Nadnaslov: Kako (ne)djeluju sankcije protiv SR Jugoslavije
Naslov: Neometano kršenje naftnog embarga
Podnaslov: "Kad bi UN zaista željeli uvesti pravi embargo protiv Srbije,
morali bi zabraniti slobodne isporuke nafte bivšim
jugoslavenskim republikama, te uputiti međunarodne promatrače
koji bi nadzirali tranzitne isporuke preko tih republika".
Piše: Nikola ANTONOV, Reuter
PETRIČ - Benzin još uvijek neometano i u velikim količinama stuže u
Srbiju ne mareći za embargo koji su UN izglasali protiv SR Jugoslavije,
ističu diplomati i carinici.
U Makedoniji je na snazi restrikcija goriva te na jedno osobno vozilo
dolazi manje od jedne litre dnevno, dok u tu republiku pristižu ogromne
količine nafte iz Bugarske i Grčke.
Zapadni diplomati, strani promatrači i bugarski carinici koje je
intervjuirao Reuter ističu da je pravi kupac goriva Srbija, odnosno
srpske snage u BiH. Danas, gotovo mjesec dana otkako je svijet odlučio
pooštriti nadzor nad provedbom sankcija, kršanje se nastavlja.
U Petriču, na granici Bugarske i Makedonije, vozači velikih cisterna s
gorivom u petak su potvrdili sumnje o ozbiljnom kršenju embarga.
"Istovarit ću polovicu goriva u Makedoniji. Ostalo ide dalje za Srbiju";
rekao je jedan Bugarin, da bi se odmah zatim ispravio: "O ne, oprostite, to
ide u Bosnu".
Makedonija, čini se, dobija dvostruku od potrebne količine naftnih
proizvoda.
Međunaslov: Grčka i Bugarska upućuju 4.500 tona nafte
Prema izjavi makedonskog zamjenika premijera Jovana Andonova dnevne su
potrebe njegove zemlje 1.700 tona mazuta, 500 tona benzina i 400 tona
dizela.
Susjedna pak Grčka upućuje između 2.500 i 3.000 tona nafte svakodnevno.
Nekih 2000 tona svakoga dana kreće iz Bugarske, a službeno su namijenjene
Makedoniji.
Deseci cisterna prelaze makedonsku granicu svakodnevno pored Petriča, 200
km od Sofije, prevozeći stotine tona naftnih proizvoda, uglavnom iz
bugarske rafinerije.
Stotine tona dizela i benzina ide preko Kalotina, 60 km zapadno od
Sofije, na cesti koja u dužini od 200 km prolazi Srbijom.
"Ne postoje stvarne carinske postaje na granici između Makedonije i Srbije
a i neki carinici u Makedoniji su Srbi", rekao je jedan bugarski carinik.
"Kako onda očekivati strogu carinsku kontrolu između tih bivših
jugoslavenskih republika?", pita se on.
Carinici u Kalotini ističu da je više od 100.000 tona naftnih proizvoda
ušlo u Srbiju željeznicom iz Bugarske otkako je na snagu stupio embargo UN,
povećavši redovnu isporuku nafte željeznicom. To bi dakle bilo dovoljno za
Makedoniju za sljedećih pet godina.
Međunaslov: Nametnuti Makedoniji carinske uvozne kvote
A istovremeno, restrikcija benzina, koju je ta republika uvela prije
nekoliko mjeseci još je uvijek na snazi. Makedonci mogu kupiti 20 litara
goriva mjesečno za privatna vozila; tvornice rade smanjenim kapacitetom a
i grijanje je smanjeno.
"Makedonci bi se trebali kupati u benzinu no umjesto toga moraju ga
nabavljati na crno", rekao je jedan strani promatrač i kao primjer naveo
kamione koji prelaze granicu sa Srbijom na putu za BiH ili Makedoniju.
Vraćaju se natrag s tahometrima koji bilježe put od običnih 140 prevaljenih
kilometara dok je makedonska granica udaljena barem 200 km.
"Većina cisterna koje ukrcavaju grčku naftu pored Petriča nose beogradsku
registraciju a to čak nitko i ne pokušava prikriti", pripovijeda jedan
ozlojeđeni carinik.
Strani diplomati drže da je jedini način da se pooštri embargo protiv
Srbije taj da se Makedoniji nametnu uvozne kvote za naftu.
S tim se slaže i bugarski carinik: "Kad bi UN zaista željeli uvesti pravi
embargo protiv Srbije, morali bi zabraniti slobodne isporuke nafte bivšim
jugoslavenskim republikama te uputiti međunarodne promatrače koji bi
nadzirali tranzitne isporuke preko tih republika", rekao je on.
"Čitava sjeverna Bosna pod srpskom je kontrolom i slati gorivo na to
područje znači puniti vojne rezervoare".
(Hina) sb
121357 MET dec 92
Božinović: Zasad nema traga djetetu u Savi
Rashford bi do kraja tjedna trebao odlučiti gdje će nastaviti karijeru
Beograd: Teško ozlijeđena studentica u naletu automobila tijekom blokade
DHK raspisao natječaj za nagrade Juditu, Davidiasa i Slavića
Fuchs: Situacije u Splitu riješene su onako kako je trebalo postupati
U izraelskim napadima nakon objave primirja ubijeno više od 70 Palestinaca u Gazi
Vivo i Huawei prestigli Apple u Kini u 2024. - istraživanje
Prometni stručnjak Željko Marušić DP-ov kandidat za zagrebačkog gradonačelnika
Otvorena 2,2 milijuna eura vrijedna sportska dvorana u Graberju Ivanićkom
Oporba: Prosječna mirovina jedva pokriva režije