ZAGREB, 23. studenoga (Hina) - Ratne štete na hrvatskim cestama počinjene
u razdoblju od 17. kolovoza 1990. do studenoga 1992. iznose gotovo 500
milijuna američkih dolara, no ti podaci, zbog nedostupnosti svih područja
pogođenih ratom, nisu detaljni, stoji u analizi koju je izradio zamjenik
direktora poduzeća "Hrvatske ceste" dipl. ing. Darko Mlinarić.
Oštećivanje hrvatskih cesta počinje još 1990. uslijed pokreta mehaniziranih
postrojbi JNA, te diverzija i postavljanja zapreka na prometnicama. Štete na
cestama uzrokovane su pretežito premještanjem vojnih oklopnih i prevoznih
sredstava i na prvi se pogled ne doimaju osobito teškim, ali će, zbog dužine
oštećenih kolnika, troškovi njihova popravka biti visoki.
Tako će, predviđa Mlinarić, trebati obnoviti 39,5 posto magistralnih, 32,4
posto regionalnih i 31,7 posto lokalnih cesta, što iznosi ukupno 10 520
kilometara cesta. Oštećene su i mnoge prometnice od međunarodnog značenja.
Pored oštećenja, a time i direktnih šteta, gubici stalno rastu i zbog
preopterećenja cesta na koje je privremeno preusmjeren promet te zbog
izoliranosti otprilike četvrtine hrvatske putne mreže. Također, iako se
agresija načelno može smatrati zaustavljenom, rat u Bosni i Hercegovini te
bombardiranja Slavonske Posavine i dalje donose razaranja.
Do primirja 3. siječnja, navodi Mlinarić u svojoj studiji, neposredne i
posredne štete na hrvatskim cestama i pratećim objektima iznosile su 321
milijun američkih dolara, te 50 milijuna dolara na mostovima. U ceste na
koje je privremeno preusmjeren promet uloženo je daljnjih 45 milijuna
američkih dolara, što ukupno iznosi 416 milijuna dolara. Do studenoga 1992.
štete su uvećane za još 80 milijuna dolara.
Obnovu cesta i mostova, predlaže Mlinarić, trebalo bi financirati iz
namjenskih sredstava uračunatih u cijenu goriva, državnoga zajma za
financiranje javnih potreba, iz proračuna, inozemnim i domaćim kreditima
te koncesijskim ulaganjima. Prvenstvo pri obnovi određivat će se prema
prometnoj važnosti cesta. Hitne i privremene zahvate valja obaviti u vremenu
od 15 dana do šest mjeseci, dok će potpuna obnova zahtijevati, drži Mlinarić,
od šest mjeseci do dvije i po godine.
Od ukupno 76 mostova koje treba obnoviti, prioritet ima njih desetak, među
kojima, napominje ing. Mlinarić, Maslenički most, most preko Drave u
Osijeku, te pet mostova preko Save. Također, između ostalih, hitno treba
popraviti oštećeni most kod Stare Gradiške i most kopno-otok Pag.
Dio radova na obnovi prometnica već je u tijeku, no za veći dio programa
obnove važno je osloboditi područja na kojemu se oštećeni objekti nalaze.
O tome će, uz osiguravanje potrebnih novčanih sredstava, ovisiti dinamika
obnove.
Zamjenik direktora "Hrvatskih cesta" predviđa da se tijekom 1993. mogu
obnoviti najvažnije ceste, a ostale osposobiti za promet. Ostali radovi,
smatra ing. Mlinarić, mogu biti dovršeni tijekom 1993. i 1994. godine,
dok bi se samo kapitalni objekti obnavljali do 1996. godine.
(Hina) do
231255 MET nov 92
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Benetton zatvara tvornicu u Osijeku, otkaz za više od 260 radnika - sindikat
Čak 600 policajaca na ogledu košarkaške Eurolige u Parizu
Više od 150 osoba učilo hrvatski jezik na Sveučilištu Magellanes u Čileu
Počinje energetska obnova zgrade gradske uprave u Grubišnom Polju
Francuska: Predsjednica parlamenta upozorava na rizik izglasavanja nepovjerenja vladi
Sabor: Raste broj članova dobrovoljnih mirovinskih fondova
MojPosao: "Lead developeri" lani s najvišim plaćama, najpotplaćeniji frizeri
Izrael optužio Hamas za odustajanje od dijelova sporazuma o primirju