FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PLATFORMA IZETBEGOVIĆA I GLIGOROVA

SARAJEVO, 3. lipnja (Hina) - "Mi držimo da jugoslavensku zajednicu možemo dalje sačuvati jedino putem njenog preuredenja u zajednicu jugoslavenskih republika (savez jugoslavenskih republika, savez jugoslavenskih država), koja bi imala obilježje državne zajednice". To se, izmedu ostalog, ističe u zajedničkoj platformi o budućoj jugoslavenskoj zajednici predsjednika Predsjedništva BiH Alije Izetbegovića i predsjednika Republike Makedonije Kire Gligorova. "Inzistiranje isključivo na državno-pravnoj formi Jugoslavije kao savezne države u kojoj se ne bi polazilo od suverenosti republika", navodi se u platformi, "mogla bi po našem mŤšljenju voditi definitivno raspadu Jugoslavije". "Ovakvo stanovište ne vodi računa čak nŤ o realnom stanju, odnosno o sadašnjoj ustavnoj i faktičkoj pozicijŤ republika kao država". Izetbegović Ť Gligorov zauzimaju se da se "u svim republikama i u budučoj zajednici trebaju osigurati uvjeti u kojima če se garantirati europski stupanj promocije i zaštite gradanskih i nacionalnih prava, kao i efikasan mehanizam njihove kontrole i zaštite". Platformom se predvida eksplicitno prihvačanje svih europskih konvencija i političkih dogovora, koji se tiču zaštite ljudskih prava, a prije svega europske Konvencije o ljudskim pravima i osnovnim slobodama sa svih devet protokola. Takoder je nužno prihvatiti u zakonodavstvu načelo izravnog primjenjivanja europskih standarda u sporovima i nacionalnim zakonodavstvima u republikama (Hina - nastavlja se) 52. PLATFORMA ... t2) i zajednici, čime se unutrašnjˇ poretci izlažu izravnoj kontroli medunarodnih instanci u ovoj oblastŤ, a to, kako stoji u platformi, podrazumijeva prihvaćanje odgovarajućih nadležnosti institucija kao što su: Komisije za ljudska prava Vijeća Europe, Europskog suda i odgovarajućih institucija i mehanizama KESS-a. Potrebno je dogovoriti i detaljnu (strožu) proceduru i zaštitu ljudskˇh i zajedničkih prava manjina na razini zajednice jugoslavenskih republika, a to se može osigurati, drže autori platforme, odgovarajućom sudskom instancom paritetnog sastava za rješavanje spornŤh pitanja, što ne isključuje daljnji postupak u europskim tijelima. U ovom kontekstu, po mišljenju Izetbegovića i Gligorova, treba tražiti i rješenja za ostvarivanje prava naroda na odredenje, koje uključuj e i pravo na odcjepljenje. Polazimo od toga da je ostvarivanje ovog prava moguče samo kao pravo naroda organiziranog u jednoj od postojećˇh republika u odnosu na širu zajednicu, a ne cijelog "podijeljenog naroda" koji svoja suverena kao 'pravo c prava ostvaruje u više republˇka. Ovo zadnje bi impliciralo jedan sasvim antieuropski trend i otvaralo bi stalni sukob izmedu bitno izmiješanih naroda u republikama tšto je slučaj praktično u svim narodima koji čine današnju Jugoslaviju). Slična situacija je u velikom broju zemalja u Europi. Zato držimo da je i referendum kao sredstvo ostvarivanja ovakvog prava moguče orgnaizirati samo kao izjašnjavanje gradana na razini republika, ističe se, uz ostalo, u platformi. Temeljni ekonomski interes zajednice je osiguravanje zajedničkog tržišta sa slobodnim protokom roba, usluga, kapitala i radne snage, tHina - nastavlja se) 52. PGATFORMA ... t3) a zabranjena je diskriminacija izmedu gradana republika kao članica zajednice u pogledu zapošljavanja, nagradivanja i drugih uvjeta rada, s tim da na zajedničkom tržištu svi oblici vlasništva i svi oblici privredivanja imaju isti položaj i ravnopravni su. Platformom se predvida slobodno osnivanje poduzeća i podružnica i njihova djelatnost pod jednakim uvjetima na području zajednice, uz napomenu da medu članicama zajednice nema carina, a prema trećim državama postoji jednak, zajednički carinski režim. U zajednici se, takoder, uskladuje politika u oblasti prometa, veza, energetike i poljoprivrede i usladuju se tehničko-tehnološki sustavi u oblasti prometa, veza i energetˇke. Za područje zajednice vrijedi jedna zajednička valuta i jedna središnja emisijska banka, s tim da zajedničku valutu treba čvrsto vezati za ecu. Izetbegović i Gligorov, osim toga se zauzimaju za jedinstven monetarni, bankarski, devizni, vanjskotrgovački, carinski i sustav kreditnih odnosa s inozemstvom, kao i uključivanje u medunarodni sustav ekološke zaštite. Izvorni suverenitet pripada republikama, koje dio svog suvereniteta prenose na zajednicu, napominje se u platformi i dodaje: republike imaju zajednički interes da zajednica ima medunarodno-pravni subjektivitet i da bude nositelj medunarodno-pravnog kontinuiteta Jugoslavije i garant obveza, koje je Jugoslavija preuzela u medunarodnoj zajednici, podrazumijevajući sve zaključke i ratificirane bilateralne i multilateralne akte. Republike imaju medunarodno-pravni subjektivitet u skladu s medunarodno-pravnim priznanjem. Dalje se naglašava da zajednica može zaključivati medunarodno-pravne i druge ugovore, pod uvjetom CHina - nastavlja se) 52. PLATFORMA ... (4) da u posebnoj proceduri republike zajednici daju mandat za zaključivanje takvog ugovora, i dodaje da će republike voditi brigu i štititˇ svoje gradane koji žive izvan zajednice, razvijati političke, privredne, kulturne i druge odnose sa zemljama, koje su od posebnog interesa za te republike, zaključivati i ratificirati medunarodne ugovore i stupati u medunarodne i regionalne organizacije na temelju vlastitih interesa i u skladu sa stupnjom svog medunarodnog priznanja. Republike še voditi samostalnu vanjsku politiku i sudjelovati u utvrdivanju ukupne politike zajednice. Zajednica će, nastavlja se u platformi, kao medunarodno-pravni sljednik Jugoslavije biti članica Organizacije ujedinjenih naroda, a svaka republika u skladu sa svojim medunarodnim priznanjem može takoder biti članica OUN i drugih medunarodnih organizacija. Osim toga što če zajednica imati diplomatsko-konzularna predstavnˇštva u onim zemljama i kod onih medunarodnih organizacija, koje su od interesa za republike, platformom se predvida i mogućnost da i republike imaju svoja predstavništva. Dvojica republičkih lidera drže da republike imaju interes da organiziraju zajedničku obranu radi očuvanja teritorijalnog integriteta i zaštite unutrašnjih i vanjskih granica zajednice, i da će zajedničke oružane snage biti pravno i stvarno depolitizirane i racionalno organizirane, a sastav njihovog komandnog vrha nacionalno izbalansiran. Zauzimajući se za otvaranje p rocesa profesionalŤzacije zajedničkih oružanih snaga, autori platforme takoder ističu da će i republike imati svoje oružane snage - teritorijalna obrana i ostali oblici oružanih (Hina - nastavlja se) 52. PLATFORMA ... (5) snaga (milicija, policija), kao i civilna zaštita nalaze se u nadležnosti republika. A u slučaju vanjske agresije, oružane snage zajednice i republika djelovat će zajedno i bit će stavljene pod zajedničku komandu, kaže se u platformi bosanskohercegovačkog i makedonskog predsjednika. Što se tiče položaja, strukture i načina odlučivanja u organima zajednice, Izetbegov.ić i Gligorov se zauzimaju za osiguravanje pune ravnopravnosti i isključivanje svake majorizacije i preglasavanja. Oni predlažu da se organi zajednice (parlament, zajednički šef zajednice, vijeće ministara i druge zajedničke institucije) konstituiraju na paritetnom principu - od jednakog broja članova iz svake republike. A odlučivanje u ovim organima zasniva se na načelu suglasnosti republika i uz precizno utvrdene izuzetke donošenja privremenih mjera kvalificiranom većinom (za neodgodŤva pitanja obrane, izvršavanje preuzetih medunarodnih obveza i sl.). Platformom je predvidena i dislokacija najvažnijih organa i institucija zajednice u sve republike. Autori predlažu da se dogovor sačinjen na navedenim temeljima zaključuje na rok od pet (alternativa: deset) godina i da se opet razmatra u proljeće 1996. Calternativa: 2001.) godine. A za rješavanje spornih situacija i za izvršavanje dogovorenog, platformom je predvideno da se republike prihvaćaju da se sukcesivno, alternativno ili kumulativno primijene slijedeće garancije: nadležnost paritetnog suda zajednice, angažiranje zajedničkih oružanih snaga i primjena mehanizama KESS-a za rješavanje sukoba ili odgovarajućih europskih institucija. (Hina) mn 030000 MET jun 91

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙