Nadnaslov: Najnoviji film Wima Wendersa
Naslov: "Do kraja svijeta" Wima Wendersa: od planetarnog "road
moviea" do znanstvene fantastike
Podnaslov: Poguban utjecaj slike u budućnosti - slika koja gradi zid
između pojedinca i svijeta postaje drogom koja izluđuje
Piše: Jean-Noel GILLET, AFP
PARIZ - U svojem najnovijem filmu "Do kraja svijeta" njemački redatelj Wim
Wenders, dobitnik Zlatne palme u Cannesu za film "Pariz Texas", nudi nam
golemo djelo snimano na sve četiri strane svijeta.
U vrsti planetarne odiseje u formi znanstvene fantastike, europska
premijera kojeg će se održati danas u Francuskoj, prepliću se razne teme -
ljubav, putovanje, premoć visoke tehnologije i poguban utjecaj slike.
Taj složeni film svjetski putnik Wim Wenders stvarao je četiri godine, a
četiri mjeseca intenzivno je snimao u devet različitih zemalja na četiri
kontinenta, s ekipom od 600 suradnika i 23 milijuna dolara budžeta, gotovo
nepojmljiva za Europu.
Započet kao "road movie" na svjetskoj razini, film, europska
superprodukcija koja će se pojaviti u prosincu u SAD-u, pretvorio se u
čistu znanstvenu fantastiku u drugom, australskom dijelu koji obrađuje
zabrinjavajuće odnose čovjeka i video slika.
To teško djelo, prepuno izvornih zamisli o budućnosti čovjeka, sa Solveig
Dommartin i Williamom Hurtom u glavnim ulogama, zapravo se sastoji od dva
filma, u kojem drugi objašnjava prvi. "Svaki film vrijedi za sebe", kaže
Wim Wenders u interviewu AFP-u, "ali odvojeni ne bi imali istu vrijednost,
istu uvjerljivost."
Godina je 1991/2001: poludjeli je nuklearni satelit velika prijetnja
Zemlji, ali Claire (Solveig Dommartin) kao da se to ne tiče. Sudionica u
pljački na jugu Francuske prolazi sama kroz košmar u potrazi za
tajanstvenim čovjekom (William Hurt) u kojeg se zaljubila. Njezina je
potraga vodi od Pariza do Lisabona, od Berlina do Tokija, preko San
Francisca, svijetom u raspadu, preplavljenu elektroničkim i informatičkim
napravama.
Očita je promjena s dolaskom u Australiju, zemlju domorodaca, sna i
velikih prostora, gdje se stari znanstvenik (Max von Sydow) u nekom
laboratoriju bavi čudnim pokusima: vratiti vid svojoj slijepoj supruzi
(Jeanne Moreau) s pomoću video snimaka sina Sama, tajanstvenog putnika
kojeg je Claire napokon pronašla. Složenim postupkom koji, zahvaljujući
računalu, omogućuje prijenos slika u moždane valove.
Kao i svaki izum, i ovaj u sebi nosi rizik od zloupotrebe. Stvoren u
humanitarne svrhe, suprotnom se tehnikom omogućuje pretvaranje tih valova u
slike i prenošenje na ekran najintimnijih snova i misli nekog čovjeka.
Opasan izum. Claire i Sam, zadivljeni svojim "ja", predat će se neobuzdanu
narcisoidnu ludovanju koje ih odvaja od vanjskog svijeta. Neka vrsta
video-shizofrenije.
"U mjeri u kojoj slika odvaja, upozorava Wenders, gradi zid između
pojedinca i svijeta, slika je droga, ona zaluđuje. Nešto slično trenutačno
nitko ne zabranjuje. Gledati prizore iz ljudske duše može jedino biti
poguban i nećudoredan čin. Postoji granica koja se ne smije prijeći."
On nam nudi, kako kaže, "debeli paket", iz kojeg će gledatelj izići
tjelesno iscrpljen, ali s dojmom da je bio na strahovito dugu putovanju u
zbunjujućem svijetu. "Svijetu", zaključuje on, "u kojem je slika u punom
procvatu, u kojem se na kraju više ništa ne vidi."
(Hina)mc
231353 MET oct 91
Italija: Juventus - Milan 2-0
SP Rukomet: Uvjerljivi Slovenci, Španjolci i Francuzi
Liga prvakinja: Rezultati
SP rukomet: Rezultati (1)
Liga prvakinja: Nova pobjeda Podravke Vegete
Lukačić: Dabro izolirani slučaj, HNS je dio vladajuće koalicije
Trump će 'najvjerojatnije' dati TikToku 90 dana odgode prije potencijalne zabrane
Tisuće u Washingtonu kako bi prosvjedovali pred Trumpovu inauguraciju
ABA liga: Težak poraz Splita
SP Rukomet: Poznata satnica druge faze