ZAGREB, 2. prosinca (Hina)
RADIO FRANCE INTERNATIONALE - RFI (Francuska) - 1. XII. 1992.
Pregled francuskoga tiska
"Le Figaro" drži da je predsjednik jugoslavenske vlade Milan Panić
podnošenjem kandidature za predsjedničke izbore u Srbiji "stavio sve u
igru. Ako pobijedi na predsjedničkim izborima, Panić će dobiti legitimnost
od strane naroda, a ako bude poražen, izgubit će svoju kredibilnost te bi
mu Milošević konfiscirao slobodu manevriranja". List zatim piše kako nije
sigurno da će se predsjednik savezne vlade pojaviti na predsjedničkim
izborima, jer predstavnici izborne komisije, kako navodi Tanjug, smatraju
da Milan Panić ne ispunjava sve uvjete izbornog zakona. Kandidat za
predsjednika Srbije treba stanovati u toj republici najmanje dvanaest
mjeseci, što nije slučaj s Milanom Panićem.
Odluka Milana Panića, piše "Liberation", izazvala je čitav niz napada i
prosvjeda protiv sadašnjeg predsjednika kabineta. Nekoliko saveznih
ministara odlučilo je podnijeti ostavku, naglašava list.
"Le Point" u najnovijem broju donosi interview s lordom Owenom. Prvo se
pitanje postavljeno Owenu odnosilo na dosadašnje rezultate pregovora koji
se vode pod okriljem mirovne konferencije. Novinar lista je naglasio kako
se stječe dojam da je konferencija nakon nekoliko pozitivnih rezultata
počela tapkati u mjestu, što je Owen donekle i potvrdio: "Međunarodna
konferencija je uspjela okupiti predstavnike zaraćenih strana i to u dvije
oblasti. Prva je nastavak rasprava o novom uređenju Bosne, a druga
nastavak razgovora o postizanju trajne odluke o prekidu vatre. Međutim, i
pored nekoliko ovakvih odluka, u Bosni se i dalje vode oružani sukobi".
Supredsjedavajući međunarodne konferencije zatim je naglasio da su Srbi u
Bosni "najagresivniji. Njihovo odbijanje da surađuju, kao i pomoć koju
pružaju Srbima u Hrvatskoj, veliki su izvor zabrinutosti. Srpski
zrakoplovi, i pored zabrane UN, nastavljaju narušavati zračni prostor
Bosne. Također se nastavlja i tzv. politika etničkog čišćenja". Novinara
lista je zatim zanimalo što znači njegova izjava da bi međunarodna
zajednica mogla poduzeti vojnu akciju jedino u krajnjem slučaju. Owen je
naglasio da je veoma opasno isključivati mogućnost da bi međunarodna
zajednica mogla vojno intervenirati. "Međunarodna zajednica je", nastavlja
Owen, "mogla osigurati primjenu zabrane za vojne letove, jer su Srbi znali
da je Washington spreman osigurati njenu primjenu". Sljedeće pitanje Owenu
odnosilo se na zamjerke srpske zajednice koja tvrdi da međunarodna
zajednica vrši pritisak jedino na njih, dok povodom aktivnosti Hrvata
ostaje nijema. Bivši šef britanske diplomacije kaže da je u jednoj odluci
spomenuta i HV. Zatim je naglasio kako drži da su Srbi ipak glavni
krivici. Srbi nisu prihvatili prijedlog novog uređenja Bosne. Njihovi
političari kažu da su spremni vratiti dio zauzetih oblasti, ali vojni vođe
nisu spremni to uraditi. Na pitanje riskira li međunarodna zajednica da
oslabi pozicije onih koji se zauzimaju za dijalog, svojim odbijanjem da
ublaži sankcije protiv Srbije, Owen je odgovorio da se savezna vojska
doslovno pridržavala sporazuma, što nije bio slučaj s Hrvatskom. Ipak,
prema njegovoj izjavi, međunarodna zajednica neće ukinuti embargo dok god
vlasti u Beogradu pomažu ratne napore Srba u Bosni.
------------------------------------------------------------------------
Mirko Pejanović, srpski predstavnik u bosansko-hercegovačkom
Predsjedništvu, upitan je u interviewu za postaju kako teku ženevski
pregovori (na kojima sudjeluje kao bosansko-hercegovački delegat) i imaju
li oni uopće više smisla. "Pregovori traju više od dva mjeseca. Naša
delegacija je u prvih mjesec dana izložila svoja cjelovita stajališta o
koncepciji ustavnog rješenja, uređenja BiH. To je kasnije našlo svoj ishod
u prijedlogu Vancea i Owena, u dokumentu koji je ponuđen europskoj i
svjetskoj javnosti. S tim je dokumentom naša delegacija u osnovi mogla
biti zadovoljna jer on sadrži većinu naših prijedloga, a to je, ponajprije,
naš prijedlog da se BiH konstituira kao država parlamentarne demokracije i
decentralizirana država s više provincija koje imaju visok stupanj
autonomije i koje bi se osnivale na više kriterija, a ne samo na etničkom",
odgovorio je Pejanović i ocijenio donošenje prijedloga ustavnog rješenja za
BiH kao veliki uspjeh bosansko-hercegovačke delegacije, "jer su time
pobijedila načela suvremenog civiliziranog svijeta" i jer se tim rješenjem
ne "dovodi u pitanje cjelovitost Bosne, nego je ona, naprotiv, njime
'zacementirana'". Upitan kakva je situacija u Predsjedništvu i u Vladi
BiH, Pejanović je napomenuo kako je situacija u BiH općenito veoma teška i
da se u stanovitoj mjeri još više usložnjava. "Usložnjava se zbog toga što
je na svojoj konvenciji HDZ izišla sa stajalištem i zahtjevom da Kljujić,
koji je legitimno izabran na izborima, podnese ostavku. Ta je činjenica
politički vrlo problematična jer član Predsjedništva može postati samo onaj
tko je sudjelovao na listi demokratskih i višestranačkih izbora i koji je
dobio mjesto u Predsjedništvu, odnosno može postati član Predsjedništa onaj
tko je nakon člana koji je podnio ostavku sljedeći po broju glasova na
listi općih demokratskih izbora. Po tom rješenju, sljedeći predstavnik
hrvatskog naroda na listi je Komšić, a ne netko koga predlaže stranka. Kad
bi se prihvatilo načelo da se član Predsjedništva dobiva na osnovi volje
jedne stranke, Predsjedništvo bi izgubilo svoj ustavni i politički
legitimitet, a time i legitimitet najvišeg organa BiH", pojasnio je
Pejanović. Na pitanje je li njegova uloga punopravna, ima li stvarnu moć
ili je njegova prisutnost samo formalna, Pejanović je odgovorio kako ima
sva prava koja su određena ustavom i dosad mu ih nitko nije uskraćivao. Na
opasku da bi u prosincu trebalo doći do izmjene predsjednika po ustavu BiH,
Pejanović je izjavio kako će se o tom pitanju odlučiti kada na njega "dođe
red. Sada je presudna potreba Predsjedništva i ustavnog legitimiteta
Predsjedništva kao kolektivnog šefa države". Upitan kako osobno gleda na
Izetbegovićevu politiku, Mirko Pejanović je odgovorio: "Povijest će suditi
o učincima njegove politike. Mi smo sada u ratu. Mislim da je Izetbegović
do rata zagovarao politiku mira, da je u osnovi ostao čovjek na liniji
mirotvorstva i mirnog političkog rješavanja sukoba među nacijama. Koliko
je to sad moguće u vremenu koje je nastalo, to ne ovisi samo o Izetbegoviću
nego o nizu okolnosti". Zamoljen da pojasni najnoviji sporazum između
Hrvata i Srba, Pejanović je rekao: "Oni sami poriču svoje izjave o tome što
su se dogovorili i vrlo je teško valjano suditi o tome što iza toga stoji.
Ako je to pokušaj zaustavljanja vojnih djelovanja na temelju zahtjeva iz
Ženeve da se uspostavi primirje i da se ono nadzire, onda je to za pohvalu.
Ali ako je to dogovor koji je u korist dvojici, a na štetu trećeg, onda
nema našu potporu". Upitan za što nije pozvana i treća strana, odnosno
bosansko-hercegovačka vojska u kojoj su zastupljene sve tri nacije,
Pejanović je rekao: "Moguće je da su željeli razgovarati o pitanjima koja
se tiču samo te dvije strane". Na kraju je naglasio kako podjela BiH na
etničkim načelima nije koncepcija kojom se može zaustaviti rat, niti je
koncepcija na kojoj se može temeljiti pouzdan mir u BiH.
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG (Njemačka) - 1. XII. 1992.
Predstava i genocid
"Pažnja koju Zapad posvećuje valu ministarskih ostavki, odlično se uklapa u
planove vojskovođe Miloševića. Činjenica da je takozvani premijer Panić
izgubio tri člana svog kabineta potpuno je nevažna, budući da 'Savezna
republika Jugoslavija', kojom on navodno upravlja, ne postoji. Osim toga,
sadašnji događaji pokazuju da Panić ne može računati čak ni na nekolicinu
ljudi kojima je dodijelio visoke titule. Milošević, predsjednik Srbije,
drži u svojim rukama sve konce vlasti u Beogradu - Panićevi izgledi da mu
na izborima otme predsjedničku dužnost vrlo su mali. Predstava u Beogradu
skreće pozornost javnosti s događaja u Bosni - prisjetimo se, riječ je o
genocidu nad Muslimanima i Hrvatima. Bosanski ministar vanjskih poslova
očajnički traži od UN da ukinu embargo na izvoz oružja u Bosnu i
Hercegovinu. Obratio se i ministrima vanjskih poslova islamskih zemalja
koji će se uskoro sastati i vijećati o stanju u Bosni. Možda će nakon tog
sastanka Komisija UN za ljudska prava utvrditi da su Srbi odgovorni za
genocid u Bosni. Srpski genocid nad stanovništvom u Hrvatskoj očito je
tabu-tema. Zar UN Hrvate ne smatraju narodom, ljudima?", pita Johann Georg
Reissmueller na kraju svog komentara.
DER STANDARD (Austrija) - 2. XII. 1992.
Najnezahvalniji posao na svijetu
"Glavni tajnik UN Boutros Ghali odbacio je zahtjeve za velikom vojnom
intervencijom UN u bivšoj Jugoslaviji s obrazloženjenjem da bi sličan vojni
angažman bio podjednako nužan i u Somaliji. Danas, Ghali, traži vojnu
intervenciju na rogu Afrike i obrazlaže da samo primjena vojne sile u
skladu s članom br.7 Povelje UN može zajamčiti provedbu odluka UN. Njegova
ocjena može se u potpunosti primijeniti i na stanje u Bosni i Hercegovini.
Štoviše, nalazi Komisije UN za ljudska prava, koji svjedoče o sustavnom
genocidu, suzbijaju svaki pokušaj ublaženog prikazivanja činjenica. Mjeri
li Boutros Ghali dvostrukim mjerilom događaje u Somaliji i u Bosni, tražeći
od međunarodne zajednice da Somaliji pruži pomoć, koju je uskratila
bosanskim žrtvama etničkog čišćenja? Odgovor je - kvantitativno da,
kvalitativno ne. Naime, sadašnji angažman UN u Bosni i Hercegovini
razlikuje se od potencijalnog u Somaliji samo jačinom angažiranih snaga, a
ne i svojom prirodom. U oba slučaja, mandat plavih kaciga ograničen je na
zaštitu provedbe programa humanitarne pomoći. To je istodobno premalo i
previše - premalo zato što nedostaje vjerodostojan političko-vojni koncept
uspostave mira; previše zato što sudionici humanitarnih akcija zbog svoje
oružane pratnje doslovno postaju meta zaraćenih strana. Broj primjera
svakim danom raste. Međunarodni odbor Crvenog križa odavna upozorava na
fatalne dugoročne posljedice takve strategije UN. Posrijedi zapravo uopće
nije strategija, nego priznanje vlastite nemoći, koju glavni tajnik
neprekidno mora zataškavati", zaključuje Josef Kirchengast.
THE INDEPENDENT (V. Britanija) - 1. XII. 1992.
Downing Street razmatra mogućnost rata
Komentator Andrew Marr drži da bi se u Bosni nešto svakako moralo učiniti,
ali upozorava i na mogućnost širenja rata i na Kosovo. Marr ističe kako je
Foreign Office "jako sklon vojnoj akciji protiv Srba, koja bi uključivala i
napade na uzletišta koja drže Srbi kako bi se moglo početi primjenjivati
odluku o zabrani letova iznad Bosne te razmještanju vojnih promatrača,
poslije kojih bi se moglo uputiti i kopnene snage, na Kosovo, za koje se
pretpostavlja da bi moglo postati 'sljedećom Bosnom'". Komentator zatim
napominje da "oni koji imaju utjecaja u američkom diplomatskom i političkom
establishmentu zagovaraju zračne napade. Njihov je argument trostruk:
Ujedinjenim se narodima izruguju i mora se poduprijeti njihov autoritet;
Srbiju se mora spriječiti u novoj agresiji; mora se na vrijeme upozoriti
navodne zapovjednike u bivšem Sovjetskom Savezu. U međuvremenu to da se
'nešto mora učiniti' za Bosnu i Kosovo postaje usko povezano s osjetljivim
pitanjem samopoštovanja EZ. Washingtonska poruga i sarkazam upućeni
europskoj nesposobnosti da se brine za vlastito dvorište postaju sve
glasniji i sve oštriji. Bodlje su se zabole u europsku kožu. Intervencija
je opasna, tvrde, ali se alternativu ne bi moglo podnositi, dok europsko
obrazloženje Maastrichta, povezane fondove i subsidijarnost pokapaju slike
svih tih leševa. Ukratko, politika se mijenja", piše Marr. Viši
dužnosnici u Londonu, Parizu i Washingtonu tiho se pripremaju za
predstojeće sastanke o vojnoj akciji, napominje, ističući kako je John
Major ipak mnnogo oprezniji od ministara Foreign Officea. "Njega
uznemiruje mogućnost da bi veće upletanje kopnenih snaga moglo izazvati
dugi rat. Osjeća se ogorčenost prema Amerikancima, jer se nitko niti u
odlazećoj Bushovoj ekipi, niti u Clintonovoj koja se još stvara, čini se
nije voljan uplesti. Kad bi američki zrakoplovi uništili srpska uzletišta,
ne bi li Srbi tada jednostavno mogli napasti britanske ili francuske
humanitarne konvoje? Što bismo učinili u tom slučaju? Pobjegli kući
podvijena repa ili krenuli u borbu? Bijeg ne bi mnogo pomogao europskom
samopoštovanju, niti autoritetu UN, a borba bi Europu uvukla u dugotrajnu
mirovnu operaciju zbog koje bi se Sjeverna Irska učinila bezopasnom".
U nastavku Marr piše o mogućnosti srpskoga napada na Kosovo. "Jedan viši
dužnosnik Whitehalla tvrdi da bi to moglo na Zapadu izazvati jednake
osjećaje kakve je izazvala sovjetska invazija na Mađarsku 1956 - iako bi
Srbi bili mnogo lakša meta. Sama prijetnja dolaskom stranih jedinica na
Kosovo mogla bi izazvati iznenadni pokolj Albanaca, a to bi se moglo
dogoditi. Međutim, opći rat između međunarodnih snaga i Srba zbog Kosova
moglo bi pojačati vjerojatnost širenja sukoba i na Makedoniju", upozorava
Marr. "Za sada je najvjerojatniji ishod najgori. Pokrenut će se mlaka
intervencija. To bi se moglo uskoro dogoditi, ali neće biti dovoljno za
zaustavljanje srpske vojske", drži komentator te upozorava da bi, povede li
se takva akcija, "srbijanski ljudožderi mogli postati još opasniji".
Ističući da je takav ishod najvjerojatniji, autor piše kako "nije čudo da
se političari i dužnosnici prepiru suočeni s odvratnim izjavama 'što ako'.
Neslaganje se zasada opaža u manje važnim pitanjima poput toga mogu li se
tolerirati srpska prelijetanja Bosne i kako okrenuti zanimanje međunarodne
javnosti na malo Kosovo. Svi upleteni znaju što bi se moglo dogoditi
poslije prvih zračnih napada, a ovoga se tjedna prvi put balans primiče
dubljem upletanju", zaključuje Andrew Marr.
(Hina)sv
020205 MET dec 92
DHK raspisao natječaj za nagrade Juditu, Davidiasa i Slavića
Fuchs: Situacije u Splitu riješene su onako kako je trebalo postupati
U izraelskim napadima nakon objave primirja ubijeno više od 70 Palestinaca u Gazi
Vivo i Huawei prestigli Apple u Kini u 2024. - istraživanje
Prometni stručnjak Željko Marušić DP-ov kandidat za zagrebačkog gradonačelnika
Otvorena 2,2 milijuna eura vrijedna sportska dvorana u Graberju Ivanićkom
Oporba: Prosječna mirovina jedva pokriva režije
Nakon šoka u Kupu Lyon osramotili i njegovi navijači
Coulibaly prešao u Leicester
OI 2028: Požari zakomplicirali situaciju, ali preseljenje Igara malo vjerojatno