GOVOR PREDSJEDNIKA REPUBLIKE DR. FRANJE TUĐMANA (2)
ZAGREB, 1. kolovoza (Hina) - "Treba voditi računa da neka
Savezna Vlada u tom prijelaznom razdoblju mora postojati.
Prema tome, naša odluka i u tom pogledu mislim da treba
ovisiti o konkretnoj situaciji, o razvitku prilika u ovom
prijelaznom razdoblju.
Kod toga vodimo računa i o nečem, članovi Savezne vlade,
članovi Vijeća nisu formalno predstavnici Hrvatske tamo, iako
nam ovi - ne samo ambasadori nego i ministri i ovi uopće
međunarodni čimbenici kažu: "Pa u Saveznoj vladi su
su vaši predstavnici i oni imaju najvažniji položaj.
Ja sam rekao: "Da, ali oni nisu predstavnici ove
demokratske Hrvatske i ne zastupaju Hrvatsku, bez obzira što
se oni izjašnjavaju takvima itd.".
Neki postavljaju pitanje zašto smo uopće tražili da naš
predstavnik, gospodin Stjepan Mesić bude izabran i zašto ga
i sada držimo tamo?
I opet je odgovor: Jednostavno zato i tako dugo dok ne
postignemo punu suverenost i samostalnost. Dok traje taj
proces razdruživanja, dotle naš predstavnik u saveznom
Predsjedništvu, a osobito kao predsjednik može utjecati i na
to da ne dođe do općeg rata, i da tu svoju suverenost i
samostalnost postignemo uz izbjegavanje krvoprolića i svih
posljedica.
Jugoslavenska vojska nije jedinstvena, i nije svejedno da
li u Predsjedništvu koje je ustavno Vrhovno zapovjedništvo
jugoslavenske vojske, jednostavno mogu donijeti takav
ustavni akt o izvanrednim mjerama i o ovlaštenjima
Jugoslavenske armije ili ne mogu donijeti. Ili da li možemo
utjecati na daljnje kretanje u svakom pogledu i u
razrješavanju jugoslavenske krize u cjelini ili se izoliramo
i od razrješavanja krize u Jugoslaviji i od međunarodne
zajednice. A Europska zajednica i Sjedinjene Države ustraju
na tome. Oni nam odgovaraju: "Mi znamo kakvi su odnosi i mi
znamo da je gospodin Mesić bespomoćan tamo u takvom sastavu.
Ali isto tako ne mogu donositi zaključke kada je on tamo,
kakve hoće.
Mislim da je u našem interesu i da trebamo imati sluha za
savjet međunarodnih čimbenika, koji čak uvjetuju da je to
jedan od uvjeta da nam mogu pružiti pomoć u razrješavanju
krize.
Prema tome, zato ne povlačimo, kao što je bilo prijedloga
da odmah povučemo gospodina Mesića iz saveznog
Predsjedništva.
Pokušat ćemo s novom inicijativom Europske zajednice, sa
dolaskom njihovog Predsjedništva, trojke sa pojačanjem
promatrača Europske zajednice na našem tlu, sa mirovnom
misijom koju će, čini se Europska zajednica stvoriti za
Jugoslaviju. Na dubrovačkom sastanku predsjednika vlada i
ministara vanjskih poslova Heksagonale, svima njima, svim
sudionicima kazao sam punu istinu, rekavši da dok su oni
pozvani od Savezne vlade da raspravljaju o pomoći
Jugoslaviji, da imaju u vidu da ta i takva Jugoslavija više
ne postoji i da se iza ovih divnih dubrovačkih bedema vodi
rat protiv Hrvatske, što je bilo prihvaćeno od svih, i u
(Hina - nastavlja se)
89. GOVOR ... (2)
posebnim bilateralnim razgovorima koje sam imao sa
predsjednicima vlada i ministrima vanjskih poslova, došlo se
do zajedničkih pogleda da treba pojačati promatračke snage u
Hrvatskoj, da trebaju ići sa jednom mirovnom misijom u
Jugoslaviji, pa da treba razmišljati i o tome da se pripreme
mirovine snage.
Rat je za Europu neprihvatljiv na našem tlu. Boje se rata
iz dvaju razloga, jer takav rat remeti opće prilike i opći
međunarodni poredak u Europi i na gospodarskom prometnom,
političkom itd. boje se invazije izbjeglištva u Europu, a
boje se uostalom i proširenja ratnog sukoba.
Prema tome, oni su zaista zainteresirani da pomognu da ovaj
rat ne poprimi obličja totalnog ratnog krvoprolića,
razračunavanja i da se postigne mirno rješenje.
Kada je riječ o mirovnim snagama, mislim da je njima jasno
da te mirovine snage ne mogu doći u Hrvatsku zato da bi
razdvojile nas od Jugoslavenske armije na hrvatskom tlu, ili
nas još više od četničkih, odmetničkih bandi, nego se radi o
tome da te mirovne snage mogu doći u Hrvatsku samo radi
kontrole, da se u Hrvatskoj nadalje ne angažira
Jugoslavenska vojska u rat protiv Hrvatske i da se u
Hrvatsku ne ubacuju nove odmetničke skupine iz Srbije i
Bosne i Hercegovine.
Mi imamo na umu sve ono i negativno što bi moglo proisteči
iz angažiranja mirovnih snaga, kada to ne bi bilo u skladu
sa hrvatskom politikom.
Kod toga računamo i s time da je Europa upoznata da zna iz
povijesnih okolnosti da je ovdje riječ ne samo o obrani
demokracije, suvereniteta i integriteta Republike Hrvatske,
nego da je ovdje iz geopolitičkih razloga riječ i o
razgraničenju dviju interesnih sfera i o tome da je ovdje
Europa povijesno bila i jeste itekako zainteresirana.
U svezi s tim, dopustite mi da tek uzgred spomenem, da
faktično priznanje Republike Hrvatske jeste jače nego što je
ikada bilo, a dolazi i sve više će dolaziti, i do
formalnog priznanja. Recimo, prošlo je u javnosti gotovo
nezamijećeno da je potpisan jedan službeni ugovor, sporazum
između Republike Ukrajine i Hrvatske, potpisan je isto tako
sa Albanijom. Litva nas je priznala i formalno. Predlažem
Saboru da na ovom zasjedanju uzvrati istom mjerom. Što se
tiče Litve koja se bori za punu suverenost, utoliko je u
povoljnijem položaju, jer ju je predsjednik Jelcin priznao,
dok smo mi suočeni sa agresijom Srbije na Hrvatsku.
Mislim da što se tiče međunarodnog položaja Hrvatske, nije
pretjerano reći da Hrvatska danas ne samo da uživa ugled
zbog svoje principijelne politike, da je postala stvarnost u
međunarodnom životu, nego i da možemo računati na takvu
pomoć s kojom možemo voditi svoju politiku do pune
suverenosti i samostalnosti.
Suočeni sa sve većim problemima oko reorganizacije obrane,
mi smo ranije već donijeli odluku o formiranju Kriznog štaba
i na čelu tog Kružnog štaba ja sam imenovao gospodina
Manolića, dosadašnjeg predsjednika Vlade. To nije nikakva
nova Vlada, nego je taj Krizni štab i Manolić koji je ujedno
predstojnik Ureda za zaštitu ustavnog poretka, ima zadaću
samo usklađivanja postojećih organa, znači Ministarstva
narodne obrane i unutrašnjih poslova i drugih službi
isključivo na problemima obrane, teritorijalne obrane
(Hina - nastavlja se)
89. GOVOR ... (3)
Republike Hrvatske i zaštite ustavnog poretka.
Znači, nije riječ o posebnoj vlasti i posebnoj Vladi, kako
to neki ističu. Postoje problemi u svim zemljama između
Ministarstva unutrašnjih poslova, obrane, njihovih službi
itd., čak u mirnodopskim uvjetima. A mi u ovim ratnim
uvjetima kada nam je obrana zapravo ustavnog poretka i
teritorije potpuno ležala na leđima Ministarstva unutrašnjih
poslova, a onda smo iz tih redova morali stvarati Zbor
narodne garde.
To je izazvalo i potrebu za rekonstrukcijom Vlade, pa smo
išli na jednu temeljitiju rekonstrukciju. Vlada koju vam
predlažemo i koju sam imenovao, jeste Vlada po Ustavu, jeste
Vlada stručnjaka i demokratskog jedinstva.
To je Vlada HDZ-a, ali i izvanstranačkih ljudi. U toj Vladi
su predstavnici i SDP-a i HSLS i HDS-a i Hrvatske
socijal-demokratske stranke. U toj Vladi su i dva
predstavnika Srba. Jedan je zamjenik u Ministarstvu
zdravstva, a drugi kao ministar u Vladi, gospodin Juzbašić.
U toj Vladi je i predstavnik Muslimana. Prema tome, u toj
Vladi demokratskog jedinstva zastupljene su sve glavne i
oporbene stranke koje imaju svoje predstavnike u Saboru.
Ponuđeno je bilo mjesto i Hrvatskoj narodnoj stranci.
Međutim, oni to nisu prihvatili tobože iz nekih
principijelnih razloga.
Jedan od principijelnih razloga navodno je bio i taj što im
nije jasan odnos između Vlade i Vrhovnog državnog vijeća i
Vlade i Sabora.
Što se tiče djelatnosti Sabora, gospodo, ovaj Sabor je
izabran po starom izbornom zakonu.
Mi smo već na prošlim zasjedanjima Sabora kazali da čim nam
prilike dozvole da treba što prije donijeti novi izborni
zakon i ići u nove izbore i da umjesto tijela od 360
zastupnika treba ići na normalni Sabor koji će imati 120,
ili 150, već kako se to odluči prema normama i u nas i u
svijetu.
Ovisiti će o razvitku prilika u kojem roku ćemo biti kadri da
provedemo nove izbore.
Ima nerazumijevanja što se tiče Vrhovnog državnog vijeća.
Po Ustavu, u članku 100 Ustava našega, ušlo je Vijeće za
narodnu obranu. To smo jednostavno prenijeli u ono vrijeme
kada smo donosili u žurbi iz starog Ustava. A u članu 106.
je predviđeno predsjedničko vijeće, ali i odredba da
predsjednik Republike može osnivati druga tijela potrebna za
uspješno obavljanje predsjedničke dužnosti.
Budući da je po dotadašnjoj praksi Vijeće za narodnu obranu
i takva Vijeća su postojala i u drugim republikama, u njihov
sastav su trebali ulaziti vojni predstavnici, ne samo
teritorijalne obrane, nego zapovjednici itd. Jasno da u
našim uvjetima takvo vijeće je bilo neprimjereno. I zbog
toga sam umjesto, znači toga vijeća i predsjedničkog vijeća
po članu 106. znači umjesto ta dva vijeća jedno vijeće, i to
je Vrhovnog državno vijeće koje je savjetodavno tijelo za
one poslove s kojima se predsjednik po Ustavu mora baviti,
koje ne donosi odluke, nego je savjetodavno tijelo, a koje
je sastavljeno od najodgovornijih ljudi u Vladi. Gotovo
isključivo u Vladi.
Doduše, tamo se viđaju i drugi ljudi, ali koji su tamo ili
pozvani po pojedinim pitanjima, ili su tamo radi
(Hina - nastavlja se)
89. GOVOR ... (4)
obavještavanja javnosti, a nisu njegovi članovi.
Članovi toga Vijeća bili su predsjednik Vlade, dva
potpredsjednika i glavni ministri, kako je to običaj u svim
zemljama svijeta koji su od bitnog značenja, Ministarstva
unutarnjih poslova, Ministarstva obrane i Ministarstva
inozemnih poslova.
Prema tome, to Vijeće ne donosi nikakve, ne preuzima
nikakve prerogative Vlade ili Sabora. Ono je savjetodavno u
odnosu na odluke koje donosi predsjednik i može biti
savjetodavno u odnosu na odluke kojima se treba pozabaviti i
Vlada i Sabor, ali ih ono ne donosi, nego ih razmatra Vlada
i Sabor, ako se Vijeće bavi njome.
U ovoj kriznoj situaciji kada nije izvjesno hoćemo li do
rješenja doći u zadržavanju rata u ovakvim okvirima ili će
se on još više širiti, smatramo da će ovakva organizacija, s
jedne strane Kriznog štaba, a s druge strane stvaranja
Vlade, stručnjaka i demokratskog jedinstva omogućiti
djelotvorniji rad republičke uprave, da će pospješiti i
organizaciju naših obrambenih snaga i svih potencijala.
Da ćemo biti u stanju učinkovitije mobilizirati sve snage
Republike Hrvatske u obranu njezinog teritorijalnog
integriteta i uspostave pravnoga poretka. Da ćemo ovakvom
manifestacijom jedinstva svih stranaka, pa i spremnosti u
većem dijelu srpskog pučanstva u Hrvatskoj na suradnju sa
hrvatskom vlašću, da ćemo postići bolju i organizaciju i
mobilizaciju, ostvariti veće jedinstvo i hrvatskoga naroda i
svih građana Hrvatske u ovim kritičnim trenucima kada smo
prisiljeni da vodimo borbu, da ne upotrijebim teške riječi
gotovo na život i smrt za obranu teritorijalnog integriteta
Hrvatske, za obranu opstojnosti i budućnosti ne samo
Republike Hrvatske, nego i hrvatskog naroda.
Vjerujem da ćete dati povjerenje toj Vladi" zaključio je
svoje izlaganje predsjednik Republike Hrvatske dr. Franjo
Tuđman.
(Hina) vk
011643 MET aug 91
Potres kod Petrinje magnitude 4,0
U MVEP-u potpisani sporazumi o suradnji s pet hrvatskih loptačkih sportskih saveza
Sisak izborio predplayoff - ključnu seriju za ulazak u playoff Alspke hokejaške lige
Riječki vatrogasci uskoro dobivaju četiri nova vozila, navalna i šumska
Riječki Možemo protiv prenamjene prostora bivšeg Istravina
Sutra izvanredna video-konferencija Europskog vijeća radi priprema za samit
Oporba: Neprihvatljivo je da u globalnoj krizi premijer i predsjednik ne razgovaraju
Oporbene zastupnice: DP nije jedinstven, idemo na prijevremene izbore
Pavle Kalinić najavio kandidaturu za zagrebačkog gradonačelnika
Praizvedba "Drvenih ptica" Lidije Deduš u subotu u varaždinskom HNK