Nadnaslov:U Kini počinje gradnja najveće svjetske brane
Naslov: Kina će ukrotiti zmaja
Podnaslov:U kolijevci kineske civilizacije sprema se najveći poduhvat od
izgradnje Kineskog zida
Piše: Andrew BROWN, Reuter
YICHANG - Kina se sprema na najveći građevinski poduhvat od vremena cara
Qin Shihuanga koji je izgradio Kineski zid prije više od 2000 godina.
Kritičari tvrde da će izgradnja brane "Tri klanca" preko rijeke Yang He
ostati zapamćena po uništavanju okoliša i gospodarskom gubitku. Oni koji
taj projekt podržavaju ističu kako će izgradnjom brane ukrotiti
najdestruktivniju rijeku na svijetu i obezbjediti dovoljno energije da se
pokrene industrijski procvat.
Nakon četiri desetljeća nacionalnih pregovora, započeti su radovi na
projektu iz kojeg će izrasti najveća svjetska brana.
Argumenti za i protiv izgradnje brane pršte na sve strane, budući je borba
za nju i borba za srce Kine.
Yang He izvire na tibetanskom platou, prolazi kroz "Tri klanca" te se
preko Šangaja izljeva u more, te tako pokriva 6.300 kilometara.
Utječe na živote 350 milijuna ljudi, što je trećina stanovništva Kine i
osmina sveukupnog čovječanstva koje obrađuje rječni bazen i ostvaruje
40 posto sveukupne poljoprivredne proizvodnje.
Yang He milijunima ljudi prijeti poplavom, no kada bi se rijeka obuzdala
postala bi pokretač gospodarskog procvata Kine i vjerojatno od nje učinila
središnjeg azijskog proizvođača.
Yang He je također i kolijevka kineske civilizacije, a njezin su centar
"Tri klanca".
Od davnina su uzdignute klisure izvajane bujicama bile simbol kineske
nacije. Yang He se provlači kroz najstarije mitove kineske kulture: drži se
da je rijeka zmaj a Šangaj njegova glava.
Međunaslov:Zeleno svjetlo izgradnji
Svaki je kineski vladar počevši od Sun Yat Sena, do Mao Tsetunga i
sadašnjeg vladara Denga Xsiaopanga naručivao izradu planova za
izgradnju brane, no niti jedan od njih nije stigao dalje od crtaćeg stola.
Zbog složenosti projekta, velikih troškova i nesuglasica koje ga okružuju,
Peking je uvijek odgađao dati svoje odobrenje za izgradnju, sve do ove
godine kada je Nacionalni kongres, kineski parlament, dao svoju suglasnost.
Čelništvo je izračunalo da su prednosti koje će donijeti izgradnja brane
vrijedne truda.
Premijer Li Peng je ličnost koja se najviše veže uz grandioznu branu.
Bivši ministar električne energije, Li Peng je posjetio gradilište prošlog
mjeseca i otada pun oduševljenja hvali projekt u svim nacionalnim medijima.
Njegovi najžešći kritičari uspoređuju tog tvrdokornog premijera, koji je
podržao represiju nad studentima okupljenim na trgu Tienanmen 1989. godine,
sa omraženim carem Qinom, koji je ostao zapamćen po tome što je zakapao
žive naučnike i spaljivao kineske knjižnice.
Mišljenja su da Li inzistira na izgradnji brane ne bi li sebi osigurao
mjesto u povijesti.
Brana će početi proizvoditi energiju nakon završetka prve
jedanaestogodišnje faze izgradnje, tvrde arhitekti. Početak izgradnje
predviđen je za slijedeću godinu nakon konačnog glasanja parlamenta.
Kritičari su mišljenja da bi izgradnja manjih brana uzduž rijeke osigurala
brže i više energije, a da pritom ulaganja ne budu prevelika. Ocjenjuje se
da bi troškovi izgradnje mogli doseći 10 milijardi dolara, pa iako će Kina
tražiti strane investitore, Peking inzistira na tome da kineski udio u
financiranju i izgradnji bude najveći.
"Uzet ćemo u obzir najpovoljnije rješenje za okoliš, no kada bi se
brinulo isključivo o okolišu, ništa se na svijetu ne bi gradilo", izjavio
je glavni inženjer Yang Guowei.
(Hina) dr
282103 MET dec 92
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao
Najava događaja - svijet - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - fotografije - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Split: Uhićeni student predan pritvorskom nadzorniku
Anušić: Dostigli smo dva posto BDP-a izdvajanja za obranu
Engleska: Manchester United - Southampton 3-1