LJUBLJANA, 12. lipnja (Hina) - Na današnjoj zajedničkoj sjednici svih vijeća skupštine Slovenije kojoj je bila nazočna i delegacija SIV-a, koja je prije toga razgovarala sa slovenskom vladom o procesu slovenskog razdruživanja, prvi
govornik Lojze Peterle je u dužem izlaganju naveo neke od razloga koji su Sloveniju vodili u donošenju odluke o osamostaljivanju, pri čemu je kao ilustraciju teškoća s kojima se u jugoslavenskom okviru susretala Slovenija, naveo raspuštanje kosovske Skupštine, ustanovljenje tzv. Krajine i blokadu rada Predsjedništva SFRJ.
LJUBLJANA, 12. lipnja (Hina) - Na današnjoj zajedničkoj sjednici svih
vijeća skupštine Slovenije kojoj je bila nazočna i delegacija SIV-a,
koja je prije toga razgovarala sa slovenskom vladom o procesu
slovenskog razdruživanja, prvi govornik Lojze Peterle je u dužem
izlaganju naveo neke od razloga koji su Sloveniju vodili u donošenju
odluke o osamostaljivanju, pri čemu je kao ilustraciju teškoća s
kojima se u jugoslavenskom okviru susretala Slovenija, naveo
raspuštanje kosovske Skupštine, ustanovljenje tzv. Krajine i blokadu
rada Predsjedništva SFRJ. #L#
On je takoođer iznio slučajeve u kojima po njegovu mišljenju savezna
vlada nije reagirala na slovenske inicijative, npr. kada se radilo o
potrebi deblokiranja ekonomskih odnosa među republikama, te ustvrdio
da su u Jugoslaviji u međuvremenu formirani različiti gospodarski
sustavi, koji se temelje i na različitim ideološkim temeljima. Peterle
se posebno osvrnuo i na neodazivanje SIV-a na slovensku Rezoluciju o
razdruŽivanju i zahtjev za izradbom djelidbene bilance. Prema
Peterleu, Slovenija bi od 26. lipnja nastavila pregovore o mogućim
novim vezama sa drugima, ali na novim temeljIma, pri čemu zamjera
SIV-u da još ne vidi "sve dimenzije slovenske suverenosti".
Peterle je naveo da je u nekim sferama Slovenija veĆ ostvarila
faktičko osamostaljivanje, npr. na fiskalnom području, dok bi se
monetarno osamostaljenje provelo postupno, sa dinarom kao rješenjem u
prijelaznom razdoblju. Na području carinske politike moguće je više
rješenja: carinski sporazum, različit način uplate carina ili pak
preuzimanje carinske službe od strane Slovenije. U međunarodnim
odnosima Slovenija posebno uzima u obzir Deklaraciju Europskog
parlamenta o Jugoslaviji, gaje se naglašava položaj republika pa i
pokrajina.
Obavljanje vanjskopolitičkih poslova za Sloveniju moglo bi se
urediti preko slovenske sekcije u Saveznom sekretarijatu za vanjske
poslove, pri čemu bi Slovenija taj servis i plaćala, što bi bilo
rješenje za prijelazno razdoblje, a ako dogovora ne bude - rekao
je Peterle - onda bi Slovenija vođenje vanjskopolitičkih poslova
uredila samostalno. Predsjednik slovenske vlade govorio je i o
prijelaznim rješenjima za JNA, koja bi u Sloveniji ostala do 1993.
godine.
Zatim je riječ uzeo Ante Marković, koji je govoreći o inicijativi za
ovaj nastup spomenuo da je ideja za nj potekla na sastanku slovenske
vodeće trojke u Beogradu, što se dogodilo neposredno nakon posjeta
Santera i Delorsa. Na početku je Marković naveo zasluge koje ima
njegova vlada u provođenju politike demokratizacije, reformi i
uvođenja političkog pluralizma, rekavši da je već u svom inauguralnom
nastupu govorio o teškoćama što će se pojaviti, te na njegovo
predviđanje da će se na socijalnim i ekonomskim problemima kao svojoj
političkoj bazi okupiti sve protureformske i antidemokratske snage, te
da je zemlja upravo u vrhuncu tog razdoblja. "Te procese", rekao je
Marković, "moguće je riješiti na dva načina, od kojih je prvo rješenje
u postupnom i stabilnom procesu promjena, a drugi u kaotičnim
promjenama, atomizaciji društva i kaosu koji bi do jeseni rezultirao
privrednim krahom."
Marković je rekao da je prošle jeseni zaustavljen uspješan hod
reforme, te do uspostave osam pravnih sustava, što je uzrokovalo
pravnu anarhiju, kaos i eroziju. SIV je u međuvremenu nekim novim
rješenjima za prijelazno razdoblje, kakav je bio program 11 plus tri
pokušao spasiti sustav novom regulacijom zajedničkih funkcija. "Zastoj
u reformi može se zaustaviti", rekao je Marković, dodavši: "To je
moguće provesti nizom ekonomskih, socijalnih i političkih poteza,
konstituiranjem Predsjedništva Jugoslavije i proglašavanjem
predsjednika, rješavanjem pitanja Kosova i Knina, što su sve
pretpostavke za civilizacijski način života".
(Hina) ds
120000 MET jun 91