NA SJEDNICI SABORA (EMBARGO DOK NE JAVIMO)
ZAGREB, 25. lipnja (Hina) - U prigodi donošenja Ustavne odluke o
samostalnosti Republike Hrvatske predsjednik Republike Hrvatske dr.
Franjo Tuđman održao je izlaganje koje prenosimo u cijelosti:
Štovani predsjedniče, dame Ť gospodo, cijenjeni zastupnici Sabora
Republike Hrvatske.
Pred šest mjeseci 22. prosinca prošle (1990) godine donijeli smo
Ustav Republike Hrvatske.
U prijelaznim i završnim odredbama, u članku 140. Ustava napisali
smo: "Republika Hrvatska ostaje u sastavu SFRJ do novog sporazuma
jugoslavenskih republika ili dok Sabor Republike Hrvatske ne odluči
drugačije.
U prigodi donošenja Ustava, u svome izlaganju, medu inim, rekao
sam da nas ustav obvezuje na izgradnju suvremene i suverene Republike
Hrvatske, na svim područjima, sa svim ovlaštenjima i značajkama
suverenih i slobodnih demokratskih država. Uz to sam dodao da ćemo
prijelaz iz sadašnjega stanja u SFRJ, u kojem republike imaju
nedovoljno odredeni polukonfederalni status, u novo stanje
sukladno našem (hrvatskom) Ustavu, a to znači ili u konfederalni
savez suverenih država, ili u potpunu samostalnost, provoditi
razboritom politikom, kao i do tada, uvažavajući prilike i odnose
snaga u SFRJ, u Europi, i u svijetu.
Istaknu˘ sam još i to, da ćemo se upravljati uvijek i jedino
trajnim interesima i krajnjim ciljevima naroda hrvatskoga, i svih
građana koji Hrvatsku smatraju svojom domovinom. A ti interesi
i ciljevi svode se naravno na to da Reupublika Hrvatska zadobije što
prije punu samostalnost i međunarodno priznatu državnu suverenost.
Na to nas obvezuje na izborima plebiscitarno izražena volja
hrvatskoga naroda, pretočena u svetinju Ustava što smo ga donijeli,
a na koji smo svi mi, koji smo ga borbom za demokratski poredak
pripremali, a potom pisali, izglasali i proglasili, položili samim
time i svečanu prisegu pred licem svoga naroda da ćemo ga
oživotvoriti.
Prošlo je pola godine od toga povijesnoga dana. Razvitak dogadaja
doveo je do toga da primijenimo spomenutu odredbu iz članka 140.
Ustava. Nismo uspjeli ostvarŤti sporazum o savezu suverenih
republika dosadašnje SFRJ, pa su se stoga stekli uvjeti da donesemo
odluku o proglašenju pune suverenosti i samostalnosti Republike
Hrvatske.
Mi smo i prije i nakon donošenja našega Ustava ulagali napore da
se izlaz iz državno-političke krize SFRJ nade u preobrazbi
dosadašnje državne zajednice u savez suverenih republika kao
suverenih država. U tom smislu podnosili smo prijedloge i na
brojnim sastancima u Predsjedništvu SFRJ, i na sastancima
predsjednika republika, odnosno predsjednika predsjedništava
republika. Za'jedno s vodstvom Slovenije podnijeli smo i svoj
pisani nacrt, tkzv. hrvatsko-slovenski konfederalni prijedlog, o
stvaranju saveza suverenih država. Svi ti naši napori nisu urodili
plodom, pa smo onda 21. veljače ove (1991) godine u ovome Saboru
donijeli Rezoluciju o prihvaĆanju postupka za razdruživanje SFRJ
i o mogućem udruživanju u savez suverenih republika. Mi smo, naime,
tom Rezolucijom, kao Republika Hrvatska, prihvatili Rezoluciju
Skupštine Slovenije da pristupamo sporazumnom razdruživanju SFRJ
na više suverenih i samostalnih država. U toj smo Rezoluciji
kazali da nove države, koje nastaju razdruživanjem SFRJ, bivaju
suverene u punom smislu riječi na cjelokupnom prostoru u okviru
postojećih granica republike. Zatim, da će Sabor Republike
Hrvatske predložiti da se postupak razdruživanja izvede postupno,
demokratski i u interesu svih ugovornih strana.
Nadalje smo u toj Rezoluciji izložili naša, hrvatska gledišta,
da je Republika Hrvatska spremna na udrušivanje s ostalim
republikama, ali samo s onim republikama i državama današnje SPRJ
koje si uzajamno priznaju temeljna prava svake od njih na
opstanak, samostalnost, suverenost, jednakost te medunarodni
subjektivitet i štovanje, koje se obvezuju na nemiješanje u
unutrašnje poslove drugih osim kada je to u skladu s pravilima
medunarodnoga prava. Uz to smo iznijeli i sve druge uvjete pod
kojima bismo bili spremni da s drugim republikama sklopimo savez
suverenih republika. I tu smo tada redom u 12 točaka nabrojili da
je za takav savez potrebno da države priznaju i jamče jedna
drugoj suverenost i prostornu cjelovitost, da je neophodno da
sve takve države prihvaćaju opća načela o ljudskim i gradanskim
pravima. Zatim, parlamentarnu demokraciju, slobodno tržište,
pluralizam vlasništva i druga opće prihvaćena načela u današnjoj
Europi i suvremenu svijetu, koi teži stvaranju i europskog i
svjetskog poretka na zbiljskim demokratskim osnovama.
Budući da su, kako slovenska Rezolucija, tako i naša Rezolucija
s prijedlogom o stvaranju saveza, koji smo uputili svim republikama
i saveznoj Skupštini, ostali bez odgovora, a isto tako i svi naši
dosadašnji napori u već spomenutim razgovorima s drugim republikama,
bez odjeka, dotično bez prihvatljiva od9ovora, to smo donijeli
odluku o provedbi referenduma. Išli smo na raferendum ne zato
što ne bismo znali volju i težnje hrvatskoga naroda za punom
suverenošću, već zato što je na jednom sastanku predsjednika
republika bilo prihvaćeno i dogovoreno da se u svim republikama
provede plebiscit ili referendum o tome zašto su gradani: jesu
li za samostalnost republika ili za saveznu državu, odnosno jesu
li za savez suverenih država, ili za jedinstvenu saveznu federativnu
Jugoslaviju?
Naše pitanje upućeno gradanima na referendumu bilo je: jesu li za
suverenu i samostalnu Republiku Hrvatsku, ali takvu republiku koja
jamči kulturnu autonomiju i sva gradanska prava i Srbima i
pripadnicima svih drugih nacionalnosti u Hrvatskoj, i takvu
republiku koja kao suverena i samostalna Hrvatska može stupiti u
savez suverenih država s drugim republikama, prema prijedlogu
Hrvatske i Slovenije za rješenje državne krize. Sukladno
medurepubliškom dogovoru, pitali smo naše gradane takoder jesu
li zato da Hrvatska ostane u federativnoj Jugoslaviji, kao
jedinstvenoj saveznoj državi, prema prijedlogu Republike Srbije i
Crne Gore. Rezultati toga referen'duma potvrdili su politiku
hrvatskoga državnoga vodstva: oni ne dopuštaju nikakve dvojbe o
tome što želi i što zahtijeva hrvatski narod. Oni su bili opet
plebiscitarni izražaj volje hrvatskoga naroda za neovisnošću i
punom samostalnošću.
I usprkos tomu što je odmetništvo u nekoliko općina onemogućilo
izlazak svima na glasačka mjesta, na referendum je izašlo oko
84 posto ukupnog broja glasača po biračkim popisima u cijeloj
Republici, a od toga je svoj glas za samostalnu i suverenu
Hrvatsku dalo 93,24 posto onih koji su glasovali. Bilo je to
još jedno očitovanje političke zrelosti, svijesti i odlučnosti
hrvatskoga naroda i svih gradana Republike Hrvatske da svoju
republiku hoće kao samostalnu i suverenu u svakom pogledu.
Rezultati referenduma, održanog 19. svibnja ove t1991)
godine, obvezali su vrhovništvo Republike, pa i ovaj Sabor, da
poduzmu sve potrebno za odlučno i dosljedno ostvarenje ciljeva
proizašlih iz najdemokratskijeg plebiscitarnog odlučivanja. Na
referendumu očitovana narodna volja potvrdila je, kao što rekoh
u obrazloženju odluke o referendumu, pred cijelom domaćom i
svjetskom javnošću, Ustavom potvrdenu odredbu po kojoj je
suverenitet Republike Hrvatske neotudiv, nedjeljiv i neprenosiv.
U skladu s tim, sama referendumska odluka obvezivala nas je da
razmotrimo je li nastupilo vrijeme za provedbu u život ustavnog
članka 140, po kojem Sabor Republike Hrvatske mora donijeti
potrebnu odluku radi zaštite suverenosti Republike Hrvatske.
Bilo je to rečeno na svečanoj sjednici Sabora u prigodi prve
obljetnice Dana hrvatske državnosti, 30. svibnja ove godine.
Tom prigodom tak•der sm˘ utvrdili, da za sve vrijeme od
uspostave demokratskoga ustavno-pravnog poretka Republike
Hrvatske, neprekidno bivamo suočavani s činjenicama da svojim
postupcima i organi federacije, i organi Republike Srbije, teško,
namjerno i trajno narušavaju teritorijalnu cjelovitost i suverenitet
Republike Hrvatske, ili potpomažu djelatnost protiv njenih interesa.
A sam čin politički bezobzirnog sprečavanja da predstavnik Hrvatske
Stjepan Mesić, u skladu s Ustavom SFRJ, i po redosljedu utvrdenom
Poslovnikom, postane predsjednik Predsjedništva SFRJ, samo je jedan
od najgrubljih ali opetovanih pokušaja držanja Hrvatske u
neravnopravnu položaju u jugoslavenskoj federaciji.
Taj čin koji je izazvao zgražanje ne samo hrvatske nego i sve
svjetske demokratske javnosti, a i zabrinutost najodgovornijih
čimbenika medunarodne politike, samo je zorno podsjećanje na to da
sva stvarnost poslijeratne federativne Jugoslavije nije bila izraz
i ostvarenje ravnopravnosti i pravedne podjele obveza i prava
izmedu njenih naroda i republika. Njezino se cjelokupno državno
i društveno ustrojstvo do te mjere udaljilo od avnojevsko
-zavnohovskih i kasnije ustavnih opredjeljenja, izopačivšŤ se
toliko da je postalo osnovicom onakve protuhrvatske politike u
kojoj su provodeni pogromi protiv Hrvata, u kojoj je gušena
hrvatska samobitnost, i zatirana nacionalna samosvijest do stupanja
da su obični hrvatski ljudi progonjeni zbog hrvatskih simbola i
svakog iražavanja ljubavi spram svojoj domovini. Takvom politikom
Hrvatska je održavana u podredenom položaju u svakom pogledu, pa i
u tom da joj se odreduje tko če je podoban predstavljati u saveznim
federalnim tijelima. Baš zbog toga što smo učinili kraj takvoj
politici, došlo je i do sprečavanja proglašenja Stjepana Mesića za
preds jednika ůPf eds jedništůva SFRJ.
Zbog svega toga, a pogotovu, zbog onemogućivanja ravnopravnosti
Hrvatske i u samomom najvišem saveznom tijelu - Predsjedništvu SFRJ,
jasna referendumska odluka, a i neuspjeh da u razgovorima dodemo
do sporazuma o preobrazbi dosadašnje SFRJ u savez suverenih država,
obvezivali su nas na odluke za ostvarenje pune suverenosti i
samostalnosti.
Sveukupno iskustvo daje nam za pravo, štoviše nalaže nam da ovo
udinimo. I držim da ćemo uvjeriti naše prijatelje u svijetu u
opravdanost ovoga našega postupka. Mi ne možemo više podržavati
život u zajedniškoj državi u kojoj postoji neprekidna pritajena i
javna agresija, patološka mržnja i zloća, prema svemu izvornome
hrvatskom, u dršavnoj zajednici u kojoj smo suočeni s uzastopnim
prijetnjama upotrebe sile, kako one zajednižke tako i ilegalne u
obliku buntovništva i terorizma. Mi ne možemo ostajati u takvoj
zajednici koja tolerira nasilno otimanje geopolitidki, povijesno
i u svakom pogledu hrvatskog teritorija, u takvoj zajednici koja
svojom politikom ne osigurava da plodovi rada naših ljudi, na
moru i kopnu, budu prije svega u interesu njihovŤh obitelji i
njihove vlastite domovine; mi ne možemo trpjeti stanje u kojemu
jugoslavenska zajednica postaje zaštitnikom onih koji se ne
mire sa slobodom, demokracijom i suverenošću Republike Hrvatske.
Progašujući samostalnost Hrvatske, mi dinimo isto ono što Ť
svi narodi svijeta na putu postizanja svoje neovisnosti, i to
iz istih prirodnih i vrhunaravnih razloga. Tako su naprimjer
utemeljitelji ameriške Deklaracije o nezavisnosti 1776. 9odine
pisali: Kada dugi niz zloupotreba i nasilja, koja imaju uvijek
isti cilj, razotkriju namjere da narod i ljude podvrgnu
posvemašnjem bespravlju, njihovo je pravo, štoviše njihova je
dužnost da se izbave takve vladavine i novom svojom vla†ću
osiguraju svoju budućnost.
Zato što imamo pravo na samoodredenje, na slobodu, na slobodu
od straha i od bilo kakve ugroženosti, imamo pravo, ako nas
zajednica ne štiti u našem razvitku pa čak ni od pojava barbarizma
i terora, da se pozovemo na narodnu volju, da svoju suverenost i
svoje pravo ostvarimo u obliku državne samostalnosti.
Na donošenje takve odluke upućuje nas i činjenica da će Republika
Slovenija, prema odlukama svoga plebiscita, do 26. ovog mjeseca
takoder proglasiti svoju punu samostalnost i suverenost. A kod
toga valja imati na umu, da su stanoviti hegemonistički i
jugounitaristički krugovi bili spremni da dopuste izlazak
Slovenije iz SFRJ da bi onda u ostatku Jugoslavije laganije
provodili svoje hegemonističke, centralističke i unitarističke
planove.
Svi ti razlozi upućuju nas na donošenje odluke o punoj suverenosti
i o osamostaljivanju Republike Hrvatske. Hudući da nisu uspjeli naši
napori da zajedno sa svim ostalim republikama nademo izlaz iz
dršavno-političke krize stvaranjem saveza suverenih republika, to
smo poduzimali korake da oživotvorenje pune državne suverenosti,
neovisnosti i samostalnosti pripremimo zajedno sa Slovenijom.
Radi toga da ono bude što bezbolnije, djelotvornije i u što kraćem
roku, težimo da bude uzajamno uskladeno i provedeno istodobno u
objema republikama. Osim neuspjeha da nademo rješenje državno
-političke krize u preobrazbi današnje SFRJ u savez suverenih
država, na Odluku o osamostaljenju upućuju nas i gospodarski
razlozi. Gospodarska kriza, naime, dostila je takav stupanj da
prijeti potpunim privrednim slomom. Ona se izražava u opadanju
proizvodnje, koje je u prvom tromjesečju ove godine bila oko
25 posto niža od istog razdoblja u prošloj godini u kojoj je i
onako bila za 10 posto niža od prethodne godine, ali je zatim
došlo do stanovitog poboljšanja, pa pad u prvih pet mjeseci
iznosi oko 22 posto. A osim pada industrijske proizvodnje za
tako velik postotak, suočeni smo opet s rastučom inflacijom, s
deficitom u platnom bilansu, s bezizglednošću izlaza iz
gospodarske krize u narušenom ustavno-pravnom poretku, u kojem se
dešavaju takve pojave kao što su proboj u monetarni sustav, što
je jednako nezabilježenoj i nepoznatoj pljački u medunarodnom
svijetu. A uz sve to treba podsjetiti i na otimanje imovine
hrvatskih poduzeća u Srbiji, zatim na svojevrstan trgovinski
i carinski rat, na blokadu tržišta, ‹td. Nedvojbeno da sve
to skupa govori da je nastupio krajnji čas, za donošenje političkih
odluka da bi se našao izalz iz takve državno-političke jugoslavenske
krize.
U svezi s našom Odlukom da pristupimo proglašenju samostalnosti
Republike Hrvatske zajedno i u isto vrijeme sa Slovenijom, te da
započnemo, ili točnije da nastavimo, postupak razdruživanja,
potrebno se osvrnuti, ako ne na prijedlog Republike Srbije i
Crne Gore o kojem su svi gradani Republike Hrvatske dali svoj
odgovor na referendumu, odbacivši taj srpsko-crnogorski prijedlog
sa 92 posto glasača, potrebno je da se osvrnemo i na kompromisni
prijedlog koji su iznijeli predsjednici Alija Izetbegović i Kiro
Gligorov u ime Hosne i Hercegovine i Makedonije, a isto tako i
na stajalište predsjednika Saveznog izvršnog vijeća Ante Markovića,
koje on iznosi u svoje ime, i u ime čitave savezne Vlade.
Kompromisni prijedlog Izetbegovića i Gligorova polazi, doduše,
od suverenosti republika, ali se on svodi na to da prihvaća
suverenost republika u jednoj, jedinstvenoj saveznoj državi. A
to u biti znači da se on svodi na održavanje onakvog
nedosljednog i u sebi proturječnog federalno-konfederalnog sustava
kakav smo imali po Ustavu iz 1974. A taj Ustav, kao što znamo
oboren je najprije s jednostranim odlukama Republike Srbije o
ukidanju autonomija Vojvodine i Kosova, zatim, s donošenjem
ustava ili ustavnih akata u svim republikama. Taj Ustav iz 1974.
godine odbacuje se i s poznatim zahtjevom i prijedlogom Srbije
I crne Gore o stvaranju jedne tobože moderne, demokratske
federacije. Haš zbog toga što taj makedonsko-slovenskog konfederalnog
nacrta o suverenosti republika kao država, bio je i prihvaćen od
predstavnika Srbije i Crne Gore.
A uz to oni ga još i u samom prihvaćanju žele očistiti od njegovih
konfederalnih elemenata, kao što su i prije u raspravama o
državno-političkoj krizi tvrdili da su upravo konfederalni
elementi u Ustavu iz 1974. bili uzročnikom državno-političke krize
u koju je upala SFRJ.
Budući da takav kompromisni prijedlog za nas, kao ni za Sloveni-ju,
nije prihvatljiv, i budući da smo prisiljeni zaključiti da je
nemoguće postići sporazum sa svim republikama o savezu suverenih
država, to smo upućeni na odluku da proglasimo samostalnost, a
da savez uspostavimo izmedu Hrvatske i Slovenije. Ali s obzirom na
to da ga ne prihvaćju ostale republike, onda moramo i medusobno
razmotriti koje će elemente takav hrvatsko-slovenski savez
sadržavati.
U svezi sa saveznom VLadom, potrebno je spomenuti da se u
posljednje vrijeme iz redova savezne Vlade, njenog ministra za
inozemne poslove, pa i samog predsjednika, poduzimaju koraci
koji, doduše, prihvaćaju ideju o rješavanju državno-politiške
krize na osnovama saveza suverenih republika, ali u praksi šine
korake osobito u informiranju inozemne javnosti na način da
stvaraju takvo raspoloženje koje je u biti protiv i onakvog
saveza kakvog naša Republika Hrvatska i Republika Slovenija
predlažu, a pogotovo su protiv osamostaljenja i pune suverenosti
republika.
(Hina) nastavlja se
250000 MET jun 91
ZSE: Crobexi dodatno porasli, promet i dalje velik
Svjetske burze snažno porasle, inflacija u SAD-u popušta
TikTok objavio korisnicima u SAD-u da će u nedjelju biti privremeno nedostupan
SKV: Svijet u 4,30 sati
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
Njemački veleposlanik: Trump želi redefinirati ustavni poredak
Više od 70 uhićenih na propalestinskom skupu u Londonu
Trumpovu inauguraciju poremetila hladnoća
Trump želi u Kinu u prvih 100 dana mandata
Prekid vatre u Gazi počinje u nedjelju ujutro