hrvatska pritom, prema riječima mr.
Lazara Nežića, stručnog savjetnika u Ministarstvu industrije, brodogradnje
i energetike Republike Hrvatske, ima dobre izglede da pomorsku flotu
obnavlja na navozima domaćih brodogradilišta, čime bi potvrdila i često
spominjanu pomorsku orijentaciju zemlje.
Pretpostavke za to su, dodaje mr. Nežić, naznačene u Programu obnove
domaće trgovačke flote u petogodišnjem razdoblju, što su ga prije dvije
godine zajednički izradili predstavnici domaćih brodogradilišta i
brodarskih tvrtki, okupljenih u poslovnim udruženjima "Jadranbrod" i "Mare
Nostrum".
Tim je programom, dodaje mr. Nežić, predviđena gradnja 40 brodova ukupne
nosivosti 1,346.500 DWT. Ukupna se vrijednost programa procjenjuje na
1,035 milijardi američkih dolara, a veći dio tog iznosa, po tim bi
predviđanjima, osigurale brodarske tvrtke i brodogradilišta. Zamišljeno
je, naime, da polovicu tog iznosa osiguraju brodari hipotekarnim zajmovima
na brodovlje i očekivane novogradnje, a 10 posto ukupnog iznosa pokrila bi
brodogradilišta robnim zajmovima svojih pouzdanih dobavljača. Preostalih
bi 40 posto ukupnog iznosa, predviđeno je programom, trebala osigurati
hrvatska Vlada, a taj se iznos poklapa s udjelom domaće supstancije u
ukupnoj vrijednosti gradnje tih brodova. Tako bi se ta sredstva, ističe
mr. Nežić, većim dijelom mogla osigurati odobravanjem zajma, uz rok
otplate od 15 godina s dvogodišnjom odgodom plaćanja i uz kamatne stope 1,5
postotnih poena niže od onih na londonskoj burzi novca. Takvi bi uvjeti
zajma, dodaje, domaćim brodarima omogućili konkurentno poslovanje novim
brodovima na svjetskom tržištu.
Hrvatski su brodari i brodograditelji, nastavlja mr. Nežić, suočeni s
besparicom i ratnim okružjem ponudili i tzv. "mini program" za obnovu
trgovačke flote na vlastitim navozima, kojim je, uz sličnu financijsku
konstrukciju, predviđena gradnja dvadeset brodova u trogodišnjem razdoblju.
Provedba oba predložena programa zapela je zbog ukupnih gospodarskih
prilika u zemlji i osobito teškog položaja hrvatske brodogradnje. Očekuje
se, međutim, da će se u sklopu cjelovite gospodarske obnove potaknuti i
provedba programa obnove hrvatske pomorske flote na domaćim navozima, a
njegov će opseg ovisiti poglavito o financijskim mogućnostima svih
zainteresiranih partnera u tom projektu, zaključio je mr. Nežić.
(Hina) ds
150953 MET apr 93
ATP Montpellier: Titula za Felixa Auger-Aliassimea
PH košarkaši: Teška pobjeda Cedevite Junior protiv Alkara
Bundesliga: Po bod za Eintracht i Wolfsburg
Serie A: Fiorentina s 2-1 bolja od Genoe
Merz opet isključio suradnju s AfD-om u vladi koju bi on vodio
Najava - gospodarstvo - za ponedjeljak, 3. veljače
Premier liga: Crystal Palace s 2-0 slavio na Old Traffordu
EU izrazio žaljenje zbog američkog povećanja carina, uzvratit će bude li meta
HNL: Osijek na Opus Areni pobijedio Dinamo 2-1
Najava događaja - kultura - za ponedjeljak, 3. veljače