FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

RATNE ŠTETE NA HRVATSKIM CESTAMA IZNOSE 500 MILIJUNA USD

ZAGREB, 23. studenoga (Hina) - Ratne štete na hrvatskim cestama počinjene u razdoblju od 17. kolovoza 1990. do studenoga 1992. iznose gotovo 500 milijuna američkih dolara, no ti podaci, zbog nedostupnosti svih područja pogođenih ratom, nisu detaljni, stoji u analizi koju je izradio zamjenik direktora poduzeća "Hrvatske ceste" dipl. ing. Darko Mlinarić. Oštećivanje hrvatskih cesta počinje još 1990. uslijed pokreta mehaniziranih postrojbi JNA, te diverzija i postavljanja zapreka na prometnicama. Štete na cestama uzrokovane su pretežito premještanjem vojnih oklopnih i prevoznih sredstava i na prvi se pogled ne doimaju osobito teškim, ali će, zbog dužine oštećenih kolnika, troškovi njihova popravka biti visoki. Tako će, predviđa Mlinarić, trebati obnoviti 39,5 posto magistralnih, 32,4 posto regionalnih i 31,7 posto lokalnih cesta, što iznosi ukupno 10 520 kilometara cesta. Oštećene su i mnoge prometnice od međunarodnog značenja. Pored oštećenja, a time i direktnih šteta, gubici stalno rastu i zbog preopterećenja cesta na koje je privremeno preusmjeren promet te zbog izoliranosti otprilike četvrtine hrvatske putne mreže. Također, iako se agresija načelno može smatrati zaustavljenom, rat u Bosni i Hercegovini te bombardiranja Slavonske Posavine i dalje donose razaranja. Do primirja 3. siječnja, navodi Mlinarić u svojoj studiji, neposredne i posredne štete na hrvatskim cestama i pratećim objektima iznosile su 321 milijun američkih dolara, te 50 milijuna dolara na mostovima. U ceste na koje je privremeno preusmjeren promet uloženo je daljnjih 45 milijuna američkih dolara, što ukupno iznosi 416 milijuna dolara. Do studenoga 1992. štete su uvećane za još 80 milijuna dolara. Obnovu cesta i mostova, predlaže Mlinarić, trebalo bi financirati iz namjenskih sredstava uračunatih u cijenu goriva, državnoga zajma za financiranje javnih potreba, iz proračuna, inozemnim i domaćim kreditima te koncesijskim ulaganjima. Prvenstvo pri obnovi određivat će se prema prometnoj važnosti cesta. Hitne i privremene zahvate valja obaviti u vremenu od 15 dana do šest mjeseci, dok će potpuna obnova zahtijevati, drži Mlinarić, od šest mjeseci do dvije i po godine. Od ukupno 76 mostova koje treba obnoviti, prioritet ima njih desetak, među kojima, napominje ing. Mlinarić, Maslenički most, most preko Drave u Osijeku, te pet mostova preko Save. Također, između ostalih, hitno treba popraviti oštećeni most kod Stare Gradiške i most kopno-otok Pag. Dio radova na obnovi prometnica već je u tijeku, no za veći dio programa obnove važno je osloboditi područja na kojemu se oštećeni objekti nalaze. O tome će, uz osiguravanje potrebnih novčanih sredstava, ovisiti dinamika obnove. Zamjenik direktora "Hrvatskih cesta" predviđa da se tijekom 1993. mogu obnoviti najvažnije ceste, a ostale osposobiti za promet. Ostali radovi, smatra ing. Mlinarić, mogu biti dovršeni tijekom 1993. i 1994. godine, dok bi se samo kapitalni objekti obnavljali do 1996. godine. (Hina) do 231255 MET nov 92

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙