Nadnaslov: Odlazak još jednog jazz velikana
Naslov: U Panteonu velikih trubača Miles Davis dobiva svoje mjesto
Podnaslov: Što je Picasso u slikarstvu, to je Davis u jazz glazbi
NEW YORK, 29. rujna (Hina) - Jazz trubač Miles Davis, koji je u 65.
godini umro u bolnici Santa Monica u Kaliforniji, tek nekoliko mjeseci
nakon drugog jazz velikana Stana Getza, ostat će zapamćen kao jedan od
najinventivnijih i najprotuslovnijih glazbenika svoje generacije.
Pedesetih je godina vladao jazz scenom svojim "cool" stilom, da bi u iduća
četiri desetljeća muziciranja poveo jazz na vrtoglavo putovanje novim
stazama - spajajući ga s funkom, rockom i techno-popom.
Stilovi Milesa Davisa toliko su brojni, da svatko može sam odabrati
"svojeg" Milesa. Što je Picasso za slikarstvo, Davis je za jazz - umjetnik
koji mijenja stil na putu vlastitog dozrijevanja, doslovce mijenjajući
smjer svakih pet godina, ne osvrćući se unatrag. No kad to i učini, bit će
to pogled ispunjen ljutnjom.
"Jazz je mrtav, taj pojam koriste bijelci da bi ponizili crnce. Otkako je
Armstrong umro, nisam više čuo takvu glazbu", govori Davis, izazivajući, u
interviewu francuskim novinarima 1985.
No svaki obožavatelj njegove glazbe složit će se da unatoč nekim
ograničenjima svirač Miles Davis - držeći se srednjeg registra i kloneći se
visokih prodornih tonova - ima svoje mjesto pored Armstronga, Dizzyja
Gillespieja i Roya Eldrigea u hramu velikana trube.
Za razliku od njih, Davisova je truba mukla, iz nje izranjaju najdublje,
najtamnije i prigušene emocije. On je i liričan i dirljiv, a bijes i bol
je malo koji jazz umjetnik mogao izraziti poput njega.
Njegovi albumi "Sketches of Spain" i "Kind of Blue" postaju klasikom, no
Davis ne mari mnogo za takva priznanja.
Prezirao je one koji su priželjkivali da nastavi vječno varirati o temi
"Kind of Blue" umjesto da luta labirintima novih stilova. Kadšto sličan
prezir pokazuje spram publike. Izlazi na pozornicu sa zakašnjenjem, svira
okrenuvši leđa onima koji su ga došli čuti.
Glazbeni izraz popunjen je katkad duljim stankama tišine jer, vjerovao je
Davis, note koje nisi odsvirao nisu ništa nevažnije od onih koje jesi.
"Nije mario smatraju li ga ekscentričnim genijem ili ratobornom barabom",
kaže jedan od njegovih suradnika.
"Znam ja što sam uradio za glazbu, prema tome, ne zovite me legendom",
kaže Davis u interviewu 1986. "Jednostavno, zovite me Miles Davis".
Rođen 25. svibnja 1926. u East St Louisu (u državi Illinois) dobiva
trubu na dar kad je imao 13 godina. Bila je to ljubav na prvi pogled.
Nekoliko lekcija i za godinu dana - on vlada instrumentom. I dok svira u
srednjoškolskom 'bandu' dobiva prvu pljusku društvenog licemjerstva. Znao
je da je najbolji školski trubač, a sve nagrade ipak odlaze u ruke
"plavookih" bijelih dječaka. Pa što onda. On, a ne "plavooki" dječaci
dobiva angažman u bandu što ga vode Billy Eckstine i Benny Carter.
U New York odlazi 1945. i upisuje čuvenu Julliard School of Music, no
pravu izobrazbu stječe u jazz klubovima koji su tada žarili 52. ulicom
Manhattana. Svira sa svojim uzorom, Dizzyjem Gillespijem. Potom je
zamijenio Gillespija u sastavu legendarnog saksofonista Charliea Parkera,
drugog idola svojeg djetinjstva. S kompozicijom "Bird" postavlja temelje
"be bopa". Godine 1947. započinje dugu suradnju s pijanistom i aranžerom
Gilom Evansom i u tom se okružju uspijeva potpuno izraziti.
Tek mu je 22 godine, a već, tragajući za tankoćutnijim zvukom, snima s
Gerryejm Mulliganom, Leejem Konitzom, Johnom Lewisom i Maxom Roachom jedno
od svojih najpoznatijih djela "Birth of the Cool" (1949). Album je dao
svoje ime novom pokretu "cool". Tri skladbe, "Boplicity", "All Blues" i
"So What", postaju klasikom tog stila.
Šezdesetih godina uplovljuje u vode novog zvuka "hard bop", a zatim spoj
jazza i elektroničkog rocka konačno prerasta u novu fuziju. Album "Bitches
Brew" općenito se smatra prvom pločom i postavlja temelje "nesretnog" stila
- kako ga protivnici nazivaju - "jazz rocka".
U tom razdoblju s velikim majstorom sviraju imena kao što su Wayne Shorter
(saksofon), John MacLaughlin (gitara), Herbie Hancock, Chick Corea
(klavijature), Billy Cobham (bubnjevi) - sve glazbenici koji će izrasti u
prave zvijezde.
Novom stazom kreće 80-ih godina, stvarajući orkestralnu postavu svojem
zvuku poliritmovima jednog bubnjara i dva perkusionista te nekoliko
sintesizera.
Tamna strana Davisove osobnosti su - gorki i neugodni događaji začinili su
njegovu karijeru - uživanje heroina i problemi s policijom.
Godine 1954. odbacuje trogodišnju ovisnost o heroinu i ulazi u prvo od
svojih najkreativnijih razdoblja.
Sedamdesetih nestaje sa scene. Plaća danak heroinu. Podvrgava se
operaciji kuka. Nakon šest godina bolesti u život ga 1982. vraća njegova
treća supruga, glumica Cicely Tyson. Kasnije se rastaju.
Nakon operacije grla glas mu postaje hrapav. Pa ipak osamdesetih
potpisuje tri albuma koji postižu najbolje poslovne uspjehe. Tih godina
veći dio karijere gradi u Europi gdje sudjeluje na festivalima u Montreuxu
i Nici.
U svojoj autobiografiji "Miles" (1989) razračunava s diskografskim kućama
koje su ga često smatrale modernim Mozartom, a on ih nazivao rasistima.
"Mnogi su o njemu govorili da je ohol i suzdržan. No to je samo fasada.
Iza nje skrivalo se mali mačak", rekao je trubač Clarck Terry koji je
Milesa pozivao na svoje "jam sessions" dok je ovaj bio još adolescent.
"Sasna sam, on je potpuno promijenio planet jazza", rekao je Leonard
Feather, autor "Enciklopedije jazza" i njegov dugogodišnji prijatelj.
"Miles je imao sposobnost svaku glazbu pretvoriti u nešto izvanredno",
kazao je bubnjar Max Roach i dodao: "Čitav njegov život bio je traganje, on
je tragao, 'vrebao' - nov zvuk ili nov ritam."
Najvažniji albumi: "The Birth of the Cool", 1949., "Walkin - Miles Davis
All Stars", 1954., "Miles Ahead", 1957., "Lift za gubilište" (1957., glazba
iz istoimenog filma Louisa Mallea), "Porgy and Bess", 1958., "Kind of
Blue", 1959., "Sketches of Spain", 1959-1960., "Sorcerer", 1962., "Seven
Steps to Heaven", 1963., "My Funny Valentine", 1964., "Miles Smiles",
1966., "Filles de Kilimanjaro", 1968., "In a Silent Way", 1969., "Bitches
Brew", 1969.(spoj jazza i rocka. "Manifest" stila "fusion"), "Jack
Johnson", 1970., "On the Corner", 1972., "The Man With The Horn", 1980.,
"Tutu", 1986.(tim albumom prekida rad s kućom CBS i radi s kućom Warner),
"Amandla", 1988.(posljednji studio snimak; uvodi neke južnoafričke
ritmove i zuk).
(Hina)fp
291501 MET sep 91
Liga prvakinja: Rezultati
SP rukomet: Rezultati (1)
Liga prvakinja: Nova pobjeda Podravke Vegete
Lukačić: Dabro izolirani slučaj, HNS je dio vladajuće koalicije
Trump će 'najvjerojatnije' dati TikToku 90 dana odgode prije potencijalne zabrane
Tisuće u Washingtonu kako bi prosvjedovali pred Trumpovu inauguraciju
ABA liga: Težak poraz Splita
SP Rukomet: Poznata satnica druge faze
Muškarac smrtno stradao u naletu putničkog vlaka u Unešiću
Ski-skokovi Zakopane: Očekivana pobjeda Austrijanaca