FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

INDUSTRIJSKA ŠPIJUNAŽA NA AERONAUTIČKOM SALONU U LE BOURGETU

LE BOURGET, 24. lipnja (AFP/Hina) - Na aeronautičkom salonu u Bourgetu, industrijska špijunaža je bila "na djelu", iako se brojni francuski i strani industrijski proizvodači slažu u izjavi kako je puno produktivnije čitanje specijaliziranih časopisa. Oko izloženih materijala, koji su se danonoćno čuvali, osjećalo se nepovjerenje. "Osjetljive" firme poput Thomsona, Aerospatialea ili Matre, podijelile su štandove. Jedan dio štandova bio je pristupačan svima, dok je u paviljonima gdje su kućice industrijskih proizvodača "u kojima se govore mnoge stvari i gdje se ne voli prisluškivanje" ulaz bio rezerviran prijateljima ili klijentima. Glede aviona-lovaca i borbenih helikoptera pravilo je bilo jednostavno: ne dira ih se. Ono se primjenjivalo kako na one koji su im se divili, tako i na ministra, što je na svojoj koži osjetio francuski ministar obrane Pierre Joxe, pri otvaranju salona. U društvu predsjednika Francoisa Mitterranda u prostoru rezerviranom za američki vojni avion F-117, na pamet mu je pala "zlosretna" ideja da dodirne avione. Odgovor je bio. "dont touch", kojeg je uzviknuo američki čuvar. Čak iako su poznati materijali od kojeg je napravljena obloga aviona ona je bila označena s "tajna-obrana". "Vještina izrade" bila je okružena s najvećom diskrecijom. Ako običan dodir nekom amateru i neće otkriti tajnu, u slučaju dodira prstenom s oštrim rubovima mogu se uzeti uzorci koji će se kasnije analizirati u laboratoriju, objašnjava dobro obaviješteni izvor. "Na takvu priredbu dolaze brojni špijuni, budući ima je ona korisna da pokupe informacije, te da nauče stvari koje će kasnije provjeriti", objašnjava jedan stručnjak za sigurnost. Rijetki su oni kojima je zabranjen boravak u salonu, dok se češće oko vojnih atašea ili delegacija na koje se sumnja "preuzima briga" kada dođu u Bourget. Špijuni "vrebaju" pokazne letove, tijekom kojih je prilično jednostavno izmjeriti brzinu nekog aviona, njegove mogućnosti razvoja, njegov radarski zapis. Industrijski proizvodači upotrebljavaju kontra-mjere, pažljivo odabiru putanje leta i ne opremajući posve avione. Kada je na prošlom salonu 1989. godine jedan MIG-29 pao, na licu mjesta prvi nisu bili vatrogasi nego agenti KGH-a, tvrdi jedan francuski stručnjak. Na tlu su industrijski proizvodači posegnuli za "starom dobrom varkom" zamjenjujući neke dijelove aviona elementima makete. Posebna pažnja bila je posvećena raketnim glavama tzato što imaju koordinator cilja, kao i prednjim dijelovima aviona gdje se nalaze radari. (Hina) kš 240000 MET jun 91

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙