MOGUĆE "POGUBNE POSLJEDICE ZA CJELOKUPAN MEĐUNARODNO-PRAVNI POREDAK"(!)
BEOGRAD, 11. listopada (Hina) - U Beogradu je danas održana sjednica
polovice Predsjedništva SFRJ, u čijem su radu sudjelovali predsjednik
Skupštine SFRJ, savezni sekretar za narodnu obranu i njegov zamjenik, te
zamjenik sekretara za vanjske poslove. Prema priopćenju s te sjednice
upućenom Tanjugu, savezni sekretar za narodnu obranu Veljko Kadijević
informirao je taj dio Predsjedništva o tijeku i rezultatima sastanka u Den
Haagu od 10. listopada. S tim u vezi srpsko-crnogorski blok u
predsjedništvu SFRJ donio je odluku, čiji je tekst poslao predsjedatelju
Ministarskog vijeća Europske zajednice Hansu Van den Broeku, a ocjenjivao
je i proglašenje samostalnoti republika Hrvatske i Slovenije.
Evo odluke srpsko-crnogorskog dijela Predsjedništva SFRJ poslane Hansu Van
den Broeku:
"Obavještavamo vas da se Predsjedništvo Socijalističke Federativne
Republike Jugoslavije, na sjednici održanoj danas 11. listopada 1991.
godine, upoznalo s tokom i rezultatima sastanka održanog u Den Haagu 10.
listopada 1991. godine, kojem ste vi rukovodili.
1. U Predsjedništvu SFRJ drže da je za rasplet jugoslavenske krize nužno
uspostaviti primirje, koga će se čvrsto pridržavati sve snage u sukobu,
kako je i predviđeno odlukom Predsjedništva SFRJ od 7. listopada 1991.
godine, koje u cijelosti predstavlja realizaciju dogovora iz Den Haaga od
4. listopada 1991. godine.
2. U razdoblju primirja treba dosljedno ostvariti dogovor postignut 4.
listopada 1991. godine u Den Haagu na sastanku između republika Srbije i
Hrvatske i saveznog sekretara za narodnu obranu, da nadležni organi
Republike Hrvatske odmah ukinu blokadu garnizona i drugih objekata JNA (u
skladu s aneksom), a da JNA izvrši premještaj i pregrupiranje svojih
jedinica u Republici Hrvatskoj, uz pomoć promatrača Europske zajednice.
3. Odmah treba izvršiti intenziviranje političkih razgovora s ciljem
rješenja političke krize zemlje. U tom pogledu, Predsjedništvo SFRJ smatra
da bi rok od jednog a najviše dva mjeseca, trebalo pod svaku cijenu
održati.
4. Predsjedništvo SFRJ je ocijenilo da je apsolutno neprihvatljivo
povlačenje JNA s teritorija na kojima žive Srbi u Hrvatskoj, jer bi ih to
izložilo fizičkoj likvidaciji. Zato, Predsjedništvo SFRJ drži da sve vojne
snage, dok se ne postigne političko rješenje jugoslavenske krize, trebaju
ostati na teritorijima na kojima se sada nalaze, uz poštovanje primirja, a
zatim će se postupati prema političkim odlukama i sporazumu koji bude
postignut.
5. Predsjedništvo SFRJ ostaje u cjelini pri svojoj odluci od 7.
listopada 1991. godine, da ako se ne osigura od strane Republike Hrvatske
deblokada svih garnizona i objekata JNA na teritoriju te Republike,
Predsjedništvo SFRJ će, u zavisnosti od prihvaćanja sporazuma i njegove
realizacije, poduzeti odgovarajuće mjere u skladu sa svojim ovlastima i
obvezama."
Odluka je navodno na znanje upućena i predsjendiku Republike Hrvatske dr.
Franji Tuđmanu.
Evo i ocjena i stavova Predsjedništva SFRJ u povodu proglašenja
samostalnosti republika Hrvatske i Slovenije:
"Predsjedništvo SFRJ na sjednici održanoj 11. listopada 1991. godine
razmotrilo je situaciju nastalu u povodu proglašenja samostalnosti i
suverenosti Slovenije od 7. listopada 1991. i Hrvatske od 8. listopada
1991. godine, pri čemu je uzelo u obzir i zaključke Saveznog vijeća
Skupštine SFRJ prihvaćene na sjednici vijeća, 25. lipnja 1991. ("Službeni
list SFRJ" br. 47/91. od 25. lipnja 1991. godine).
S obzirom da su jugoslavenski narodi - koristeći se pravom na
samoodređenje - stvorili saveznu državu, odnosno federalnu zajednicu kao
dobrovoljnu zajednicu ravnopravnih jugoslavenskih naroda i njihovih
republika, nedvojbeno je da ova zajednica nije nametnuta ni jednom narodu.
Sukladno tome, u našem federalnom sustavu, za razliku od drugih, federacija
je dobila legitimne nadležnosti uz suglasnost svih federalnih jedinica,
odnosno njihovih skupština kao najviših organi vlasti.
Dajući svoju suglasnost, republike su Ustavom SFRJ obvezale i učinile
federaciju odgovornom za ostvarivanje više strateški važnih zajedničkih
interesa, između kojih i zaštitu nezavisnosti i teritorijalne cjelovitosti
i ustavnog poretka SFRJ. Znači, u zaštiti zajedničkih interesa federacija
je odgovorna svim narodima republika, a ne samo nekima od njih. To joj
daje pravo da poduzme mjere kad god su ti interesi ugroženi.
S obzirom da su zajednički interesi i odgovornost federacije u njihovoj
zaštiti suglasno utvrđeni, suglasnost je nužna i ako netko želi odustati od
zajedničkog ostvarivanja ovih interesa. To se može ostvariti sporazumnim
donošenjem odgovarajućeg ustavno-pravnog akta.
Polazeći od iznesenog:
1. Predsjedništvo SFRJ ocijenilo je i opet ističe da su republike
Slovenija i Hrvatska proglasile svoju samostalnost i suverenost
jednostrano, protuustavnim aktima, koji ne mogu proizvesti neposredne
ustavno-pravne posljedice. Ovi akti znače grubu povredu teritorijalne
cjelovitosti SFRJ i njezine državne granice i kao takvi povlače sve
konzekvence predviđene ustavno-pravnim sustavom zaštite teritorijalnog
integriteta. Zaštita teritorijalnog integriteta, koja jest vitalni,
Ustavom SFRJ utvrđen zajednički interes, jest funkcija i odgovornost
nadležnih saveznih organa, uključujući i oružane snage SFRJ, angažiranje
kojih stoga ima puni legalitet i legitimitet.
2. Jednostranim secesionističkim aktima Slovenija i Hrvatska izravno
ugrožavaju teritorijalni integritet Jugoslavije, koja je jedini međunarodno
pravno priznati subjekt, čiji su i ove republike sastavni dio.
Predsjedništvo SFRJ zbog toga upozorava da će Socijalistička Federativna
Republika Jugoslavija svaki eventualni pokušaj priznavanja tih akata
Slovenije i Hrvatske držati flagrantnim miješanjem u njezine unutarnje
poslove, aktom usmjerenim protiv njezina međunarodnog subjektiviteta i
teritorijalne cjelovitosti. U tom slučaju primijenit će sva
međunarodno-pravno priznata sredstva koja joj stoje na raspolaganju.
Predsjedništvo SFRJ ističe da je Socijalistička Federativna Republika
Jugoslavija jedan od osnivača Ujedinjenih naroda i jedna od njenih
najaktivnijih članica, i upozorava da bi eventualnim priznavanjem
jednostranih secesionističkih akata Slovenije i Hrvatske bila grubo
povrijeđena Povelja Ujedinjenih naroda, helsinški dokumenti i sve
međunarodne konvencije o nepovredivosti međunarodnih granica. Ujedno,
priznavanje jednostrane secesije bilo bi krajnje opasan presedan s pogubnim
posljedicama za cjelokupan međunarodno-pravni poredak, posebno u
slučajevima zemalja u kojima postoji secesionistička ambicija pojedinih
federalnih ili administrativnih jedinica.
3. Akti secesije, doneseni od strane organa republika Hrvatske i
Slovenije, premda motivirani i pravdavani nacionalnim interesima hrvatskog,
odnosno slovenskog naroda, ignoriraju ne samo interese dijelova drugih
naroda koji žive u tim republikama, nego i interese dijelova hrvatskog,
odnosno slovenskog naroda, koji žive u drugih republikama.
Nepoštivanje ustavno-pravnog sustava i jednostrano donošenje odluka u
kojima se inače odlučuje zajednički i sporazumno, već je izazvalo
dalekosežne štetne posljedice, proširenje međurepubličkih i međunacionalnih
sukoba i izravne oružane akcije s golemim ljudskim gubicima i materijalnim
razaranjima. Daljnje inzistiranje na jednostranoj secesiji, a posebno
priznavanje, može još više zaoštriti ukupnu situaciju, otvoriti nova
žarišta i sukobe i dovesti do kaosa i općegrađanskog rata. Ovim aktima
ostaju ostvorena i sporna pitanja teritorijalnog razgraničenja i
utvrđivanja granica, kao i čitav niz drugih pitanja iz dosadašnjih
međusobnih odnosa, koje se moraju - u skladu s Ustavom SFRJ - sporazumno
razriješiti.
4. Predsjedništvo SFRJ drži da odluke nadležnih organa republika Hrvatske
i Slovenije o samostalnosti i suverenosti izravno ugrožavaju rad
međunarodne konferencije o Jugoslavije koju su, inače, tražila i za nju se
posebno zauzimala rukovodstva ove dvije republike. To se odnosi kako na
njezine mirovne napore, tako i na njezine konačne rezultate, jer se
spomenutim odlukama sva prijeporna pitanja i problemi odnosa u Jugoslaviji
još više zaoštravaju, a rješenja o budućim odnosima jugoslavenskih naroda i
njihovih republika prejudiciraju.
Zato je nužno, a prema sudionicima ove konferencije i korektno, da se
poštuje moratorij u pogledu primjene secesionističkih akata dok traje ova
konferencija.
Predsjedništvo SFRJ drži da je nužno poticati rad međunarodne konferencije
o Jugoslaviji, ubrzati donošenje arbitražnih odluka o bitnim spornim
pitanjima i verificirati ih u okviru zajednički utvrđenih nadležnosti
saveznih i republičkih organa.
5. Predsjedništvo SFRJ ostaje pri stavu da je samo zajedničko i
sporazumno donošenje odluka o ostvarivanju prava naroda na samoodređenje
jedino u skladu s koncepcijom našeg ustavno-pravnog sustava. Da bi se to
ostvarilo na legitiman način, nužno je deblokiranje rada svih saveznih
institucija, naročito Skupštine SFRJ. Blokiranje rada - povlačenje i
nesudjelovanje u zajedničkim institucijama federacije - gruba je povreda
Ustava SFRJ, saveznih zakona i poslovnika o načinu rada i odlučivanju o
njima, odnosno svjesno onemogućavanje rješavanja nastalih problema legalnim
putem. Suglasno toj ocjeni neprihvatljive su optužbe na račun onih
republika i pokrajina koje na ustavan način aktivno sudjeluju u radu i
odlučivanju saveznih organa.
6. U nastaloj situaciji, u kojoj se nesudjelovanjem predstavnika
određenih republika ignorira rad saveznih institucija i blokira njihovo
odlučivanje, zaštita interesa i sprečavanje štetnih posljedica za druge
narode i republike zahtijeva da se legalizira odlučivanje u ovim
institucijama i bez sudjelovanja onih koji blokiraju njihov rad.
Naime, pravo naroda na samoodređenje, koje ravnopravno pripada svim
jugoslavenskim narodima, sadrži u sebi princip da se njegovim korištenjem
ne može prouzročiti šteta drugim jugoslavenskim narodima. Polazeći od
prirode ovog prava i navedenog principa, odluke o zajedničkim interesima,
koje zajednički donose predstavnici drugih naroda, imaju pun legitimitet i
ustavnost.
7. Stav je Predsjedništva SFRJ da sve savezne institucije (Skupština
SFRJ, Savezno izvršno vijeće, Narodna banka Jugoslavije, Služba društvenog
knjigovodstva i dr.) trebaju ostvariti kontinuitet svoga rada, u interesu
onih republika i naroda čiji predstavnici sudjeluju u njihovu radu. U
skladu s tim one trebaju, bez odgađanja, razmotriti sva aktualna pitanja iz
svoje nadležnosti i na temelju prava naroda na samoodređenje, donijeti sve
odluke koje su nužne da bi se zaštitili interesi onih naroda, odnosno
republika koje predstavljaju, od posljedica nasilne i protuustavne secesije
Slovenije i Hrvatske".
(Hina) zg
111719 MET oct 91
Šef Hezbolaha: Sporazum o prekidu vatre u Gazi ukazuje na upornost otpora
DP-ov kandidat za gradonačelnika Zagreba Željko Marušić povukao kandidaturu
Kvar zamrzivača uzrok požara kod dječjeg vrtića u Sarvašu
Penava: Dabrina ostavka rezultat svijesti da najviši dužnosnici moraju biti primjer
Obavijest korisnicima: Izjava za medije predsjednika SDP-a Siniše Hajdaš Dončića
Australian Open: Kraj za Pavića i Stojanović
Iran: Dvojica sudaca Vrhovnog suda ubijena iz vatrenog oružja u Teheranu
Nesreću na autocesti A3 izazvao 80-godišnjak zbog vožnje u suprotnom smjeru
Znanstvenik stvara mirise koji pomažu policiji riješiti stare neriješene slučajeve
Australian Open: Dodig i Mansouri zaustavljeni u 2. kolu