INDUSTRIJE "3. MAJ"
ZAGREB, 16. studenoga (Hina) - Ministar pomorstva Vlade Re-
publike Hrvatske Davorin Rudolf uputio je danas pismo Sindi-
katu i Štrajkačkom odboru Brodograđevne industrije "3. maj"
u Rijeci, u kojem stoji: "Primio sam vaše pismo koje ste mi
jučer uputili o prilikama u Brodograđevnoj industriji "3. maj"
u Rijeci i o zahtjevu da se uvjeti vašeg poslovanja izmjene i
poboljšaju.
Želim vas uvjeriti da će Vlada Republike Hrvatske
posebice poticati razvoj pomorske privrede, a to znači i
brodograđevne industrije, jačati vašu konkurentnost na svjet-
skom tržištu i omogućavati uspješno poslovanje, oslonjeno
na znanje, tehnološko - tehnička postignuća, modernu informatiku,
visoku proizvodnost, poslovnu umješnost i iskustvo. Radi os-
tvarivanja toga cilja, Vlada već poduzima i poduzimat će mjere
iz svoje nadležnosti i istodobno nastojati da mjere drugih
organa, posebice saveznih, važne za poslovanje cjelokupne
pomorske privrede budu u funkciji razvoja i ostvaranja dugoročnih
stabilnih osnova privredivanja, tako da imate uvjete poslovanja
poput onih koji važe za konkurentne firme u inozemstvu.
Trenutačno je u našim brodogradilištima naručeno brodova
u vrijednostdi od 1,687 milijuna US dolara. U prvih devet mje-
seci ove godine ostvareni prihod brodogradevne industrije,
ulkjučujuči, dakako, naplate nekih prijašnjih potraživanja
je 762 milijuna dolara. Najviše otkada poslujete! A neto
devizni prihod 529 milijuna dolara. Brodograđevna industrija
u izvozu Hrvatske sudjeluje sa 23%, a u izvozu Jugoslavije sa
(Hina - nastavlja se)
37. DAVORIN ... (2)
4,9%. Prema tonaži naručenih brodova naša je brodogradnja
prva u Europi i treća u svijetu.
Istodobno, nedostatak novčanih sredstava u brodo-
gradevnoj industriji trenutno je veoma visok, oko 386 milijuna
dolara, i prijeti financijskim kolapsom gotovo svim vodećim
brodogradilištima, uključujući i "3. maj". Takvo je finan-
cijsko stanje u brodogradnji uzrokovano i monetarnom politikom
i fiskalnom i različitim mjerama, ali i vašim poslovanjem.
Proizvodnost koja nije konkuretna vodećim svjetskim brodo-
gradilištima, neracionalnom zaposlenošću, nekim našim lošim
ponašanjima... Ako je rijč i o mjerama na koje vi izravno ne
možete utjecati, kao fiksni tečaj dinara kojima je brodogra-
đevna industrija Republike Hrvatske tijekom prvih devet mje-
seci ove godine izguila oko 320 milijuna dolara. Ualja dodati
i povišenje troškova u visini od 154 milijuna dolara zbog kamata
koje su u zemlji više od kamata u inozemstvu. Kompenzacija
Saveznog izvršnog vijeća na neto izvoz od 1. rujna 1990.,
koja, uzgred budi rečeno, vama još nije uplaćena, ne može u
vodećoj mjeri podmiriti uzrokovane gubitke.
Ministarstvo pomorstva i Vlada Republike Hrvatske,
posebice predsjednik Vlade, u nekoliko su navrata upozoravali
Savezno izvršno vijeće na gubitke upravo u brodograđevnoj in-
dustriji uzrokovane mjerama koje su u nadlženosti federacije.
Parcijalne kompenzacije, čak ako se ostvare, neće vas
osloboditi nevolja.
Zastupam stoga pojednostavljenu formulu: onaj tko je svo-
jim mjerama, poslovanjem ili radom uzrokovao negativne učinke
u vašem poslovanju, neka te učinke i ukloni. Savezni organi svoje,
republički svoje, a vi svoje.
(Hina - nastavlja se)
37. DAVORIN...(3)
Imajući, međutim, na umu stanje i cjelokupna kretanja u zemlji,
držim da će Republika Hrvatska - premda nije kreirala dosadašnji
sustav vašega poslovanja - na kraju ponijeti najveći teret.
Da bi Vlada i Hrvatski Sabor o tome mogli valjano odlučiti,
Ministarstvo pomorstva naručilo je studiju o stanju i cjelo-
kupnom poslovanju brodograđevne industrije u Hrvatskoj, osobito
od 8. prosinca 1989. do danas. Autori su istaknuti brodo-
građevni stručnjaci. Mi čemo tu studiju (bit će završena
sredinom sljedećeg tjedna) dati analizirati nezavisnim eks-
pertima koji će, izmedu ostaloga, simulirati tržišne uvjete
poslovanja, barem u pogledu tečaja dinara i kamatao Na taj
način dobit će se približna slika o poslovanju i vitalnosti
brodogradnje u tržišnome gospodarstvu. Na temelju tih i drugih
stručnih temelja predložit ću Vladi Republike Hrvatske kon-
cepciju i program jadranske politike, uključujući dakako, i
stajališta prema brodogradnji.
Ja nisam preuzeo funkciju ministra pomorstva da bih
prisustvovao pokopu naše brodogradnje. Želim da brodograđevna
industrija, koja je po kakvoći svojih brodova ponos cjelokupne
industrije, posluje stabilno i uspješno i da zato ima sve
uvjete.
Na kraju, želim vas,obavijestiti da će - poslije
zaključka direktora banaka koje novčano prate poslovanje "3.
maja" - vaši osobni dohoci za listopad biti isplaćeni. Bankovna
pozajmica za vaš jednomjesečni dohodak, medutim, ne rješava
u temelju gotovo ništa. Nevolje če se po svoj prilici ponoviti
prilikom sljedeće isplate ili kupnje materijala. Moramo, stoga,
stvoriti stabilan pouzdan i trajan tržišni sustav privređivanja
u kojemu će vaše znanje, iskustvo i poslovni duh, vaš rad, u
moderno strukturiranoj proizvodnji brodova, u tvrdoj poslovnoj
utakmici s partnerima odlučiti o vašem osobnom dohodku,
profitu, o vašem poslovanju opčenito" - kaže se u pismu
ministra pomorstva Vlade republike Hrvatske.
(Hina)
160000 MET nov 90
BiH: Vijeće ministara usvojilo proračun a parlament u blokadi
Izložba "EXAT - modernizam u pismu" grupe Hot Type u Galeriji Bernardo Bernardi
Otvoren novi objekt virovitičkog Obiteljskog centra vrijedan 725.316 eura
Šušnjar: DP monolitan i podržava vladu
Plenković razgovarao sa Zelenskijem: Hrvatska razumije kroz što Ukrajina prolazi
Elektroenergetske tvrtke s 265,5 milijuna eura neto dobiti
SP skijaško trčanje: Treće zlato za Klaeba u Trondheimu, Skender 96.
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Kovesi: Vlada mora promijeniti zakon, Turudić ne bi trebao odlučivati o nadležnosti
Izložba "Eros u kamenu" otvara se u Laubi – Kući za ljude i umjetnost