Nadnaslov: Rat u Jugoslaviji ozbiljno poremetio europski riječni promet
Naslov: Kanal Rajna-Majna bez Dunava
Podnaslov: Od rujna kompanije plove Dunavom na vlastiti rizik - Dnevni
gubitak od blokiranih brodova 100.000 dolara
Piše: Wolfgang SCHWEITZER, AFP
BEČ - Plovidbu Dunavom, vitalnom arterijom za ekonomske razmjene zapadne i
istočne Europe, ozbiljno ugrožava građanski rat u Jugoslaviji, stvarajući
ogromne gubitke i dovodeći u pitanje termine opskrbe sirovinama.
"Situacija je kaotična", izjavljuje Herwvig Gurtner, direktor za odnose s
javnošću austrijske brodarske kompanije za plovidbu Dunavom DDSG
(Donau-Dampfschhiffahrts-Gesellschaft).
"Najkritičnije područje je posljednja mađarska riječna luka prije granice
u Mohacsu i Novi Sad, te naročito okolica Osijeka i Vukovar".
Od rujna kompanije plove "uz rizik i opasnosti", a plovidbu ponekad
potpuno prekida jugoslavenska riječna ratna flota.
Prema izvršnom direktoru Dunavske komisije u Budimpešti, Hellmutu
Strasseru, ta situacija je u potpunoj kontradikciji s Statutom međunarodnih
vodenih putova, koji garantira slobodan prolaz brodovima svih
nacionalnosti.
Prošlog utorka, jedan strijelac je za metu izabrao brod DDSG-a, ne
pogodivši ga, naveo je Gurtner. "Svim kapetanima je naloženo da sami
donesu odluku da li će pokušati proći ili ne", precizirao je.
Međunaslov: Dvoje poginulih
DDSG je jedna od osam kompanija priobalnih zemalja Dunava (Njemačka,
Austrija, Češko-Slovačka, Mađarska, Jugoslavija, Rumunjska, Bugarska,
SSSR), koje dijele glavninu od oko 90 milijuna tona robe godišnje na drugoj
najdužoj rijeci u Europi čijih je 2.400 km, od ukupnih 2.850 km, plovno.
Samo od DDSG, stotinjak brodova-cisterni, šlepera i teretnjaka -
natovarenih ugljenom i mineralima prema gornjem toku rijeke, i žitaricama,
drvom, željezom i papirnatim proizvodima prema donjem toku rijeke, čekaju i
po deset dana da bi teškom mukom prošli", izjavljuje Gurtner.
"Gubitak brutto-prometa iznosi između 1 i 1,5 milijuna šilinga (prosječno
100.000 dolara) dnevno, ako su brodovi blokirani, precizira Gurtner.
DDSG je zabilježila nekoliko rupa u trupovima ili gornjim dijelovima
brodova, ali bez ljudskih žrtava.
To ne vrijedi i za divovsku sovjetsku, a od 20. studenoga ukrajinsku
kompaniju SDP. Dvoje ljudi je poginulo 14. studenoga, a više ih je
ranjeno tijekom napada na "Vorošilovgrad" koji je bio u konvoju više
tankera, podsjeća Vladimir Solop, zamjenik direktora kompanije SDP u Beču.
Ubijen je i jedan je bugarski brodar.
Mađunaslov: Rajna-Majna
Osim materijalnih šteta flote, SDP gubi "više milijuna dolara" naveo je
Solop. Više od 100.000 tona robe nije moglo biti isporučeno", dodao je.
On ekonomske gubitke svih kompanija od početka poteškoća u plovidbi krajem
rujna i početkom listopada, procjenjuje na 100 milijuna dolara.
Po ocjenama stručnjaka za plovidbu, ako situacija potraje, opskrba
sirovinama bi mogla biti ugrožena.
Najvjerojatnije neće doći do prekida isporuka, jer će poduzeća tražiti
alternative za riječni prijevoz. Ali troškovi će biti peterostruki,
ocjenjuje direktor Dunavske komisije, Strasser.
Komisija je prije tjedan dana sazvala Vijeće sigurnosti Ujedinjenih
naroda. Osim toga je kontaktirala i s jugoslavenskim predstavnicima vlasti
glede ponovnog uspostavljanja slobodne plovidbe Dunavom.
Slijedeće godine treba se pustiti u promet posljednja dionica kanala
Rajna-Majna-Dunav koji povezuje Roterdam s Crnim morem. Strasser smatra da
bi nastavak rata u Jugoslaviji mogao prekinuti iskorištavanje tog vodenog
puta dugog 3.500 km.
(Hina)
302031 MET nov 91
NBA: Pobjede Denvera i New Orleansa
Obavijest korisnicima: Otkazana konferencija za novinare Josipa Dabre
Milić: Premijer Plenković će danas razriješiti Dabru
Prekid vatre daje nadu stanovnicima Gaze
HUP: Na pomolu nova energetska kriza?
Hrvatska obilježava Dan mimoza i Europski tjedan prevencije raka vrata maternice
Vrgoč: Riječko kazalište trebalo bi biti pokretač projekata na Mediteranu
HAK: Zbog olujnog vjetra autocesta A6 otvorena samo za osobna vozila
DHMZ: Pretežno oblačno
NHL: Rezultati