ZAGREB, 4. siječnja (Hina) - Potpredsjednik Sabora Republike
Hrvatske Simo Rajić, ujedno i predsjednik Odbora za
pravosuđe i upravu i zastupnik u Društveno-političkom
vijeću Sabora dao je ostavke na sve funkcije uključujući i
ostavku na funkciju člana Predsjedništva Stranke demokratskih
promjena.
Objavljujemo tekstove ostavki u cijelosti.
Ostavka na funkciju potpredsjednika Sabora Republike
Hrvatske, predsjednika Odbora za pravosuđe i upravu i
zastupnika u Saboru Republike Hrvatske
Ocjenjujući da nisam u mogućnosti uspješno obavljati
funkciju potpredsjednika Sabora Republike Hrvatske, Odbora
za pravosuđe i upravu i zastupnika u Saboru Republike
Hrvatske, podnosim neopozivu ostavku.
Početak priče u osnovi počinje od moga govora 24.
augusta 1990. godine na izvanrednoj zajedničkoj sjednici
vijeća Sabora, kada sam posve spontano, u atmosferi
ispunjenoj nabojem zaoštrenog političkog stanja u Hrvatskoj
koje se moglo pretvoriti u građanski rat i odvesti nas
ponovno u tragične ponore prošlosti, reagirao pozivom na
razum, toleranciju i dijalog, a protiv isključivosti i
mržnje. Doživio sam tada ovacije u sabornici, iskreno i
nedvosmisleno se zalažući, a tako i dalje mislim, da
hrvatski" kao i svaki drugi narod, ima pravo da svoju
državu naziva svojim nacionalnim imenom, kao i na
izražavanje svih drugih osobenosti koje pripadaju jednom
narodu.
Reakcija na moj nastup bilo je skupljanje potpisa
zastupnika da me se predloži na funkciju potpredsjednika
Sabora i veoma žestok pritisak da tu funkciju prihvatim, te
napokon gotovo jednodušan moj izbor, što mi - ponavljam to
već ne znam po koji put - nije bilo ni na kraj pameti kada
sam izlazio na saborsku govornicu.
Tada sam bio uvjeren da ću, u novim okolnostima
demokratskih promjena, ono za što sam se zalagao i zalažem,
moći i djelotvorno ostvarivati, naravno jedino u suradnji i
uz pomoć, prije svega, rukovodstva Sabora te Vlade Republike
Hrvatske. Ta suradnja, nažalost, nije bila plodotvorna, jer
u čitavom tom razdoblju nije pokazan interes vodećih ljudi u
državnim organima da pokušamo zajedno unaprijediti hrvatsko
-srpske odnose, što je pretpostavljam i bio motiv mog izbora
na funkciju potpredsjednika Sabora. čak i moji radni kontakti
na tu temu s pojedinim odgovornim ljudima, osim sporadično,
nisu urodili plodom.
Nisu se, između ostalog, ispunila niti moja
očekivanja da rukovodstvo Sabora radi kao kolektivni tim koji
će uspješno oblikovati politiku i inicijative u rješavanju
aktualnih pitanja za koja je odgovoran Sabor.
Moj doprinos na projektu kulturne autonomije Srba u
Hrvatskoj bio je minoran, iako je zamisao bila suprotna,
zahvaljujući, prije svega, neshvaćanju moje uloge i pozicije
od strane pojedinih odgovornih ljudi.
Moji kontakti s predstavnicima općina s većinskim
srpskim stanovništvom nisu postojali, uz jedno bizarno
obrazloženje predstavnika zvanične politike da nisam u
srpskom narodu prihvaćen što je obična neistina za njegovu
veliku većinu.
Kada su bili u pitanju razvojni programi u tim
općinama, a koji su imali sve ekonomske reference, nisam
nailazio na razumijevanje za njihovu podršku uslijed
Vladine politike provođenja ekonomske blokade, koja ima za
posljedicu produbljavanje ionako već dubokog jaza i
nepovjerenja u sadašnjim odnosima u Hrvatskoj, sve veće
siromašenje privrede i stvaranje uvjeta za masovnije
iseljavanje stanovništva iz tih općina, a u tim okvirima i
sam projekt kulturne autonomije postaje u biti kula od
karata.
Odmah da naglasim da terorizam i kriminal treba
odvojiti od politike i ekonomije, i ja se i ovoga puta od
njega ograđujem i sa gnušanjem ga osuđujem, ali treba
shvatiti da je većina naroda nešto drugo, a ne nekakva
subverzivna peta kolona. Valjda znamo iz prošlosti što
znači zloupotreba naroda. Ja ne znam da je netko u Evropi
u sličnim situacijama uspio ovakvim ili drugim represivnim
metodama ostvariti svoje politike ciljeve.
Ljudski sam najteže i dramatski doživljavao
neuspjehe u kadrovskoj politici, koja u dobrom dijelu ima
elemente diskvalifikacije nosilaca javnih funkcija, i Srba
i Hrvata - komunista odnosno SDP-ovaca.
Činjenice rječito govore da je neobično mnogo Srba
otišlo s funkcija od dolaska nove vlasti, tako da ne znam
niti jednu značajniju javnu funkciju u Republici na kojoj
se nalazi čovjek srpske nacionalnosti, što je političke
krajnje neprihvatljivo i štetno.
Postavlja se pitanje da li narod, koji vjerojatno
čini oko 15% udjela u ukupnom stanovništvu Hrvatske, a koji
danas nema svojih predstavnika u upravnim odborima javnih
poduzeća, direkcijama, na vodećim sudskim funkcijama, u
Vladi, parlamentu i njegovim radnim tijelima, i slično
može biti ravnopravan?
Moram priznati da me iskreno raduje kada vidim kako
su Hrvati, koji danas čine oko 20% stanovništva u Bosni i
Hercegovini, zastupljeni u organima vlasti te Republike:
predsjednik Vlade, četiri ministra, dva člana Predsjedništva
BiH, i slično.
U značajnim i prelomnim trenucima povijesti hrvatske
državnosti, ravnopravnost i jednakost hrvatskog i srpskog
naroda u Hrvatskoj uvijek se naglašavala. Podsjetit ću,
primjerice, na izjavu Sabora trojedne kraljevine iz 1867.
godine, kojom "trojedna kraljevina priznaje narod srbski
koji u njoj stanuje, kao narod s hrvatskim narodom istovjetan
i ravnopravan", ili pak na riječi iz Rezolucije II.
zasjedanja ZAVNOH-a: "Nema, ne smije i neće biti Hrvatske
u kojoj Srbima ne bi bila zajamčena puna ravnopravnost i
jednakost. Kraj mojih nadanja i političkog strpljenja uslijedio
je prilikom donošenja novog republičkog Ustava. Nadam sam
se da će novi Ustav pružiti dovoljno osnova da se pokopaju
svi međusobni nesporazumi i nepovjerenja. Pri tome neću da
negiram demokratske dosege novog Ustava, njegov veliki,
ali još uvijek ne i dovoljan, iskorak u uspostavljanju
evropske pravne i političke infrastrukture, a posebno mi
je drago što je hrvatskom narodu dao maksimum onoga što mu
prirodno i pripada.
Postavlja se pitanje kako politički objasniti
nerazumijevanje predlagača Ustava i samog Sabora, kada su
u pitanju amandmani kojima se, u skladu s međunarodnim
konvencijama, a i dosadašnjom razinom ustavnih prava i
sloboda, osigurava manjinskim narodima i narodnostima
u Hrvatskoj, a njih je 25% u ukupnom stanovništvu
Hrvatske, pravo na razmjerno predstavništvo u organima
vlasti, pravo na upotrebu svojih zastava i drugih
nacionalnih obilježja, pravo na slobodnu upotrebu svoga
jezika i pisma u ostvarivanju svojih prava i dužnosti te u
postupku pred ustavnim, sudskim i drugim državnim organima,
pravo na ravnopravnost kao prirodno pravo svakog naroda a
ne njihovo jamčenje, pravo naroda i narodnosti da se
udružuju odnosno organiziraju i osnivaju vlastite institucije
(narodna vijeća i sl.) radi očuvanja i unapređenja svoga
nacionalnog identiteta i njihove političke artikulacije, ali
ne kao nekakve paralelne zakonodavne i druge vlasti, a sve je to
ustavna a ne zakonodavna materija.
Mnogo je, na žalost, znakova u aktualnoj politici
jaza između deklarativnog i načelnog izjašnjavanja za
ravnopravnost svih u Hrvatskoj, i praktičnih, dnevnih
poteza, čak i u svečarskim i drugim nazdravičarskim
prilikama, koji razlikuju one koji su ravnopravni i one
koji su ravnopravniji od drugih.
Mnogo je i primjera formalnog i deklarativnog
izjašnjavanja protiv fašizma, a praktičnog, najblaže rečeno
toleriranja postupaka i činova koji hoće rehabilitirati
fašizam i izjednačiti ga s antifašizmom, koji je
demokratska tekovina i osnova sadašnje i buduće Evrope, a
ujedno i demokratska i civilizacijska legitimacija svake
vlasti.
Da spomenem i to da nema demokracije bez pravne
države, o kojoj se tako mnogo govori, ali veoma često olako
i zaboravlja kada su u pitanju pragmatični i uskogrudni
interesi.
Prečesto smo i svjedoci i mirni promatrači, čak i
u Saboru, emocionalnih i euforičnih ispada, skandiranja i
bučnih aplauza onima koji siju nepovjerenje i mržnju među
ljudima i narodima, koji praktički pozivaju u boj, a što
nas sve može vratiti u tragičnu prošlost, daleko od
demokracije i sreće čovjeka. Spasti nas može samo razum
razboritost i tolerancija.
Hrvatski narod se mora na ravnopravnoj suverenoj
osnovi osjećati kao gospodar na svome i kao potpuno
ravnopravan, u ničemu prikraćen, i koji, nadam se, u
Jugoslaviji vidi šansu da uspješnije i efikasnije
zadovoljava neke svoje životne interese. Takvu politiku
srcem i razumom podržavam, iza nje kao Srbin u Hrvatskoj
stojim cijelim svojim bićem i za takav položaj hrvatskog
naroda ću se boriti. Ali, jednako ću se boriti da se
Srbi u Hrvatskoj i drugi narodi i narodnosti koji u njoj
žive isto tako osjećaju kao gospodari na svome u ničemu
prikraćeni, potpuno slobodni u iskazivanju, potvrđivanju i
razvijanju svog nacionalnog identiteta. Uostalom to je
prirodno pravo svakog naroda.
U životu, pa i u politici vrijedi pokušati, ali
ako čovjek nešto želi a ne može, razumije, a ne bude
shvaćen, želi da mijenja a ne uspijeva, što mu drugo
preostaje nego ostavka kao politički realan čin i sredstvo
njegove političke borbe. Ona nije izraz nekakve
uvrijeđenosti ili malodušnosti, niti pak navodnog
neshvaćanja i neprihvaćanja novih demokratskih tokova i
odnosa, već apel za stvarnu a ne deklarativnu demokraciju
i za mobilizaciju svih snaga razuma i tolerancije,
međusobnog uvažavanja i dijaloga.
S poštovanjem.
Simo Rajić
povođenje,za inicijativama drugih i na puko dnevno
preživljavanje.
U osnovnome ona nije bila na razini iskušenja i
zahtjeva vremena, posebno ne davajući pravovremene i
principijelne vlastite odgovore i ne nudeći općeprihvatljive
izlaze, nalazeći se često na repu inicijativa, politike i
akcije snaga međunacionalnog nepovjerenja, raskola i sukoba.
Izostala je uvelike sposobnost dubljeg uvida u
tokove i tendencije suvremene epohe, a posebno u evropske
integrativne procese u kojima nacionalna samodovoljnost i
granice postaju, i to ne samo ekonomski, nesvrsishodni i
neracionalni. No, još je manjkavija sposobnost davanja
smjelih praktičnih odgovora i poduzimanja konkretnih
političkih aktivnosti koje bi konstruktivno spojile
potrebu potvrđivanja i razvijanja nacionalne samobitnosti
i ravnopravnosti hrvatskog, ali i svakog drugog naroda i
narodnosti koji žive u Nrvatskoj i u Jugoslaviji, s
činjenicom da nacija i nacionalna država na horizontu
nadolazećeg 21. stoljeća postaju preuzak okvir za tokove
svjetskog ekonomskog saobraćaja i ukupne ljudske
emancipatorske i stvaralačke procese. Time uopće ne dovodim
u pitanje naciju i nacionalnu državu, već samo upozoravam na
tendencije njihovog historijskog konzerviranja. Odsustvo
odnosno pomanjkanje takve sposobnosti često nas dovodi u
politički inferioran položaj u odnosu na snage koje
budućnost vide u obzorju 19. stoljeća.
Ovo su nesumnjivo teška vremena za Hrvatsku i
Jugoslaviju, obilježena jačanjem međunacionalnog
nepovjerenja i napetosti, koje prijete i građanskim ratom,
a u uvjetima kada se poradajući parlamentarni višestranački
sistem pretvorio skoro u nacionalni višestranački sistem.
Moja ostavka može biti povodom da i SDP samokritički
preispita svoju politiku i utvrdi uzroke zbog čega klizi u
etnički gotovo čistu stranku, što, duboko sam uvjeren, nije
i želja velike većine njenih članova.
Podsjetit ću s tim u vezi samo na neke okolnosti i
činjenice.
Srpski narod u Hrvatskoj nalazi se danas na
političkom raskršću, a u situaciji nikad težoj u poratnom
razdoblju i kada ga stranka, u koju je bezgranično vjerovao
i kojoj je u velikoj većini dao svoje povjerenje na prošlim
izborima, ostavlja bez odgovora kako dalje iz sadašnje
krize odnosa, niti pak na tome ozbiljno praktički radi. Time
je stvoren politički vakuum u kojem srpski narod već više od
pola godine traži adekvatnu političku artikulaciju i zaštitu
svojih interesa, a mi to posmatramo ne organizirajući
političku akciju na licu mjesta, prepuštajući tako politički
prostor snagama nacionalne manipulacije i isključivosti.
Zašto se tako ponašamo drugovi? To srpski narod ne zaslužuje
od svoje partije, koja ako želi biti baštinik svega
progresivnog i demokratskog u našem radničkom i
komunističkom pokretu, mora ostati stranka koja okuplja sve
naše narode i narodnosti i koja će, u odnosu na sadašnje
(ne)djelovanje, održavati politički dijalog sa svim
Ostavka na funkciju člana Predsjedništva SDP-a
Poštovani drugovi,
Obraćam vam se pretpostavljajući da barem dio užeg
rukovodstva, moja neopoziva ostavka na funkciju člana
Predsjedništva neće iznenaditi. Način "suradnje" s užim
rukovodstvom u zadnje vrijeme na to je bjelodano ukazivao.
Ostavku podnosim uvjeren da uže rukovodstvo Stranke
demokratskih promjena time dobiva na svojoj monolitnosti, a
u okolnostima kada sama stranka, na žalost, sve više
postaje (ako to već i nije) gotovo etnički čista.
Time se objektivno postavlja i pitanje, uz sav moj
respekt prema članovima SDP-a hrvatske i drugih
nacionalnosti, koga ja to predstavljam u Predsjedništvu
SDP-a, posebno ako se ima u vidu sadašnje krajnje
nepovoljno stanje broja članova SDP-a srpske nacionalnosti
i njihov realan utjecaj na politiku stranke. Vjerojatno
sam zbog odgovarajuće nacionalne zastupljenosti i izabran
u Predsjedništvo SDP-a, što je obzirom na strukturu
članstva tada i imalo svoju logiku.
Takvo stanje svakako je najteža posljedica, a
ujedno i najubjedljivija kritika politike vođene u
rukovodstvu Saveza komunista Hrvatske odnosno u Stranci
demokratskih promjena naročito u posljednje vrijeme. Ona se
nerijetko svodila na nekreativno kopiranje i nekritičko
demokratskim partijama ili njihovim demokratskim dijelovima
i jezgrama, bez obzira na njihov nacionalni predznak.
Nakon moga izbora za zastupnika u Sabor Republike
Hrvatske, kasnije i za njegovog potpredsjednika, uže
rukovodstvo stranke nije pokazalo dovoljno razumijevanja da
mi pomogne da kroz organe vlasti uspješnije rješavam
pitanja, za čije rješavanje stjecajem okolnosti sam uvelike
postao odgovoran, a koje bi ne samo opravdalo očekivanja u
odnosu na mene, već djelomično i povratilo poljuljani ugled
i povjerenje, te afirmiralo i učvrstilo položaj same stranke.
Nesporazumi su se posebno izrazili oko dva ključna
pitanja, o kojima se odlučivalo u Saboru.
Prvo, na pitanju osiguranja odgovarajuće nacionalne
strukture rukovodećih ljudi u sudstvu nisam naišao na
pravovremeno razumijevanje i podršku (nitko nije reagirao
na našem Klubu zastupnika, nego se tek nakon moje
intervencije na Društveno-političkom vijeću i svega što se
nakon toga događalo, stranka uključila), i drugo, povodom
amandmana dr. Drage Roksandića i mojih na Ustav Republike
Hrvatske, na našem Klubu zastupnika doživio sam objede,
navodno zbog toga što sam mimoišao stranku. Ako sam možda
i pogriješio, vjerojatno da bi uz razumijevanje i čvršću
podršku stranke na zajedničkoj sjednici svih vijeća
Sabora, ti amandmani imali drugačiji epilog.
Ovo su osnovni razlozi koji su me naveli da
podnesem neopozivu ostavku.
Svojoj stranci želim da istraje na svome
demokratskom programu, uz drugačiji način rada, više
političke inicijative i prepoznatljivosti u reagiranju
na dnevne političke događaje, a posebno kao opozicija
u parlamentu. Ja ću se kao njen član na tome iskreno
angažirati.
Nadam se da će se ovaj čin shvatiti, a to po meni
i jeste, kao moj razlaz s užim rukovodstvom stranke, a ne
neformiranim SDP-om, kojem istinski pripadam. Rao što
znamo pokret i stranke su jedno, a rukovodstva su uvijek
nešto prolazno.
Drugarski pozdrav,
Simo Rajić
(Hina)
Australopitek Lucy prvi put dolazi u Europu
Trump i DeepSeek u središtu pariškog samita o umjetnoj inteligenciji
SKV: Svijet u 4,30 sati
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
Glavni tužitelj ICC-a prva meta Trumpovih sankcija?
Rusi tvrde da su zauzeli Toreck, Ukrajinci negiraju
Trump će na čelo Kennedyjeva centra postaviti "sjajnog predsjednika" - sebe
Trump kaže da će idući tjedan objaviti recipročne carine za mnoge zemlje
Kreće tjedni bojkot trgovina Konzuma u organizaciji platforme Halo inspektore
Najava događaja - sport - za subotu, 8. veljače