FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

IZLAGANJE JOSIPA MANOLIĆA NA ZAJEDNIČKOJ SJEDNICI SABORA

ZAGREB, 16. travnja (Hina) - Predsjednik Vlade Republike Hrvatske Josip Manolić na današnjoj je zajedničkoj sjednici svih triju saborskih vijeća podnio uvodno izlaganje o političkim prilikama u Hrvatskoj. U opširnu izvješću Josip Manolić je rekao: "Svi mi koji sjedimo u ovim klupama svjedoci smo ili akteri velikih političkih i socijalnih promjena koje smo doživjeli u posljednjih desetak mjeseci. Pa ipak, svi živo suosjećamo da ove promjene, koliko god bile značajne i velike, nisu dovršene. One još nisu izrazile svu dubinu težnji i htijenja našeg naroda, a u prvom redu naših mladih naraštaja. Svatko će realan reći da su one tek početak, tek prvi korak na dugom putu izlaženja iz starog svijeta i staroga političkog i društvenog stanja i sustava koji se bio oblikovao na temeljima rezultata drugoga svjetskog, a onda i višegodišnjeg hladnog rata. Podsjećam na ovo odmah na početku ovog izlaganja, pred ovim visokim Domom, ne radi toga da bih, govoreći sam o politici Vlade, pokušao stvoriti za Vladu ili za sebe bilo kakav oportunitetni zakon, ili neki načelni alibi, nego zato da vas i cijelu našu javnost, sve naše građane, njihove stranke i djelatne skupine, pozovem da u ovom ozbiljnom političkom i društvenom trenutku zrelo i objektivno ocijenimo odakle smo krenuli, kakve smo promjene do sada izvršili, što je sada neposredno pred nama u ostvarenju našega glavnog cilja, suverene demokratske Republike Hrvatske. Na izmaku 45. godine nakon drugoga svjetskog rata Hrvatska je doživjela krupnu političku i ustavnu promjenu: stari, jednopartijski komunistički sustav odbačen je na prvim slobodnim, demokratskim izborima. Građani su prvi put nakon rata imali priliku slobodno birati svoje predstavnike u hrvatski Sabor. I oni su ih izabrali. O značenju tih izbora, o njihovoj povijesnoj važnosti i o njihovu rezultatu u posljednjih je deset mjeseci bilo mnogo rasprava, politoloških i socioloških analiza i osvrta, no sigurno bismo mogli reći da će ih u budućnosti biti još i više s obzirom na prijelomno značenje događaja koje smo doživjeli i koji su otvorili novo razdoblje u suvremenoj političkoj povijesti. Bio bih slobodan ustvrditi da, bar što se Vlade i njezinih ustanova tiče, za ovu vrsti posla, nažalost, nismo do sada imali dovoljno vremena. Dubina i sveobuhvatnost prijeloma sa starim sustavom te unutarnjim i vanjskim okolnostima koje su ga uvjetovale, a napose desetljećima gomilani problemi društvene strukture i infrastrukture doslovce su nas sve skupa zasuli praktičnim dnevnim poslovima i zadaćama da nam za cijelo ovo vrijeme nisu pružili ni trenutak predaha, ni mogućnost cjelovitijeg i studioznijeg osvrta na ono što smo proživjeli i učinili u ovih deset mjeseci. Ako tome još dodamo teška i, slobodno bismo mogli reći, povijesno važna ali još neraspletena pitanja državno-pravnih spona s drugim narodima - čemu od prvoga dana nove, demokratske vlasti do danas moramo posvećivati izvanredno puno vremena i snaga - onda će svatko objektivan lako zaključiti u kakvom smo se vremenskom i radnom škripcu nalazili i još se nalazimo. No htio bih ponovno istaknuti da nitko ne treba ovo shvatiti kao neku ispriku. Obrnuto, neka se ovo shvati kao Izraz svijesti kojom smo duboko prožeti svi zajedno da nam svakidašnji poslovi, koliko god bili hitni i načelno važni ne smiju zamagliti ili udaljiti dalekosežnost ciljeva kojima podređujemo sve snage i postupke. Ne treba ni posebno spominjati da je Vlada, kao izvršno-politički organ ovoga visokog Doma uvijek otvorena i spremna na svako objektivno i realno kritičko vrednovanje njezinoga rada i njezinih postupaka. I ovom prilikom htio bih naglasiti da se ona u svemu što je radila nadahnjivala i vodila temeljnim ciljevima što su zacrtani na početku razdoblja nove demokratske vlasti: učvrstiti i dalje graditi demokratsku vlast u Hrvatskoj postići, izgraditi i jačati hrvatsku državnu suverenost, graditi i jačati ekonomski prosperitetnu i sretnu Hrvatsku, domovinu i državu svih njezinih građana, bez obzira na njihovu nacionalnu pripadnost, na vjeru, rasu ili spol. Vlada je odgovorno radila na ostvarivanju široko zacrtanog programa koji se odnosi na gotovo sva područja našeg narodnog života - u gospodarstvu, socijalnim pitanjima, prosvjeti, zdravstvu, kulturi, prometu, međunarodnim i medurepubličkim poslovima - ukratko, u svemu što zadire u svakidašnji i budući život Republike Hrvatske i njezinih građana. U razdoblju koje je danas predmet pozornosti ovoga visokog Doma, Republika Hrvatska suočila se s ozbiljnim pokušajima njezine destabilizacije i, u konačnoj liniji, s pokušajima narušavanja ne samo njezinog pravnog i ustavnog poretka nego i njezinog teritorijalnog integriteta. Ti pokušaji traju od samog nastupa nove, demokratske vlasti u Hrvatskoj, od proljeća prošle godine, a zapravo su pripremani još za starog, komunističkog režima, kad je Republici Hrvatskoj zaplijenjeno i oduzeto sve naoružanje teritorijalne obrane. Nalogodavci i izvršitelji te operacije velikih razmjera htjeli su ne samo doslovce razoružati Hrvatku, nego je unaprijed učiniti nemoćnom da se odupre političkim i fizičkim pritiscima koji su zaprijetili ne samo demokratskoj vlasti nego i samu njezinu opstanku. Mi smo, kako vam je poznato, poduzeli mnoštvo mjera da bismo ojačali ne samo osnove nove, demokratske vlasti, nego i osigurali integritet i opstanak Republike Hrvatske kao države. Što se sve zbivalo oko tog problema dovoljno vam je poznato, ja ovom prigodom o tome ne bih posebno govorio. Htio bih samo reći da se protivnici demokratske hrvatske vlasti, i unutar Republike Hrvatske, i oni izvan nje, ni jednoga časa nisu mogli pomiriti s izvršenim promjenama te su stupili u akciju. Slijed događanja upućuje na jednu konstantnu bezobzirnu ratno-huškačku politiku kojoj je bila izložena hrvatska država i njena cjelokupna politika. Centar te orkestrirane kampanje nalazi se u Beogradu, kako u službenim krugovima srpske politike, tako i raznim drugim institucijama. Cilj tih napada bio je suverenitet Republike Hrvatske. Nakon donošenja Ustava Republike postalo je svima jasno da smo zacrtali i oblikovali jednu politiku u kojoj smo izrazili i povijesne težnje hrvatskog naroda i tekući interes u svim dimenzijama. Ostvarenje tih težnji hrvatskog naroda postalo bi snažnom zaprekom svima onima koji su imali koristi u starom sustavu. Krizu Jugoslavije čine dva osnovna čimbenika. Prvi je raspadajući sustav planskog gospodarstva i jednopartijski komunistički sustav. On u osnovi ima sve značajke i posljedice istočnoeuropskih zemalja i Sovjetskog Saveza, s time što je u istočnoeuropskim zemljama bio snažan i nacionalni element - izražen u težnji kako se osloboditi zagrljaja i dominacije Sovjetskog Saveza. Drugi je čimbenik - višenacionalni odnosi Jugoslavije - s izrazitom i dominantnom hegemonijom Srbije da nametne svoj interes i svoje viden je rješavanja krize Jugoslavije. Počelo je krvavim slamanjem otpora Albanaca uz podršku Predsjedništva SFRJ i Saveze komunista Jugoslavije - s pomoću falsifikata i čuvenog "štapskog dokumenta" uz aktivnu ulogu JNA - pod čijim su razapetim šatorom učinjeni okrutni zločini nad albanskim narodom od srpskih šovinista u uniformi i bez nje, gdje nisu bila pošteđena ni djeca ni žene ni nemoćni starci. Te poznate činjenice iznosim prije svega da se uoči kako se isti scenarij koji je bio primjenjivan u izvođenju i realizaciji kosovske krize želi primijeniti na Hrvatsku. Ta činjenica upućuje na dvije stvari: da Hrvatska nije Kosovo i da je na prostorima Jugoslavije došlo do promjena. Nema više SKJ koji je dirigirao akcije, nema više Predsjedništva Jugoslavije tako monolitnog da odigra svaku ulogu u službi srpske politike. Višestranački izbori u Sloveniji, Hosni i Hercegovini, Makedoniji i Hrvatskoj dali su povoljniju strukturu Predsjedništva SFRJ, koje će se pozitivno odraziti na demokratski rasplet krize. I, najznačajniji čimbenik u Hrvatskoj nema više "šutljivog vodstva", ovdje je izrasla suverena Hrvatska s novim Ustavom, sa svojim cjelokupnim ustrojem države, uključivo i obrambene snage. Rezultate i posljedice tih akcija također su dobro poznate. Poznata vam je kulminacija tih akcija prošle jeseni, akcija čiji odjek traje još i danas, u formi suđenja takozvanoj virovitičkoj grupi naših građana, a upravo u povodu legalnoga naoružavanja policijskih snaga Hrvatske, koje su bile drsko lišene elementarnog naoružanja i opreme, sve s ciljem da nas se najprije oslabi, a zatim i po mogućnosti srkši. U tome naši protivnici nisu uspjeli. Ova Vlada poduzela je sve mjere da ojača Republiku Hrvatsku u svakom pogledu i da pripremi ne samo državne organe nego i cijeli narod, na iskušenja s kojima bi se mogli u neposrednoj budućnosti suočiti. Naši su protivnici za svoje akcije izgovor našli u promjenama koje su izvršene u ustavnom uređenju Republike. Svi oni koje je stari režim favorizirao, na razne načine, i materijalno i moralno, na promjene su reagirali s neraspoloženjem i negativno. To je bilo prirodno i očekivati. Jer sama po sebi, svaka promjena sistema vlasti, u svim okolnostima, zemljama i vremenima, izaziva veće ili manje potrese u društvu. Kada mi ističemo da je promjena u nas izvršena bezbolno, bez potresa i žrtava, prigovara nam se da se hvalimo. A ipak je to činjenica. Volio bih kad bismo se mogli i u budućnosti izložiti takvim prigovorima zbog isto takve buduće samohvale u povodu promjena koje su pred nama! Ovdje bih sada htio reći nekoliko riječi o odrazu izvršenih promjena na jedan poseban dio Hrvatske i hrvatskog pučanstva - naime, na Srbe u Hrvatskoj. Odraz tih promjena i reagiranje na njih u tom pučanstvu još traje, i to u nekim njegovim segmentima vrlo grubo i negativno, s čim se još od ljeta prošle godine suočavamo sa svom ozbiljnošću. Moramo iskreno priznati da su posljedice te vrste reagiranja zaista nepovoljne i za Hrvatsku u cjelini i za samo srpsko pučanstvo koje je njima zahvaćeno i u njih uvučeno. U ovom je visokom Domu, uostalom, već više puta o tome pitanju bilo govora. Danas bih vas upozorio na nekoliko momenata s time u vezi, koji se uklapaju u opću sliku političkog stanja u Republici Hrvatskoj. Hrvatska demokratska vlast nije ničim suzila ustavne i pravne temelje suživota Srba i Hrvata u Hrvatskoj. Hrvatska je demokratska vlast novim ustavnim normama izjednačila u pravima i dužnostima sve svoje građane i svima je dala jednaka jamstva za slobodan i demokratski razvoj i života.Te će osnove ova vlast izgrađivati i proširivati, u skladu s tekovinama suvremene civilizacije, sa zasadama međunarodnog pravnog sustava, međunarodnih konvencija, povelja i ugovora koje demokratska Hrvatska poštuje i primjenjuje u svojoj praksi. Hrvatska demokratska vlast međutim, ne može prihvatiti ni trpjeti pokušaje njezina nasilna rušenja ili potkopavanja na različite podmukle načine. A više od svega, ne može mirno stajati pred pokušajima narušavanja teritorijalne cjelovitosti Republike Hrvatske, čiji protagonˇsti rade na njenoj destabilizaciji i na tom planu da se upravo na patnjama i muci i srpskog i nesrpskih naroda ostvari sumanuta zamisao o stvaranju "Velike Srbije", zamisao koja se provlačila kroz sve dosadašnje takve ekspanzionističke planove od Garašaninova "Nečertanija" do plana Draže Mihailovića i takozvanog Memoranduma Srpske akademije nauka i umetnosti. To su planovi na temelju kojih se Srbe u Hrvatkoj gura u pogibeljne avanture razbijanja Hrvatske, razbijanja historijskih osnova suživota Srba i Hrvata na prostorima bivše Vojne krajine. To su planovi na temelju kojih je došlo najprije do proglašenja fantomske SAO Krajine, a zatim i do njezinog tobožnjeg odcjepljenja od Hrvatske. To što je Narodna skupština Republike Srbije nedavno uzela u razmatranje te kvazi-odluke kninske i koreničke terorističke grupe, bjelodano pokazuje pred kakvim se ozbiljnim izazovima nalazimo, i koliko se taj ekspanzionistički velikosrpski plan razmahao i zaprijetio ne samo mirnom i demokratskom raspletu jugoslavenske političke i dršavne krize nego i samoj mirnoj egzistencijŤ i hrvatskog i srpskog naroda, a onda i drugih naroda na ovom tlu. Znamo vrlo dobro da su ovi ekspanzionistički planovi postojali i prije izgradnje demokratske vlasti u Hrvatskoj te da su aktualizŤrani upravo u vrijeme koje je nagovijestilo njihov definitivan slom u općem otporu naroda politici ekspanzionizma i hegemonizma. Kao što znate mi smo na ove provokacije do sada reagirali mirno i strpljivo, uvjereni da politiku šačice avanturista, pomognutih od ekspanzionista iz spomenutih centrala izvan Hrvatske, ne prihvaća velika većina srpskog naroda u Hrvatskoj. Svakim danom mi dobivamo sve više dokaza da ta grupa terorista i avanturista nije predstavnik srpskog naroda u Hrvatskoj, nego da su oni samo isturena šaka ne samo protiv Hrvatske, nego i protiv demokratski raspoloženih Srba u njoj, protiv većine mirnih i razumnih građana srpske nacionalnosti. Jer taj narod zna da nikakva samostalna, a još manje Srbiji priključena "Krajina", nije moguća ni pravno ni geopolitički, ni ekonomski. Taj narod zna da ga ta politika vodi u nesagledive sukobe s hrvatskim narodom. Oslanjajući se upravo na zdrav razum srpskog naroda u Hrvatskoj u borbi za vlastito samoodržanje, zajedno s Hrvatima koji na tim prostorima s njima zajedno žive, mi smo našu politiku utemeljili i provodili na načelima demokratskih metoda razrješavanja svih otvorenih pitanja i sukoba. Policijska intervenci ja na Plitvicama, na koju smo bili prisiljeni jer je teroristička skupina drsko posegnula čak i za eksproprijacijom gospodarskih dobara Republike Hrvatske - pokazala je, međutim, kako će hrvatska država reagirati u svim takvim slučajevima. To je također pokazao i incident u Pakracu. Ostajući vjerni politici mirnog i demokratskog razrješavanja društvenih i političkih sukoba, uvjereni da je to najbolji način postizanja onih ciljeva koje smo istaknuli i zacrtali na početku našeg puta u demokratsko, civilizirano i prosperitetno društvo, ističemo da ova politika također uključuje odlučno i svestrano suprotstavljanje svim nasilnim i nenasilnim pokušajima destabiliziranja i teritorijalnog nagrizanja Republike Hrvatske. Demokratske vlati ove države raspolažu i političkim i drugim sredstvima da osiguraju ostvarivanje tih ciljeva. S time moraju računati svi oni koji nas iskušavaju izazivaju na tom osjetljivom terenu medunacionalnih odnosa, računajući da će nas uloviti u zamke nedemokratskih pnstupaka, i osobito, u zamke koje su pripremili u okviru svojih strateških zamisli o izazivanju općeg kaosa, nemira i, na koncu, građanskog rata na teritoriju Hrvatske, Hosne i Hercegovine i cijele Jugoslavije. Mi se u te zamke nećemo dati uloviti, ali ćemo ostati odlučno na braniku materijalnih, političkih i svih drugih interesa Republike Hrvatske, i svih njezinih građana. Ja bih s ovoga mjesta i ovom prilikom pozvao sve Srbe u Hrvatskoj da se pridruže ovoj politici demokratske Hrvatske da zajedno s Hrvatima grade svoju zajedničku domovinu, da čuvaju njezinu cjelovitost i njezin miran razvoj i prosperitet. Također bih im poručio da Hrvatska demokratska vlast nije ustavnom i pravnom regulativom zatvorila proces demokratske izgradnje i afirmacije bilo koga, ni građana ni etničkih skupina na hrvatskom državnom teritoriju. Obrnuto, ona je tek položila prve temelje i prva načela na kojima će se dalje razvijati slobode i prava građana, kao slobode i prava svih etničkih skupina na teritoriju Republike Hrvatske. Sabor Republike Hrvatske bit će i dalje ono mjesto u kojemu će se meritorno o svemu odlučivati pa očekujemo da se u njemu ubuduće pimjereno čuje i glas demokratske javnosti Srba u Hrvatskoj. Ali ne samo Sabor, nego i sva druga državna i izvandržavna tijela, sve ustanove i organizacije Republike Hrvatske pozvani su da daju svoj obol izgradnji demokratske Hrvatske i stvaranju optimalnih uvjeta za miran i prosperitetan suživot svih njezinih građana. Podsjećajući van na početku na kratkoću razdoblja koje je za nama - od prošlogodišnjih promjena u političkom i ustavnom ustrojstvu Hrvatske do danas - želio sam zapravo usmjeriti vašu pozornost na trenutak u kojemu se sada nalazimo i apelirati na sve nazočne - i Vladine i opozicijske zatupnike! - da svi zajedno realno vrednujemo bitne elemente današnje političke i socijalne situacije i da pokušamo pronaći najbolje načine i rješenja za daljnji razvoj i politiku Hrvatske. Aktualna situacija od svih nas traži maksimalno angažiranje i naprezanje svih naših raspoloživih snaga u poslovima nastavka započetih promjena u našemu društvu. Svima nama je jasno da je današnje stanje izuzetno teško i da ovako duo ne može ostati. Svima nama, međutim, mora biti jasno da ovo stanje nije nastalo za ove, demokratske vlasti, nego da je ono plod pređašnjeg razvoja u kojemu je ovo stanje stvoreno. Ne bi imalo smisla ni potrebe sada se mnogo osvrtati na to kako je do svega ovoga došlo, čije su odgovornosti, a čije krivnje ili zasluge. Mi samo pouzdano znamo da kašu koju sada moramo kusati demokratska vlast Republike Hrvatske nije stvorila. Za ono što je ona najavila, poduzela i do sada učinila, i za ono što namjerava poduzeti, uz vaše odobrenje i suglasnost - ona, dakako, preuzima i vlastitu odgovornost. 160000 MET apr 91

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙