POLITIČKOGA KRIMINALA U REPUBLICI HRVATSKOJ OD 1. LIPNJA
$ 1990. DO 27. SVIBNJA 1991. G.
ZAGREB, 4. lipnja (Hina) - "Politički je kriminal u ovome
trenutku najopasniji za Republiku Hrvatsku kao ugrožavatelj
njezina ustavnog poretka, a i uzrok privredne recesije kako
umanjivanjem turističkih postignuća, tako i sprečavanjem
stranih i drugih ulaganja u ostale grane našega gospodarstva. Uz
to, taj kriminal izaziva osječaj nesigurnosti i medunacionalnoga
nepovjerenja, a povećana naoružanost stanovništva dovodi do rasta
raznih nepolitičkih krivičnih djela", ističe se, medu ostalim, u
priopćenju o stanju i problemima rješavanja političkog kriminala
u Republici Hrvatskoj od 1. lipnja 1990. do 27. svibnja 1991.
Javnog tužilaštva Hrvatske.
"Zato sprečavanje političkog kriminala nije odmak od demokracije
i ograničavanje sloboda, čak ni onda, kada kažnjava počinitelje
nekŤh djela koja su čisto verbalna", navodi se u priopćenju.
"Pod političkŤm kriminalom podrazumijeva se tri glavne grupe
djela.
Prva su razni ideolozi koji širenjem laži uznemiruju narode,
izazivaju međunacionalnu ili međukonfesionalnu mržnju, nagovaraju
na primjenu nasilja u rješavanju političkih pitanja pa i mijenjanju
granica Republike Hrvatske i uopće, idejno djeluju na poticanju
primjene nasilja u politici.
U drugu grupu političkih delikvenata spadaju izravni organizatori
(Hina - nastavlja se)
61. PRIOPĆENJE ... (2)
i kolovođe kriminalnih grupa s političkom pozadinom.
Najopasniji na licu mjesta su naoružani politički odmetnici, koji
čine konkretna krvava ili koristoljubna kažnjiva djela. No i oni
su, dakako, samo proizvod nastojanja ideologa i organizatora
terorizma u Hrvatskoj.
Postoji tu i spontani politički kriminalitet i niz prekršaja te
vrste. No takvim nedjelima hrvatske vlasti lakše staju na kraj.
Osim toga, iako često ima ružan izgled, on slijedi kakvu-takvu
ideju zaštite interesa Hrvatske i njezina stanovništva pa i
nije krajnje opasan."
U nastavku priopćenja navodi se da Javno tužiteljstvo Republike
Hrvatske prati politički kriminal i u skladu s općim interesŤma,
nastoji ga kazniti, u čemu se suočava s raznim problemima. "Na
mnoga mjesta raznih diverzija nije moguće uopće stupiti, da bi se
provela istraga i prikupili dokazi. Do mnogih poznatih počinitelja
kažnjivih djela nije moguće niti doći. Tako je moguće to, da je
na primjer gospodin Simo Dubajić nedostupan organima pravosuda,
koji se hvali sudjelovanjem u ubijanju desetaka tisuća Hrvata i
koji potajno dolazi u Hrvatsku naoružavati i organizirati
odmetnike. Politički oportunitet nalaže, pak, pregovore s nekim
vodama kriminalnih grupa. Kazneni zakon koji nam je sada na
raspolaganju nije definitivan. Savezni organi ne priznaju nove
hrvatske zakone. Nismo u stanju ostvariti suradnju s organima
nekih republika u SFRJ", ističe Javno tužilaštvo Hrvatske.
"Javnom tužiteljstvu u Republici Hrvatskoj je do sada podnijeto
94 krivične prijave protiv poznatih počinitelja krivičnih djela,
začetništva, organiziranja i provodenja političkoga terora.
(Hina - nastavlja se)
61. PRIOPĆENJE . . . ( 3 )
Najviše ih je (64) prijavljeno za krivično djelo oružane pobune,
iz žl. 236. tč. f. Kaznenoga zakona Republike Hrvatske. 21 je
osumnjičenik za tu vrstu kažnjivog djela u pritvoru. Deset je
prijavljenih bilo zbog krivičnoga djela izlaganja poruzi Republike
Hrvatske iz čl. 80. Krivičnog zakona Reupublike Hrvatske. Zbog
terorizma iz čl. 236g. prijavljeno je devet osoba od kojih je šest
u pritvoru. Ostali su prijavljeni zbog pozivanja na nasilnu promjenu
ustavnoga ustrojstva Republike Hrvatske i izazivanja nacionalne
mržnje, razdora ili netrpeljivosti.
Nije malen broj paljenih i uništenih obiteljskih kuša i vikendica
vlasništvo osoba srpske nacionalnosti.
Podnijeto je i 86 prijava za djela političkog kriminala na
području Republike Hrvatske koja su počinile nepoznate osobe.
Ovome bi pregledu trebalo još dodati i veliki broj krivičnih
prijava zbog kršenja članka 197. Krivičnog zakona Republike
Hrvatske, širenjem lažnih vijesti kojim se izaziva uznemirenost.
Mnogi od prijavljenih nisu državljani Republike Hrvatske, već
Socijalističke Republike Srbije, pa su nam postali nedostupnima",
ističe dalje Javno tužilaštvo Hrvatske.
"Već pri laičkom pogledu na ove podatke vidi se da je velik
broj prijava protiv nepoznatih počinitelja i da je od poznatih
prijavljenika vrlo malo onih koji su dostupni pravdi. Tome nije
uzrok jedino borbena moć odmetničkih i razbojničkih snaga u
Republici Hrvatskoj.
Uz neke lažno nezavisne političare tri su glavne grupe koje
onemogućavaju uspješno djelovanje organa vlasti u Republici
Hrvatskoj.
(Hina - nastavlja se)
61. PRIOPĆENJE . . . ( 4 )
Savezni organi kao na primjer Ustavni sud Jugoslavije negiraju
važnost zakona Republike Hrvatske. Oni čak prijete i kaznenim
mjerama protiv onih koji radeći u organima Republike Hrvatske
primijene hrvatske zakone, ako su oni protivni odredbama saveznih.
Slično postupa i savezna policija i jedan dio JNA, organi javnog
priopćavanja pod saveznom kontrolom, administracija, Savezno
javno tužiteljstvo i neki drugi organi SFRJ. Oni time otvoreno
podupiru razbojništvo u Republici Hrvatskoj, uza sve priče o
potrebi suradnje i ravnopravnosti. Napokon, istupi mnogih
saveznih službenika izrazito su protuhrvatski pa i
protudemokratski.
Socijalistička Republika Srbija dosljedno socijalističkoj
ideologiji koju zastupa njezina vlast, osjeća potrebnu da silom
izbori društveno ustrojstvo za koje se zalaže. Zato nije niti
čudno, da je socijalistička vlast u Republici Srbiji pridonijela
i otimačini hrvatskoga vlasništva na njezinu tlu.
Tek su treći faktor ometanja pravde u nas najgori njezini
prekršitelji. PočinŤtelji teških krivičnih djela i njihove vode.
Oni ne bi bili tako izdržljivi kada ne bi imali pomoć od saveznih
organa i socijalističke vlasti u SR Srbiji. Ne bi bili ni tako
uporni, da nisu pod utjecajem nemilosrdne propagande.
Zbog svih tih okolnosti dolazi do apsurda, da zbog kažnjivih
djela lakše odgovaraju Hrvati i drugi naši lojalni gradani negoli
najpodmuklˇji i najkrvaviji protuhrvatski zločinci.
Neodrživost ovakvog stanja ne smije biti razlogom pretjerane
uznemirenosti našega pučanstva. Razlozi za nezadovoljstvo nestat
će osŤguravanjem pune suverenosti Republike Hrvatske. Ono što še
CHina - nastavlja se)
61. PRIOPĆENJE ... (5)
tada nastupiti, garantirano neće biti osveta, već uspostava pravde
i zakonja na cijelom području Republike Hrvatske što znači
jednakost za sve bez iznimke pred zakonom.
Zbog svih razloga, koji su ovdje opisani, taj će čin vrijedjeti
i truda i moguših žrtava. Zato još jednom pozivljem sve gradane
Republike Hrvatske da izvršavaju odluke svog državnog vodstva, a
sve ljude, koji se nadu na njezinu tlu, da se drže njezinih zakona,
radi pravde i svoje sigurnosti", ističe se na svršetku priopćenja što
ga je potpˇsao javni tužitelj Republike Hrvatske ţeljko Olujić.
(Hina) mn
040000 MET jun 91
Revitalizacija perivoja Viktorovac, omiljenog mjesta za šetnje i druženje Siščana
HUB: Troškovi zaduživanja u RH usporedivi s razvijenim članicama europodručja
Potres kod Petrinje magnitude 4,0
U MVEP-u potpisani sporazumi o suradnji s pet hrvatskih loptačkih sportskih saveza
Sisak izborio predplayoff - ključnu seriju za ulazak u playoff Alspke hokejaške lige
Riječki vatrogasci uskoro dobivaju četiri nova vozila, navalna i šumska
Riječki Možemo protiv prenamjene prostora bivšeg Istravina
Sutra izvanredna video-konferencija Europskog vijeća radi priprema za samit
Oporba: Neprihvatljivo je da u globalnoj krizi premijer i predsjednik ne razgovaraju
Oporbene zastupnice: DP nije jedinstven, idemo na prijevremene izbore