Nadnaslov: I Albanija se okreće "zapadnjačkoj" pošasti
Naslov: Albanci voze strane automobile
Podnaslov: S odbacivanjem bicikla, nastaje nova generacija
vlasnika rabljenih automobila
TIRANA, 30.kolovoza (Reuter) - Prije šest mjeseci golema
većina Albanaca mogla se "domoći" automobila jedino ih
gledajući na reklamama talijanske televizije.
Samo su vođe Komunističke partije uživali povlasticu
motoriziranog prijevoza - ostatak zemlje vozio je bicikle
ili išao pješice.
Danas se sve to mijenja. Zabrana posjedovanja privatnih
automobila prestala je vrijediti početkom ove godine kad je
Albanija uvela sveobuhvatne reforme da bi privela kraju 40
godina staljinističke izolacije.
Više od 400 privatnih automobila može se sada vidjeti na
ulicama Tirane. Većina su dobrano istrošeni, rabljeni fiati
i volkswageni koji još snažno odudaraju od Mercedesovih
luksuznih limuzina koje partijski vođe upotrebljavaju i za
službene svrhe i za privatne potrebe.
Još je nemoguće pronaći radionicu za popravak automobila u
Albaniji, a nema ni tehničkog pregleda.
Ali doba kada je službena propaganda nastojala uvjeriti
Albance da eksploatirani radnici na Zapadu trebaju
automobile da bi mogli stići do posla, čini se da je uistinu
nepovratno prošlo.
U Albaniji, kao i u ostalom dijelu Istočne Europe, kraj
komunističke vladavine oslobodio je, kako se čini,
bezgraničan zanos prema zapadnim automobilima.
U početku su glavni izvor opskrbe bili Albanci koji bi
dovozili svoja vozila iz susjedne pokrajine Kosova u
Jugoslaviji i onda ih ostavljali.
Mnogi od tih automobila bili su toliko istrošeni da njihovi
vlasnici nisu željeli riskirati vozeći ih natrag kući po
albanskim loše održavanim i uskim cestama.
Sada, uza sve veću potražnju, pokreću se u Tirani
zajednički poslovi sa stranim prodavačima automobila.
Njihov "izložbeni prostor" je mali predio u središtu grada
natrpan kamenjem i starim željezom, koju danju i noću čuva
nekolicina mišićavih mladih ljudi.
"Kupili smo 32 rabljena automobila u Italiji i od toga
prodali 25 komada u roku od četiri dana", govori albanski
predstavnik kompanije, sjedeći na rabljenom BMW-u okružen
gomilom promatrača koji razgledaju motor. "Sljedećih 50
automobila trebalo bi stići iz Italije potkraj mjeseca",
dodaje on.
Cijene su između 1.500 i 3.000 dolara - plaća se samo u
gotovini. Novi automobili tek bi se trebali pojaviti na
tržištu i općenito se misli da će biti pretjerano skupi.
Albanci još ne mogu imati devizne bankovne račune, ali po
reformskom gospodarskom programu posjedovanje deviza više
nije zločin.
Najveći dio novca ili pristiže od rodbine iz inozemstva ili
je kupljen na cvatućem crnom tržištu.
(Hina - nastavlja se)
40. HININ ... (2)
Nisu baš svi modeli koji se prodaju stari i preživjeli.
Jedan talijanski prodavač rabljenih automobila uvezao je pet
sjajnih automobila marke fiat regatta i prodao ih za
nekoliko sati. Jedan od ponosnih kupaca, Esat Bermema, kaže
da je za svoj platio 3.000 dolara.
Ali neki od automobila voze brže od 200 km na sat pa se
čini da neće dugo ostati na albanskim cestama.
Uvoznici kažu kako se nadaju da će se idućih šest mjeseci
otvoriti radionica za popravak automobila u Tirani.
Ne slažu se svi s uvozom rabljenih automobila u zemlju u
kojoj vlada nestašica dijelova čak i za bicikle.
Ali nova generacija vlasnika rabljenih automobila ne
pokazuje takve rezerve dok se velikom brzinom utrkuje duž
uskih gradskih ulica, punih rupa.
(Hina) mm
301122 MET aug 91
Netanyahu: Izrael "zadržava pravo na nastavak rata" protiv Hamasa
Italija: Juventus - Milan 2-0
SP Rukomet: Uvjerljivi Slovenci, Španjolci i Francuzi
Liga prvakinja: Rezultati
SP rukomet: Rezultati (1)
Liga prvakinja: Nova pobjeda Podravke Vegete
Lukačić: Dabro izolirani slučaj, HNS je dio vladajuće koalicije
Trump će 'najvjerojatnije' dati TikToku 90 dana odgode prije potencijalne zabrane
Tisuće u Washingtonu kako bi prosvjedovali pred Trumpovu inauguraciju
ABA liga: Težak poraz Splita