LE BOURGET, 24. lipnja (AFP/Hina) - Na aeronautičkom salonu u
Bourgetu, industrijska špijunaža je bila "na djelu", iako se
brojni francuski i strani industrijski proizvodači slažu u
izjavi kako je puno produktivnije čitanje specijaliziranih
časopisa.
Oko izloženih materijala, koji su se danonoćno čuvali,
osjećalo se nepovjerenje. "Osjetljive" firme poput Thomsona,
Aerospatialea ili Matre, podijelile su štandove. Jedan dio
štandova bio je pristupačan svima, dok je u paviljonima gdje
su kućice industrijskih proizvodača "u kojima se govore mnoge
stvari i gdje se ne voli prisluškivanje" ulaz bio rezerviran
prijateljima ili klijentima.
Glede aviona-lovaca i borbenih helikoptera pravilo je bilo
jednostavno: ne dira ih se. Ono se primjenjivalo kako na
one koji su im se divili, tako i na ministra, što je na svojoj
koži osjetio francuski ministar obrane Pierre Joxe, pri
otvaranju salona. U društvu predsjednika Francoisa Mitterranda
u prostoru rezerviranom za američki vojni avion F-117, na pamet
mu je pala "zlosretna" ideja da dodirne avione. Odgovor je
bio. "dont touch", kojeg je uzviknuo američki čuvar.
Čak iako su poznati materijali od kojeg je napravljena obloga
aviona ona je bila označena s "tajna-obrana". "Vještina izrade"
bila je okružena s najvećom diskrecijom.
Ako običan dodir nekom amateru i neće otkriti tajnu, u slučaju
dodira prstenom s oštrim rubovima mogu se uzeti uzorci koji će
se kasnije analizirati u laboratoriju, objašnjava dobro
obaviješteni izvor.
"Na takvu priredbu dolaze brojni špijuni, budući ima je ona
korisna da pokupe informacije, te da nauče stvari koje će
kasnije provjeriti", objašnjava jedan stručnjak za sigurnost.
Rijetki su oni kojima je zabranjen boravak u salonu, dok se
češće oko vojnih atašea ili delegacija na koje se sumnja
"preuzima briga" kada dođu u Bourget.
Špijuni "vrebaju" pokazne letove, tijekom kojih je prilično
jednostavno izmjeriti brzinu nekog aviona, njegove mogućnosti
razvoja, njegov radarski zapis. Industrijski proizvodači
upotrebljavaju kontra-mjere, pažljivo odabiru putanje leta i
ne opremajući posve avione.
Kada je na prošlom salonu 1989. godine jedan MIG-29 pao, na
licu mjesta prvi nisu bili vatrogasi nego agenti KGH-a, tvrdi
jedan francuski stručnjak.
Na tlu su industrijski proizvodači posegnuli za "starom dobrom
varkom" zamjenjujući neke dijelove aviona elementima makete.
Posebna pažnja bila je posvećena raketnim glavama tzato što
imaju koordinator cilja, kao i prednjim dijelovima aviona gdje
se nalaze radari.
(Hina) kš
240000 MET jun 91
Australian Open: Pavljučenkova bolja od Vekić
Hamas još ne otkriva popis izraelskih talaca, Netanyahu prijeti odgodom primirja
ZSE: Crobexi dodatno porasli, promet i dalje velik
Svjetske burze snažno porasle, inflacija u SAD-u popušta
TikTok objavio korisnicima u SAD-u da će u nedjelju biti privremeno nedostupan
SKV: Svijet u 4,30 sati
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
Njemački veleposlanik: Trump želi redefinirati ustavni poredak
Više od 70 uhićenih na propalestinskom skupu u Londonu
Trumpovu inauguraciju poremetila hladnoća