O DEKLARACIJI NARODNE SKUPŠTINE SRBIJE
ZAGREB, 8. travnja (Hina) - Predsjedništvo Sabora Republike
Hrvatske, na današnjoj sjednici razmotrilo je Deklaraciju o
mirnom rješavanju jugoslavenske krize, protiv građanskog rata
i nasilja, koju je donijela, a predsjedniku Sabora Republike
Hrvatske "radi upoznavanja" uputila Narodna skupština Srbije
2. travnja 1991. godine.
U vezi s tim Predsjedništvo Sabora Republike Hrvatske dalo je
izjavu u kojoj stoji:
"Sadržaj spomenute Deklaracije ne potvrđuje i ne opravdava
njezin naziv, jer Deklaracija uistinu samo deklarira navodne
demokratske stavove Narodne skupštine Republike Srbije, ali
sadršajem upućuje na prušanje potpore protuustavnim, nelegalnim,
izvaninstitucionalnim i nasilničkim procesima, koji u Hrvatskoj
žele i prije povijesnog dogovora uspostaviti stanje svršenoga
čina. Od značaja je, mada Deklaracija pretendira pronaći formule
za mirno rješavanje jugoslavenske krize, da se u biti odnosi samo
na Republiku Hrvatsku, a da se osim republika Srbije i Hrvatske,
osim srpskog i hrvatskog naroda ne spominje ni jedna druga
republika i ni jedan drugi narod iz čega se jasno vidi da Narodna
skupština Srbije problem političke, ustavne i gospodarske krize
ne nalazi nigdje osim u Hrvatskoj.
Mada upućena "radi upoznavanja" ipak nije jasno zašto tekst ove
vrste uopće biva dostavljen u Republiku Hrvatsku. Sam tekst, osim
potpore več snomenutim procesima, sadrži tek načelna stanovišta o
razrješenju krize pukim pozivanjem na opće priznata demokratska
pravila, te na konkretne upute svojim republičkim pregovaračima o
stavu glede uspostave novog političkog i ustavnog poretka.
Ipak, jer sţ Deklaracija bav‹ Republikom Hrvatskom, Predsjedništvo
Sabora Republike Hrvatske drži potrebnim očitovati se, poričući pravo
Narodnoj skupštini Srbije za donošenje Deklaracije čija je bit samo
i jedino u poricanju suverenosti Republike Hrvatske, prizivanju u
pomoć i zahtjev za potporom Predsjedništva SFRJ i JNA u protuustavnom
rješenju krize i priznavanje izmišljenih tvorevina na području
Republike Hrvatske za samostalne državno-političke subjekte.
Predsjedništvo Sabnra Republike Hrvatske prosvjeduje zbog
protuustavna miješanja Narodne skupštine Republike Srbije u unutarnju
politiku Republike Hrvatske, kojim se zajedniški potiču krivična
djela nasilne promjene republičkih granica i oružana pobuna na
teritoriju Republike Hrvatske.
Činjenično, ne stoji tvrdnja o " primeni nasilja od strane
organa vlasti Republike Hrvatske nad srpskim narodom u Opštini Titova
Korenica..". Naime, mali ali beskrajno militantni dio Srba u Hrvatskoj
u cilju ostvarenja velikosrpskih državnih i teritorijalnih planova na
račun drugih republika i naroda, posebice Hrvatske i hrvatskog
naroda, već odavno, bar od 1.7. kolovoza 1990. godine, posebice na
području Knina i pridruženih mu općina, svakako i Titove Korenice,
čini nasilja koja ulaze u zonu teških krivičnih djela: ubojstava,
razbojništava, miniranja pruga, vodovoda, postavljanja cestovnih
prepreka, nezakonitih uhićenja, zlostavljanja i oružane pljačke.
Sabor Republike Hrvatske je višekratno, posebnim rezolucijama i na
druge parlamentarne načine upozoravao i osudio nasilja samozvanih
voda i njihovih, najčešće iz drugih republika upućenih pomagača.
Duhovni začetnici i neposredni naredbodavci su pojedine vode SDS-a
u Republici Hrvatskoj, udruženi s ekstremističko-četničkim
elementima u Hrvatskoj i predstavnici velikosrpske ekspanzionističke
politike i ponavljači povijesnih težnji iz Srbije, što najbolje
potvrduju svakodnevni događaji, gdje se ne krije postojanje pomoći
odmetnicima, a ponekad pozivo i još češće nudi pomoć izvan Republike
Hrvatske. Uostalom, ni u ovoj Deklaraciji se ne taji "pružanje
sve potrebne pomoći i podrške Srbima u Republici Hrvatskoj",
Prema Ustavu iz 1974. godine SFRJ je savezna država dobrovoljno
ujedinjenih naroda i njihovih republika, te socijalističkih
autonomnih pokrajina, a svi postupci Srbije, posebice u vezi sa
sudbinom autonomnih pokrajina su, upravo, protiv Ustava iz 1974.
godine na koji se Srbiţa poziva ili ga suspendira već prema prilici
ili potrebi. Mirno i demokratsko razrješenje krize je previše
daleko od svake akcije koju poduzima Republika Srbija i u svojoj i
u drugim republikama.
Neprihvatljivo je da Narodna skupština Republike Srbije uzima kao
stvarnost nezakonite i protuustavne tvorevine poput samozvane SAO
Krajine, koja je odlukom Ustavnog suda Republike Hrvatske,
proglašena neustavnom i u njezinu nelegalnost nitko razuman i
dobronamjeran ne može posumnjati.
Ako bi odredbe Ustava Republike Hrvatske i konkretni postupci
demokratske vlasti u Hrvatskoj ustinu stavljale u neravnopravan
položaj pripadnike pojedinih naroda u Republici Hrvatskoj čudno
je da u vezi sa svojim pravima u Hrvatskoj glas ne dižu pripadnici
drugih naroda, posebice brojno zamjetni Muslimani, Madžari,
Talijani, mada se jednako određuju i njihova pţava. Očigledno je
da pripadnike tih naroda ne smeta ravnopravnost s hrvatskim
narodom niti način uređenja njihovih prava u Hrvatskoj, ali smeta
one koji su do sada koristili prava prisvojena na štetu hrvatskog
naroda.
Prijetnja pružanjem "sve potrebne pomoći i podrške Srbima u
Repubiici Hrvatskoj" dokazizje našu tvrdnju da takva politika nije
izraz potrebe za nekom pomoći već nastavak načelne protuhrvatske
politike, ko ja se vodi iz znanih centara izvan Hrvatske. Više
razloga ima Hrvatska uputiti svu potrebnu pomoć Hrvatima u Srbiji,
posebice u AP Vojvodini i Kosovu, koja je do sada izostala iz
znanih razloga što je rezultiralo izlaganju asimilaciji znatna
broja Hrvata u Srbiji, posebice u krajevima vjekovno nastanjenim
pretežito Hrvatima. Uostalom, to se je dogodilo i s mnogim
Muslimanima i Albancima.
Uporna tvrdnja da srpski narod mora živjeti u jednoj državi, koja
bi naravno bila srbizirana Jugoslavija ili Velika Srbija, ne vodi
računa o temeljnim povijesnim činjenicama. Međurepubličke granice
i granice među narodima moraju počivati na činjenici da je Srbija
s jasno određenim teritorijem ušla 1918. godine u Kraljevinu SHS,
te na načelima AVNOJ-a međurepubličkih granica u poslijeratnu
Jugoslaviju. Zato su neutemeljene težnje Srbije na krajeve koji
nikada nisu bili u sastavu srpske države, pri čemu je znakovita
sudbina Srijema, Bačke, Boke kotorske i svojevrsna geopolitička
pozicija Bosne i Hercegovine, što sve upućuje Hrvatsku da se
odlučno suprotstavi takvim zahtjevima ili, pak, postavi isti
zahtjev u odnosu na spomenute krajeve. Uostalom, u tim krajevima
i danas, unatoč dugotrajnoj asimilaciji, zasigurno ne živi manji
broj Hrvata nego što je, primjerice, Srba na Kosovu.
Svako daljnje teritorijalno posizanje Srbije izvan njezinih
granica iz 1918. god‹ne pri stvaranju Kraljevine SHS ili izvan
granica postavljenih na načelima AVNOJ-a, značilo bi da je u
prvoj i drugoj Jugoslaviji Srbija okupirala teritorij koji joj
povijesno ne pripada,
Migraciona kretanja u znanim povijesnim uvjetima, prema već
naseljenim područjima od strane hrvatskog naroda ne mogu rjikada
rezultirati pretvaran jem tuđeg teritorija u teritorij Srbije, jer
povijesno izmoljeno nije osnova za buduće proširenje tuđe državne
vlasti.
U Hrvatskoj, u njezinim ranijim, a pogotovu sadašnjim granicama,
nitko pa ni Srbija, nije stekla vlast osvajanjem hrvatskog
teritorija.
Ništa Narodna skupština Srbije ne može ultimativno zahtijevati od
nadležnih organa u Republici Hrvatskoj, jer regnum regno non
praescribit leges. Za prekrajačku graničnu rabotu neka Narodna
skupština Srbije ne poziva u pomoć JNA, dakle zajedničke oružane
snage stvorene radi zaštite od vanjskog neprijatelja, jer nema
nikakvog dogovora pod vojnim protektoratom i pred uperenim oružjem.
Držimo da se JNA ne smije, a nadamo se i neće, izjednačiti s
nedjelima i ciljevima ekstremnih terorista i uzimati ih u zaštitu.
Kada se Narodna skupština Srbije poziva na oružanu silu zajedničke
armije i pod tim okriljem govori o "mirnom rešavanju jugoslovenske
krize" znači da nema nikakvih drugih argumenata, kojima bi
potkrijepila svoje zahtjeve niti razmišljanja o demokratskom
načinu razrješavanja krize.
Na tim pretpostavkama pregovori ne samo da se ne mogu dovšiti
nego se ne mogu nastaviti.
Prema tome Deklaracija o mirnom rješavanju jugoslavenske krize,
protiv građanskog rata i nasilja jest akt Narodne skupšt.ine
Republike Srbije, kojim se jugoslavenska kriza objektivno
produbljuje, građanski rat čini mogućim, nasilje otvoreno
podržava, pa Predsjedništvo Sabora Republike Hrvatske Deklaraciju
u cijelosti odbacuje.
Pri jasnom opredjeljenju za demokratski dijalog Predsjedništvo
Sabora Republike Hrvatske slaže se s razgovorom između
parlamentarnih stranaka, a svjesni svojih prava i demokratskog
načina u postizanju cilja, pripravni smo da stanje u SFRJ i
međusobne dogovore nadziru internacionalne parlamentarne skupine
i međunarodni subjekti.
Predsjedništvo Sabora Republike Hrvatske na slijedećoj sjednici
Sabora inicirat će raspravu o bitnim pitanjima političke krize, te
predložiti da Sabor Republ‹ke Hrvatske usvoji odgovarajuće akte
odnosno stajališta o njezinu demokratskom razrješenju", kaže se na
svršetku izjave Predsjedništva Sabora Republike Hrvatske.
(Hina)ds
Papa Franjo četvrti dan zaredom u kritičnom stanju, ali stabilno
Drugi poraz hrvatskih nogometašica u Ligi nacija
ATP Dubai: Ispao Rubljov, Čilić protiv Popyrina na terenu 1
Hrvatski sabor u srijedu glasa o imunitetu zastupnika Dabre (DP)
Sabor: Rast broja ovisnika, u borbi protiv ovisnosti ključna prevencija i edukacija
Dodik uoči presude ublažava ton i poziva na dijalog
Obuljen Koržinek: Šparemblek u vrhu svjetskih baletnih i plesnih umjetnika
ŽDO: 44-godišnjak suprugu prisiljavao na prostituciju, tukao, vrijeđao i silovao
ATP Dubai: Mektić i Venus propustili meč-loptu za četvrtfinale
ŽDO Rijeka: 69-godišnjak optužen za spolno zlostavljanje i iskorištavanje djeteta