FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

M. KUČAN O OSAMOSTALJIVANJU SLOVENIJE

LJUBLJANA, 24. travnja (Hina) - Na zajedničkoj sjednici svih vijeća Skupštine Slovenije posvećenoj osamostaljivanju Republike Slovenije poslanicima se obratio predsjednik Predsjedništva Milan Kučan, koji je podsjetio na obveze, koje je slovenskoj politici dala odluka o plebiscitu, te naglasio da su u obavljanju te zadaće usklađeno djelovali Vlada, Predsjedništvo i Skupština Slovenije. Ukratko, ocjenjujući političku situaciju u Jugoslaviji, nakon što su sve republike, kako je rekao, faktički dovele do toga da je Jugoslavija "stvarno pravno, gospodarski i politički dezintegrirana", Kučan je opetovao slovenski stav o načinu razrješenja krize te rekao: "Na sastancima predsjednika republika dosljedno sam zastupao plebiscitnu odluku da smo se odlučili biti samostalna država i da želimo sporazumom urediti zajednički život u Jugoslaviji. O toj odluci ne može biti nikakvih pregovora, ni sa drugim republikama ni s organima federacije, nego samo o tome kako na sporazuman način riješiti sve odnose u vezi s tim. Kučan je u nastavku rekao da se o slovenskom prijedlogu za razdruživanje do sada izjasnio samo Sabor Republike Hrvatske, što pokazuje "da u Jugoslaviji nema prave spremnosti za novi dogovor republika nego se želi samo "popraviti" postojeća Jugoslavija. Dalje je Kučan iznio prijedlog Slovenije i Hrvatske, koje su već donijele odluke da se konstituiraju kao samostalne, nezavisne i suverene države, nasuprot Srbiji i Crnoj Gori, koje po Kučanovoj interpretaciji ne priznaju suverenost republika ni njihov teritorijalni integritet. Istaknuvši neke nelogičnosti u stajalištu što ga zastupa Srbija, "jer suverenost zapravo priznaje samo srpskom narodu, a ne i drugima", Kučan je rekao: "Slovenski narod nije nikada bio priključen Kraljevini Srbiji, nego su njegovi politički predstavnici odlučili da se udruže u državu Srba, Hrvata i Slovenaca, a kasnije u Jugoslaviju na temelju razloga koji su tada opravdavali takvu odluku". Također Kučan je rekao da srbijanski koncept predstavlja nešto što je u suprotnosti s povijesnim činjenicama, te da zahtijeva primat i priznanje posebnog položaja i interesa Srbije u Jugoslaviji, te da se Slovenija s time ne može i neće složiti. Dalje je prenio ukratko stajališta Makedonije i BiH o uređenju budućih odnosa u Jugoslaviji, te iznio slovenski prijedlog uređenja budućih odnosa u sedam točaka: l. razdruživanje Jugoslavije treba obaviti nenasilno, demokratski, postupno i sporazumno; 2. republike se formiraju kao samostalne, suverene i nezavisne države ili se povezuju u jednu saveznu državu; 3. novonastale države međusobno priznaju status suverene države kao subjekta međunarodnog prava i teritorijalnu cjelovitost među republikama i u odnosu na granice prema susjednim državama; 4. osamostaljivanje republika ili njihovo povezivanje u saveznu državu ne smije ići na štetu drugih ili ugrožavati mir u svijetu; 5. u odnosu prema trećim državama republike će se uzdržavati od postupaka, koji bi škodili pojedinim republikama i međusobno si pomagati za što brže međunarodno priznanje; 6. po osamostaljivanju bilo koje republike ne može se ni jedna republika držati za jedinog pravnog nasljednika nego su u nasljedstvu Jugoslavije sve ravnopravne; 7. sva pitanja u vezi s pravnim nasljedstvom Jugoslavije i pravima i obvezama u vezi s tim rješavaju se u skladu s važećim pravilima međunarodnog prava, osobito Bečkim konvencijam o sukcesiji. Stručnu podlogu za pravno nasljeđivanje radio bi SIV, a na temelju tog bi Slovenija bila spremna izvršavati svoje obveze iz razdoblja zajedničkog života, pri čemu je Kučan posebno spomenuo JNA, odnosno potrebu da Slovenija s njom uredi odnose, te pitanje njenog odlaska iz Slovenije. U vezi postojećih dugova prema inozemstvu Kučan je istaknuo potrebu da se s internom bilancom u Jugoslaviji slože i strani zajmodavci, jer bi takav sporazum i njima koristio. U slučaju da ne bi došlo do sporazumnog razdruživanja Kučan je rekao da dolazi u obzir i postupak pred međunarodnim sudom ili međunarodna arbitraža, te institucije Konferencije o europskoj sigurnosti i suradnji. Kučan je istaknuo da je potrebno iskoristiti sve mogućnosti za miran sporazum, ali i da je potrebno ubrzati i pripreme za preuzimanje vlasti u Sloveniji, te pratiti budno međunarodne okolnosti. Upozorio je na potrebu jedinstvenog nastupa stranaka i svih organa vlasti, te ujedno izrazio i stanovitu kritiku u vezi s pripremama za osamostaljivanje od strane slovenske vlade, ističući posebno kako je predsjednik vlade Peterle odsutan, "da je u posjetu Francuskoj, unatoč današnjem važnom zasjedanju Skupštine". (Hina) mc 240000 MET apr 91

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙