Nadnaslov: Opus slavnog majstora izrazito smanjen
Naslov:"Pravi pravcati" Rembrandt
Podnaslov: Povjesničari umjetnosti ispituju autentičnost djela
velikog umjetnika
Piše: Emmanuel FESSY
BERLIN, 2. rujna (AFP) - Povijesničari su 1915. godine
smatrali da je Rembrandt naslikao 1.000 slika. Dvadeset
godina kasnije taj je broj pao na 640. Danas specijalisti
procjenjuju broj slika nastao rukom velikog nizozemskog
slikara (1606.-1669.) na 250, što je samo četvrtina broja s
početka stoljeća.
Izložba koja će se održati u Berlinu, a potom u Amsterdamu
i Londonu, po prvi puta će osvjedočiti to "čišćenje" kako bi
se pokazala neka vrsta "pravog pravcatog" Rembrandta. Tri
velika europska muzeja - Gemaeldegalerie u Berlinu,
Rijksmuseum u Amsterdamu i National Gallery u Londonu,
udružili su se kako bi izložili 46 slika koje se smatraju
originalnim Rembrandtovim djelima, kao i 26 djela za koja se
danas smatra da su ih napravili njegovi učenici, a neka od
njih su ranije pripisivana Rembrandtu.
Izložba oko četrdesetak crteža i gravira odgovorit će istom
kriteriju: ustanoviti mjesto do kojeg se došlo u povijesnom
istraživanju Rembrandtovog djela. Ova retrospektivna
izložba je i znak jednog drugog razvoja - političkog, pa se
otvara 12. rujna u bivšem Istočnom Berlinu u Altes Museumu,
u kojem su do sada bila platna slikara omiljelih u bivšoj
DDR. " Nakon rušenja berlinskog zida, bilo je jasno da bi i
ova važna izložba također trebala naglasiti ponovno
ujedinjenje" grada, izjavio je agenciji France presse
konzervator iz Gemaeldegalerie u zapadnom dijelu Berlina dr.
Jan Kelch.
Uostalom, Gemaeldegaleria je od 1986. godina imala
inicijativu za ovu međunarodnu retrospektivnu izložbu. Ona
je ove godine dovela do "čišćenja" djela iz Rembrandtovog
opusa koja su pobuđivala najviše pozornosti : slika "Čovjek
sa zlatnom kacigom" naglo je izgubila status Rembrandtovog
djela jer se otkrilo da ju je naslikao njegov anonimni
učenik.
Ovo deklasiranje je za posljedicu imalo da je slavna slika
izgubila tri četvrtine tržišne vrijednosti, koja je s 13
pala na 3 milijuna maraka.
I drugim slavnim slikama osporena ja autentičnost, "Poljski
konjanik" (Collection Frick, New York), "Filozof" iz Louvrea
i National Gallery u Londonu. "Ljudi su bili iznenađeni,
smeteni, nisu mogli dobro razumjeti kako neka vrlo slavna
Rembrandtova slika više ne može biti njegovo djelo",
objašnjava dr. Kelch. "Mislili smo kako je potrebno
organizirati izložbu da bi se dalo objašnjenje".
No, iako djela više nisu Rembrandtova, ipak nisu
falsifikati. Ona su nastala tada vrlo uobičajenom praksom -
radom u ateljeu, koji je nizozemski majstor vrlo razvijao.
Tijekom svoje četredesetogodišnje karijere, prvo u Leydeu a
kasnije naročito u Amsterdamu, Rembrandt je imao pedesetak
učenika, koje je zapošljavao kao pravi šef poduzeća. Oni su
prvo plaćali veliku sumu novca (100 forinti godišnje) za
nauk kod majstora, a kasnije su morali kopirati crteže i
slike. Ove "legalne kopije" naglašava dr. Kelch, majstor
je bez sumnje prodavao u svoju korist.
"U 19. stoljeću Rembrandt se smatrao jedinstvenim genijem,
bez ateljea, bez škole, zbog toga je došlo do tolike
inflacije", napominje dr. Kelch.
S modernim sredstvima radiografije, različiti međunarodni
stručnjaci od sada rade selekciju, iako se uvijek u
potpunosti ne slažu budući su stilistička proučavanja
subjektivna. U toj domeni, međunarodno je poznata ekipa
profesora u Amsterdamu koja vodi istraživanja u okviru
projekta "Rembrandt Research Project". Izdala je tri
knjige, od kojih su dvije još u pripremi, prema kojima je
opus slavnog majstora izrazito smanjen.
(Hina) fp
020841 MET sep 91
Prekid vatre u Gazi počinje u nedjelju ujutro
Najava događaja - fotografije - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - sport - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - kultura - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - svijet - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za nedjelju, 19. siječnja
Remi Lyon, pobjeda PSG-a
Getafe - Barcelona 1-1
Južnokorejski sud produžio pritvor predsjedniku Yoonu, razbjesnivši pristaše
Italija: Atalanta - Napoli 2-3