ZAGREB, 4. prosinca (Hina) - Objavljujemo zaključni, peti nastavak Trećeg
izvješća Tadeusza Mazowieckog.
ZAKLJUČCI
A. Kršenje zakonskih i drugih obveza
129. Prethodna poglavlja opisuju vrstu i prirodu kršenja ljudskih prava u
onim područjima bivše Jugoslavije koja je posjetio posebni izvjestitelj
tijekom svoje prve i druge misije. Tim se kršenjima gaze neki od
najosnovnijih zakona običajnog međunarodnog prava, uključujući i obvezu
poštovanja prava na život i zabranu mučenja i ostalih okrutnih, nehumanih i
ponižavajućih postupaka, iz članaka 3. i 5. Univerzalne deklaracije o
ljudskim pravima i članka 6. i 7. Međunarodne konvencije o građanskim i
političkim pravima. Ta prava imaju status "ius cogens"; obvezujuća su za
sve strane u sukobu i ne smije se od njih odstupiti ni u kojim okolnostima
ni iz bilo kojeg razloga, čak ni za vrijeme rata.
130. Opisana kršenja ljudskih prava također predstavljaju ozbiljna kršenja
međunarodnoga humanitarnog prava, osobito članka 3. Ženevskih konvencija,
u kojem stoji, kako slijedi:
"1. S osobama koje ne sudjeluju aktivno u neprijateljstvima,
uključujući i pripadnike oružanih snaga koji su položili oružje i one koji
su izbačeni iz stroja zbog bolesti, ranjavanja, zarobljeništva ili bilo
kojeg drugog razloga, treba postupati humano, bez ikakva negativna odnosa
koji bi se temeljio na rasi, boji, vjeri, spolu, rođenju ili bogatstvu, ili
bilo kojem sličnom kriteriju.
S tim ciljem, sljedeća su djela zabranjena i bit će zabranjena u
svako doba i na svakom mjestu u odnosu na spomenute osobe:
a) nasilje nad životom i ličnošću, osobito ubojstva svih vrsta,
osakaćivanje, okrutno postupanje i mučenje;
b) uzimanje talaca;
c) vrijeđanje osobna digniteta, osobito sramoćenje i ponižavanje;
d) donošenje presuda i smaknuća bez prethodna postupka pred redovito
ustanovljenim sudom koji bi te presude donio, uz sva pravna jamstva koja
civilizirani narodi drže nužnima."
131. Jednako tako posebni izvjestitelj uočio je vrlo rašireno, namjerno
kršenje odredaba međunarodnoga humanitarnog prava, koje zabranjuje nasilno
preseljavanje civilnoga stanovništva i "neprijateljska djela usmjerena
protiv povijesnih spomenika, umjetničkih djela ili vjerskih lokaliteta,
koji su kulturna baština naroda" (članci 17. i 16. Drugog dopunskog
protokola Ženevskih konvencija).
132. Posebni izvjestitelj stoga zaključuje da su elementi politike
etničkoga čišćenja izričito zabranjeni međunarodnim zakonima o ljudskim
pravima i humanitarnim pravom.
133. Podaci iz prijašnjih točaka također nedvojbeno pokazuju nepoštivanje
obveza koje su sve strane svečano preuzele u različitim prilikama u Londonu
i Ženevi. Osobito treba spomenuti Dogovor o poštivanju Ženevskih
konvencija iz kolovoza 1949. godine, osobito članak 3., sačinjen pod
pokroviteljstvom Međunarodnoga komiteta Crvenoga križa, i potpisan 22.
svibnja 1992. godine, kao i Program aktivnosti u vezi s humanitarnim
pitanjima, koji je prihvaćen na Londonskoj konferenciji, i koji su sve
strane potpisale 27. kolovoza 1992. godine, a prema kojima su se sve
strane suglasile, inter alia:
- da će poštovati Ženevske konvencije i Protokole;
- da su "osobe koje počine ili narede teška kršenja pojedinačno
odgovorne";
- da će "ostvariti potpunu kontrolu nad nediscipliniranim postrojbama na
svom području".
- da će "izbjeglicama i raseljenim osobama biti dopušteno da se
dobrovoljno i sigurno vrate u mjesta odakle potječu"; i
- da "sva djelovanja koja uključuju prisilno raseljavanje, sve oblike
zlostavljanja, ponižavanja ili zastrašivanja, oduzimanja i uništavanja
imovine i sva djelovanja u sklopu prakse etničkoga čišćenja zaslužuju osudu
i da će stoga prestati".
B. Zaključci i preporuke
134. Između prve i druge misije posebnog izvjestitelja u kolovozu i
listopadu 1992. godine, etničko se čišćenje nastavilo, a u nekim
područjima i pojačalo. Samovoljna pogubljenja, teroristički napadi na
domove i vjerska mjesta, kao i uzimanje talaca nastavljaju se, ponajprije u
Bosni i Hercegovini, ali i u UNPA. Žrtve su ponajprije muslimanski i
hrvatski civili. Umjereni Srbi također se nalaze među žrtvama.
135. Nastavljanjem etničkoga čišćenja namjerno se nastoji stvoriti stanje
"fait accompli" u flagrantnoj suprotnosti s međunarodnim obvezama koje su
preuzeli oni koji provode etničko čišćenje i iz njega izvlače korist.
Nastavljanje te politike podrazumijeva nesposobnost ili nespremost
međunarodne zajednice da nametne poštivanje obveza svečano preuzetih pod
pokroviteljstvom Ujedinjenih naroda, i tako potkopava kredibilitet i
autoritet međunarodnih institucija. Međunarodna zajednica ne može
dopustiti nastavljanje sustavnoga ignoriranja i kršenja londonskoga i
ženevskoga dogovora.
136. Srpske vlasti, koje de facto kontroliraju neke teritorije u Bosni i
Hercegovini i u UNPA, snose glavnu odgovornost za politiku etničkoga
čišćenja koja se tamo provodi. Jugoslavenska narodna armija i političko
vodstvo Republike Srbije također su odgovorni za tu politiku, koja se ne bi
mogla nastavljati bez njihove aktivne podrške.
137. Albanci, Hrvati, Mađari, Muslimani i ostale etničke manjine
diskriminirane su na Kosovu, u Vojvodini i u Sandžaku. U nekim slučajevima
koriste se nasilne metode karakteristične za etničko čišćenje i postoji
stvarna opasnost da bi se nasilje, uključujući i oružani sukob, moglo
proširiti na ta područja.
138. Diskriminacije i ozbiljnoga kršenja ljudskih prava Srba ima na
područjima pod kontrolom Vlade Bosne i Hercegovine, i u nešto većoj mjeri
na teritoriju pod kontrolom bosanskih Hrvata. U nekim slučajevima ta su
kršenja odgovor na srpsko etničko čišćenje, no to ih ni na koji način ne
ispričava niti opravdava kršenja prava nedužnih ljudi.
139. Diskriminacija i druge zloporabe ljudskih prava događaju se i u
Hrvatskoj, osobito prema Srbima, čime se pridonosi njihovu osjećaju
nesigurnosti i proganjanosti.
140. Sve je više dokaza da su počinjeni ratni zločini. Daljnja istraga
potrebna je da bi im se ustanovili razmjeri, kao i identitet odgovornih
koje bi, u slučaju da to drži potrebnim, gonio neki međunarodni sud. S tim
u vezi posebni izvjestitelj kani pružiti sve njemu raspoložive relevantne
informacije Komisiji stručnjaka koja je osnovana u skladu s Rezolucijom 780
(1992.) Vijeća sigurnosti, a preporučuje da svi zainteresirani Komisiji
pruže svu potrebnu podršku.
141. Učinkovitiji se koraci moraju poduzeti da bi se zaustavilo etničko
čišćenje u područjima u kojima se još provodi. U svom prvom izvješću,
posebni je izvjestitelj preporučio da se mandat UNPROFOR-a proširi i da
pokrije Bosnu i Hercegovinu, te da uključi i sprečavanje kršenja ljudskih
prava (E/CN.4/1992/S-1/9 točka 63). Vijeće sigurnosti poslije toga
odlučilo je proširiti mandat UNPROFOR-a, ali još postoje nejasnoće u vezi s
mandatom za sprečavanje ozbiljnih kršenja ljudskih prava, koja su značajkom
etničkoga čišćenja.
142. Veliki broj raseljenih osoba ne bi u inozemstvu morao tražiti
smještaj kad bi im se mogla jamčiti sigurnost i kad bi im se osigurale
dovoljne količine hrane i odgovarajuća zdravstvena njega. Hitna uspostava
sigurnosnih zona u Bosni i Hercegovini nužna je i valjalo bi razmisliti o
proširenju mandata UNPROFOR-a s tim u vezi.
143. Međunarodna zajednica ne smije mirno prihvatiti demografske promjene
izazvane etničkim čišćenjem. U vezi s tim posebni izvjestitelj preporučuje
da se pravo izbjeglica i raseljenih osoba na povratak ponovno potvrdi i
zaštiti.
144. Neovisno o spomenutom, potreban je hitan zajednički napor radi
spašavanja života onih koji su u neposrednoj životnoj opasnosti, ponajviše
zbog nehumanih uvjeta u zatočeništvu i tranzitnim centrima na sjeveru
Bosne. U vezi s tim, posebni izvjestitelj poziva sve zemlje koje imaju
mogućnosti da to učine, osobito europske zemlje, da ponude utočište ili
privremeni smještaj takvim osobama, u suradnji s ICRC i UNHCR, čime bi se
olakšalo njihovo brzo oslobađanje i evakuacija na sigurno.
145. Isto tako, treba poduzeti sve napore da bi se od sigurne smrti
spasilo desetke tisuća osoba koje žive u opkoljenim gradovima i područjima,
i to tako da se smjesta otvore koridori za humanitarnu pomoć.
146. Sukob u Bosni i Hercegovini nije vjerski, već sukob što su ga
potaknule neke nacionalističke skupine i stranke radi ostvarivanja svojih
političkih i materijalnih interesa. Nacionalističkim ideologijama, na
kojima se temelji taj sukob, treba se suprotstaviti aktivnim promicanjem
ljudskih prava. Da bi se postiglo puno ostvarenje ljudskih prava, potreban
je istinski i dalekosežni proces demokratizacije, ponajprije u Srbiji. Da
bi se to postiglo, posebni izvjestitelj preporučuje da se demokratski
orijentiranim skupinama pruži odgovarajuća podrška i pomoć međunarodne
zajednice.
147. U svom prvom izvješću posebni je izvjestitelj naglasio negativnu
ulogu medija u širenju podjarivačkih tekstova i dezinformacija, čime se
poticala klima obostrane mržnje i predrasuda kojima se i potpiruje sukob u
Bosni i Hercegovini. S obzirom na to, posebni bi izvjestitelj želio
naglasiti svoje ranije preporuke u vezi s osnivanjem jedne neovisne
međunarodne agencije koja bi, za cijelo područje bivše Jugoslavije (točka
68), pružala objektivne informacije o događajima.Osim toga on savjetuje da
se neovisnom, demokratski orijentiranom nacionalnom tisku i medijima pruži
odgovarajuća materijalna i tehnička pomoć.
148. Da bi se moglo smisleno odgovoriti na potrebu za trajnim i sustavnim
istraživanjem ozbiljnih kršenja ljudskih prava, te da bi se održao
neposredan kontakt i suradnja s relevantnim državnim vlastima i
međunarodnim tijelima u bivšoj Jugoslaviji, posebni izvjestitelj drži da je
nužno da se mali broj promatrača za ljudska prava, pod njegovim vodstvom,
smjesti na teritoriju bivše Jugoslavije i nadgleda stanje ljudskih prava te
traži da se ostvare za to nužne pripreme.
(Hina) fp
041338 MET dec 92
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Benetton zatvara tvornicu u Osijeku, otkaz za više od 260 radnika - sindikat
Čak 600 policajaca na ogledu košarkaške Eurolige u Parizu
Više od 150 osoba učilo hrvatski jezik na Sveučilištu Magellanes u Čileu
Počinje energetska obnova zgrade gradske uprave u Grubišnom Polju
Francuska: Predsjednica parlamenta upozorava na rizik izglasavanja nepovjerenja vladi
Sabor: Raste broj članova dobrovoljnih mirovinskih fondova
MojPosao: "Lead developeri" lani s najvišim plaćama, najpotplaćeniji frizeri
Izrael optužio Hamas za odustajanje od dijelova sporazuma o primirju