ZAGREB, 28. prosinca (Hina)
BRITANSKI RADIO - BBC
(Pregled tiska)
Robert Fox u izvješću "The Sunday Telegraphu" pod naslovom "Sjedište
novoga svjetskog nereda" piše kako Tuzla, "grad toliko turistički
nezanimljiv da ga mnogi bedekeri o nekadašnjoj Jugoslaviji i ne spominju,
ubrzano prerasta u najnoviju europsku prijestolnicu. Iz Tuzle se, naime,
određuju smjernice borbe za preživljavanje neovisne Bosne, to je središte
odakle se vlada s više od milijun i pol Muslimana i Hrvata. Gradovi poput
Doboja, Zvornika, Srebrenice i Gradačca postali su simbolima otpora srpskim
napadima. No unatoč srpskoj premoći u oružju, čini se da napadačima ne ide
baš najbolje, dok se među zajedničkim muslimansko-hrvatskim snagama,
stvaraju očita disciplina i kohezija kakvu je na drugim bojištima u Bosni i
Hercegovini, s iznimkom Sarajeva, teško naći. Iako su se mirovne
incijative Zapada sada usmjerile na to da se spriječi širenje srpske
agresija na Kosovo i u Makedoniju", piše Fox, "budućnost bivše Jugoslavije,
Balkana i velikog dijela Europe, ipak će se, po svemu sudeći, određivati u
Bosni i Hercegovini, koja je postala mjesto na kojem Europa vodi bitku sa
svojim svjetskim neredom. U toj bitki, zahvaljujući dobroj organizaciji,
discipliniranoj zapovjednoj strukturi i uspjesima muslimansko-hrvatskih
snaga, Tuzla je postala svojevrsnim središtem, pa neki čak predviđaju da bi
se sjedište bosansko-hercegovačke vlade moglo uskoro preseliti u taj grad.
No njezini zapovjednici to poriču jer kažu da se Sarajevo ne smije
napustiti. 'Ono što mi ovdje gradimo', kaže jedan od njih, 'jest dio nove
- sekularne i decentralizirane Bosne - u kojoj će Tuzla biti samo jedan
distriktor'". U nastavku izvjestitelj primjećuje da će Tuzla "izuzetno
dobiti na snazi i važnosti ako zapovjedništvo tamošnjih
muslimansko-hrvatskih snaga, kojima je na čelu general Željko Knez, bude i
dalje uspijevalo remetiti srpska nastojanja da osiguraju koridor koji bi
Srbiju povezivao s tzv. krajinama u Hrvatskoj i Bosni. Posebice, ako se
ukine embargo na prodaju oružja bosansko-hercegovačkim snagama i ako se
provede odluka o zabrani letenja nad Bosnom i Hercegovinom. Suočeni s
takvim obratom ratne sreće, Srbi će vjerojatno u pomoć pozvati svoje
saveznike, Moskvu i Atenu, što znači da će se rat još više razbuktati. Iz
neovisne Tuzle se za 1993. godinu može reći da će se prije nego se
poboljša, situacija u Bosni i Hercegovini - pogoršati", zaključuje Robert
Fox.
"The Sunday Telegraph" u drugom tekstu piše o najavi zapovjednika mirovnih
snaga UN da će se povući iz Sarajeva u Kiseljak ako muslimanske snage ne
prestanu otvarati vatru na njegovo sjedište. "Time bi grad bio prepušten
srpskim snagama koje ga opsjedaju već sedam mjeseci, a zapravo bi bio
označen i kraj operacije svjetske organizacije koja je uz pomoć zračnoga
mosta za dostavu humanitarne pomoći sprečavala da njegovo pučanstvo pomre
od gladi". U nastavku se napominje kako su se kanadske trupe u sastavu
mirovnih snaga povukle iz okolice Banja Luke nakon što su im Srbi zabranili
razmještaj u tom području koje su srpske snage podvrgle najgorem etničkom
čišćenju. "To povlačenje je velika moralna pobjeda za srpske snage, koje
stalno sprečavaju Zapad da dođe na to područje".
FOREIGN POLICY, SAD
"Spašavanje oslabljenih država"
Američki tromjesečnik objavio je opširan članak Geralda B. Helmanna,
bivšeg američkog ambasadora UN u Ženevi i zamjenika državnog podtajnika za
politička pitanja, i Stevena R. Ratnera, člana vijeća za međunarodne
odnose. "Od Haitija na zapadnoj hemisferi do ostataka Jugoslavije u
Europi, od Somalije, Sudana i Liberije u Africi do Kambodže u jugoistočnoj
Aziji pojavljuje se nova uznemirujuća pojava: neuspjela nacija-država, koja
se ne može održati kao član međunarodne zajednice", pišu autori, dodajući
da građanski rat, pad vlade, gospodarske teškoće stvaraju sve više
razorenih država. U svim se tim državama javlja nasilje i anarhija i
"postaje jasno da se nešto mora učiniti". Masovna kršenja ljudskih prava
dovoljno su mučna, ali potreba da se pomogne tim državama postaje još veća,
s obzirom na mogućnost širenja njihovih problema. Iako je glavna zadaća
bilo olakšavanje patnji svijetu u razvoju, spašavanje neuspjelih država bit
će novi izazov, ističu autori. Oni napominju da su UN "više pažnje
posvećivale samoodređenju nego dugoročnom preživljavanju. Svi su se
slagali u tome da nove zemlje trebaju gospodarsku pomoć, a UN su
ohrabrivali institucije poput Svjetske banke i Programa razvoja UN kojima
bi im se pomoglo. Međutim za pojam dekolonizacije bila je temeljna ideja
da narodi najbolje mogu vladati sami, oslobođeni okova, ili čak utjecaja
stranaca. Tada je ideja da bi države mogle propasti - da jednostavno neće
moći funkcionirati kao neovisne - bila anatema razlogu postojanja
dekolonizacije i vrijeđala je pojam samoodređenja". Dok je trajao, hladni
je rat produljivao sposobnost za život nekih država koje su tek stekle
neovisnost i ostale zemlje trećega svijeta. Zemlje nerazvijena
gospodarstva dobivale su pomoć nekadašnjih kolonijalnih vladara i dviju
supersila. U nastavku autori upozoravaju da zemlje trećeg svijeta nisu
jedine koje mogu propasti. Raspadom Sovjetskoga Saveza i Jugoslavije u
protekle dvije i pol godine stvoreno je gotovo dvadeset novih država, od
kojih većina nema tradiciju državnosti niti prakse u samoupravi. "Možemo
se nadati da će većina uspjeti, ali neiskustvo vlade, slabe građanske
institucije, ograničeni gospodarski izgledi i etnički sukobi uzrokovat će
bespomoćnost nekih od tih država - uvjete u kakvima se, s obzirom na
građanski rat, našla Bosna. Promjene svjetske političke, gospodarske i
kulturne konfiguracije stavljaju na kušnju jedinstvo - i granice - mnogih
država. Nemoguće je sa sigurnošću reći da će se političke granice koje su
stvorene u doba kolonijalizma na kraju pokazati održivima". Autori ističu
da postoje tri skupine država koje propadaju: u prvoj su skupini države
poput Bosne, Kambodže, Liberije i Somalije - kojih su vladajuće strukture
porazile okolnosti u kojima su se našle. U drugoj su skupini države poput
Etiopije, Gruzije i Zaira, koje još nisu propale, ali bi mogle za nekoliko
godina. U trećoj skupini su države koje su tek stekle neovisnost na
područjima bivše Jugoslavije i Sovjetskog Saveza, koje će se teško održati.
Sve tri skupine zaslužuju pažnju, i sve će tri trebati političke promjene.
Autori zatim podsjećaju na dosadašnje metode pomoći u razvoju država te
ističu da je sada nužan sistematskiji i nametljiviji pristup. Nedavne
aktivnosti UN počele su odražavati upravo tu potrebu. Glavni tajnik
Boutros Ghali izradio je "Program za mir" u kojem je istaknuo da je novi
prioritet UN "izgradnja mira u razdoblju poslije sukoba". Osvrćući se na
program Boutrosa Ghalia i na ulogu UN u pomaganju državama koje se ne mogu
održati, autori ističu da bi UN morale razmotriti mogućnost preuzimanja
skrbništva nad takvim državama i predlažu tri modela skrbništva. Prvi se
model odnosi na državu koja propada, ali još nije potpuno propala - u tom
slučaju UN osiguravaju pomoć vladi. Za takvu je mogućnost nužan donekle
djelotvoran i međunarodno priznat režim. U takvim bi slučajevima UN
poslali svoje osoblje koje bi surađivalo s vladinim dužnosnicima i
rješavalo najhitnije potrebe države. Za države koje su već propale autori
predviđaju nametljiviji model skrbništva. U takvom slučaju država predaje
neke funkcije vlade izravno UN. Takav se postupak, teoretski, primjenjuje
u Kambodži. "Presedan u Kambodži mogao bi postaviti granice do kojih
međunarodna zajednica želi razmatrati mogućnost skrbništva za neku državu.
Mogao bi se pokazati i najboljim modelom za rješavanje problema u Bosni.
Kad bi odbor koji bi predstavljao Hrvate, Muslimane i Srbe - i njihove
snage - mogao postići dogovor o predavanju nekih funkcija UN, do izbora,
mogao bi se pronaći izlaz iz naizgled nerješivoga bosanskog etničkog
sukoba", drže autori. Posljednji je model najradikalniji: izravno
skrbništvo UN. Autori upozoravaju da programi za očuvanje država koje
propadaju ne bi smjeli postati drugi način prelijevanja sredstava iz
razvijenih u nerazvijene države. Države s gospodarskim teškoćama, ali
političkim i gospodarskim institucijama koje normalno funkcioniraju, ne bi
smjele biti obuhvaćene tim programom. One bi se morale obratiti
uobičajenim institucijama koje osiguravaju pomoć. Za programe očuvanja
država, UN bi morali zadužiti posebno tijelo. Oni se ne bi smjeli
pretvarati u dugoročno stražarenje. Ne pokaže li program nepredak poslije
određenog roka, Vijeće sigurnosti ili Generalna skupština morali bi ponovno
procijeniti političku održivost države, "može se čak i pretpostaviti da je
bolje rješenje referendum građana o podjeli ili udruživanju sa susjednom
državom". Autori upozoravaju i na problem financiranja. "Pravi je izazov
članicama UN da se izravno prihvate rješavanja problema stvaranjem
konceptualnog i pravnog temelja za rješavanje problema država koje
propadaju kao posebne kategorije, i stvaranjem institucija koje bi im
pomagale. Međunarodnoj je zajednici potreban odgovor za sve veću
nacionalnu nestabilnost i ljudsku bijedu. Odgovor bi mogao biti dobro
zamišljen, dobro vođen i financiran način očuvanja", zaključuju autori.
VREME, Srbija, (28. 12. 1992.)
"Uzdanje u glupost"
Stojan Cerović, novinar beogradskog tjednika "Vreme", u broju od 28.
prosinca komentira izborne rezultate u Srbiji, s posebnim naglaskom na
rezultate Vojislava Šešelja.
"...Nikome još nije poznato kolika je stvarna moć ovakvog režima i kako mu
se suprotstaviti, pa nije ni čudo što je oporba opet ispala naivna. U
svakom slučaju, takva kakva je, televizija je glavni tvorac golomog uspjeha
Vojislava Šešelja, ali i on sam se savršeno uklopio u njenu programsku
shemu. Jedini je on otkrio tajnu Miloševićeva sistema, preuzeo je i počeo
eksploatirati bezobzirnije od samog autora kojemu još smetaju neke
komunističke kočnice.
Šešeljeva osnovna poruka nije toliko ideološka i politička, koliko
revolucionarno amoralna: slobodno budite gori nego što jeste, gori nego što
ste mislili da se smije. Uzdržavanje, pristojnost, obziri prema drugima i
drukčijima, sve su to komunističke izmišljotine. Osvetite se bilo kome za
bilo što. Ispunjavajte svoje želje, naročito one najzabranjenije koje su
najvažnije. Oslobodite se straha od kazne i otmite što vam treba, jer ako
ste jači, sve vam je dozvoljeno. Ako ste slabi, samo nam se pridružite.
Ovo je program za koji je glasovala četvrtina Srbije. Ovo više nije
nacionalizam nego politika razbojništva koju je svijet u Srbiji već
prepoznao i koju pokušava izolirati i kazniti. Na ovim izborima moglo se
birati između svakojakih vrsta nacionalizma, ali najbolje je prošao ovaj
kojemu je sve dozvoljeno, i u taj izborni rezultat ne treba sumnjati.
Pojavu valja točno prepoznati i uočiti njezine stvarne razmjere, makar
koliko zastrašujuće izgledale.
U ovom trenutku još ne bi bilo kasno da se zaustavi Šešeljev pohod na
vlast, premda to više nije lako. Kao što je znao parazitski rasti na
Miloševićevu pokretu, Šešelj će se znati povući i pritajiti, ako osjeti
opasnost. On će nastaviti čekati i oprezno pojačavati pritisak, držeći se
lojalno, ali će za svaki Miloševićev problem nuditi lakše, brže i svakako
ratobornije rješenje. Kada Milošević shvati da se mora zaustaviti, on će
biti tu.
Ovu strategiju lakše je pročitati nego joj parirati. Šešelj je uočio da u
ovom obliku demokracije na vlast ne možeš doći iz opozicije nego samo iz
vlasti. Ako se približiš vrhu toliko da prethodniku prevrneš stolicu, kao
što je i Milošević uradio. Obojica to znaju, ali Šešelj je već postao
neophodan Miloševiću i teško će izbjeći da ga pusti u vladu, odakle ga više
nitko ne bi živog uklonio. Socijalisti padaju a radikali rastu,
oduzimajući im sve što je aktivnije i ambicioznije. Oni su već praktično
jači, a Šešelj se prvi put drži skromno, prepuštajući socijalistima da
slave pobjedu.
Oporba je na ovim izborima možda propustila posljednju priliku i sljedeća
bi im mogla doći sama, poslije sloma režima. Ona sada može samo promatrati
borbu zla i zla, u kojoj bismo toliko uživali, kad se ne bi vodila po našim
glavama i kad netko u njoj ne bi morao pobijediti. Oni će jedan drugog
pokušati nadmašiti u spremnosti da žrtvuju što više ljudi za što luđe
ciljeve. Šešelj u tome izgleda kao favorit, ali Milošević još ima
inicijativu.
Kada bi čuda bila moguća, SPS bi sada odjednom otkrio da sa Šešeljom
postoje ideološke razlike, da ljevica i desnica ne mogu zajedno i nudili bi
opoziciji koaliciju protiv njega. Ali za njega radi i logika mehanizma
koji je Milošević pokrenuo i vanjska intervencija koja postaje gotovo
izvjesna. Miloševiću bi se moglo učiniti da je Šešelj u ovom trenutku
idealan ministar policije, pošto jedva čeka da nešto zabrani, nekoga uhapsi
i protjera. (...)
Nada za Miloševića bila bi da će on na tom poslu sagorjeti, a za Šešelja da
će na kraju doći i po Miloševića. Ono što se od Srbije bude moglo spasiti,
morat će zahvaliti lošim srpskim osobinama, lijenosti, aljkavosti,
svadljivosti i nedisciplini. Sve ostalo sada radi protiv nje, ili ne može
uraditi ništa. Nikakva pamet nije mogla zaustaviti ono što nas je snašlo.
Preostaje nam da se uzdamo u njihovu glupost", ističe na kraju Stojan
Cerović.
(Hina) dh
280249 MET dec 92
SK Are, slalom: Ljutić deseta, Austrijanka Truppe do prve pobjede
Inicijativa "Noćni marš Osijek" osudila incident tijekom sinoćnjeg marša
Tomislav Klarić Kukuz kandidat HSLS-a za gradonačelnika Sinja
Sljedeći tjedan u Europskoj uniji
Marinko Džepina kandidat SDP-a za gradonačelnika Samobora
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
SKV: Sport u 12.30 sati
SKV: Svijet u 12,30 sati
SK Kvitfjell, super G: Pobjeda Dominika Parisa
Kanadski liberali biraju Trudeauova nasljednika usred trgovinskog rata sa SAD-om