FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

DIJELOVI INTERVIEWA MINISTRA OBRANE REPUBLIKE HRVATSKE MARTINA ŠPEGEGJA U EMISIJI VIJESTI D

EMISIJI VIJESTI D ZAGREB, 9. travnja (Hina) - Na pitanje kako komentira događaje jučer pred Vojnim sudom u Zagrebu, gosp. Martin Špegelj je odgovorio da je bilo očigledno da će do jačih demonstracija doći u trenutku samog otpočinjanja procesa, jer su demonstracije i manifestacije od samog trenutka hapšenja Virovitičana trajale neprekidno u kontinuitetu dostojanstveno, mirno i sa velikom obazrivošću. "Ja sam se nadao da će demonstracije na samom početku procesa biti znatno veće i one su praktički od 9 sati pa do poslijepodneva narasle na sedam do osam tisuća ljudi. No, nisam se nadao da će biti tako oštre, žestoke i da će se na kraju izroditi i u neke sitnije incidente koji nam nisu trebali", ističe Špegelj, i kaže da toga nije trebalo biti, jer je on sam osobno želio da proces počne i da bi se tako najbolje vidjela sva farsa toga procesa ukoliko bi se on odigrao, makar i pred ovakvom javnošću kakvu je sud odredio. "Ja se nadam da bi mnogo toga izašlo na svjetlo dana i da bismo dobili pravu sliku jednog montiranog političkog procesa, tako da i ovaj mladi svijet, mladi naraštaj, vidi što se i kako se to dogadalo prije četrdesetak godina, kada je takvih procesa vođeno na stotinu", nastavio je Špegelj i dodao da se u takvim procesima uvijek manipulira istinama, poluistinama, falsifikatima, ali uvijek s istim, dubljim političkim ciljem kao što je ovaj. On nije mišljenja da se JNA kao cjelina kompromitirala takvim načinom i takvim suđenjima, nego da se tu kompromitira dio ostarjelog, prestarjelog, betoniranog, ekstremno postavljenog manjeg dijela armijskog vrha i Službe bezbednosti, koja nije naučila ništa u ovim promjenama i zapravo drži se svega, tako zastarjelog, što onda, naravno kompromitira i institucije JNA. Na pitanje, tko je zapravo danas vrhovni komandant JNA, kad više Tita nema, gospodin ministar obrane Republike Hrvatske Martin Špegelj je odgovorio da je to jako dobro pitanje, i nastavio: "Josip Broz Tito, kao apsolutni vrhovni komandant oružanih snaga, predsjednik republike i predsjednik partije u svom djelokrugu je obuhvatio ogromnu vlast. I u poodmaklim godinama nije mogao u svim tim oblastima kvalitetno raditi, a najmanje je to bilo moguće raditi prema oružanim snagama koje su bile dosta komplicirane, i dosta velike, kao što su i opasnosti često bile vrlo velike. Mogu otvoreno reći da je resor saveznog sekretara za obranu postupno, još od Gošnjaka, preko generala Ljubičića, Mamule, preuzimao ulogu i dijelove zaduženja, odnosno prava vrhovnog komandiranja, što nije išlo formalnim, nego praktičkim, stvarnim prenošenjem. Tako su sami sekretari skoro neprimjetno prikupili ogromnu vlast nad jakom oružanom silom, naravno nije se ona morala zaloupotrijebiti, koju savezni sekretari nisu trebali upotrijebiti, li je činjenica da su mnoge ovlasti van zakona i van Ustava SFRJ sada u nadležnosti saveznog sekretara. Vrhovni komandant sada, po Ustavu SFRJ, je Predsjedništvo SFRJ. Ono je sastavljeno onako kako je sastavljeno i to je jako opasno. Preglašavanjem na Predsjedništvu kao vrhovnoj komandi može izazvati izuzetno teške dane za sve u Jugoslaviji, jer se može narediti upotreba oružanih snaga, može se ostvariti različita druga prava koja vrhovno komandiranje ima, što bi onda moglo prouzročiti oružane sukobe s nesagledivim posljedicama." Zbog toga smatra on, da je nužno da Predsjedništvo postupi po Ustavu i to tako, da samo republike koje su suverene, a provele su višestranačke izbore i koje su konstitutivni element federacije, dakle ne i pokrajine, rukovode do jugoslavenskog dogovora o savezu ili konfederaciji ili nečem drugom na miran način, što bi bila najveća garancija da se ne zloupotrijebi bilo što u JNA, odnosno da se njeni dijelovi zloupotrijebe za razrješavanje političkih pitanja i da se JNA pojavi kao arbitar. Upitan o specijalnom ratu KOS-a protiv Hrvatske i činjenici da se je JNA u Hrvatskoj organizirala upravo tako da u slučaju bilo kakvih političkih promjena u republici, bude i njezin najjači stražar i prijetnja demokratskim promjenama, ministar obrane Republike Hrvatske Martin Špegelj je odgovorio: "Vidite, za vrijeme održavanja brionska plenuma i nešto iza njega, bilo je govora, doduše ne toliko u javnosti ali u krugovima veoma uvaženih institucija, da je upravo Služba bezbednosti JNA onemogućila zloupotrebu Udbe i da su pojedinci i institucije Službe bezbednosti JNA razotkrili neke tajne poslove koji nisu odgovarali, u tom vremenu, našem državnom i društvenom i političkom ustrojstvu. Meni se čini da je takva konstatacija, prouzročila dodatne negativne stvari u bezbjednosti JNA i stvarno kao što ste kazali - ona je ostala nedirnuta. Formalno se vertikalno veže za Savez za zaštitu ustavnog poretka SFRJ, ali se uvijek boji da ta veza nije djelotvorna tj. da se ta veza zapravo završava u samom SSNO, odnosno kod saveznog sekretara i njegovih pomoćnika i da ona nema kontrole, prave društvene, državne i političke kontrole nad sobom. Na pitanje da li je njezina djelatnost naročito usmjerena na Hrvatsku mora se prema svemu vidljivome reći, bez velikog rizika, da je Hrvatska totalno pokrivena sa suradnicima Službe bezbednosti JNA. Bezrazložno, jer ako na jednoj strani imamo otvorenu oružanu pobunu protiv Ustava SFRJ, koju vidi cijeli svijet, pa ju naravno vidi i Služba bezbednosti JNA, ali ne djeluje prema njoj ni na kakav način, a na drugoj strani u mirnoj Virovitici, gdje se ništa ne dogada, gdje je sve u najboljem, rekao bih skoro u idealnom redu, što se tiče međunacionalnih odnosa, rada i sigurnosti, najedanput pronalazi oružanu pobunu u kojoj je znakovito da joj nije bio cilj čuvati zemlju, sigurnost zem‹je, što znači da ta čitava stvar ima dublje političke ciljeve naspram Republici Hrvatskoj. Da li je i u drugim republikama slična situacija ili nije - ja to ne bih mogao tvrditi - no u pravilu rada Službe bezbednosti JNA stoji da je ona nadležna isključivo za sigurni nazor u JNA i eventualno djelovanje protiv nje, odnosno armijske sigurnosti. Ona je raširila svoje suradnike na sva moguća područja, privredna, politička, društvena, kulturna, svaka, sva druga i očigledno prigrabljena prava koja ni po kakvom osnovu Ustavu SFRJ, a najmanje po novim ustavima republika koje su izvele stranačke izbore, nema pravo. Na kraju krajeva, to se i pokazuje da tražeći tako nešto dovodi do umjetnih procesa, do kompromitacije i JNA će sigurno uskoro morati doživjeti jednu jaku transformaciju i izuzetno jaku političku i državnu kontrolu, čak i za vrijeme dok se dogovaramo o tome kakvo ustrojstvo saveza država ćemo dogovoriti". "Očigledno je da Hrvatska mora još puno učiniti kako bi osigurala uvjete da je u stanju obraniti se od ekstremista SDS-a i terorista u službi velikosrpske politike". Upitan da li je Hrvatskoj potrebno još bolje organizirati općenarodnu obranu kako bi bila u stanju obraniti se od ekstremista SDS-a i terorista, Špegelj je odgovorio da tu treba učiniti dvije stvari: "Prva je, po mom mišljenju najvažnija, da se srpski narod u Hrvatskoj organizira u jednu demokratsku organizaciju ili više njih koje će težiti za suživotom sa Hrvatima, sa njihovim demokratskim strankama i da se na taj način, makar kako teški pregovori, makar kako teška sučeljavanja interesa bila, dode do jednog pravednog i mirnog rješenja. Na taj način će teroristi biti jednostavno izbačeni iz igre i nestat će. Mi imamo već znakove pojava takvih nastojanja i ja mislim da se će sve više oni širiti i da će na taj način teroristi gubiti tlo, gubiti svoj prostor i potrebu postoţanja. S druge strane, zasad mi imamo zaista, teroriste, ekstremiste, dovedene i sa strane, i iz drugih republika, koji teroriziraju i srpski i hrvatski živalj. Na nesreću, moram sada reći da se pojedinci iz Armije nalaze ponekad i ponegdje u sastavu tih civila naoružanih oružjem, ali ne reagiraju. To su paravojne organizacije, a Predsjedništvo je naredilo da se te paravojne organizacije razoružavaju. Mi ćemo uskoro dokumentirati i slikama, fotografijama i pokazati kako dolazi do čestih kontakata pa i grupnih, osoba iz JNA s njima, pa me to zbunjuje, to da se dozvoljava pojedincima JNA da kontaktiraju s ljudima koji su praktično van zakona i SFRJ i Republike Hrvatske. Da li ćemo se mi trebati jače i bolje organizirati? Vidite, ja sam zapravo za to i optužen. Ministarstvo obrane i ministar obrane nije radio drugo nego organizirao obranu Republike Hrvatske. Protiv koga? Onoga tko bi rušio Ustavom uspostavljeni poredak u Republici Hrvatskoj. Upitan da li to znači da bi, po toj logici, danas mogli završiti pred sudom svi. oni koji su se u Hrvatskoj javili u nenaoružane dobrovoljačke odrede, ministar obrane Republike Hrvatske Martin Špegelj je odgovorio potvrdno i objasnio. "Naravno, ni na koga nećemo napadati, nikoga nećemo ugrožavati, najmanje JNA, niti bilo kojeg čovjeka dobre volje, ali ćemo braniti i to svim sredstvima braniti postignuto na višestranačkim izborima. Znači, moramo raditi na jačanju obzambene sposobnosti Republike Hrvatske i to u dva sektora, prvo, na spomenutom, u organiziranju svih jedanaest stranaka u zajedničkim odborima, koji mogu pokrenuti ogromne mase na ulice i braniti. demoratske procese u Hrvatskoj, a čini se i šire, a s druge strane moramo tehnički, stručno i kadrovski osposobljavati naše snage, MUP-a, kako bi mogle brzo i efikasno uspostaviti red i pravni poredak bilo gdje na teritoriju Republike Hrvatske, sačuvati integritet i teritorijalnu cjelovitost Republike Hrvatske, pa, kao sinoć, spriječiti one malobrojne militantne pojedince koji su iskakali iz općeg onog raspoloženja u inače, s obzirom na sudsku farsu koja se trebala odigrati, potpuno opravdanim demonstracijama", izjavio je Martin Špegelj na kraju interviewa danog emisiji Drugog programa HTV-a. (Hina) jm

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙