NA SJEDNICI SABORA (NASTAVAK) (EMBARGO DOK NE JAVIMO)
U tom pogledu bilo je znakovito izlaganje saveznog sekretara za
inozemne poslove Budimira Lončara na Konferenciji KESS-a (19-20.
VI. 1991.) u Berlinu, a usput rečeno, veoma je zanimljivo da na
toj konferenciji gdje se posebno raspravljalo o Jugoslaviji nije
bilo predstavnika republika, dok su na prethodnoj konferenciji
KESS-a u Parizu, gdje se nije posebno raspravljalo o Jugoslaviji,
bili uključeni i predstavnici republika. A način na koji je savezni
sekretar, koji je kako nam to predstavnici drugih republika stalno
spotiču u saveznoj Vladi tobože predstavnik Republike Hrvatske,
na toj konferenciji europskim i svjetskim čimbenicima iznio svoje
videnje državno-političke krize u Jugoslaviji, već je dobio ocjenu
u ovom Saboru. Ja se na njemu zadržavam samo zato da bih ukazao s
kakvih se pozicija potiče suprotstavljanje priznanja samostalnosti
Hrvatske u Jugoslaviji i u svijetu. Po njemu Jugoslavija se danas
nalazi (citiram): "Izmedu realne mogušnosti da pronade mirno i
demokratsko rješenje za izlazak iz krize i opasnosti da dode do
takvih unutrašnjih sukoba, čije se ražličite posljedice mogu
reflektovati i izvan njenog užeg geopolitičkog prostora. Jer, što
bi se dogodilo u slučaju raspada Jugoslavije;" - pita se savezni
ministar, a evo što i odgovara: "Osnovna hipoteza je da bi nastale
države koje bi bile ne samo u stalnom medusobnom konfliktu, već bi
i svaka od njih bila iznutra etnički potrešena. Svaka bi bila
onesposobljena da bude istinski demokratska i europski kvalificirana.
Sve zajedno bile bi tempirana bomba u srcu Europe, ako već i prije
toga ne bi pokrenule lančanu reakciju na kontinentu na kojem već
tinja 46 potencijalno opasnih etničkih sukoba".
I u nastavku zaključuje da "treba očuvati cjelovitost zemlje, jer
je to preduslov demokratskog razvoja u istoj mjeri u kojoj je
demokracija imperativ cjelovitosti".
Predsjednik savezne Vlade Ante Marković, koji takoder u očima
ostalih republika slovi kao predstavnik Hrvatske, pa da zbog toga
čak i ne mogu prihvatiti da drugi Hrvat bude na čelu Predsjedništva
SFRJ, prihvaća ideju stvaranja saveza suverenih republika, ali
više u smislu kompromisnog prijedloga Makedonije i áosne, negoli
saveza suverenih država prema hrvatsko-slovenskom prijedlogu.
Zapravo smo u takvim pogledima najodgovornijih ljudi savezne
Vlade suočeni s gledištima koja ne vide drugog rješenja negoli
nastavak reformskog puta u općejugoslavenskim okvirima, bez
obzira što uzroci duboke dršavno-političke krize Jugoslavije,
nisu samo u slomu socijalistˇčkog sustava, nego prvenstveno u krizi
medunacionalnih odnosa medu republikama. Oni vide kao gotovo jedino
spasavajuće rješenje u nastavku društvene reforme, u uvodenju
slobodnog tršišta i pluralističke demokracije, što smo sve mi
podupirali, prihvašali i u čemu je i bila pozitivna uloga
Markovića i njegove Vlade, ali to u okolnostima jugoslavenske
dršavne zajednice nije bitno i najglavnije. Problem je u rješavanju
medunacionalnih i medurepubličkih odnosa.
Neprihvatljivo je gledište da bi osamostaljenje republika
izazvalo unutarnje sukobe i sukobe medu njima, i to takve sukobe
koji bi bili tempirana bomba u srcu Europe. Neprihvatljivo je
gledište da nijedna od republˇka, to znači ni Hrvatska, ni Slovenija,
nisu osposobljene niti da budu ˇstinski demokratske i europski
kvalificirane za samostalnost i za pristup Europi. Neprihvatljivo je
gledište da se ne može naći, da ne može biti nikakva drugog rješenja
nego samo gradanski rat. Uostalom, s gradanskim ratom plaše, od
samoga početka demokratske preobrazbe u Hrvatskoj i u Jugoslaviji,
sve one dogmatsko-komunističke i hegemonističko-unitarističke snage
koje se suprotstavljaju i demokratskoj preobrazbi društva općenito,
a pogotovo suverenosti Republike Hrvatske, a takoder i oni pojedinci
koji nemaju gotovo nikakva političkog oslonca ni u Hrvatskoj ni u
drugim republikama.
I zbog toga treba odlučno kazati da takva gledišta nisu gledišta
Republike Hrvatske. Štoviše, da su u suprotnosti s interesima
hrvatskoga naroda i svih gradana Republike Hrvatske. A držimo da
su takva gledišta štetna ne samo po Hrvatsku, nego i po cijelu
Jugoslaviju pa i Europu, kada se nudaju svijetu, pa i najodgovornijim
europskim i svjetskim čimbenicima, kao polazišta i okvir za
usmjeravanje rješavanja jugoslavenske krize i za odnos prema
osamostaljenju Hrvatske i Slovenije.
S tim u svezi treba se posebno osvrnuti i na zainteresiranost
međunarodnih čimbenika za rješav nj‚ jugoslavenske krize.
Naravno, mi potpuno razumijemo zabrinutost pojedinih dršava, i
u cjelini Europske zajednice, za jugoslavensku krizu, a isto tako
i zabrinutost glavne svjetske sile - Sjedinjenih Američkih Država.
Mi možemo shvatiti i njihovu težnju da se sačuva teritorijalna
cjelovitost Jugoslavije. Mi cijenimo njihovu potporu demokratskoj
preobrazbi, pa i preporuke da se jugoslavenska kriza riješi po
mogućnosti u okviru jugoslavenskih granica. U skladu s tim, ne
samo preporukama, nego i s dosta odrješitim zahtjevima
najodgovornijih medunarodnih šˇmbenika ESţropske zajednice i
Sjedinjenih Država - mi smo i predlagali, zajedno sa Slovencima,
nacrt konfederalnog rješenja jugoslavenske krize, u smislu
preobrazbe sadašnje federativne savezne države u savez suverenih
država, u savez njezinih republika kao zajednicu suverenih država.
Medutim, uvažavajuči sve ono što se iznosi u obrazloženju zahtjeva
da se rješenje krize pod svaku cijenu nade u jugoslavenskim okvirima,
zbog održanja mira, ili da bi se izbjeglo da raspad Jugoslavije
ne bi negativno utjecao izazivajući lanšanu reakciju u drugim
dijelovima Europe, mi ipak ukazujemo na to da u prvom redu moramo
voditi računa o vlastitim nacionalnim interesima, o interesima
svoga naroda, svoje Republike.
I drugo, moramo podsjetiti na to da upravo ovakva Jugoslavija
kakva jest, od samoga svoga nastanka nakon prvoga svjetskog rata,
pa kroz sve ono što je proživjela u razdoblju drugoga svjetskog
rata i do danas, nije nikakav čimbenik stabilnosti mira, niti
na svom tlu, niti u ovom dijelu Europe. Nasuprot tomu, rješenje
državno-politiůčke krize.u smislu stvaranja ili Saveza suverenih
republika, ili pak u razlazu na demokratski način samostalnih
država, u smislu skandinavizacije ovoga Balkanskog poluotoka
- može jedino da bude prilog miru, prilog uklanjanju šarišta
ratnih opasnosti, prilog stabilnosti medunarodnoga poretka u ovom
dijelu Europe.
Spomenimo uz sve ovo, kako nam je itekako poznato da su neki
medunarodni čimbenici ne samo budno pratili sve ono što se zbiva
u Jugoslaviji, več da su se i aktivno angažirali u smislu
usmjeravanja rješavanja jugoslavenske krize čak i u takvim oblicima
koji su graničili s različitim oblicima djelovanja na javno mnijenje,
ne tek uobičajenim oblicima medunarodnog demokratskog komuniciranja
i prošimanja, več i do granica otvorenih pritisaka. Pri tome dolazi
do izražaja činjenica, što je naravno posve normalno, da se oni
upravljaju svojim interesima, ali se pritom očituje koliko
nepoznavanje povijesti, sadašnjih prilika i uzroka postoječe
državno-političke krize, toliko i očit utjecaj koji na te medunarodne
čimbenike ima, uz neke uzgrednike iz Hrvatske, u prvom redu savezna
Vlada, u kojoj kao što nam se to izričito u razgovorima opetuje,
glavnu riječ, i na glavnim pološajima imaju tobože predstavnici
Hrvatske.
Štovani saborski zastupnici,
Ustavnom odlukom, koju danas donosimo u ovom visokom Domu, Republika
Hrvatska proglašava se suverenom i samostalnom driavnom.
Ovim činom Republika Hrvatska pokreže postupak razdruživanja od
drugih republika i SFRJ.
U isto vrijeme time započinjemo postupak za medunarodno priznanje
Republike Hrvatske.
A kako danas svoju samostalnost proglašava i prijateljska Republika
Slovenija, to predlažem da ovaj visoki dom donese odluku kojom
Republika Hrvatska priznaje samostalnu Republiku Sloveniju u
medunarodno-pravnom smislu, kao što še na današnjem zasjedanju
skupština Republike Slovenije priznati samostalnu suverenu državu
Hrvatsku.
U isto doba s postupkom za razdruživanje, mi i nadalje predlažemo
ostalim republikama stvaranje saveza suverenih republika, kao
suverenih država. Na ovom mjectu treba ujedno istaknuti da smo s
državnim vodstvom Slovenije postigli našelan sporazum da Hrvatska
s Republikom Slovenijom uspostavi ugovorni odnos saveza izmedu
dviju samostalnih, suverenih dršava. I za takav savez otvoreni smo
i sa svim ostalim republikama koje prihvaćaju ona našela o kojima
smo govorili u ţvojoj naprijed spomenutoj Rezoluciji.
Proglašenjem samostalnosti, sadašnje granice Republike Hrvatske
postaju dršavne granice prema drugim republikama i susjednim
državama SFRJ.
U svezi s tim dopustite mi - štovani zastupnici - da se osvrnem
na neke rasprave koje se vode u javnosti, pa i neke dezinformacije.
Vodstvo Republike Hrvatske opetovano je isticalo da je ono za
poštivanje svih granica današnjih republika SFRJ, a posebno u odnosu
na Bosnu i Hercegovinu. Ali, vodstvo Republike Hrvatske takoder je
opetovano isticalo da ako oni koji se bave idejama o prekrajanju
sadašjih jugoslavenskih granica radˇ stvaranja velike Srbije, odnosno
u sklopu planova da "svi Srbi žive u jednoj državi", ili pak nekih
drugih planova, dime bi bile dovedene u pitanje postojeće granice,
da se onda u tom slučaju postavlja pitanje onog dijela hrvatskoga
naroda koji šivi izvan Republike Hrvatske, najvećim dijelom u Bosni
i Hercegovini, a manjim dijelom i u Republici Srbiji i Crnoj Gori.
Samo je po sebi razumljivo da, Republika Hrvatska mora voditi
računa i o tom dijelu hrvatskoga naroda i o svojim državno-političkˇm
granicama ako ih drugi počinju prekrajati. U rješavanju svih tih
pitanja treba poštivati pravo naroda svih republika da sami
odlučuju o svojoj sudbini, a u bilo kakvom rješavanju, medu svim
elementima koje treba uzimati u obzir naročito i u prvom redu valja
voditi računa o onima, nacionalne, povijesne, geopolitiče i prometne
naravi.
Visoki dome,
Proglašnjem samostalnosti na području Republike Hrvatske vrijede
samo oni zakoni koje je donio i koje će donositi Sabor Republike
Hrvatske, a do okončanja razdruživanja samo oni savezni propisi
koji nisu stavljeni izvan snage.
Naime, s obzirom na unutarnje i medunarodne okolnosti, proglašena
samostalnost ne može biti trenutačna na svim područjima unutarnjeg
i medunarodnoga života. Proces razdruživanja trajat še na nekim
područjima danima, na nekima mjesecima, a na nekim, možda i godinu,
dvije. Na primjer, pitanje Armije, pitanje medunarodno9a priznanja,
pitanje razdiobe prava i obveza iz dosadašnje federativne zajednice.
To podrazumijeva i potrebu funkcioniranja saveznih tijela za provedbu
razdruživanja i daljnjih razgovora o okončanju jugoslavenske
državno-političke krize. Na tom putu razdruživanja i konačnog
osamostaljenja čekaju nas još mnoga iskušenja i mnogi napori.
Radi ubrzanja procesa razdrušivanja na svim područjima i hrvatsku
Vladu, pa i ovaj Sabor očekuju mnogi poslovi i teški zadaci. U
njemu takoder moramo pokazati i razboritost i umješnost, odlučnost
za obranu suverenih prava, ali i krajnje razumijevanje za poštivanje
prava drugih. Samo na taj način postići ćemo da se to razdruživanje
provede na najsvrhovitiji i djelotvoran način.
Proglašujući samostalnost Hrvatske, mi i s ovoga mjesta poručujemo
da istodobno s postupcima razdrušivanja s naše strane iskazujemo
najbolju volju i spremnost za razţovor oko postizanja ugovornog
sporazuma, ako je moguće, o stvararj;u saveza suverenih država.
Ali pod jednim jedinim uvjetom: da se pritom osigura puna
suverenost i samostalnost Republike Hrvatske u odnosu na sve druge
članice takvog jednog možebitnog saveza, saveza koji bi se mogao
graditi po uzoru na Europsku zajednicu.
Isto tako šelim posebno istaknuti ţa smo odlučni u naporima za
dosljedno demokratsko rješenje svih pitanja što proizlaze iz
stvarnog života Srba u Hrvatskoj, pa i onih što su umjetno izazvani
obmanama ili insceniranim odmetništvom.
U svezi s tim pozivamo sve one što su bili uvučeni u odmetništvo
prisilom četničkih ekstremista da se bez bojazni vrate mirnom
životu. U uspostavi ustavnopravnog poretka na odgovornost će biti
pozvani samo oni koji su izvršili teroristička zlodjela. U tu svrhu
bit će potrebno da Ylada u sklopu poduzimanja svih mjera za
uspostavu narušenog ustavno-pravnog poretka, predloži i posebne
pravne mjere za aboliciju onih prekršitelja zakona koji su bili
samo sudionici u odmetništvu a ne i izvršioci teših nedjela.
Dršim da je upravo proglašenje saMostalnosti pogodan trenutak
da i na ovaj nadin dokašemo da demokratska vlast Republike Hrvatske
želi zajamšiti punu sigurnost i sva nacionalna i gradanska prava
i Srbima kao i svim drugim nacionalnostima koji Hrvatsku smatraju
svojom domovinom.
Visoki dome,
Svojim odlukama na ovom zasjedanju Sabora, mi danas dokazujemo ono
što su i svi drugi slobodni narodi pokazivali u svojoj povijesti
osamostaljenja, da je put iz nepravdi i sputane suverenosti u
zajedničkom životu u federativnoj Jugoslaviji moguć samo tako da se
odvažno i mudro pristupi ostvarenju pune državne samostalnosti. To
je uvijek bila i ostaje bitna pretpostavka, potvrdena i od moderne
civŤlizacije, za normalan i nesmetan razvitak svakoga, pa razumije
se i hrvatskoga naroda, i svih gradana Republike Hrvatske. Kao
slobodna i samostalna dršava, Hrvatska od danas preuzima punu
ustavnu vlast, što će joj omogućiti, uvjeren sam, bršu demokratsku
i gospodarsku preobrazbu sveukupnoga društva i života, osobito
u obrani tritorijalne cjelovitosti, a u skladu s demokratskim
zasadama svoje povijesti i slobodnoga zapadnoga svijeta kojemu
pripadamo, a i svih onih nadela što smo ih upisali u svome Ustavu.
S neskrivenim zadovoljstvom i ponosom, obznanjujemo svim
republikama i saveznim tijelima SFRJ, objavljujemo cijelome svijetu
suverenu volju hrvatskoga naroda i svih gradana Republike, da se
dana†njim danom Republika Hrvatska proglašuje samostalnom i
suverenom dršavom te pozivamo sve viade i parlamente svih država
da prihvate i priznaju šin slobodne odluke hrvatskoga naroda,
din slobode kojim još jedan narod hoče postati punopravnim članom
medunarodne zajednice slobodnoga svijeta.
Donošenjem Ustavne odluke o proglašenju samostalnosti Republike
Hrvatske, šinimo još jedan golem Ť odlučan korak na koji smo bili
obvezani voljom hrvatskoga naroda i većine gradana naše Republike,
one volje koja je veš Ustavom postala granitnim temeljem, a
referendumom velebnim ošitovanjem zrelosti i svijesti našeg
bivstvovanja, na putu konašnoga oživotvorenja pune slobode i
nedjeljive suverenosti Republike Hrvatske, što je bio nedosanjani
stoljetni san hrvatskoga naroda u cjelini, stalni ideal svih naših
predaka i suvremenika, težnja i dežnja svakog našeg dovjeka u
domovini i u tuđem svijetu!"
(Hina) mc
250000 MET jun 91
Australian Open: Pavljučenkova bolja od Vekić
Hamas još ne otkriva popis izraelskih talaca, Netanyahu prijeti odgodom primirja
ZSE: Crobexi dodatno porasli, promet i dalje velik
Svjetske burze snažno porasle, inflacija u SAD-u popušta
TikTok objavio korisnicima u SAD-u da će u nedjelju biti privremeno nedostupan
SKV: Svijet u 4,30 sati
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
Njemački veleposlanik: Trump želi redefinirati ustavni poredak
Više od 70 uhićenih na propalestinskom skupu u Londonu
Trumpovu inauguraciju poremetila hladnoća